Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?
Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.
Kommentit (199)
Onko nämä yhteusen tilin ihmiset minkä ikäisiä ja kuinka pitkään liitossa olleet? Jotenkin en näe ihan nuorilla tätä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloisilla toki toimii kun ei tarvi niin rahasta välittää.
Ollaan hyvätuloisia, mutta ei mitään miljonäärejä. En lähde peesaamaan puolisoni riskisijoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloisilla toki toimii kun ei tarvi niin rahasta välittää.
Hyvätuloisilla voi olla ne rahan käytön kohteetkin kalliimpia. En tiedä toimiiko se silloinkaan, jos toinen ostaa pamauttaa jonkun kymppitonneja maksavan auton tai veneen, vaikka rahaa olisikin...
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä yhteusen tilin ihmiset minkä ikäisiä ja kuinka pitkään liitossa olleet? Jotenkin en näe ihan nuorilla tätä.
Mä oon 50 ja ollut naimisissa saman miehen kanssa 26 vuotta. Suhteen alussa meillä oli erilliset tilit, mutta se maksoi, jolla oli rahaa. Nykyisin meillä on yhteinen tili. Muutettiin ulkomailla reilu 10 vuotta sitten eikä nähty mitään järkeä avata mulle omaa tiliä kun en mennyt töihin. Mies aina puhuu meidän rahoista vaikka hän ne tienaa. Toisaalta hänelle on niin hyvä palkka ettei mun tuloilla olisi mitään merkitystä meidän taloudelle.
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaisessa suhteessa toimitaan kun toinen perii jotain mistä puoliso rajattu ulos?
Lapset perivät sen aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteiset menot, mutta omat rahat. Me kokeiltiin joskus yhteisiä rahoja, mutta se ei toiminut meille. En myöskään halua rahoittaa miehen kalliita harrastuksia, kun itse käytän omiin alle satasen vuodessa. Ei me riidellä rahasta.
Miten sä rahottaisit, jos mies joka tapauksessa pystyy maksamaan? En ymmärrä. Ja miksi luulet, että ne, kellä on yhteiset rahat, riitelevät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat.
Aika monella tuntuu olevan. On omat tilit ja yhteinen taloustili ja monimutkaisia järjestelyjä, miltä tililtä mitäkin maksetaan.
Ei siinä ole mitään monimutkaista. Harvinaisen selkeä kuvio se on. On taloustili, jolle kumpikin laittaa tilistään tietyn summan (tai prosentin). Kyseiseltä tililtä maksetaan kaikki yhteiset kulut kuten laskut, lainat, huvitukset ja hullutukset. Lisäksi molemmilla on omat tilinsä ja muut järjestelyt (säästöt + sijoitukset) joihin ei toisella ole mitään oikeuksia tai näkymää.
Isot hankinnat keskustellaan läpi vaikka ns. omista rahoista menisi.
Ei mitään riitoja tai erimielisyyksiä ole tullut tässä pian 15v aikana. Erittäin selkeä ja reilu systeemi. Työttömyyttäkin tässä on nähty ja silloin se jolla on enemmän tuloja maksaa enemmän. Toinen ei välttämättä yhtään mitään ja se on täysin ok. Yhdessä me tässä ollaan ja halutaan toistemme parasta.
No onhan se järkevää jos toinen on kotiäitinä jonkun vuoden tai joutuu työttömäksi niin selviää sen ajan ylitse.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla vanhempien pariskuntien juttu
Mun vanhemmilla ei koskaan ollut yhteistä tiliä, synt -37 ja -41, eikä ole meilläkään, ollaan kuuskymppisiä.
On mulla oma tili, mutta käytännössä eletään täysin miehen tuloilla. Minä maksan vain pari hassua laskua ja mies aivan kaiken muun. Meillä on valtavat tuloerot. Oma bruttopalkkani on alle 2500, mies tekee viikossa saman verran.
Meillä on erilliset palkkatilit, mutta kummallakin on niihin käyttöoikeus. Eli käytännössä yhteiset rahat., joilla arkea eletään. Sen lisäksi minulla on pienille sivutuloilleni oma tili, josta maksan omat harrastukset. Vaimollakin on oma tili, eikä minulla ole aavistustakaan mitä sen kautta kulkee. Näin ollut kohta 40 vuotta, eikä ikinä olla rahasta riidelty - ei silloinkaan, kun on välillä ollut vähän tiukempaa.
Mulla on ollut oma tili lapsesta saakka. Joskus n. 15 v aloin käyttämään sieltä rahoja tarpeen mukaan itsenäisesti. Kun täytin 18 v sain ekan oman shekkivihon (voi päätellä ikääni!) ja toki aika nopeasti siitä jo siirryttiin pankkikorttiin.
En tajua, miten miehen kanssa yhteen muuttaminen olisi muuttanut sen, että olen tottunut hallitsemaan omia rahojani. Yhteinen tili on käytännön menoja varten, sinne kyllä automaattisesti kerääntyy myös säästöjä, kun mitoitettu varmuuden vuoksi reippaasti yläkanttiin menot.
Mies on samanlainen kuin minäkin, itsenäinen tasa-arvoinen ihminen, joka osaa käyttää rahojaan ilman minun valvontaani.
Yhteinen tili on siitä kätevä että jos puoliso kuolee, niin pankki sulkee tilin ja leski ei
pysty maksaan mitään laskujaan, jos ei ole toista omaa tiliä jossain. Yhteinen tili kun on osa kuolinpesää niin se sulkeutuu heti kun pankki saa tiedon kuolemasta.
Yhteiset rahat. Tai pikemminkin rahattomuus nykyään. Kiitos OrpoPurra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä raha tulee ja menee yhteisen tilin kautta. Helppoa. Ei ole koskaan ollut tarvetta eritellä tuloja ja menoja, normaalissa avioliitossa kun ollaan.
Normaali avioliittokäsite on toisilla toinen. Eikä oo kuunaan rahasta riidelty. Järkyttävintä mitä tiedän, on avioehto. Miksi mennä naimisiin, jos ei halua jakaa tai epäluulo herää ja miettii jo eroa?! Vm-71
Eihän se mitään epäluuloa ole, vaan ihan järjenkäyttöä. Ikinä et tiedä millaiseksi suhde lopulta muodostuu. Näkeehän sen jo perinnönjaossa. Tapellaan, kuin hyeenat. Onhan noita tarinoita, kun puolisosta on vielä vuosien päästä paljastunut ikäviä puolia. Myöskin Vm-71. Tähän ikään nähny ja kuullu kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen tili on siitä kätevä että jos puoliso kuolee, niin pankki sulkee tilin ja leski ei
pysty maksaan mitään laskujaan, jos ei ole toista omaa tiliä jossain. Yhteinen tili kun on osa kuolinpesää niin se sulkeutuu heti kun pankki saa tiedon kuolemasta.
Saahan elävä ihminen avattua uuden tilin. Mikäs ongelma tuo on.
Omat tilit tietenkin, yhteinen taloustili.