Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?

Vierailija
24.02.2026 |

Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.

Kommentit (1393)

Vierailija
821/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80% palkasta menee yhteiselle tilille, 20% kumpikin sijoittaa haluammallaan tavalla, siis sijoittaa, ei käytä. Yhteiseltä tililtä hoituu sitten kaikki menot ja siitä laitetaan rahaa myös yhteiselle säästötilille, johon kertyneitä varoja käytetään isoihin investointeihin kuten sijoitusasunnon tai metsän ostoihin.

Miksi hajautatte tuon 40%, paremman tuotonhan saisitte yhdessä sijoittamalla. Tietty menee toisen nimiin, mutta tuskin se tuossa symbioosissa haittaa.

Millä perusteella tuotto olisi parempi yhdessä sijoittamalla? Olen sijoittanut 20 vuotta, mutta en keksi yhtään syytä.

Sillä perusteella, että sijoitettava summa olisi isompi. Todennäköisesti kun aika samansuuntaisesti sijoittavat. Korko on tiedätkö sitä isompi, mitä isompi sijoitettu summa on, sillä ehdolla tietenkin, että sijoitukset kannattavat.

Vierailija
822/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkeasti silmämäärin arvioituna, tuli hetki sitten noin yhden litran verran pa$kaa mun per$eestä suoraan vessan pönttöön

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Symbioosissa elävät parit varmaan tietävät ja seuraavat kaiken toistensa elämästä, joka pieraisunkin, ja kaikki on yhteistä, ne tilitkin.

Ehkä nämä, joille yhteinen tili ainoana tilinä ei käy ja haluavat jotain itsenäistäkin elämää on myös joku itsenäisyyden osoitus ostaa kuukautissuojat itse. Tuskin kaikkien miehet reagoivat kumppanin käyttämään sidemerkkiin mitenkään vaikka olisikin kaapissa niitä nähnyt. Ja mitäs sitten jos tuokin väärää merkkiä kun kumppani onkin juuri muuttanut toiseen merkkiin. 

Tulee tosi monelle naiselle yllätyksenä, mutta oikeastaan on iso osa miehiä, jotka eivät ole autististisia möykkyjä, jotka eivät kiinnitä mitään huomiota ympäristöönsä, jossa elävät. Joillakin on jopa muisti, johon jää jälki siitä, että olen ostanut tätä merkkiä nyt kolme kertaa ja nähnyt sen vessan kaapissa lukemattomia kertoja. He ovat siis kykeneväisiä painamaan mieleensä niinkin hankalan asian kuin kuukautissuojan merkki! Tämä muisti toimii lähes samalla tavalla kuin naisella, joka tekee metatyötä ja muistaa kaiken.

Vierailija
824/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ohi aikheen, mutta mielenkiintoista, miten naisia ärsyttää se, että joku mies on kykeneväinen ja halukas ostamaan naiselle kuukautissiteitä. Mistä tämä oikein kertoo?

Vierailija
825/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80% palkasta menee yhteiselle tilille, 20% kumpikin sijoittaa haluammallaan tavalla, siis sijoittaa, ei käytä. Yhteiseltä tililtä hoituu sitten kaikki menot ja siitä laitetaan rahaa myös yhteiselle säästötilille, johon kertyneitä varoja käytetään isoihin investointeihin kuten sijoitusasunnon tai metsän ostoihin.

Miksi hajautatte tuon 40%, paremman tuotonhan saisitte yhdessä sijoittamalla. Tietty menee toisen nimiin, mutta tuskin se tuossa symbioosissa haittaa.

Millä perusteella tuotto olisi parempi yhdessä sijoittamalla? Olen sijoittanut 20 vuotta, mutta en keksi yhtään syytä.

Sillä perusteella, että sijoitettava summa olisi isompi. Todennäköisesti kun aika samansuuntaisesti sijoittavat. Korko on tiedätkö sitä isompi, mitä isompi sijoitettu summa on, sillä ehdolla tietenkin, että sijoitukset kannattavat.

Prosenttilasku ei vissiin ollut vahvinta aluettasi peruskoulussa?

:)

Vierailija
826/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten erikseen sijoitetut 10000+10000 tuottaisivat vähemmän kuin yhdessä keskitetysti sijoitetut 20000?

Vierailija
827/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain pankkitileillä on tosiaan sitä isompi korkoprosentti, mitä enemmän tilillä on rahaa. Mutta jos hakee mahdollisimman hyvää tuottoa, nämä tilit eivät ole ensisijainen ratkaisu, koska osakkeille saa keskimäärin paljon paremman tuoton. Niillä taas tuottoprosentti ei riipu mitenkään sijoitetusta summasta, ellei sijoitettu summa ole jo niin pieni, että kulujen vaikutus tuottoon on jo merkittävä.

Jos A ja B ovat kumpikin sijoittaneet erikseen kymppitonnin osakkeisiin, joiden tuotto on 6 %, saavat he kumpikin erikseen 600 euroa, siis yhteensä 1200 euroa. Jos he taas ovat sen sijaan tehneet yhden yhteisen 20 000 euron sijoituksen samoihin osakkeisiin, tulee tästä sijoituksesta tuottoa 1200 euroa.

Vierailija
828/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain pankkitileillä on tosiaan sitä isompi korkoprosentti, mitä enemmän tilillä on rahaa. Mutta jos hakee mahdollisimman hyvää tuottoa, nämä tilit eivät ole ensisijainen ratkaisu, koska osakkeille saa keskimäärin paljon paremman tuoton. Niillä taas tuottoprosentti ei riipu mitenkään sijoitetusta summasta, ellei sijoitettu summa ole jo niin pieni, että kulujen vaikutus tuottoon on jo merkittävä.

Jos A ja B ovat kumpikin sijoittaneet erikseen kymppitonnin osakkeisiin, joiden tuotto on 6 %, saavat he kumpikin erikseen 600 euroa, siis yhteensä 1200 euroa. Jos he taas ovat sen sijaan tehneet yhden yhteisen 20 000 euron sijoituksen samoihin osakkeisiin, tulee tästä sijoituksesta tuottoa 1200 euroa.

Näin, jos omasta mielestä sijoittaminen tarkoittaa noita pankkien valmiiksi räätälöityjä rahastoja. Jos taas oikeasti sijoittaa, eli etsii itse sijoituskohteensa jne. niin kylläpä taas päästään siihen, että on väliä sillä, miten suuren summan sijoittaa.

Vierailija
829/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin, jos omasta mielestä sijoittaminen tarkoittaa noita pankkien valmiiksi räätälöityjä rahastoja. Jos taas oikeasti sijoittaa, eli etsii itse sijoituskohteensa jne. niin kylläpä taas päästään siihen, että on väliä sillä, miten suuren summan sijoittaa.

Minä olen ostanut ensimmäiset osakkeeni 16 vuotta sitten ja minulla on nykyisin yli 20 eri pörssiyhtiön osakkeita. En ole huomannut, että tuottoprosenttiin vaikuttaisi mitenkään se, ostanko kerralla 500:lla vai 5000:lla eurolla.

Vierailija
830/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on outoa, jos ei tiedä toisen päivittäistavaroiden merkkiä tms. Mutta nämä ei kai asukaan yhdessä. Mun mies on aina huomannut ihan itse, jos olen alkanut ostaa vaikka eri levitettä, leipää, tms. niin vaikka kirjoitan listaan vaan leipää aina tulee oikeata lajia. Joistain siteistä nyt puhumattakaan, jotka on olleet sama merkki vessan kaapissa vuosikausia.

No meillä ei tosiaan tiedetä, ainakaan puoliso ei kiinnitä huomiota mitä shampoota tms mä käytän. Saati jostain kasvovoiteista, ne on mun kylppärissä ja hänen kamat on hänen kylppärissä. Yhdessä asutaan kuitenkin ;-)

Ostetaanko teille yleensä aina samaa leipää, leikkelettä, levitettä? 

Vierailija
831/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee ohi aikheen, mutta mielenkiintoista, miten naisia ärsyttää se, että joku mies on kykeneväinen ja halukas ostamaan naiselle kuukautissiteitä. Mistä tämä oikein kertoo?

En tiedä yhtään miestä, joka olisi suorastaan halukas ostamaan naiselleen kuukautissiteitä. Sellainen olisi merkki pikemminkin kontrolloinnista kuin muusta. Kuka tahansa lukutaitoinen kykenee tuomaan sitä merkkiä, joka on kauppalistassa. Huulipunaa en laittaisi miestä ostamaan, mutta ehkä ripsivärin, jossa ei olisi niin paljon valinnanvaraa.

Vierailija
832/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on outoa, jos ei tiedä toisen päivittäistavaroiden merkkiä tms. Mutta nämä ei kai asukaan yhdessä. Mun mies on aina huomannut ihan itse, jos olen alkanut ostaa vaikka eri levitettä, leipää, tms. niin vaikka kirjoitan listaan vaan leipää aina tulee oikeata lajia. Joistain siteistä nyt puhumattakaan, jotka on olleet sama merkki vessan kaapissa vuosikausia.

No meillä ei tosiaan tiedetä, ainakaan puoliso ei kiinnitä huomiota mitä shampoota tms mä käytän. Saati jostain kasvovoiteista, ne on mun kylppärissä ja hänen kamat on hänen kylppärissä. Yhdessä asutaan kuitenkin ;-)

Yleensä ostetaan samoja, tarjouksia ja jotain kokeiluja myös. Vessapaperit ja pesuaineet, jopa joku kosteusvoide ja hammastahna on yhteistä, myös lasten käytettävissä. Karvanpoistovehkeet, ihovoiteet ym. ovat henkilökohtaisia, mutta niitäkin osaisimme toisillemme ostaa.

Vierailija
833/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite olen törmännyt tuohon vain yhden pankin määräaikaistalletuksessa, jossa maksettavan koron suuruus riippuu ajan lisäksi sijoittavasta summasta. Rahastoissa en tuollaisia ole nähnyt vaikka minulla on niitä neljässä eri pankissa.

Vierailija
834/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ostetaan samoja, tarjouksia ja jotain kokeiluja myös. Vessapaperit ja pesuaineet, jopa joku kosteusvoide ja hammastahna on yhteistä, myös lasten käytettävissä. Karvanpoistovehkeet, ihovoiteet ym. ovat henkilökohtaisia, mutta niitäkin osaisimme toisillemme ostaa.

Okei, meillä ostetaan varmaan joka kerta eri leikkelettä ja leipää esim. Ja noi kylppärijutut on tosiaan molemmilla omat ja itse huolehditaan että niitä on, en tietenkään käy tutkimassa siellä puolison kylppärissä että onko sillä nyt varmasti hammastahnaa ;-) 

Vierailija
835/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä yhtään miestä, joka olisi suorastaan halukas ostamaan naiselleen kuukautissiteitä. Sellainen olisi merkki pikemminkin kontrolloinnista kuin muusta. Kuka tahansa lukutaitoinen kykenee tuomaan sitä merkkiä, joka on kauppalistassa. Huulipunaa en laittaisi miestä ostamaan, mutta ehkä ripsivärin, jossa ei olisi niin paljon valinnanvaraa.

Ei tarvitse olla suorastaan halukas, riittää, kun on puolisonsa huomioon ottava ja näin ollen ostaa, jos listassa lukee siteitä. Ei tarvita erityisesti mitään erikoiskykyä voidakseen huomioida, että taloudessa asuu toinenkin ihminen, jolla on päivittäistavaroissa hieman erilaisia tarpeita kuin itsellä. Voisin kyllä heittää vastakysymyksen, että teilläkö ei koskaan osteta mitään sellaista, mitä itse ei tarvitse tai halua, toisin sanoen ei oteta toista huomioon mitenkään siellä kauppareissulla?

Vierailija
836/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, meillä ostetaan varmaan joka kerta eri leikkelettä ja leipää esim. Ja noi kylppärijutut on tosiaan molemmilla omat ja itse huolehditaan että niitä on, en tietenkään käy tutkimassa siellä puolison kylppärissä että onko sillä nyt varmasti hammastahnaa ;-) 

Tästähän ei tippaakaan ollutkaan kyse, vaan siitä, että kauppalistaan on kirjotettu joku päivittäistavara. Kuulemma on naisen oma asia, eikä miehen tarvitse rahojaan tuhlata, jos nainen on kirjoittanut kauppalistaan siteitä merkkiä x tai shampoota merkkiä y. Nainen hoitakoon itse ja mies vastaavasti myös. Tätä tässä on ihmetelty, että oikeastiko sieltä kaupasta ei voi tuoda toisellekin mitä tarvitaan.

Meillä mä tykkään vain yhdestä levitteestä oikeastaan ja leikkeleissäkin olen aika kranttu. Leipää syön vain yhdenlaista mieluiten, muut menee, jos muuta ei ole. Mutta just siksi se toinenkin kyllä muistaa aina munkin leivän ja leikkeleet, vaikka itse tykkää vaihdella lajeja. 

Vierailija
837/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin oli alussa käyttöoikeudet toistemme tileihin, kunnes pankkivirkailija ehdotti, että muuttaisimme kaikki tilit tai-tileiksi. Teimme muutokset saman tien. Tilit olivat jo valmiiksi kummankin verkkopankissa. 
Sitten paljon myöhemmin puoliso yllättäen kuoli. Siinä tilanteessa todella kiitin sitä virkailijaa, joka viitsi ajatella oma-aloitteisesti meidän parastamme. 
Tilit eivät kadonneet verkkopankistani, sain hoidettua kaikki raha-asiat kuten ennenkin. 

Joo. Usein tilin haltijana ovat "Pentti ja Tiina Ruikulainen", ja silloin tarvitaan molemmat jos on jotain säätöä. Jos muotoilu on "Pentti tai Tiina", voi jompi kumpi käytellä tiliä yksinäänkin.

Tai vasn annettu käyttöoikeus.

Vierailija
838/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään näköjään ei osata ennakoida yhtään, että yleensä kuukautiset toimivat noin kuukauden välein. Kuukautissuojia voisi ostaa ennakkoon ja reilun määrän minä tahansa päivänä ennen seuraavaa tapahtumaa. Ei tarvisi lähettää ja passuuttaa toista ihmistä suojia ostamaan. 

Kyllä olisi naisilla kova itku jos miehillä olisi kuukautiset ja eivät osaisi niihin varautua vaan kumppanin tehtävä lähteä niiltä sijoiltaan kauppaan kun miesten veri alkaisi lorista. "Ei ole mun homma olla sun juoksulikkas". 

Mitenköhän ennen pärjättiin kun kauppoja oli paljon vähemmän ja pitkät matkat. Nythän kauppoja on joka nurkan takana ja autoilla kuljetaan marketeissa jossa hyllyt pursuaa eri plaatuja. Sen kun lappaa riittävästi kyytiin monta pakettia erilaisia. Ei kai kukaan yhden ainoan paketin varassa toimi näissä asioissa. Ja jos niin miksi. 

Silloin ku minulla oli vielä kuukautiset, ne yllätti kerta toisensa jälkeen. Loppuajoista saattoi kestää jopa 3 viikkoa. En aina osannu varautua. 

Vierailija
839/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

839, olitko sen 3 viikkoa invalidi ja et päässyt itse kauppaan ja töihin? En yhtään ihmettelekään, jos aikuisen naisen kuukautiset yllättävät joka kerta, että tämä nainen on silloin kykeneväinen varautumaan siihenkään, että kaapissa on kuukautistarvikkeita. Tietenkin se onkin miehen homma niitä hankkia, muutenhan nainen olisi pulassa itsensä ja biologiansa kanssa.  Miten jos ei olisi sitä miestä, kukas ne siteet hankkisi? Jotenkin naurattaa, ilmeisesti näillä kaikilla on mies, sinkut pärjäävät itse, monessa muussakin, ihan myös omilla rahoillaan. 

Minulla oli todella runsaat kuukautiset, ja pidin itsestäänselvänä hommata kotiin etukäteen monenkokoisia suojia. Koska esim yöllä käytin isoja yösiteitä ja päivällä joskus sekä tamponia että sidettä. Onneksi kohtu poistettiin ja pääsin siitä ruljanssista. 

Vierailija
840/1393 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin oli alussa käyttöoikeudet toistemme tileihin, kunnes pankkivirkailija ehdotti, että muuttaisimme kaikki tilit tai-tileiksi. Teimme muutokset saman tien. Tilit olivat jo valmiiksi kummankin verkkopankissa. 
Sitten paljon myöhemmin puoliso yllättäen kuoli. Siinä tilanteessa todella kiitin sitä virkailijaa, joka viitsi ajatella oma-aloitteisesti meidän parastamme. 
Tilit eivät kadonneet verkkopankistani, sain hoidettua kaikki raha-asiat kuten ennenkin. 

Joo. Usein tilin haltijana ovat "Pentti ja Tiina Ruikulainen", ja silloin tarvitaan molemmat jos on jotain säätöä. Jos muotoilu on "Pentti tai Tiina", voi jompi kumpi käytellä tiliä yksinäänkin.

Tai vasn annettu käyttöoikeus.

Käyttöoikeutettu ei omista tiliä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi