Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?

Vierailija
24.02.2026 |

Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.

Kommentit (821)

Vierailija
781/821 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rahat, index:t ja valuuttakurssit. Keskuspankki kotona määrää rahan arvon. 

Vierailija
782/821 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan omiin menoihin olen silloinkin sieltä rahaa käyttänyt, esim. hormonikierukkaan tai kuukautissiteisiin. Onneksi ei kumpikaan olla pikkumaisia. 

Jos ei olisi niin pitkä sepustus niin provoksi epäilisin, vaan ei kai kukaan noin pitkää tarinaa jaksa provota. Ajatteleeko joku todellakin, että hormonikierukat ja kuukautissiteet ovat naisen omia menoja, joista mies voisi natkuttaa?

En ole tuo jolta lainasit, mutta kyllä meillä ihan tavallinen suomalainen mies pitää kaikkia kuukautussuojia, tamponeita, pikkuhousunsuojia naisen omana menoeränä. Meillä ei ole yhteistä tiliä, mutta en ikimaailmassa odottaisi miehen esimerkiksi omilla rahoillaan ostavan noita. Toisaalta enpä minäkään osta hänelle jotain parranajovehkeitä. Ajattelen niin, että jos hän tarvitsee, ostakoon itse. Vaatteissa sama, että e me kumpikaan osteta toistemme vaatteita. Olisiko sukupolvieroja? Jotkut 40-60 v. ajattelee varmaan eri tavalla kuin minun nuorempi sukupolvi. Menkat on naisten riesa ja miehillä omansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/821 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omat tilit. En halua että rahojani tuhlataan esim tupakkaan. 

Minä (vaimo) maksan kummankin laskut omilta tileiltään. 

Omia rahojani tuhlaan omiin harrastuksiin ja vaatteisiin. 

Vierailija
784/821 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuo jolta lainasit, mutta kyllä meillä ihan tavallinen suomalainen mies pitää kaikkia kuukautussuojia, tamponeita, pikkuhousunsuojia naisen omana menoeränä. Meillä ei ole yhteistä tiliä, mutta en ikimaailmassa odottaisi miehen esimerkiksi omilla rahoillaan ostavan noita. Toisaalta enpä minäkään osta hänelle jotain parranajovehkeitä. Ajattelen niin, että jos hän tarvitsee, ostakoon itse. Vaatteissa sama, että e me kumpikaan osteta toistemme vaatteita. Olisiko sukupolvieroja? Jotkut 40-60 v. ajattelee varmaan eri tavalla kuin minun nuorempi sukupolvi. Menkat on naisten riesa ja miehillä omansa.

Mitä ihmettä? Olen 61 v ja kyllä meillä on voinut laittaa kauppalistaan tamponit tai parranajovehkeet, jos tarvis on ja tietää, että itselle ei ole kauppaan muuta asiaa, mutta toisella on. 

Ei menkat ole mikään minun oma riesa, vaan luonnollinen juttu. Kai tuolla perusteella pitäisi ostaa omat vessapaperitkin, eihän sekään toimitus toista koske?

Vaatteet on molemmilla tilannekohtaisia heräteostoksia yleensä, näkee kivan ja ostaa, mutta voi sen toisellekin tehdä, jos näkee, että tuossa olisi semmoinen, mistä toinen tykkää. Silloin se kyllä on vähän lahja. Mutta mies on kyllä ostellut mulle mm. nastakengät ja lenkkarit, koska ne on vähän semmoisia, että monesti tartten, mutta itselle ei tule mieleen ostaa.

Vierailija
785/821 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Olen 61 v ja kyllä meillä on voinut laittaa kauppalistaan tamponit tai parranajovehkeet, jos tarvis on ja tietää, että itselle ei ole kauppaan muuta asiaa, mutta toisella on. 

Ei menkat ole mikään minun oma riesa, vaan luonnollinen juttu. Kai tuolla perusteella pitäisi ostaa omat vessapaperitkin, eihän sekään toimitus toista koske?

Vaatteet on molemmilla tilannekohtaisia heräteostoksia yleensä, näkee kivan ja ostaa, mutta voi sen toisellekin tehdä, jos näkee, että tuossa olisi semmoinen, mistä toinen tykkää. Silloin se kyllä on vähän lahja. Mutta mies on kyllä ostellut mulle mm. nastakengät ja lenkkarit, koska ne on vähän semmoisia, että monesti tartten, mutta itselle ei tule mieleen ostaa.

Juuri noin sanoinkin, että varmaan sukupolvilysynys. Ehkä 40-60 v. juttu, että mies kuskaa kaupasta siteet ja tamponit. Mun tuntemistani alle kolmikymppisistä tai vähän päälle kolmekymppisistä yhdenkään mies ei noihin koske, ei osta eikä kanna kaupasta. Just sun ikäluokka eniten noin toimii.

Vierailija
786/821 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että omat äiti ja isä on juuri tuota ikäluokkaa (55 ja 58 v.), että niille on jotenkin tavallista se, jos äidillä on ollut tarve vaikka hankkia jotain siteitä, se lisää kauppalistaan ja mies tuo tai jos isällä on partaterät ja herkut loppu, äiti tuo. Minun ikäluokassa ei yleistä. Itse ostetaan sellaiset omat hygieniatuotteet. Eikä ainakaan oma mies edes pyytäisi tuomaan jotain partateroä. Ne maksaa. Hän ostaa ihan itse, samoin minä omat lenkkeihin liittyvät tuotteet. Ehkä tässä kuitenkin on se, että rahat ei yleensä ole yhteisiä mun sukupolvella (alle ja yli 30 v.). Ja voin sanoa miehelle, jos olen menossa vaikka sokerointiin, mutta vähempää sitä ei voisi kiinnostaa, mitä siellä tapahtuu tai että tarjoutuisi maksamaan. Ne on omia asioita tämän ikäisillä.

Vierailija
787/821 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö juuri nuoremman sukupolven pitänyt päästä tuosta menkkahäpeästä ja miehetkin kasvatetaan siihen, että menkat ovat aivan luonnollinen juttu?

Mutta asiaanmeillä rahat on periaatteessa yhteiset, mutta molemmat ottavat yhteisestä potista omille tileille 500e ikiomaa rahaa. Ollaan siis budjetoitu niin, että molempien palkat ynnätään yhteen ja yhteiseen pottiin, mutta sitten ennen otetaan hieman omaan käyttöön. Yhteisestä potista menee kaikki lainat, laskut, ruuat, perheen kulut, yhteinen säästö yms. ja sitten omat rahat saa käyttää mihin haluaa joko sijoittaa tai tuhlaa. 

Aiemmin tuli aika ajoin tappelua rahasta, mutta tämä taktiikka on ollut käytössä jo vuosia ja lopettanut rahariidat kokonaan. Palkat meillä nykyään suht samat, puolisolla pari sataa parempi netto.

Vierailija
788/821 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö juuri nuoremman sukupolven pitänyt päästä tuosta menkkahäpeästä ja miehetkin kasvatetaan siihen, että menkat ovat aivan luonnollinen juttu?

Mutta asiaanmeillä rahat on periaatteessa yhteiset, mutta molemmat ottavat yhteisestä potista omille tileille 500e ikiomaa rahaa. Ollaan siis budjetoitu niin, että molempien palkat ynnätään yhteen ja yhteiseen pottiin, mutta sitten ennen otetaan hieman omaan käyttöön. Yhteisestä potista menee kaikki lainat, laskut, ruuat, perheen kulut, yhteinen säästö yms. ja sitten omat rahat saa käyttää mihin haluaa joko sijoittaa tai tuhlaa. 

Aiemmin tuli aika ajoin tappelua rahasta, mutta tämä taktiikka on ollut käytössä jo vuosia ja lopettanut rahariidat kokonaan. Palkat meillä nykyään suht samat, puolisolla pari sataa parempi netto.

Et sä ymmärrä. Se ei ole mikään menkkahäpeä. Tuskin edes ymmärrän, mitä tarkoitat. On omia menoja, jotka maksetaan omalla rahalla. Katso joskus vaikka Prisman kassalla, ostaako siellä kukaan alle 40 v. mies siteitä tai tamponeja. Ei osta. Mä edelleen väitän, että tässä on jokin ihmeellinen sukupolviero, koska mun ikäiset naiset on teini-iästä asti ostaneet omat siteensä, eikä siinä hävetä mikään. Haen Normalista siteet ja tamponit ihan oman maun mukaan, ja samalla koriin tarttuu mukaan esim. voiteita, suihkugeeli, kynsilakka tai vaikka vanulappuja ja meikinpoistoaine. Ei näiden ostoon pyydetä miestä mukaan tai mieheltä lupaa, eikä näihin liity mitään häpeää. Ne on naisen omia ostoksia, joihin on oikeus.

Vierailija
789/821 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että omat äiti ja isä on juuri tuota ikäluokkaa (55 ja 58 v.), että niille on jotenkin tavallista se, jos äidillä on ollut tarve vaikka hankkia jotain siteitä, se lisää kauppalistaan ja mies tuo tai jos isällä on partaterät ja herkut loppu, äiti tuo. Minun ikäluokassa ei yleistä. Itse ostetaan sellaiset omat hygieniatuotteet. Eikä ainakaan oma mies edes pyytäisi tuomaan jotain partateroä. Ne maksaa. Hän ostaa ihan itse, samoin minä omat lenkkeihin liittyvät tuotteet. Ehkä tässä kuitenkin on se, että rahat ei yleensä ole yhteisiä mun sukupolvella (alle ja yli 30 v.). Ja voin sanoa miehelle, jos olen menossa vaikka sokerointiin, mutta vähempää sitä ei voisi kiinnostaa, mitä siellä tapahtuu tai että tarjoutuisi maksamaan. Ne on omia asioita tämän ikäisillä.

Niin kyllä meillä on omat rahat ollut aina, asuminen jne maksetaan puoliksi. emmekä maksa ostoksia miltään yhteiseltä tililtä, vaan kumpikin omaltaan kun kaupassa käy. Se käy, kenen muihin menoihin paremmin sopii, joskus käydään yhdessä. Ostoslistan pöydältä poimii se joka kauppaan menee ja maksaa omalla kortilla, omalta tililtä. Eli ihan omilla rahoillaan on mies kantanut mulle tamponeja ja muita. Ja totta kai ne maksaa. 

En minäkään odota, että mies tarjoutuisi maksamaan mitään hyvinvointijuttuja, koska yksinhän mä niissä käyn ja tietysti maksan lähtiessäni itse.

Mutta ei mun kuukautissuojat ole olleet mikään riesa ja salainen juttu, vaan yhtä luonnollinen ostos kuin shampoo tai vessapaperi. Ja jos tuo mulle omille rahoillaan kaupasta juustoa ja makkaraa niin miksi ei olisi tuonut suojia?

Ei me jakseta miettiä joka päiväisessä elämässä, että tuliko ostettua toiselle jotain 10 e maksavaa, kyllä pitäisi ostaa itse. 

Olisihan se nyt aika hulluakin, että jos toiselle sopii tänään kauppaan lähtö paremmin kuin mulle niin mun olisi sinne pakko lähteä kuitenkin, koska tamponit on loppu. 

Vierailija
790/821 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä ymmärrä. Se ei ole mikään menkkahäpeä. Tuskin edes ymmärrän, mitä tarkoitat. On omia menoja, jotka maksetaan omalla rahalla. Katso joskus vaikka Prisman kassalla, ostaako siellä kukaan alle 40 v. mies siteitä tai tamponeja. Ei osta. Mä edelleen väitän, että tässä on jokin ihmeellinen sukupolviero, koska mun ikäiset naiset on teini-iästä asti ostaneet omat siteensä, eikä siinä hävetä mikään. Haen Normalista siteet ja tamponit ihan oman maun mukaan, ja samalla koriin tarttuu mukaan esim. voiteita, suihkugeeli, kynsilakka tai vaikka vanulappuja ja meikinpoistoaine. Ei näiden ostoon pyydetä miestä mukaan tai mieheltä lupaa, eikä näihin liity mitään häpeää. Ne on naisen omia ostoksia, joihin on oikeus.

Olen eri, mutta sä et ymmärrä. Juuri se, että tavalliset hygieniatuotteet on jokin naisen oma asia, tai partaterät miehen, kuulostaa kyllä oudolta, ellette sitten yleensäkin tee ostoksia täysin erillään toisistaan, eli siis ostatte ne muutkin päivittäistavarat erikseen omina asioinanne.

Eihän se, että joskus pyytää miehen niitä tuomaan muiden kauppatavaroiden joukossa tarkoita, etteikö nainen olisi teini-iästä siteitään ostanut tai etteikö edelleen niitä itsekin ostaisi.

Vähän vaikuttaa, että menkkahäpeä on sisäistetty niin syvälle, että sitä tosiaan ei edes tunnista. On ihan ok sanoa kundille, että tuo tamponeja merkkiä x, kokoa y tullessas ja jos kaveri alkaa motkottaa, että osta ite, ne maksaa, niin heivaa kaveri.

N28

Vierailija
791/821 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan omiin menoihin olen silloinkin sieltä rahaa käyttänyt, esim. hormonikierukkaan tai kuukautissiteisiin. Onneksi ei kumpikaan olla pikkumaisia. 

Jos ei olisi niin pitkä sepustus niin provoksi epäilisin, vaan ei kai kukaan noin pitkää tarinaa jaksa provota. Ajatteleeko joku todellakin, että hormonikierukat ja kuukautissiteet ovat naisen omia menoja, joista mies voisi natkuttaa?

Olen 60+ ja meillä nuo parranajovehkeet ja kuukautissuojat ovat olleet tavallisia kauppaostoja. Niitä on tuonut se, joka on silloin sattunut käymään kaupassa ja maksanut oman tilinsä pankkikortilla. Samoin kondomit silloin, kun niitä on ollut käytössä. Muuta ehkäisyä ei ole ollutkaan. Myös lääkkeet ja muut henkilökohtaiset tarvikkeet on maksanut se, joka on niitä ostanut.

Meillä on siis yhteiset rahat, mutta kummallakin oma tili ja yksi yhteinen.

Vierailija
792/821 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 30-vuotiaat ovat harvemmin olleet niin pitkässä parisuhteessa, että pieruraja on ylitetty ja on yhteisiä lapsiakin. Siksi on täysin luonnollista, että on myös  omat  menot, kun kummallakin riittää niihin tarpeeksi rahaa, ei ole yhteisiä kuluja paljon. Jossakin elämänvaiheessa voit tulla tilanteita, että toinen joutuu syystä tai toisesta olemaan käymättä kaupassa. Ratkaisu on tietenkin tilata tavarat valmiiksi noudettavaksi, mutta kehtaatko sitten pyytää tuttua kauppiasmiestä laittamaan laatikkoon kaikki tarvitsemasi kuukautissuojat ym. henkilökohtaiset tarvikkeet.

Itselläni ei tule mieleen muuta kuin ehkä meikit, joita en voisi valtuuttaa miestä ostamaan. Itsekin ostan niitä hyvin harvoin.

Vierailija
793/821 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit, jos toiselle sattuu jotain ikävää, mutta yhteiset rahat. Meillä on myös niin sanottu yhteinen tili, jonne minä siirrän rahat talousmenoihin. Käytännössä minun rahoilla eletään, ostetaan käytännössä lähes kaikki mitä tarvitaan, maksetaan laskut ja jne. ja myös vaimon tarvitsemat henkilökohtaiset hygieniatarvikkeet, enkä pidä sitä mitenkään outona. Vaimo käyttää rahojaan jonkin verran omiin ostoksiinsa ja menoihinsa. Myös kaikki isot hankinnat, kuten autot jne. ostetaan sitten aina "vaimon" rahoilla.

Vierailija
794/821 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on naisen omia ostoksia, joihin on oikeus.

Nää sanavalinnat on niin kummia. Siis tietenkin on oikeus ostaa siteitä, mutta ei se oikeus pois mene siitä, että laittaa kauppalistaan jos ei itse ole kauppaan menossa.

Kuulostaa, että teillä on joku ihme naisten/miesten maailma siellä parisuhteessa, jota kyllä ei tavallisesti ei ole. Joten älä yleistä koko sukupolveesi, olen 31 ja mies 36 ja kyllä on mies tuonut siteitä ja minä olen jopa ostanut partakoneen miehelle, kun oli laittanut listaan jonkun prisman tarjouskoneen. Ei tullut mieleen, että en osta, kun kauppaan menin.

Yhteisiä rahoja on sillä tilillä, jolta asumisen kulut menee, muut on omia. Ei ole tullut mieleen velkoa mieheltä sitä partakonetta. 

Vierailija
795/821 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten, mutta kaupassa minä maksan oluet ja rouva muut ostokset.

Vierailija
796/821 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä omat tilit. En halua että rahojani tuhlataan esim tupakkaan. 

Minä (vaimo) maksan kummankin laskut omilta tileiltään. 

Omia rahojani tuhlaan omiin harrastuksiin ja vaatteisiin. 

Vain peräsuolen tähystys on oma asia jonka senkin voi vaimo kustantaa

-Kusti

Vierailija
797/821 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on naisen omia ostoksia, joihin on oikeus.

Nää sanavalinnat on niin kummia. Siis tietenkin on oikeus ostaa siteitä, mutta ei se oikeus pois mene siitä, että laittaa kauppalistaan jos ei itse ole kauppaan menossa.

Kuulostaa, että teillä on joku ihme naisten/miesten maailma siellä parisuhteessa, jota kyllä ei tavallisesti ei ole. Joten älä yleistä koko sukupolveesi, olen 31 ja mies 36 ja kyllä on mies tuonut siteitä ja minä olen jopa ostanut partakoneen miehelle, kun oli laittanut listaan jonkun prisman tarjouskoneen. Ei tullut mieleen, että en osta, kun kauppaan menin.

Yhteisiä rahoja on sillä tilillä, jolta asumisen kulut menee, muut on omia. Ei ole tullut mieleen velkoa mieheltä sitä partakonetta. 

Eikö mies ole velkonut siteitä ? - Eihän miehet niitä käytä.

Vierailija
798/821 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. Kyllä mies on tuonut ihan omilla rahoillaan kuukautissuojia. Ei perinyt niistä hintaa, kun ne kotiin kantoi. Ja minä olen ostanut miehelle partahöyliä. Ei kukaan voi tuollaisista ostoksista numeroa tehdä. 

Mutta ehkäisy on asia josta kyllä miehenkin kuuluu maksaa ja jos nainen kärsii siitä vaivat niin mies voisi maksaa rahalliset menot niistä oikeastaan kokonaan. 

Vierailija
799/821 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suunnilleen samansuuruiset eläkkeet..ei yhteisiä lapsia... laitamme nyt taloustilin, jolle alamme säästämään laskuja varten jotain 500 eur kuussa kumpikin, ei tarvi ensi talvena itkeä pörssisähkön hintaa... kumpikin käyttää loput rahat, miten haluaa...ei tarvi toisen vahata tai arvostella ostoksia...lapsille annamme kumpikin joka kuukausia pois enintä.. ihan kivasti asumme velattomassa omakotitalossa, auto pihassa, minulla vielä ajokortti..

Vierailija
800/821 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain a-kan rahat on yhteisiä !

-Jännämies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä