Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?

Vierailija
24.02.2026 |

Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.

Kommentit (199)

Vierailija
161/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin eri tavalla sitä voi ajatella. Mä maksoin viimeksi miehen silmälasit, mun puhelinlaskuni on hänen nimissään ja hän maksaa sen, jne. No problem 😊

Eikö tämmöinen rahojen vekslaaminen ole hankalaa? Meillä on ollut 30+ vuotta yhteinen tili, noin kerran vuodessa tarkastetaan budjetti ja sen perusteella kumpikin laittaa sinne puolet. Ei ole kummoisia summia enää, kun ei ole lainoja enää. Kaikki laskut veloituksessa, eli menee tililtä itsestään eräpäivänä.

Kumpikin hoitaa omat laskunsa ja ostoksensa, ei tarvitse toiselle laittaa laskuja ja toisen maksella. Miksi vekslaisimme laskuja ja rahoja tileiltä toisille?

Me nimenomaan emme vekslaile yhtään mitään. Olin hakemassa niitä miehen laseja, joten myös maksoin ne. Kyllä, maksoivat lähes tonnin, ei väliä koska mies taas voi maksaa autoon talvirenkaat jne, kun ne hakee. Myöskään laskuja ei siirrellä mihinkään. Mies maksaa hänen nimissään olevat liittymät jne.

Tämä juurikin on helppoa, kun yhtään mitään ei vekslata, eikä ole väliä kumpi mitäkin maksaa.

Vierailija
162/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin on omat rahat ja sitten on yhteiset rahat.

N65

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei jää semmoista rahaa mitä kumpikaan voisi käyttää miten huvittaa. Kaikki mitä tulee on hyvinkin tarkkaan budjetoitu. Jos jotain jää yli sen annetaan ola tilillä koska aina tulee jotain vähintään lapsi tarvii lääkekuurin yllätystä. Mitään isoa puskuria ei ikinä ole ehtinyt kertyä vaan maksimissaan muutamia satasia tilillä pyörii. En tiedä ollaanko ainut perhe kukaan elää näin kädestä suuhun😅

Vierailija
164/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä yhteusen tilin ihmiset minkä ikäisiä ja kuinka pitkään liitossa olleet? Jotenkin en näe ihan nuorilla tätä.

Kaksikymppisinä yhteen, heti alusta alkaen yhteiset rahat. Sama jatkuu nyt 54-vuotiaina.

Vierailija
165/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat. 

Aika monella tuntuu olevan. On omat tilit ja yhteinen taloustili ja monimutkaisia järjestelyjä, miltä tililtä mitäkin maksetaan. 

Ei siinä ole mitään monimutkaista. Harvinaisen selkeä kuvio se on. On taloustili, jolle kumpikin laittaa tilistään tietyn summan (tai prosentin). Kyseiseltä tililtä maksetaan kaikki yhteiset kulut kuten laskut, lainat, huvitukset ja hullutukset. Lisäksi molemmilla on omat tilinsä ja muut järjestelyt (säästöt + sijoitukset) joihin ei toisella ole mitään oikeuksia tai näkymää. 

Mun mielestä tuo on erittäin monimutkaista. Juurikin sitä hirveää vekslaamista.

Vierailija
166/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miten miehen kanssa yhteen muuttaminen olisi muuttanut sen, että olen tottunut hallitsemaan omia rahojani. 

Tämä! Kyllä olisi tuntunut oudolta lopettaa oma tili ja siirtää sieltä kaikki rahat jonnekin yhteiselle tilille. 

Vierailija
167/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei jää semmoista rahaa mitä kumpikaan voisi käyttää miten huvittaa. Kaikki mitä tulee on hyvinkin tarkkaan budjetoitu. Jos jotain jää yli sen annetaan ola tilillä koska aina tulee jotain vähintään lapsi tarvii lääkekuurin yllätystä. Mitään isoa puskuria ei ikinä ole ehtinyt kertyä vaan maksimissaan muutamia satasia tilillä pyörii. En tiedä ollaanko ainut perhe kukaan elää näin kädestä suuhun😅

Ette ole ainoita. Meilläkin oli kauan niin, ettei säästöön jäänyt mitään. Mutta nyt lapset aikuisia ja taloudellinen tilanne parempi.

Vierailija
168/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat. 

Aika monella tuntuu olevan. On omat tilit ja yhteinen taloustili ja monimutkaisia järjestelyjä, miltä tililtä mitäkin maksetaan. 

Ei siinä ole mitään monimutkaista. Harvinaisen selkeä kuvio se on. On taloustili, jolle kumpikin laittaa tilistään tietyn summan (tai prosentin). Kyseiseltä tililtä maksetaan kaikki yhteiset kulut kuten laskut, lainat, huvitukset ja hullutukset. Lisäksi molemmilla on omat tilinsä ja muut järjestelyt (säästöt + sijoitukset) joihin ei toisella ole mitään oikeuksia tai näkymää. 

Mun mielestä tuo on erittäin monimutkaista. Juurikin sitä

Puhut nyt eri ihmisen kanssa. Minä ihmettelin laskujen kanssa vekslaamista, eli sitä, että siirrellään omia laskuja toisen tililtä maksettaviksi. Mitään monimutkaista kyllä ei ole siinä, että omalta tililtä lähtee joka kk tietty summa yhteiselle tilille automaattisena tilinsiirtona ja sitten siltä tililtä lähtee maksuun kaikki normaalit elämiseen liittyvät kulut. Siellä on myös puskuria, jos jompi kumpi haluaa maksaa sieltä matkan tms. Omalla tilillään sitten kumpikin tekee mitä tahtoo.

Vierailija
169/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miten miehen kanssa yhteen muuttaminen olisi muuttanut sen, että olen tottunut hallitsemaan omia rahojani. 

Tämä! Kyllä olisi tuntunut oudolta lopettaa oma tili ja siirtää sieltä kaikki rahat jonnekin yhteiselle tilille. 

En minäkään lopettanut omaa tiliä, mutta mies sai siihen käyttöoikeuden ja minä hänen tiliinsä. Siltä varalta, jos joskus tarvitsee rahaa siirtää tai joku lasku maksaa, eikä toinen jostain syystä voi sitä tehdä. 

Ja rahat yhteisiksi, koska yhteinen koti ja elämä. Meillä nämä kuuluu yhteen.

Kaikki eivät noin ajattele ja se on aivan ok.

Vierailija
170/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö täällä ihmiset osaa käyttää e-laskuja, jotka asetetaan automaattiseen maksuun eräpäivänä? Vai eivätkö osaa laskea vuosibudjettia = suunnilleen sitä summaa, joka vuodessa menee elämiseen, kuten sähkö-, vesilasku, lainat, vastikkeet tai mitä nyt kenelläkin on? Vai mikä tekee ongelmallista ja monimutkaista siitä, että on useampia tilejä?

Me emme huolehdi todellakaan joka kk laskuja maksuun, vaan nykyään jonkun laskun maksaminen on kyllä aika harvinaista. Kaikkihan on asetettu e-laskuiksi, jotka lähtee määritellyltä tililtä. Silmälasit tms. tulee maksettua kyllä pankkikortilla kun ne lunastaa - siltä ihan omalta tililtä, jolla on rahaa, kun sinne tulee palkka.

Vierailija
171/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuo on erittäin monimutkaista. Juurikin sitä

Erittäin monimutkaista? Eihän tuossa ole mitään monimutkaista. 

Eri

Vierailija
172/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puhut nyt eri ihmisen kanssa. Minä ihmettelin laskujen kanssa vekslaamista, eli sitä, että siirrellään omia laskuja toisen tililtä maksettaviksi. Mitään monimutkaista kyllä ei ole siinä, että omalta tililtä lähtee joka kk tietty summa yhteiselle tilille automaattisena tilinsiirtona ja sitten siltä tililtä lähtee maksuun kaikki normaalit elämiseen liittyvät kulut. Siellä on myös puskuria, jos jompi kumpi haluaa maksaa sieltä matkan tms. Omalla tilillään sitten kumpikin tekee mitä tahtoo." 

Mä kommentoin tälle ihmiselle, joka kirjoitti:

"Ei siinä ole mitään monimutkaista. Harvinaisen selkeä kuvio se on. On taloustili, jolle kumpikin laittaa tilistään tietyn summan (tai prosentin). Kyseiseltä tililtä maksetaan kaikki yhteiset kulut kuten laskut, lainat, huvitukset ja hullutukset. Lisäksi molemmilla on omat tilinsä ja muut järjestelyt (säästöt + sijoitukset) joihin ei toisella ole mitään oikeuksia tai näkymää." 

Jos et kirjoittanut tuota, älä tule sekaamaan väliin.

Vierailija
173/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä missään mielestäni kukaan väittänyt, että siirtelisi omia laskujaan toisen maksettavaksi.

Vierailija
174/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi yllä ikinä mennyt naimisiin jos olisi pitänyt avata yhteinen tili.

Vierailija
175/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa mielenkiintoista lukea samanlainen ketju sellaisessa utopistisessa tilanteessa, että nainen tienaisi reilusti enemmän. Taitaisi olla kommentit eri luokkaa 😅 Ketju on täynnä joko pers#ukisia pariskuntia tai naisia. 

Vierailija
176/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen tili on siitä kätevä että jos puoliso kuolee, niin pankki sulkee tilin ja leski ei

pysty maksaan mitään laskujaan, jos ei ole toista omaa tiliä jossain. Yhteinen tili kun on osa kuolinpesää niin se sulkeutuu heti kun pankki saa tiedon kuolemasta.

Saahan elävä ihminen avattua uuden tilin. Mikäs ongelma tuo on.

Saa tietysti avata mutta ne yhteiset rahat on siellä mahdollisesti suljetulla tilillä. Riippuu kai tilimuodosta suljetaanko? Ei tietoa kun ei sitä yhteistiliä ole eikä tule. 

Vierailija
177/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä raha tulee ja menee yhteisen tilin kautta. Helppoa. Ei ole koskaan ollut tarvetta eritellä tuloja ja menoja, normaalissa avioliitossa kun ollaan.

Normaali avioliittokäsite on toisilla toinen. Eikä oo kuunaan rahasta riidelty. Järkyttävintä mitä tiedän, on avioehto. Miksi mennä naimisiin, jos ei halua jakaa tai epäluulo herää ja miettii jo eroa?! Vm-71

Meillä on avioehto. Sen ansiosta en ikinä joudu mukaan miehen suvun jakamattomiin kuolinpesiin, joista kukaan ei ikinä saa selvää.

Vierailija
178/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä missään mielestäni kukaan väittänyt, että siirtelisi omia laskujaan toisen maksettavaksi.

No kyllähän tuolla yksi selosti, miten makselee miehen silmälasit ja tämä sitten hänen puhelinlaskut. Eli ihmettelin, miksi vekslataan laskuja tilien välillä, eikä kumpikin vain maksa omiaan, eli itse ne tilaamansa lasit tai sopimansa puhelinliittymän.

Vierailija
179/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tilimme ovat yhteiskäytössä eli luottokorttiin rinnakkaiskortit. Hyvin on toiminut jo 38 vuotta. Ei ole koskaan tarvinnut riidellä rahasta. Mies on suurituloinen. Avioehtoakaan ei ole.

Vierailija
180/199 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tilimme ovat yhteiskäytössä eli luottokorttiin rinnakkaiskortit. Hyvin on toiminut jo 38 vuotta. Ei ole koskaan tarvinnut riidellä rahasta. Mies on suurituloinen. Avioehtoakaan ei ole.

* Äsch, piti kirjoittaa JA luottokorttiin...