Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis kuinka paljon pienten lasten vanhemmat voivat olla poissa töistä?

Vierailija
24.02.2026 |

Joo, ymmärrän pikkulapsivaiheen sairastelut ja olen äiti itsekin. Mutta silti: Onko ihan normaalia, että päiväkoti-ikäinen lapsi sairastaa jatkuvasti?! 

Mulla on työkaveri, joka on joka viikko poissa töistä lapsen sairastelun takia. En edes muista, koska työkaverini olisi osallistunut yksikön palaveriin, asiakastapahtumiin, kehy-päiviin tai muuhun työpaikan tapahtumaan.  Hän on aina poissa. Aivan kuin töissä olisi ihminen, joka tekee jotain osa-aikatyötä päivän tai pari viikossa. Muun ajan on kotona  hoitamassa kuumeista/mahatautista lasta tai sairastaa itse sitä samaa tautia kuin lapsikin. Meillä ei palkata muutaman päivän poissaolijoille sijaisia, joten työt kaatuvat muiden niskaan ja  huomaan, että tämä rupeaa jo näkymään ilmapiirissä. Täytyy sanoa, että tätä sairastelua kun on seurannut, niin tulee jo pieni epäusko että voiko mikään lapsi olla kipeä joka viikko ja kuinka ne sairaspäivät aina osuvatkaan esimerkiksi kokouspäivien kanssa päällekkäin. En ihmettele, jos työnantajat eivät halua palkata pienten lasten vanhempia.  

Kommentit (126)

Vierailija
121/126 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajien tulisi pitää niiden työntekijöiden puolta, jotka käyvät ahkerasti töissä ja hoitavat tunnollisesti työtehtävänsä. Palkankorotukset ym. palkkiot tulisi antaa vain heille. Hyvää työntekijää ei pidä kuormittaa saikuttajan työtehtävillä eikä hänen tule joutua selittelemään asiakkaille tai yhteisyyötahoille saikuttajan poissaoloja. Lähtökohta tulisi aina olla se, että saikuttaja tekee tuplasti töitä "lomansa" jälkeen ja on yhteydessä asiakkaisiin vaikka jo sairauslomaltaan.

Vierailija
122/126 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapseni oli korvatulehduskierteessä, otin vuorotteluvapaata. Tätä mahdollisuutta ei enää taida olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/126 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkaveri, joka on joka viikko poissa töistä lapsen sairauden takia. Siis ihan joka viikko. Ja hän on vielä parisuhteessa ja käsittääkseni vuorottelee hyvin tasapuolisesti miehensä kanssa siinä, että ovat vuorotellen poissa. Jos olisi yh, niin en käsitä, kuinka selviytyisi. 

Lapsi on ihan perus leikki-ikäinen, ei siis mikään erityislapsi tms. En voi ymmärtää, kuinka on mahdollista, että hän on kuumeessa joka viikko. Kyllä tämä ainakin omassa yksikössäni työpaikalla on herättänyt kulmien kohottelua ja turhautumista työkavereissa.

Vierailija
124/126 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sairasta noin paljon yksikään lapsi oikeasti. Kaikki sen tietää, mutta tämä on yksi työelämän sokeista pisteistä.

Vierailija
125/126 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näissä työpaikoissa ole seurantaa? Meillä ainakin pitää kirjata kaikki järjestelmään, ja jos tietty määrä poissaoloja ylittyy niin esimies haluaa jutella. 

Vierailija
126/126 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, minä olin, nyt jo nuoren, lapsen sairastelun vuoksi pois töistä alle 10 päivää yhteensä noin 8 vuoden aikana. Ja mies ehkä saman verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi