Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolainassa korko jo yli 3%

Huolestunut opiskelija
18.07.2023 |

Opintotuki on yhä enemmän lainapainotteinen. Opintolainahyvityksen saa jos valmistuu tavoiteajassa, ei muuten. Eli yhtään ei ole varaa venyttää esim. työnteon vuoksi jos hyvityksen haluaa.

Käytännössä opiskelijat nykyään pakotetaan elämään velalla ja siitä vielä kiskotaan korkoja törkeästi. Mitä hallitus aikoo tehdä asialle?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sannulin hallitus nosti polttoaineiden hintaa = hinnat nousevat = inflaatio = korot nousevat.

Vierailija
2/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 rosenttia on ihan normaali korko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettavaa on, että yrittävät tällä hallituskaudella maksullisuuden ulottamista tutkintoihin. Elikä otat lainaa lisää maksaaksesi lukukausimaksut. Kantsii opiskella vielä, kun on mahdollista.

Vierailija
4/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 rosenttia on ihan normaali korko.

Muista lainoista kyllä, opintolainasta sen ei pitäisi olla.

Vierailija
5/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa nyt sen opintolainan saa osittain tai kokonaan anteeksi korkoineen, jos elämässä ei kaikki mene hyvin. Itse sain 16000e anteeksi ja luottotiedot pysyivät. Kauheaa panikointia jostain opintolainasta joka on ainoa laina jonka voi saada anteeksi.

Vierailija
6/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen töitä. Raskastahan se on, mutta ei tarvi elää velaksi ja kyseessä on kuitenkin onneksi tilapäinen elämänvaihe.

Vierailija
7/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa nyt sen opintolainan saa osittain tai kokonaan anteeksi korkoineen, jos elämässä ei kaikki mene hyvin. Itse sain 16000e anteeksi ja luottotiedot pysyivät. Kauheaa panikointia jostain opintolainasta joka on ainoa laina jonka voi saada anteeksi.

Suurinosa ei todellakaan saa, itse lyhennän lainaa työmarkkinatuesta.

Vierailija
8/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sä itket sitä, että valtio takaa sun lainan ihan normaaliin korkoon sidottuna ja antaa sen lisäksi sulle tukea asuntoon ja ruokarahaa vielä tukien muodossa. Jos olet yhtään älykäs ihminen niin pääset kyllä opinnoista ajoissa pois, vaikka tekisit täyttä työpäivää. Ei ne yliopisto-opinnot niin haastavia ole. 

Miksi opintolainassa pitäisi olla mikään muu korko kuin indeksikorot? 

Vierailija
9/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lyhennät olethan työkykyinen ja valmis töihin. Ihmiset joilla ei ole työkykyä eivät voi mennä töihin lyhentämään opintolainaa jonka valtiontakaus on päättymässä ja pankki haluaa omansa pois.

Vierailija
10/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi me voidaan tukea oman nuoremme yliopisto-opintoja niin, ettei hänen ole tarvinnut, eikä tarvitse jatkossakaan, opintolainaa nostaa.

Aikanaan ihanaa valmistua niin, että on velaton.

Vierailija
11/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen maksanut opintolainan kokonaan pois.

Jälkikäten ajatellen, jos voisin nykyään tehdä asiat toisin, niin olisin ollut ottamatta koko opintolainaa. Mieluummin sitten duunia siinä ohessa.

Eri asia ehkä jos olisi opiskellut lääkäriksi tai lakimieheksi. Silloin makselee isoilla palkoilla lainat takaisin nopeammin.

Vierailija
12/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sannulin hallitus nosti polttoaineiden hintaa = hinnat nousevat = inflaatio = korot nousevat.

Bensan hinta nousi myös muualla euroopassa ja se on persujen mielestä Sannan syy. Iso syy bensan hintaan oli raakaöljyn hinnan kallistuminen ja sille edes persut hallituksessa ei voi mltään

Vierailija
13/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin todella tyhmä ja otin opintolainaa. Sitten olin tyhmä ja missasin sen valmistumisaikarajan yhdellä lukukaudella (en tiennyt koko jutusta mitään silloin). Sitten olin tyhmä ja maksoin minimierää alkaessani (pienituloiset) työt, olisi vaan pitänyt silloin heti kituuttaa makaronilla ja maksaa se pois. Nyt sitten korko nostettiin ja entinen lyhennys maksaa hädin tuskin koron osuuden pois. Ja olen edelleen pienituloinen.

Tyhmästä päästä kärsii, ja silleen. Nyt on sitten pakko tehdä se lainan pikamaksu pois. Pari vuotta siihen menee niin etten tee mitään muuta kuin maksan vuokraa, ostan ruokaa ja lyhennän lainaa. Olen jo sen ikäinen että olisi pitänyt päästä omilleni. Soimaan tästä itseäni päivittäin... mutta ei muuta kuin hommaan. Ensi kuussa alkaa.

Vierailija
14/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen maksanut opintolainan kokonaan pois.

Jälkikäten ajatellen, jos voisin nykyään tehdä asiat toisin, niin olisin ollut ottamatta koko opintolainaa. Mieluummin sitten duunia siinä ohessa.

Eri asia ehkä jos olisi opiskellut lääkäriksi tai lakimieheksi. Silloin makselee isoilla palkoilla lainat takaisin nopeammin.

Mä tein duuniakin ja silti jouduin ottamaan lainaa. Mutta sama, nyt tekisin toisin enkä ottaisi lainaa penniäkään. Harmittaa todella että lähdin tuohon mukaan.

Vierailija
15/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sä itket sitä, että valtio takaa sun lainan ihan normaaliin korkoon sidottuna ja antaa sen lisäksi sulle tukea asuntoon ja ruokarahaa vielä tukien muodossa. Jos olet yhtään älykäs ihminen niin pääset kyllä opinnoista ajoissa pois, vaikka tekisit täyttä työpäivää. Ei ne yliopisto-opinnot niin haastavia ole. 

Miksi opintolainassa pitäisi olla mikään muu korko kuin indeksikorot? 

Silloin, kun minä opiskelin, annettiin opintotuki enimmäkseen ihan oikeana rahana eikä vain lainana. Sitten kun vielä kävi vähän töissä, ei tarvinnut välttämättä ottaa lainaa lainkaan. Itse opiskelin kymmenkunta vuotta, ja yhtä lukukautta (ei siis edes lukuvuotta) varten otin lainaa. Ostin sillä erityisen laadukkaan CD-soittimen ja maksoin lainan pois ennen kuin valmistuin.

Kateeksi ei käy nykyisiä opiskelijoita.

Vierailija
16/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä näilläkin koroilla kannattaa ottaa opintolainaa ja laittaa se ASP-tilille. Pääsee sitten valmistuttuaan asunto-ostoksille ongelmitta.

Vierailija
17/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nähdään vielä isoja ketjuefektejä.

Koska opintohommia halutaan muuttaa lainapainotteisemmaksi ja lukukausimaksujakin kaavaillaan, tämä yhdistettynä muiden tukien leikkauksiin, moni varmaan jatkaa kotona asumista opintojen aikana. Näin ollen asuntojen tarve vähenee. Ja tämä taas vähentää kysyntää vuokra-asunnoissa ja tämä taas laskee vuokratasoa ja....

Nyt kun on muutenkin myymättömänä yhä useampi pikkuyksiö, joita on ajateltu, että voidaan myydä lähesrajattomasti sijoittajille, jotka sitten edelleenvuokraavat ne niin, että opiskelijat yms. voivat asua niissä yhteiskunnan osittain/kokonaan maksaessa vuokraa...

Asuntosijoittamisen hullut päivät ovat ohi ja tappioita tullaan kirjaamaan runsaasti.

Vierailija
18/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä lyhensin pitkään toimeentulotuesta. Onneksi vanhemmat tukivat.

Vierailija
19/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisikohan sitten maksaa kerralla pois. Ei kyllä hirveästi jää enää säästöjä asuntoon.

Vierailija
20/24 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä näilläkin koroilla kannattaa ottaa opintolainaa ja laittaa se ASP-tilille. Pääsee sitten valmistuttuaan asunto-ostoksille ongelmitta.

Olispa jostain tällaisesta puhuttu silloin kun olin opiskelija. Mulla laina meni elämiseen ja maksan sitä edelleen pois. Ei vaan rahat riitä, saati sitten että olisin saanut säästettyä johonkin niin valtavaan unelmaan kuin asuntoon. En ollut mistään ASP-tilistä kuullutkaan ja nykyään on liian myöhäistä. Nykyään onneksi on netti ja some ja tällaista tietoa voi hankkia huomattavasti helpommin.