Siis kuinka paljon pienten lasten vanhemmat voivat olla poissa töistä?
Joo, ymmärrän pikkulapsivaiheen sairastelut ja olen äiti itsekin. Mutta silti: Onko ihan normaalia, että päiväkoti-ikäinen lapsi sairastaa jatkuvasti?!
Mulla on työkaveri, joka on joka viikko poissa töistä lapsen sairastelun takia. En edes muista, koska työkaverini olisi osallistunut yksikön palaveriin, asiakastapahtumiin, kehy-päiviin tai muuhun työpaikan tapahtumaan. Hän on aina poissa. Aivan kuin töissä olisi ihminen, joka tekee jotain osa-aikatyötä päivän tai pari viikossa. Muun ajan on kotona hoitamassa kuumeista/mahatautista lasta tai sairastaa itse sitä samaa tautia kuin lapsikin. Meillä ei palkata muutaman päivän poissaolijoille sijaisia, joten työt kaatuvat muiden niskaan ja huomaan, että tämä rupeaa jo näkymään ilmapiirissä. Täytyy sanoa, että tätä sairastelua kun on seurannut, niin tulee jo pieni epäusko että voiko mikään lapsi olla kipeä joka viikko ja kuinka ne sairaspäivät aina osuvatkaan esimerkiksi kokouspäivien kanssa päällekkäin. En ihmettele, jos työnantajat eivät halua palkata pienten lasten vanhempia.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mellä työnantaja maksaa sairaalle lapselle kotiin hoitajan, mutta kaikki eivät tätä palvelua halua käyttää. Tosin palkassa näkyy aika äkkiä, jos on toistuvasti hoitamassa sairasta lasta eli ei suoritteita, ei laskutusta, ei bonuksia. Tietenkin näistä jaksetaan valittaa, että ei ole mun vika, että lapsi on sairas, mulle kuuluu bonukset siinä kuin muillekin. No ei kuulu, jos et ole töissä.
Tämä on kyllä poikkeuksellista luksusta. Olisipa näitä työnantajia lisää! Kaipaan myös isojen työnantajien järjestämää päivähoitoa.
Työnantajan järjestämä päivähoito on ongelma, koska verottaja katsoo sen verotettavaksi työsuhde-eduksi. Työntekijä joutuisi siten maksamaan päivähoidosta huomattavasti enemmän kuin sen noin 300 e/kk, jonka kunnallinen hoito maksaisi. Verottaja tulkitsisi, että päivähoidon tuoma etu on esim. 1800 e/kk, joten maksaisit kuukaudessa veroja jopa 900 e enemmän kuin nyt, vaikka palkkasi olisi ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, asiahan on niin että, ne lapsiaan kotona hoitavat vanhemmat ovat kaikista vastuuntuntoisimpia. Sitten on ne jotka vievät kuumeisen lapsen buranalla höystettynä päiväkotiin ja tulevat itse nuhaisen töihin pyörimään ja sankaripisteitä kalastelemaan. Nykypäivänä on täyttä idiotismia tulla kipeenä töihin joku sankariviitta viuhuen. Se on edesvastuutonta ja typerää. Työnantajan kuuluisi soittaa lastaan kotona hoitavalle äidille ja sanoa, että muista olla huolehtimatta töistä. Mua hävettää kaikkien niiden pomojen ja työntekijöiden puolesta, jotka vieläkin houhottavat kuinka ovat aina töissä eikä ikinä kipeenä (kun tod.näk. ite ovat ne jotka tarttuu muita ja ylläpitää pöpökiertoo, hyi), he ovat jotenkin niin ressukoita vanhanaikaisine käsityksineen.
Meillä täytyy tuoda lääkärintodistus lapsen sairaudesta (neuvolasta terveydenhoitajalta saatu ei kelp
Toivottavasti ei myöskään ole vaikuttanut siihen, että lapset ovat siellä päiväkodissa tartuttamassa muita.
Vierailija kirjoitti:
Mellä työnantaja maksaa sairaalle lapselle kotiin hoitajan, mutta kaikki eivät tätä palvelua halua käyttää. Tosin palkassa näkyy aika äkkiä, jos on toistuvasti hoitamassa sairasta lasta eli ei suoritteita, ei laskutusta, ei bonuksia. Tietenkin näistä jaksetaan valittaa, että ei ole mun vika, että lapsi on sairas, mulle kuuluu bonukset siinä kuin muillekin. No ei kuulu, jos et ole töissä.
Toivottavasti kukaan työnantaja ei salli että tarttuvaa tautia sairastavan lapsen vanhempi tulee työnantajan maksaman hoitajan avulla työpaikalle levittämään sitä tautia muihin työntekijöihin.
Vierailija kirjoitti:
No siltä tarhastahan ne taudit tulee. Omakaan lapsi ei sairastnut yhtään ennenkuin aloitti hoidossa. Eikä ne lopu vielä lukiossakaan, yläkoulusta eteenpäin ehkä vähän väheni.
Kyllä tää riippuu ihan perheestä. Mulla on kaksi lasta, nyt 11 ja 14. Vanhempi on ollut kuumeessa viimeksi sinä vuonna, kun täytti 11. Muistan sen, koska se on ainoa kerta, kun olen palkkatyöstä ollut poissa lapsen sairauden takia (tein siis kotoa käsin töitä yrittäjä, kun lapset olivat pienempiä, ja mieheni tekee lähes kaikki työnsä kotoa käsin edelleen). Nuoremmasta lapsesta en muista, todennäköisesti kolmisen vuotta sitten, kun oli vatsataudissa. On meillä siis lapsilla joskus nuhaa ja yskää ja ovat sen takia muutaman päivän pois koulusta, mutta eivät kyllä jatkuvasti sairastele. Mä en yleensä saa lasten tauteja, mutta sairastan kyllä ehkä kerran vuoteen flunssan. Viimeksi koronan viime lokakuussa.
Päiväkodista soitellaan joka tapauksessa hakemaan lapsi kotiin, kun hoitajia on liian vähän. Heidän mielestään lapset on aina sairaita. Muutaman kerran olen palauttanut aamulla sairaaksi väitetyn lapsen lounasaikaan päiväkotiin lääkärintodistuksen kera: jos lääkäri ei löydä lapsesta sairautta, niin päiväkodissa hankitaan paikalle sijainen ja lapsella on oikeus hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"töissä on sata kertaa kivempaa kuin sairaan lapsen kanssa kotona olo"
Mihin tämä väite perustuu? En usko että esim. 5-vuotiaana flunssassa kuormitin vanhepiani erityisen paljon kotona. Äiti tai isä kävi hakemassa videovuokraamosta katseltavaa ja sitten makasin sohvalla jaffapullon kanssa ja katselin leffoja.
Toki joku raivoisa vatsatauti on inhottava hoidettava sen yhden päivän.
Onko sulla itselläsi lapsia? Kuulostaa, että ei! Ei ne viisivuotiaat voi eikä jaksa määräänsä enempää katsella niitä leffoja. Jos on riittävän kipeä, kaipaa hoivaa ja lohtua. Jos ei ole kovin kipeä, menee parissa päivässä pitkin seiniä 😅
Ei, luojan kiitos.
Millä tavalla siis se aktiivinen sairas lapsi on hankalampi hoidettava työpäivän aikana
Sillä tavalla, että et pysty keskittymään mihinkään. Lapsi pitää meteliä, tarvitsee asioita x ja y ja z, tulee kysymään jotain noin minuutin välein. Jotain kevyitä hommia ja sähköposteja ja lyhyitä palavereita pystyy hoitamaan, mutta ei mitään oikeaa keskittymistä vaativaa.
Jos lapsi on kipeänä, yöt on monesti katkonaisia. Siinä kun hoidat kipeää/ kipeitä lapsia päivän ja valvot yöt, niin onnea töiden kanssa vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kukaan työnantaja ei salli että tarttuvaa tautia sairastavan lapsen vanhempi tulee työnantajan maksaman hoitajan avulla työpaikalle levittämään sitä tautia muihin työntekijöihin.
Tuolla logiikalla meillä kaikki pienten lasten vanhemmat joutuisi olemaan kotona noin 10 vuotta, palkallisesti luonnollisesti, koska koko ajan VOI joku tarttuva tauti olla tuloillaan.
En minäkään ole osallistunut juurikaan yksikön palavereihin, asiakastapahtumiin, kehy-päiviin tai muihun työpaikan tapahtumiin. Miksi osallistuisin? En koe olevani ystävä kollegojen kanssa, en halua viettää ylimääräistä aikaa heidän kanssaan ja nuo kaikki edellämainitut kuulostavat tuottamattomilta tapahtumilta. Ennemmin istun työpisteessäni ja paukutan tulosta.
PS. Lapsilla on usein myös isä, joka voi jäädä kotiin yhtä lailla kuin äiti.
PPS. Etätyö on siunaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko sä siis pois töistä ihan varmuuden vuoksi, jos joku on teillä kotona sairas? Ihanko omalla ilmoituksella saa olla poissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, asiahan on niin että, ne lapsiaan kotona hoitavat vanhemmat ovat kaikista vastuuntuntoisimpia. Sitten on ne jotka vievät kuumeisen lapsen buranalla höystettynä päiväkotiin ja tulevat itse nuhaisen töihin pyörimään ja sankaripisteitä kalastelemaan. Nykypäivänä on täyttä idiotismia tulla kipeenä töihin joku sankariviitta viuhuen. Se on edesvastuutonta ja typerää. Työnantajan kuuluisi soittaa lastaan kotona hoitavalle äidille ja sanoa, että muista olla huolehtimatta töistä. Mua hävettää kaikkien niiden pomojen ja työntekijöiden puolesta, jotka vieläkin houhottavat kuinka ovat aina töissä eikä ikinä kipeenä (kun tod.näk. ite ovat ne jotka tarttuu muita ja ylläpitää pöpökiertoo, hyi), he ovat jotenkin niin ressukoita vanhanaikaisine käsityksineen.
Meillä täytyy tuoda lääkärintodistus lapsen sairaudesta (neuvolasta terveydenhoitajalta saatu ei kelp
Tuo lääkärintodistuksen vaatiminen on sadistista. Ajattele itse matkustavasi oksentavana ja ripuloivana samasta taudista kärsivän lapsen kanssa julkisilla lääkäriin jonottamaan. Kun et oikeasti uskalla lähteä edes kaupassa käymään kun on päästävä vessaan erittäin lyhyellä varoitusajalla.
Meillä lapsi (alle 2v.) aloitti päiväkodin syksyllä ja on jatkuvasti kipeä, noin joka toinen viikko. Ärsyttää itseänikin kaikkien osapuolten puolesta. Nuo nuhakuumeet vielä aina kestävät sen 5-7 päivää. Lisäksi on ollut pari rokkoa, jotka ovat vieneet lapsen huonoon kuntoon ja noro, jonka yhteydessä usean päivän kuume. Toivottavasti seuraava vuosi olisi edes vähän helpompi, tämä sairastelumäärä on ihan järjetöntä.
Harmittaa myös, kun joskus näen, että osa päiväkotiin viedyistä lapsista on puolikuntoisen oloisia, pärskivät ja varmasti tartuttavat muita. Mutta toisaalta ymmärrän, että vanhemmilla on varmasti työn puolesta painetta viedä lapsi päiväkotiin, jos ei ole hoitajaa sairastelun ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä poikkeuksellista luksusta. Olisipa näitä työnantajia lisää! Kaipaan myös isojen työnantajien järjestämää päivähoitoa.
Työnantajan järjestämä päivähoito on ongelma, koska verottaja katsoo sen verotettavaksi työsuhde-eduksi. Työntekijä joutuisi siten maksamaan päivähoidosta huomattavasti enemmän kuin sen noin 300 e/kk, jonka kunnallinen hoito maksaisi. Verottaja tulkitsisi, että päivähoidon
Eli ongelma on Suomessa verotus. Ihme hölmöläisten maa tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
No siltä tarhastahan ne taudit tulee. Omakaan lapsi ei sairastnut yhtään ennenkuin aloitti hoidossa. Eikä ne lopu vielä lukiossakaan, yläkoulusta eteenpäin ehkä vähän väheni.
Lukiolainen tuskin tarvitsee vanhempaa kotona hoitamassa kuumeista tai vatsatautista.
Ot mutta tiedän lääkärikollegoita joita suututtaa niin paljon työnantajien vaatimat lippulappuset ilmiselvästi kipeän lapsen hoitamisesta että kirjoittavat usein pari päivää pitempää saikun ihan vaan sen takia. Eli loppupeleissä saattaa todistukset tulla työnantajalle kalliimmaksi kuin ilman todistuksia.
"Sillä tavalla, että et pysty keskittymään mihinkään. Lapsi pitää meteliä, tarvitsee asioita x ja y ja z, tulee kysymään jotain noin minuutin välein. Jotain kevyitä hommia ja sähköposteja ja lyhyitä palavereita pystyy hoitamaan, mutta ei mitään oikeaa keskittymistä vaativaa.
Jos lapsi on kipeänä, yöt on monesti katkonaisia. Siinä kun hoidat kipeää/ kipeitä lapsia päivän ja valvot yöt, niin onnea töiden kanssa vaan"
En tarkoittanut etätyötä tehdessä.
Kerrataan:
-Sairaan lapsen kanssa kotona oleminen on niin hirveää että kaikki olisivat mieluummin töissä.
-Mikä siinä on niin hirveää?
-Se että lapsi katsoo muutaman elokuvan ja tarvitsee sitten huomiota ja aktiviteetteja.
-Miten se eroaa vapaapäivästä lapsen kanssa?
Tähän en saanut vastausta.
Meillä aikoinaan yh-kollegani oli jatkuvasti kotona kun jompi kumpi lapsista oli sairaana, en ain aollut ihan varma olivatko lapset oikeasti edes kipeänä. Hän jatkoi tätä vaikka lapset alkoivat olla teinejä. Kun yritys myytiin, totesin hnelle, että uusi omistaja tuskin antaa olla palkallisena pois kun lapset ovat jo aika isoja (Alle 10-vuotiaan lapsen äkillinen sairastuminen oikeuttaa vanhemman jäämän kotiin) ja lapset taisivat siinä vaiheessa olla 12 ja 14. Kas kummaa, kumpikaan lapsista ei ollut enää koskaan sairaana. Hän kuitenkin kertoi elämästään niin paljon, että lasten sairaudetkin olisiin kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Jos mun päiväkoti-ikäinen lapsi olisi useiden kuukausien ajan joka viikko sairas, niin veisin sen kyllä perusteellisiin tutkimuksiin lastenlääkärille ja miettisin huolellisesti jonkun ammattilaisen kanssa ravitsemus- ja hygienia-asioita. Päiväkodeissahan on hyviä kokemuksia siitä, että huolellisella käsihygienialla lasten tauteja on pystytty vähentämään kymmeniä prosentteja. Luulisi toimivan kotonakin. Olen kai sitten äitinä vähemmistössä, mutta mun mielestä ei ole normaalia, että lapsi on muutaman päivän välein kuumeessa tai ripulissa.
Niin. Minä vein kyllä omani. Lääkärin vastaus oli että huono tuuri osunut kohdalle, tautia toisen perään, ei ole ehkäistävissä. Ihan mahtavaa, että ei ole sulla osunut kohdalle, mutta ei se tee siitä silti mahdotonta. Ikävä kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko sä siis pois töistä ihan varmuuden vuoksi, jos joku on teillä kotona sairas? Ihanko omalla ilmoituksella saa olla poissa?
Otetaan nyt esimerkiksi norovirus. Se kiertää usein päiväkodissa ja tarttuu erittäin helposti. Työnantaja olisi yksiselitteisen hölmö, jos maksaisi sairaan lapsen hoitajan kotiin, ja se lapsen vanhempi tulisi työpaikalle tartuttamaan muita työntekijöitä noroon.
Vierailija kirjoitti:
"Sillä tavalla, että et pysty keskittymään mihinkään. Lapsi pitää meteliä, tarvitsee asioita x ja y ja z, tulee kysymään jotain noin minuutin välein. Jotain kevyitä hommia ja sähköposteja ja lyhyitä palavereita pystyy hoitamaan, mutta ei mitään oikeaa keskittymistä vaativaa.
Jos lapsi on kipeänä, yöt on monesti katkonaisia. Siinä kun hoidat kipeää/ kipeitä lapsia päivän ja valvot yöt, niin onnea töiden kanssa vaan"
En tarkoittanut etätyötä tehdessä.
Kerrataan:
-Sairaan lapsen kanssa kotona oleminen on niin hirveää että kaikki olisivat mieluummin töissä.
-Mikä siinä on niin hirveää?
-Se että lapsi katsoo muutaman elokuvan ja tarvitsee sitten huomiota ja aktiviteetteja.
-Miten se eroaa vapaapäivästä lapsen kanssa?
Tähän en saanut vastausta.
Ahaa! No ensinnäkään en itse pysty pitämään pelkkiä sairaan lapsen hoitopäiviä, ellei ole todella jatkuvaa hoitoa vaativaa. Jos on, niin silloin se lapsi itkee korvakipua tai oksentaa tai ripuloi tai sen kanssa pitää mennä lääkäriin verikokeisiin ynnä muuhun mukavaan.
Jos taas on terveempi, niin siinä tehdään samalla töitä, koska ainakaan mun töissä kukaan ei hoida mun tehtäviä. Se on todella stressaavaa sen aktiivisen lapsen kanssa ja sitten on huono omatunto joka suuntaan: sekä töiden että lapsen suhteen!
Jos taas olisi läsnäoloa vaativissa töissä, joista sitten ollaan kokonaan pois ja kotona, niin on huono omatunto, kun työt kaatuu kollegoiden niskaan, eihän sitä kukaan tahallaan halua.
Pienten lasten vanhempi on Schrödingerin työntekijä:
Yhtä hyvä ja tehokas kuin muut, joten vanhemmuus ei saa aiheuttaa syrjintää palkkaamisessa.
Oikeutettu olemaan poissa ihan milloin vaan ja jättämään hommat tekemättä.
--->
Oikeastihan nämä kaksi eivät voi olla totta yhtä aikaa. Ihan siis oikein jos näiltä menee työpaikat, bonukset ja ylennykset sivu suun, ja ovat ekana yt-jonossa.