Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisen ihmisen mielestä 200 euroa on "ei juuri mitään"?

Vierailija
23.02.2026 |

Minusta tuo on huomattava rahamäärä kun katsoo mitä sillä voi ostaa.

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä sillä käy kuin pari kertaa ruokakaupassa tekemässä isommat ostokset lapsiperheelle...

Minun tuloni pienenivät n. 200 eurolla 2 vuotta sitten. Kyllä se vaan tuntui 6 henkisen lapsiperheen budjetissa. Eihän se ole "kuin" viikon ruoat. Mutta ei lapsia voi viikkoa nälässä pitää.

Mutta jos nettotulot pienenevät 200 eurolla/kk, se on 1200 euroa pois vuosibudjetista. Kahdessa vuodessa jo 2400 euroa.

Itsellä 2800 euron nettotuloista pystyy säästämään vuosittain n. 3000 euroa ilman että tarvitsee kuluja mitenkään laskea tai yrittää säästää.

Sitten saisi vain 1800 € vuodessa säästöön.

Voi olla että sinua ei haittais

Ongelmahan on siinä että valtion talous ei ole mielipidekysymys.

Jokainen voi itse mennä valtionvarainministeriön sivuille tutkimaan valtion budjettia, ja miettimään miten se tasapainotetaan.

Kun veroja maksava työikäinen väestö vähenee, eläkeläisten osuus kasvaa, ja tuottavaa valtion omaisuutta on myyty 30 vuotta, niin nyt ollaan tässä tilanteessa.

Ajetaanko peruspalveluita alas, leikataanko eläkkeistä ja sosiaalituista, otetaanko velkaa, vai nostetaanko veroja?

On hieno ajatus "kehittää talouskasvua", mutta se on epävarmaa, vaatii pääomaa, jota ei juurikaan ole käytettävissä ja tuottaa vasta tulevaisuudessa.

Vierailija
82/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin siitä mitä tuolla rahalla pitäisi ostaa. Yhden hengen viikon ruokiin riittää hyvinkin ja jää ylikin, jos taas ulkomaan matka on tuon hintainen niin on melkein ilmainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Ongelmahan on siinä että valtion talous ei ole mielipidekysymys.

Jokainen voi itse mennä valtionvarainministeriön sivuille tutkimaan valtion budjettia, ja miettimään miten se tasapainotetaan.

Kun veroja maksava työikäinen väestö vähenee, eläkeläisten osuus kasvaa, ja tuottavaa valtion omaisuutta on myyty 30 vuotta, niin nyt ollaan tässä tilanteessa.

Ajetaanko peruspalveluita alas, leikataanko eläkkeistä ja sosiaalituista, otetaanko velkaa, vai nostetaanko veroja?

On hieno ajatus "kehittää talouskasvua", mutta se on epävarmaa, vaatii pääomaa, jota ei juurikaan ole käytettävissä ja tuottaa vasta tulevaisuudessa.<

Jossain määrin se kylläkin on mielipidekysymys. Itse olen sitä mieltä, kuten suurin osa asiantuntijoitakin, että talouskasvun puute ja velkaantuminen on Suomelle iso ongelma, mutta joku toinen voi olla sitä mieltä että se ei ole kovin vakava ongelma. 

Se että miten tasapainottamista tehdään niin se on voimakkaasti mielipidekysymys. Oma näkemykseni on se, että verotusta, aivan ennen kaikkea ansiotuloverotusta ei tule nostaa keskiluokan osalta yhtään vaan ennemmin päinvastoin. Jos vaihtoehdot ovat joko keskiluokan verotuksen nosto tai leikkaukset niin valitsen jälkimmäisen. 

Vierailija
84/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaen huomioon sen, että en usko saavani eläkettä muutaman kymmenen vuoden päästä enkä olevani töissä kuolemaani asti, ja mahdollisesti joudun työttömäksi jossain vaiheessa, olen aivan kauhuissani ajatuksesta, ettei minulla olisi viisinumeroisia säästöjä eikä mahdollisuutta kerryttää niitä kuusinumeroisiksi.

Vierailija
85/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

>Ongelmahan on siinä että valtion talous ei ole mielipidekysymys.

On hieno ajatus "kehittää talouskasvua", mutta se on epävarmaa, vaatii pääomaa, jota ei juurikaan ole käytettävissä ja tuottaa vasta tulevaisuudessa.<

Jossain määrin se kylläkin on mielipidekysymys. Itse olen sitä mieltä, kuten suurin osa asiantuntijoitakin, että talouskasvun puute ja velkaantuminen on Suomelle iso ongelma, mutta joku toinen voi olla sitä mieltä että se ei ole kovin vakava ongelma.&nbs

Se ei ole ongelma niin kauan kuin Suomi saa vapaata lainaa markkinoilta mutta jossain vaiheessa käy kuin Kreikalle, että ainoa taho mistä sitä enää saa kertoo myös mihin sitä rahaa voi käyttää. Sitten ei tarvitse itse miettiä mistä leikataan.

Toki leikkaukset on ihan pätevä vaihtoehto veronkorotuksille ja lainalle, mutta tarkenna nyt vielä mistä leikkaisit?

Vierailija
86/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 euroa on kyllä iso summa. Ei se varmaan perheellisistä tunnu miltään. Mutta yksin asuvalle se on merkittävä lisäapu. 

Vierailija
87/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saisin 200 euroa enemmän kuukausittain, niin mun elämä olisi paljon helpompaa.

T. Köyhä

Ei olisi kuin hetken helpompaa. Kohta olisit kerjäämässä taas kahtasataa lisää...

Niin no, jos olisi yleisesti tiedossa, etä köyhempien tulonsiirtoja, kuten vaikka työmarkkinatukea nostettaisiin nykyisestä noin 600€ noi  800€ niin kävisi todennäköisesti aivan samalla kuin silloinnkun opintotuka nostettiin hieman. - Ei mennytbkuukauttakaan kun vuokranantajalta tuli ilmoitus vuokrankorotuksesta, joka olinkyllä enemmän kuin opintotuen korotus. Kun kampaamo ja parturi palveluiden ja tuotteiden alvia laskettiin, jotta näitä tuotteita ja palveluita voitaisiin hetkellisesti myydä halvemmalka, niin kappas shamppoiden ja hiusgeelien ja muiden hiustuotteiden tukkuhinnat nousivat. Ehkä vain sattumaa kun hyvin harva, jos yksikään parturi tai kampaaja pudotti palveluudensa tai myymiensä tuotteiden hintaa. 

Nostettiin elintarvikkeiden alvia kappas miksikö tuotteiden hinnat nousi, eikä pysyneet samana? 

Jos nytbpostettaisiin vaikka varakkaimpien ja ja yli 66666€:n /kk:sa nettotulon saajilta lapsilisät, niin mitä luulette maksettaisiinko alle 1500€n kk:sa ansautsevilke korkeampaa lapsilisää kannustimena ja yrityksenä ehkäistä lapsiperhe köyhyyttä? 

Tuskin. Ja jos pyytäisivät lisää lapsilisää, niin hiljennettäisiin välittömästi kun miten kehtaavat kun 6666€ nettotuloihin yltävä vanhempi ei saa vain kotenkinnjoutuu kärvistelemään ja yrittämään, että tulisi toimeen ja ostamaan lapselleen vaikka härkistä joka on kalliimpaa kun se ei ole vielä muuttunut naudanlihaksi. 

Sinkkumies

Vierailija
88/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä sillä käy kuin pari kertaa ruokakaupassa tekemässä isommat ostokset lapsiperheelle...

Riittää vajaan viikon ruokiin meidän lapsiperheessä, noin 5 päivää.

Vierailija
89/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 euroa on koko kuukauden kaikki menot ruuasta kulkemiseen kulttuuriin ja liikuntaan, minulle. Mitä pitäisi olla vielä enemmän. Tuosta jää säästöönkin iso summa. Mitä nuo alapeukuttajat ovat, jotain leuhkoja helsinkiläis-pikkupoikiako, woltin tilaajia kännykän tuijottajia, jotka eivät sodasta selviä jos se tulee.

Vierailija
90/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse voisin suhtautua suunnilleen samoin 20 euroon, joten luultavasti 200 euroon suhtautuu tuolla tavoin sellainen joka tienaa kk-tasolla vähintään 10x summan itseeni verrattuna.

Joskus mietin, että joillekin se 800 euron puhelin on samanlainen sijoitus mitä itselle 80 euron puhelin. 

Vierailija
91/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mistä se raha on tullut. Jos lottovoittona, voin pistää sen sileäksi yhdessä silmänräpäyksessä vaikka uuteen lottoon tms missä se voisi poikia lisää. Jos olen tehnyt tuon eteen töitä, harkitsen tarkemmin mutta toisaalta onhan tuo puolet minun kuukauden reissukassastani, puolet kuukauden käyttövaroista. Jos laitan säästötilille entisten lisäksi, säästämäni summa nousisi 1000 euroon mikä kuulostaa suurelta. Kuitenkin esim. juuri tänään apteekissa vertailin ostanko särkylääkkeeksi Buranaa 30 kpl pkt 9,99 vai Panadol Forte 15 kpl pkt 9,99. Päädyin Buranaan koska harvoin täytyy ottaa enempää kuin yksi tabletti. Sinänsä säästöjen tai kulutukseen käytettävän rahan suhteessa tuolla ei ole mitään merkitystä mutta se mikä on järkevää kulloinkin, se on tärkeää.

Vierailija
92/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan asiayhteydestä. Asunnon vuokrasta puhuttaessa 200 euroa ei ole juuri mitään. Kahvipaketista 200 euroa on jo naurettavaa.

Vierailija
93/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

200 euroa on koko kuukauden kaikki menot ruuasta kulkemiseen kulttuuriin ja liikuntaan, minulle. Mitä pitäisi olla vielä enemmän. Tuosta jää säästöönkin iso summa. Mitä nuo alapeukuttajat ovat, jotain leuhkoja helsinkiläis-pikkupoikiako, woltin tilaajia kännykän tuijottajia, jotka eivät sodasta selviä jos se tulee.

Täällä maaseudulla oelkkä polttoaine työmatka-ajoihin + päiväkotiin tekee minulla yli 300 €/kk

Vierailija
94/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

200€? Eihän tuolla saa mitään.

Kerran käy perheen kanssa syömässä tai kaksi kertaa mäkkärissä. 

Vierailija
95/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuo on iso raha koska mun tulot on tällä hetkellä n.1450€ ja maksan siitä omakotitalon kulut. Ruokaan jää n.150€/kk. Kauhulla odotan minkälainen kaukolämpölasku tulee helmikuulta. Tammikuun lasku oli n.310€.

Vierailija
96/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt suollat kyllä paksua puppua.

N60

Vierailija
97/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkirikastuneen nousukkaan.

Nimimerkillä hyvät tulot, mutta yksi eurokin on jotain. 

Vierailija
98/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinasuvana 200 eurolla käy ainakin kymmenen kertaa ruokakaupassa, joten onhan se merkittävä summa!

Minä kävisin 2000 kertaa ruokakaupassa jos olis vielä kymmenen sentin karkkeja.

Vierailija
99/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain asiasta 200€ on liikaa. Jostakin ei juuri mitään. Riippuu ihan asiasta. Vaikka rahaa on, niin ei sitä silti sinne tänne miettimättä syydetä. Siksi sitä on. 

Vierailija
100/119 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinkku. Kuukaudessa on 4 viikkoa. 200:4=50. 50 e on ruuan/ hygienian/ kaiken kuukausibudjettini. Tässäkin ketjussa aika moni tuntuu elävän tuolla summalla, ja silti alapeukuttajia riittää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä