Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralla asuminen eläkkeellä

Vierailija
23.02.2026 |

Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja. 

Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?

Kommentit (695)

Vierailija
621/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No, iän puolesta sinä voisit olla äitini lapsi. Missäs kunnossa om äitisi on, vieläkö hän autoilee ja tilailee kodinkoneita netistä?"

Äitini on ollut mullan alla jo 51 vuotta, joten hänen kuntonsa ei ole enää kovin hyvä. Myös isäni on ollut samassa paikassa 34 vuotta. Siellä ei ole nettiyhteyttä, eikä toivottavasti autojakaan.

Eli aihe on sinulle täysin vieras.

En sanoisi asiaa ihan vieraaksi, sillä äitiä, appea ja miehen siskoa hoidettiin vuosia. Isä ja anoppi menivät suorilta jaloilta.

Vierailija
622/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, lehdessä oli, että osa lapsiperheistä ei saa myytyä kaksiota tai kolmiota edes pääkaupunkiseudulla eikä voi muuttaa isompaan asuntoon. Eläkeläiset taas ei saa myytyä omakotitaloja eikä voi muuttaa kerrostaloon. Kun työikäiset ei saa vakituisia työpaikkoja niin asunnot ei vaihda omistajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokainen eläkkeelle siirtyvä toivoisi omaa velatonta asumista. Tulevaisuudessa kun pa valtio ei kykene edes tukemaan asumista ja vanhuutta entiseen malliin. 

Ottakaa nyt työssäkäyvät nuoret itseänne niskasta kiinni ja ostakaa edes vaatimaton kämppä. Tuo voi tuntua nyt raskaalta, mutta kiitätte itseänne 10-15v päästä. 

"Eduskunta hyväksyi potkulain."

https://yle.fi/a/74-20200730

Vierailija
624/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta myös julkisella.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011756086.html

Vierailija
625/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuoden määräaikaisia työsopimuksia ilman perustetta saa tehdä kohta myös sote-alalla."

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/c949447d-c6a8-4fc8-9c79-6a9b2b3f8bf5

Vierailija
626/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni eläkeläinen joutuu myymään asunnon, jos eläkeläisen asumistuki poistetaan. Takuueläke 986 kuukaudessa. Ei tarvita kuin putkiremontti ja vastikkeet on yhteensä 500 euroa.

Vierailija
627/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni eläkeläinen joutuu myymään asunnon, jos eläkeläisen asumistuki poistetaan. Takuueläke 986 kuukaudessa. Ei tarvita kuin putkiremontti ja vastikkeet on yhteensä 500 euroa.

Parempi vaihtoehto se silti on kuin vuokralle muuttaminen. Samanlaisen asunnon vuokra on tonnin kuukaudessa, eikä asumistukea siihen saa vaan joutuu käyttämään oman asunnon myynnistä saadut rahat vuokranmaksuun. Valuu nekin rahat täysin hukkaan.

Vierailija
628/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikki omistusasujat id*ootteja? Siltä tuntuu, kun ketjua lukee. :D

Vierailija
629/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin sinusta saa oikein älykkömäisen vaikutelman ulosantisi perusteella?

Vierailija
630/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän omistusasuminen kannattaa aina, kunhan ostaa asuntonsa jostain hyvästä paikasta, eli palveluiden läheltä ja hyvämaineisesta kaupunginosasta, kasvukaupungista.

Vuokralla asuminen iäkkääksi on siinä mielestä typerää, että kuten joku tossa laskikin, niin suurinpiirtein puolet elämästä voisi elää pelkästään yhtiövastikkeen + remonttien hinnalla, jos on hommannut asuntonsa heti kun siihen tulee mahdollisuus. Tämä on erityisen järkevää niille, kenellä on lapsia. Varmaankin haluat lihottaa ennemmin lapsiasi, kuin vuokranantajaa? Jos ei ole lapsia, eikä muita läheisiä sukulaisia, niin sittenhän ei niin väliä. 

Vuokralla vanhuksella on pieni riski lattiamateriaalin huonoksi menemisestä. Muutamankin vanhuksen touhuja katselleena olen todennut, että siinä vaiheessa kuin pissanpidätyskyky menee, mutta saa kiskottua vaippansa pois, niin voi parkettia. Tätä ei ehkä ole niin kiva vuokranantajan kanssa selvitellä.

Vierailija
631/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi vuokralla asuvien älykkyydestä kovin varma tämän ketjun perusteella. Osa näyttää luulevan, että vain omakotitalot ovat omistusasuntoja. Tai että koko elämänsä pitää asua samassa omistusasunnossa. Mutta totta toki se, että omistusasujan kannattaa suunnitella elämäänsä pitkällä aikajänteellä, ei kannata olla muuttamassa kerran vuodessa. Koska inhoan muuttamista, niin se sopii minulle oikein hyvin.

Vierailija
632/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeriä ne ainakin on. Moni ei käsitä, että vuokra-asuntojakin on monenlaisia ja monen hintaisia. Mutta kun on se minä minä minä ja elää kituutetaan asuntolainojen ja yhtiövastikkeiden keskellä. Hhah siinähän kituuttavat. 

Vierailija
633/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typeriä ne ainakin on. Moni ei käsitä, että vuokra-asuntojakin on monenlaisia ja monen hintaisia. Mutta kun on se minä minä minä ja elää kituutetaan asuntolainojen ja yhtiövastikkeiden keskellä. Hhah siinähän kituuttavat. 

Itse et ymmärrä, että lainat on joskus maksettu. Koska ketju käsittelee eläkkeellä asumista, niin siinä vaiheessa ne melkein kaikilla on maksettuina. 

Vierailija
634/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunnossa eläkkeellä. Asumiskuluina vastike 230 € kuukaudessa ja muutama kymppi sähköön ja veteen. Minun on jotenkin tosi vaikea ymmärtää miksi tämä on jonkun mielestä äärimmäisen huono tapa elää?

Vierailija
635/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunnossa eläkkeellä. Asumiskuluina vastike 230 € kuukaudessa ja muutama kymppi sähköön ja veteen. Minun on jotenkin tosi vaikea ymmärtää miksi tämä on jonkun mielestä äärimmäisen huono tapa elää?

Ihan hyvä tapa elää. Ajattelin itse samaa, mutta tuli sitten yllättäen menoja. Veli halusi perintömökistä eroon, joten lunastin mökin puolikkaan velkarahalla. Eläkkeellä en voi lainaa maksaa, joten myyn asunnon. Asumisoikeusasunto tai vuokra-asunto vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta. Ajatus siitä että ei tarvitse huolehtia isoista remonteista tai asunnon arvon laskusta on myös ihan plussaa. Ihmisillä on erilaisia tilanteita. Siinä olen samaa mieltä että työvuosina omistusasunnon hankkiminen on fiksu liike. Eläkkeellä ei välttämättä kannata pitää siitä kiinni ja sinnitellä köyhänä, vaan pistää asunto lihoiksi ja nauttia elämästä.  

Vierailija
636/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vuoden määräaikaisia työsopimuksia ilman perustetta saa tehdä kohta myös sote-alalla."

Täytät kaikki ketjut näillä tietoiskuilla. Se on vähän rasittavaa.

Vierailija
637/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä tapa elää. Ajattelin itse samaa, mutta tuli sitten yllättäen menoja. Veli halusi perintömökistä eroon, joten lunastin mökin puolikkaan velkarahalla. Eläkkeellä en voi lainaa maksaa, joten myyn asunnon. Asumisoikeusasunto tai vuokra-asunto vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta. Ajatus siitä että ei tarvitse huolehtia isoista remonteista tai asunnon arvon laskusta on myös ihan plussaa. Ihmisillä on erilaisia tilanteita. Siinä olen samaa mieltä että työvuosina omistusasunnon hankkiminen on fiksu liike. Eläkkeellä ei välttämättä kannata pitää siitä kiinni ja sinnitellä köyhänä, vaan pistää asunto lihoiksi ja nauttia elämästä.  

Eihän sinulla mikään pakko ollut kesämökkiä itsellesi ostaa. Se on ihan puhtaasti oma valintasi, että halusit kesämökkiä niin paljon, että olit valmis myymään oman kotisi rahoittaaksesi tämän unelman.

Vierailija
638/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytät kaikki ketjut näillä tietoiskuilla. Se on vähän rasittavaa.

Sillä ei ole muuta tekemistä potkut saatuaan.

Vierailija
639/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oma asunto tarkoita kituuttamista. Järkevä henkilö ottaa sellaisen lainan, ettei tarvitse kituuttaa, ja vaihtaa asunnon isompaan vasta, kun sen saa kohtuullisella lainalla.

Sossupummi katselee somesta miljoonataloja ja itkee, ettei saa niihin lainaa. Heille ei tule mieleenkään, että omistusasunto ostetaan omien resurssien mukaan.

Samoin sossupummi itkee opposition mukana, ettei saa koskaan omistusasuntoa, kun tulee 1,5%:n kertaluonteinen varainsiirtovero, vaikka asuntojen hinnat ovat laskeneet samalla 30%. Lisäksi sossupummi unohtaa, että pankki testaa jokaisen lainanhakijan maksukyvyn simuloimalla menot kuvitteellisella 6%:n lainan korolla. Siinäkin on 2%-3% marginaali, eikä lainaa saa, ellei testi mene hyväksyttävästi läpi.

Vierailija
640/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaikkein tärkeintä ole kuitenkin se, että ihminen on elämäänsä tyytyväinen oli sitten vuokralla tai omistusasunnossa. Molempiin vaihtoehtoihin löytyy omat hyvät ja huonot puolensa. 

Tämäkin on todellisuutta, vaikkakaan ei omaani: 

Kaksio pks, jonka hinta ostaessa noin 130.000.  Alkoi putkiremontti ja asuntojen hinnat laskivat 20-30%.  Tulossa on julkisivuremontti, parveke- ja kattoremontti yms. Putkiremontin lainaosuus asunnolle oli noin 40.000 euroa ja lopuista remonteista  tulee hieman suuremmat summat. 

Jos lainoja ei voi maksaa pois tulee vastikkeen osuus lainakuluineen olemaan reilut 800 euroa/kk (hoitovastike 330 + pääomavastikkeet). Asukkaalle tulee asunnon arvon laskun lisäksi remonttilainaa yli  80.000 10-25 vuoden ajaksi+ kaikki muut mahdolliset kulut. Aina ei kait voi kokea omistamisen iloakaan...???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi