Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralla asuminen eläkkeellä

Vierailija
23.02.2026 |

Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja. 

Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?

Kommentit (695)

Vierailija
601/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoivakoti ottaa asunnon kulut huomioon puoli vuotta jonka jälkeen koko eläke menee hoivakodille eli asunnon kulut pitää maksaa säästöistä.

Eikö se silloin mene ihan oikein kun ihminen maksaa itse oman asumisen ja palvelut?

Tällä palstalla ihan liikaa tuollaista ajattelua, että pitää asua vuokralla kun saa asumistukea ja eläkeläisenä olla varattomana jotta yhteiskunta laittaa palvelutaloon. Mihin on kadonnut ylpeys siitä, että itse pärjätään?

Samaa ihmetellyt, että mihin on kadonnut kunnia siitä, että pärjää itse omalla työllään tai omilla säästetyillä varoilla. Kaikki mahdollinen, mikä otettavissa on, pitää yhteiskunnalta näiden mielestä ottaa, oli valtio millaisessa liemessä tahansa. 

Miksi valtio on liemessä? Koska meillä on tehty oikeistolaista politiikkaa suurin osa ajasta vuoden 1987 jälkeen. Siitä lähtien oikeistolaiset on pikkuhiljaa rapauttaneet valtiontaloutta ja käyttäneet veronmaksajien lompakkoa lähipiirinsä viritelmien rahoittamiseen. Heidän toimestaan yrittämisestä on tehty mahdotonta, koska he ei halua omalle lähipiirilleen ja sidosryhmilleen kilpailijoita. Harvat on rikastuneet, suurin osa köyhtynyt, osaa lihotettu hetki, jotta ne voitaisiin kypsinä syödä. Rahoitamme talousrikollisia veronmaksajien piikkiin. Siitä on tehtävä loppu.

Vierailija
602/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin suunnittelen yhtenä vaihtoehtona muuttaa vuokralle, kun eläköidyn. Olisi varmaan aika mukava fiilis, kun pankkitilillä olisi muutama satku talon myynnistä saatuja tuloja ja palkkatulojen säästöjä eikä olisi omistamisen huolta. Voisi muuttaa paikkakunnalta toiselle, jos alkaa kyllästyttämään.  Muidenkin tavaroiden vähentäminen on jo käynnissä. 

Ei kannata pitää yhdellä pankkitilillä, vaan maksimissaan 100 000 per pankkiryhmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kiva lonkkaleikkauksen jälkeen kiivetä kolmanteen kerrokseen keppien kanssa portaita pitkin, kun ei ole hissiä.

Vierailija
604/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kiva lonkkaleikkauksen jälkeen kiivetä kolmanteen kerrokseen keppien kanssa portaita pitkin, kun ei ole hissiä.

Vuokralla asuessa voi muutta kerrostaloon, missä hissi maantasalta, kun jää eläkkeelle tai jos sairastuu.

Vierailija
605/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No, iän puolesta sinä voisit olla äitini lapsi. Missäs kunnossa om äitisi on, vieläkö hän autoilee ja tilailee kodinkoneita netistä?"

Äitini on ollut mullan alla jo 51 vuotta, joten hänen kuntonsa ei ole enää kovin hyvä. Myös isäni on ollut samassa paikassa 34 vuotta. Siellä ei ole nettiyhteyttä, eikä toivottavasti autojakaan.

Vierailija
606/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoivakoti ottaa asunnon kulut huomioon puoli vuotta jonka jälkeen koko eläke menee hoivakodille eli asunnon kulut pitää maksaa säästöistä.

Eikö se silloin mene ihan oikein kun ihminen maksaa itse oman asumisen ja palvelut?

Tällä palstalla ihan liikaa tuollaista ajattelua, että pitää asua vuokralla kun saa asumistukea ja eläkeläisenä olla varattomana jotta yhteiskunta laittaa palvelutaloon. Mihin on kadonnut ylpeys siitä, että itse pärjätään?

Samaa ihmetellyt, että mihin on kadonnut kunnia siitä, että pärjää itse omalla työllään tai omilla säästetyillä varoilla. Kaikki mahdollinen, mikä otettavissa on, pitää yhteiskunnalta näiden mielestä ottaa, oli valtio millaisessa liemessä tahansa. 

Miksi valt

Samaa mieltä, kokoomus on tuhottava. Sieltä löytyvät isänmaan viholliset.

Vierailija
607/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuessa voi muutta kerrostaloon, missä hissi maantasalta, kun jää eläkkeelle tai jos sairastuu.

Ei ole kiva nuorempanakaan raahata perheen ruokaostoksia kolmanteen kerrokseen, jos ei ole hissiä. En muuttaisi tollaseen.

Vierailija
608/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja maan tasalta ei myydä asuntoja?

Vierailija
609/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut huhua, että omistusasunnossa asuvat voivat myös muuttaa toiseen asuntoon jos haluavat.

Vierailija
610/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No, iän puolesta sinä voisit olla äitini lapsi. Missäs kunnossa om äitisi on, vieläkö hän autoilee ja tilailee kodinkoneita netistä?"

Äitini on ollut mullan alla jo 51 vuotta, joten hänen kuntonsa ei ole enää kovin hyvä. Myös isäni on ollut samassa paikassa 34 vuotta. Siellä ei ole nettiyhteyttä, eikä toivottavasti autojakaan.

Eli aihe on sinulle täysin vieras.

Vierailija
611/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut huhua, että omistusasunnossa asuvat voivat myös muuttaa toiseen asuntoon jos haluavat.

Minä olen puolestani kuullut huhua, että monella omistusasunnon omistajalla asunnon vaihtamisen suurin este on se, että ei saa vanhaa asuntoa myytyä.

Vierailija
612/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntokauppa on jäässä. Tuttu on myynyt perikunnan asuntoa sisarensa kanssa nyt kahdeksan kuukautta. Ostajia ei ole. Asunnon kulut pitää maksaa joka kuukausi.

Vierailija
613/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja maan tasalta ei myydä asuntoja?

Myydään. Mutta ei ne saa noita omiaan myytyä.

Vierailija
614/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntokauppa on jäässä. Tuttu on myynyt perikunnan asuntoa sisarensa kanssa nyt kahdeksan kuukautta. Ostajia ei ole. Asunnon kulut pitää maksaa joka kuukausi.

Täällä myytiin juuri pikkuruinen omakotitalo tähtitieteellisellä hinnalla. Myyntiaika oli alle 2 viikkoa.

Vierailija
615/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asuntokauppa on jäässä."

Joo ja ei. Kyllä edelleen ostetaan ja myydään tuhansia asuntoja. Riippuu ihan kohteesta minkälainen kysyntä on tällä hetkellä. Hyvät asunnot kasvukeskuksissa kiinnostaa aina.

Vierailija
616/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iigori on jälleen poistanut viestejä.

Vierailija
617/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myytiin juuri pikkuruinen omakotitalo tähtitieteellisellä hinnalla. Myyntiaika o

Hieno juttu, mutta ei tyypillinen tilanne ellei talo ole ihan uusi

Vierailija
618/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin omistusasuntoon hissitalossa. Maantasossa tosiaan on pieniä vuokra-asuntoja, koska omistusasuntoa itselleen ostavat eivät halua niitä, ei maantasaa eikä yksiöitä tai pieniä kaksioita. Niissä asuu nuoria aikuisia, ei eläkeläisiä.

Vierailija
619/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset yrittää myydä asuntoja kerrostalosta, missä ei ole hissiä. Mutta eivät saa myytyä. Asuntokauppa on totaali jäässä. Töitä ei ole.

Asun lähellä telakkaa, entisessä kunnan kämpässä. Nykyään nämä on omistusasuntoja. Suurin osa on vuokrattu, osa perheille ja osa työmiehille. Välillä käy joku nuoripari kääntymässä. On myös ukrainalaisia. 

Liikenneyhteydet kaupunkeihin, lentoasemille ja satamiin on optimaaliset. Sähkö on liki ilmaista. Yhtiöstä on pidetty hyvää huolta. Talo on rauhallinen. 

On liki ihme, jos en saa myytyä. Ihan vanhuuteen en toki aio odottaa. Ja kun laina on maksettu, voin ihan hyvin muuttaa pois ostajaa odotellessa. Vastike on alle 300€ ja yhtiö velaton.

Vierailija
620/695 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokainen eläkkeelle siirtyvä toivoisi omaa velatonta asumista. Tulevaisuudessa kun pa valtio ei kykene edes tukemaan asumista ja vanhuutta entiseen malliin. 

Ottakaa nyt työssäkäyvät nuoret itseänne niskasta kiinni ja ostakaa edes vaatimaton kämppä. Tuo voi tuntua nyt raskaalta, mutta kiitätte itseänne 10-15v päästä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme