Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralla asuminen eläkkeellä

Vierailija
23.02.2026 |

Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja. 

Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?

Kommentit (695)

Vierailija
581/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset yrittää myydä asuntoja kerrostalosta, missä ei ole hissiä. Mutta eivät saa myytyä. Asuntokauppa on totaali jäässä. Töitä ei ole.

Vierailija
582/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laske huviksesi kuinka paljon maksat vuokraa 50 vuoden aikana.

Otetaan vaikka helppona esimerkkinä 833 € / kk, eli kymppitonni vuodessa.  Siitä tulee puoli miljoonaa euroa.

Seuraavaksi voit miettiä onko sinulla näin edullinen vuokra? Kuinka paljon keskimäärin vuokra nousee joka vuosi?

Niin? Jos sähkölasku on omassa talossa jo enemmän kuin tuo niin eipä siinä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eduskunta hyväksyi potkulain."

https://yle.fi/a/74-20200730

Vierailija
584/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan tulot ja omaisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Vierailija
585/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoivakoti ottaa asunnon kulut huomioon puoli vuotta jonka jälkeen koko eläke menee hoivakodille eli asunnon kulut pitää maksaa säästöistä.

Eikö se silloin mene ihan oikein kun ihminen maksaa itse oman asumisen ja palvelut?

Tällä palstalla ihan liikaa tuollaista ajattelua, että pitää asua vuokralla kun saa asumistukea ja eläkeläisenä olla varattomana jotta yhteiskunta laittaa palvelutaloon. Mihin on kadonnut ylpeys siitä, että itse pärjätään?

Vierailija
586/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistuki tulee voimaan toukokuussa. Osalla tuki vähenee.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772937.html

Vierailija
587/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoivakoti ottaa asunnon kulut huomioon puoli vuotta jonka jälkeen koko eläke menee hoivakodille eli asunnon kulut pitää maksaa säästöistä.

Eikö se silloin mene ihan oikein kun ihminen maksaa itse oman asumisen ja palvelut?

Tällä palstalla ihan liikaa tuollaista ajattelua, että pitää asua vuokralla kun saa asumistukea ja eläkeläisenä olla varattomana jotta yhteiskunta laittaa palvelutaloon. Mihin on kadonnut ylpeys siitä, että itse pärjätään?

Jos ei ole säästöjä ei pysty maksamaan asunnon kuluja.

Vierailija
588/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tällä hetkellä omistusasunto mutta mietin kyllä, että näin epävakaassa työtilanteessa vuokra-asunto olisi turvallisempi. Asuntolainan takaisin maksua voi kyllä lykätä pari vuotta ja korkoihin voi saada toimeentulotukea. Mietin silti että meillä on tosi iso laina, joten mahtaako sossu maksaa tukea koko koron kattamiseen. Jos tämä talo olisi edullisempi, sen voisi pistää vuokralle ja muuttaa itsekin halpaan vuokra-asuntoon, mutta jotta kulut peittyisi, pitäisi vuokralaiselta veloittaa 1500 euroa eikä kukaan tällä seudulla suostu sellaiseen vaikka upouusi talo onkin. Kiinteistönvälittäjä sanoi että tämän saisi kyllä helposti ja nopeasti myytyä, mutta sellaisella hinnalla että meille jäisi velkaa.

Miksi sossun pitäisi maksaa tukea? Varmasti saisitte ansiosidonnaista päivärahaa työttömäksi jäädessä. Eihän työttömäksi joutuminen sitä tarkoita, että tulot ti

Meidän seudulla vuokralle pääsee puolet halvemmalla kuin mitkä meidän lyhennykset on. Ei toki upouuteen taloon kuten meidän talo, mutta miksei sitä voi asua vanhemmassakin talossa. Kaikki ei asu pk-seudulla. Ansiosidonnaista maksetaan täytenä enää 3 kk ja sen jälkeen se pienenee ja sitten taas pienee. Ansiosidonnaisen varaan ei voi laskea. Onneksi olen itse helposti työllistyvä, mutta miehellä voisi olla haasteena löytää uusi työ, jos jäisi työttömäksi. Mietin myös ihan omia vanhempianikin että olisi hyvä jos saisivat myytyä asuntonsa, mutta tänä päivän on vaikea saada myytyä. Heidän pitäisi päästä muuttamaan hissilliseen taloon.

Vierailija
589/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääomatulot leikkaavat yleistukea myös yli 55-vuotiailla työttömillä.

Vierailija
590/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetellyt, että mihin on kadonnut kunnia siitä, että pärjää itse omalla työllään tai omilla säästetyillä varoilla. Kaikki mahdollinen, mikä otettavissa on, pitää yhteiskunnalta näiden mielestä ottaa, oli valtio millaisessa liemessä tahansa. 

Vierailija
591/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta myös julkisella.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011756086.html

Vierailija
592/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetellyt, että mihin on kadonnut kunnia siitä, että pärjää itse omalla työllään tai omilla säästetyillä varoilla. Kaikki mahdollinen, mikä otettavissa on, pitää yhteiskunnalta näiden mielestä ottaa, oli valtio millaisessa liemessä tahansa. 

Valtion virastoissa on nyt just yt-neuvotteluita ja potkulaki koskee myös julkista.

Vierailija
593/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suunnittelen yhtenä vaihtoehtona muuttaa vuokralle, kun eläköidyn. Olisi varmaan aika mukava fiilis, kun pankkitilillä olisi muutama satku talon myynnistä saatuja tuloja ja palkkatulojen säästöjä eikä olisi omistamisen huolta. Voisi muuttaa paikkakunnalta toiselle, jos alkaa kyllästyttämään.  Muidenkin tavaroiden vähentäminen on jo käynnissä. 

Vierailija
594/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuoden määräaikaisia työsopimuksia ilman perustetta saa tehdä kohta myös sote-alalla."

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/c949447d-c6a8-4fc8-9c79-6a9b2b3f8bf5

Vierailija
595/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse enää maksaa äitiyslomia.

Vierailija
596/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästättekö tilille rahaa, jotta omaiset saa maksettua asunnon kulut, kun olette hoivakodissa ja eläke menee hoivakodille?

Vierailija
597/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästättekö tilille rahaa, jotta omaiset saa maksettua asunnon kulut, kun olette hoivakodissa ja eläke menee hoivakodille?

Jos on pari vuotta hoivakodissa niin pitäisi olla säästettynä parin vuoden yhtiövastikkeet ja putkiremonttivastikkeet.

Vierailija
598/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset aika harvoin jää äitiyslomalle.

Vierailija
599/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaikki puheeni ovat periaatteessa liittyneet kommenttiin, jossa kerrottiin, että on kannattavampaa laittaa 200 000 euroa osakkeisiin kuin asunnon hankintaan, sillä 200 000€:n sijoituksella tulee 14 000€ osinkoa näppiin joka vuosi, ja sillä rahalla saa maksettua vuokrat vuodesta toiseen."

Et ota ollenkaan sijoitusten riskiprofiilia huomioon. Osakesalkun riski on huomattavasti korkeampi kuin omistusasunnon. Ei tarvita kuin yksi pandemia tai uusi sota niin siitä sun salkusta voi haihtua puolet yhdessä yössä pois.

Enkä tarkoita, etteikö osakkeisiin kannattaisi sijoittaa! Mutta pitää ymmärtää minkälainen riskiprofiili eri sijoitusinstrumenteillä on. Siihen on erittäin hyvä syy miksi vaikka eläkevakuutusyhtiöt ei ikinä laita kaikkia rahoja osakemarkkinoille.

Täh! Olen monessa kommentissa yrittänyt kertoa, ettei 200 000€:n eli keskimääräisen asunnon hintaisella kertasijoituksella pörssiin saa sellaista osinkotuottoa, että siitä saisi vuosittain käteen 14 000€ netto. En tiedä sitten, onko vika minun ilmaisutaidossani vai jonkun muun ymmärryksessä.

Vierailija
600/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset aika harvoin jää äitiyslomalle.

Jep, mutta niiden asuntoa ei osteta, kun työikäiset ei saa vakituisia työpaikkoja. Eli maksat asunnon kulut tililtä tai asunto menee ulosottolaitokselle. Eläke menee kokonaan hoitokodille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän