Aika paljon on palkkaneuvotteluissa näkemyseroja
SAK:n liitot lähtevät tavoittelemaan Saksan metallin kaltaista sopimustasoa. Kerrataan nyt vielä tuo Saksan metallin sopimus vuodelle 2023 5,2% korotus ja kahdessa erässä maksettava yhteensä 3.000 euron veroton kertakorvaus. Vuonna 2024 korotus on 3,3%.
Ruotsin LO on hakemassa 4,5% korotusta ensi vuodelle.
Suomessa teknologiateollisuuden työnantajat tarjosivat YTN:lle 0,7% yleiskorotusta ja 1,3% yrityskohtaista järjestelyerää.
Melkoiset ovat näkemyserot ja ympisolmu senkuin tiukkenee. Neuvottelut venyvät väistämättä tammikuulle ja suma vain kasvaa. Alkaa olla laajamittaisten lakkojen uhkaa ilmassa.
Kommentit (16)
Sen kun näkis että suomalainen tekis jotain muuta kuin peukuttais facessa tai avautuisi somessa.
Bää 🐑
Ei paljon 0,7% korotus auta näiden sähkö- ja ruokalaskujen kanssa.
Suomiduunari saa tyytyä pariin prosenttiin.
Olisko nyt ihan oikeasti aika yhdistää voimat ja laittaa sellainen lakko pystyyn, että loppuu tuo työnantajien sanelu ja loputon kyykyttäminen?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on niin heikot ammattiliitot, että työnantajien sanelun mukaan mennään palkkasopimusten osalta.
Silti työnantajapuoli valittaa jatkuvasti, kun ei voi maksaa vähempää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisko nyt ihan oikeasti aika yhdistää voimat ja laittaa sellainen lakko pystyyn, että loppuu tuo työnantajien sanelu ja loputon kyykyttäminen?
Tässä on hyvä ehdotus, kannatan.
Ihan sama mitä sopivat, kun rahat ei riitä mitenkään. Nettopalkkaa pitäisi tulla noin 15% lisää, että pärjäisin. Sellaisia korotuksia ei varmasti ole tulossa. Olen heittämässä hanskat tiskiin, kun tämä määräaikaisuus päättyy helmikuussa.
Ei nuo solmut aukea ennenkuin on muutama viikko lakkoiltu. Siihen taas ei ole duunarilla varaa tässä tilanteessa, joten sanelupolitiikka rules.
Alle 4000 ei kannata töihin vaivautua, kukavain.
Niih, kaikki alle inflaation olevat "korotukset" on itseasiassa palkan alennuksia. Muistakaa tämä kun käytte itsenäisesti neuvotteluita työnantajan kanssa.
Prosentin saatte, mutta kattokaapas vaan kun on eduskuntavaalit keväällä käyty niin palkkiovaliokunta säätää kansanedustajille 25% korotukset ja ministereille 45% korotukset.
Sossulandiassa toiset toverit on vaan toisia tovereita tasa-arvoisempia.
Kannattaa käydä ne palkkaneuvottelut ihan itse, eikä odottaa mitään liiton neuvottelemia sopimuksia.
Liiton korotukset tulevat itse neuvoteltujen päälle. Kannattaa ottaa molemmat.
Hirveän väännön jälkeen tulee taas se perinteinen 0,9%.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä ne palkkaneuvottelut ihan itse, eikä odottaa mitään liiton neuvottelemia sopimuksia.
Tuo ei rivityöntekijällä onnistukaan noin vain.
Tilanne on ennemminkin ota tai jätä.
Kilpailevalla firmalla sama homma.
Palkkahaarukka on hyvin tarkkaan tiedossa, eikä mitään sen yli makseta.
Tietty jos tyyppi on jonkinlainen erikoistapaus jota ilman ei selvitä, niin neuvotteluvaraakin on enemmän.
Suomessa on niin heikot ammattiliitot, että työnantajien sanelun mukaan mennään palkkasopimusten osalta.