Vuokralla asuminen eläkkeellä
Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja.
Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?
Kommentit (695)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sinne palvelutaloon ei muuteta. Sinne valitaan asukkaat.
Ja siitä ilosta saa maksaa 5000e kuussa.
Älä sotke asioita. Senioriasuntoon ei sisälly palveluita, vaan jokainen ostaa palvelut itse, mikäli niitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
"Sijoitettu pääoma ei ole kulu, mutta sijoitetulle pääomalle halutaa tuottoa. Jos laitan 100 000 € pörssiin ja saan sille keskimääräisen 7 % tuoton niin se on 7000 € vuodessa pääomatuloa minulle.
Miksi käyttäisin 200 000 € sijoitusasunnon ostamiseen jos se tuottaa 0 € pääomatuloa kun voisin laittaa saman rahan pörssiin ja saada 14 000 € vuodessa?"
Kertokaapa minullekin, millaisesta osakevalikoimasta kunnon hajautuksella saa joka vuosi nettotuottoa 7%?
Terveisin osakeijoittaja
Minä olen sijoittanut kuukausittain Seligsonin osakeindeksirahastoihin vuodesta 2011 alkaen. Sijoitusteni keskimääräinen vuosituotto on tähän mennessä 12,80 %. Se ei toki ole nettotuottoa, mutta vaikka tuosta otetaan verot pois, on nettovuosituotto silti selvästi yli 7 %.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella se asunto, joka oli hyvä 30 vuotta aiemmin asuntoa ostaessa, ei enää ole itselle sopiva eläkeiässä. Jos oletettavissa oleva eläkeikä on max 20 vuotta, niin vuokra-asunto on ihan hyvä vaihtoehto.
Millä logiikalla oma asunto muuttuu kelvottomaksi ja vuokra-asunto on joku kultainen oikopolku paratiisiin? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Sitäpaitsi voihan sitä ihan helposti muuttaa omistusasunnosta toiseen. Ihmiset tekee sitä jatkuvasti. Ei asunnon omistaminen sitä tarkoita, että sitten on kahlittuna viideksi kymmenksi vuodeksi siinä asumaan.
Ihan vaikka sillä, että ei enää pääse pesutiloihin kellarikerrokseen tai menettää ajokortin eikä enää pääse kauppaan, kun bussitkaan ei kulje. Kasikymppisenä ei ehkä jaksa lähteä ostamaan uutta jääkaappia rikkoontuneen tilalle. Siinä vaihe
Kylläpä täällä keksitään ongelmia. Minun rinnetalossani on pesutilat kummassakin kerroksesta, eikä mikään estäisi laittamasta vaikka hissiä, jos sellaista tarvitsisin. Ostokset ja apteekkituotteet voi tilata kotiovelle, vaikka kauppakin on kadun toisella puolella. Myös jääkaapin asennuksineen saa verkosta. Bussi kulkee talon vierestä kymmenen minuutin välein, joskaan sitä ei tule käytettyä, sillä oma auto on mieluisampi kulkuväline.
Kylläpä täällä keksitään ongelmia. Minun rinnetalossani on pesutilat kummassakin kerroksesta, eikä mikään estäisi laittamasta vaikka hissiä, jos sellaista tarvitsisin. Ostokset ja apteekkituotteet voi tilata kotiovelle, vaikka kauppakin on kadun toisella puolella. Myös jääkaapin asennuksineen saa verkosta. Bussi kulkee talon vierestä kymmenen minuutin välein, joskaan sitä ei tule käytettyä, sillä oma auto on mieluisampi kulkuväline.
Niin, sillä edellytyksellä että pää ja jalat kuitenkin toimivat... Mutta tällä palstallahan vanhuus on vain oma valinta, ja nämä neropatit eivät koskaan dementoidu tai tule liikuntarajoitteisiksi. Ja rahaa on.
"Kylläpä täällä keksitään ongelmia. Minun rinnetalossani on pesutilat kummassakin kerroksesta, eikä mikään estäisi laittamasta vaikka hissiä, jos sellaista tarvitsisin. Ostokset ja apteekkituotteet voi tilata kotiovelle, vaikka kauppakin on kadun toisella puolella. Myös jääkaapin asennuksineen saa verkosta. Bussi kulkee talon vierestä kymmenen"
Ratkaisusi kysymykseen on siis että kysyjä hankkii rinnetalon? Pahditaanpas hetki hyötyjä ja mahdollisia haittoja, tjaa, siis ei pohdita? No se minullekin tuli mieleen.
Kylläpä täällä keksitään ongelmia. Minun rinnetalossani on pesutilat kummassakin kerroksesta, eikä mikään estäisi laittamasta vaikka hissiä, jos sellaista tarvitsisin. Ostokset ja apteekkituotteet voi tilata kotiovelle, vaikka kauppakin on ja kadun toisella puolella. Myös jääkaapin asennuksineen saa verkosta. Bussi kulkee talon vierestä kymmenen minuutin välein, joskaan sitä ei tule käytettyä, sillä oma auto on mieluisampi kulkuväline.
Sinä olet todella hyvässä kunnossa, kun pystyt vanhanakin autoilemaan ja järjestelemään remontteja. En itse arvannut, miten parissa vuodessa oman vanhemman eläminen vaikeutui. Bussivuorot harveni ja muutti reittiä, pysäkki siirtyi monen sadan metrin päähän, lähikauppa lopetti ja nopeasti etenevä sairaus vaikeuttaa kävelykykyä. Kaikki kaatui meidän lasten hoidettaviksi. Olisi tosi kiva, että voisin soittaa äidin vuokranantajalle ja kertoa, että jääkaappi meni rikki kuin ruveta itse hoitamaan uutta tilalle ja entistä pois.
Minä myin asuntoni ja muutin vuokralle. Eläkkeelläni maksan kaikki juoksevat menot. Mitään ei nyt jää säästöön. Mutta onhan minulla ne asunnosta saadut rahat tilillä. Sieltä otan, jos jotain yllättävää sattuu tuleen, ei ole vielä tullut.
"Paljonko sinulla on rahaa kiinni siinä 350 neliön talossa? Paljonko sama raha tuottaisi esim. osakkeihin sijoitettuna?"
Suoria osakesijoituksia on salkussa kaksi kertaa talon ostohinta, mutta netto-osingoilla voisin kattaa vain puolet asumiskustannuksista. Ei kannata uskoa kaikkea, mitä täällä kirjoitetaan.
Muistan sen kuin eilisen päivän kuinka 80-luvulla tavalliset perheenäidit kävi pörssikauppaa lähettämällä toimeksiantoja faksilla pankin meklarille. Tottakai jokaisessa kodissa oli faksilaite. Eikö teillä ollut?
Joskus käy mielessä olenko elänyt edes samassa todellisuudessa. :D
Vierailija kirjoitti:
Laske huviksesi kuinka paljon maksat vuokraa 50 vuoden aikana.
Otetaan vaikka helppona esimerkkinä 833 € / kk, eli kymppitonni vuodessa. Siitä tulee puoli miljoonaa euroa.
Seuraavaksi voit miettiä onko sinulla näin edullinen vuokra? Kuinka paljon keskimäärin vuokra nousee joka vuosi?
On näköjään vaikea ymmärtää, että on oikeasti niin pienituloisia ihmisiä, että vuokralla asuminen on ainoa keino asua kohtuullisen kokoisessa tai tasoisessa asunnossa. Mieluummin asun vuokralla kaksiossa, kuin asun siinä ainoassa vaihtoehdossa mihin saisin lainaa, eli pienessä yksiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sijoitettu pääoma ei ole kulu, mutta sijoitetulle pääomalle halutaa tuottoa. Jos laitan 100 000 € pörssiin ja saan sille keskimääräisen 7 % tuoton niin se on 7000 € vuodessa pääomatuloa minulle.
Miksi käyttäisin 200 000 € sijoitusasunnon ostamiseen jos se tuottaa 0 € pääomatuloa kun voisin laittaa saman rahan pörssiin ja saada 14 000 € vuodessa?"
Kertokaapa minullekin, millaisesta osakevalikoimasta kunnon hajautuksella saa joka vuosi nettotuottoa 7%?
Terveisin osakeijoittaja
Minä olen sijoittanut kuukausittain Seligsonin osakeindeksirahastoihin vuodesta 2011 alkaen. Sijoitusteni keskimääräinen vuosituotto on tähän mennessä 12,80 %. Se ei toki ole nettotuottoa, mutta vaikka tuosta otetaan verot pois, on nettovuosituotto silti selvästi yli 7 %.
Eri
Sinulla on käynyt tuuri, sillä vain muutama Seligsonin kasvurahasto on kyennyt lyömään indeksin.
Tosin kasvurahastoista ei oikein ole vuokrien maksuun, sillä tuotto pienenisi radikaalista, mikäli möisit kuukausittain rahasto-osuuksia maksaaksesi vuokran. Silloin kulut kasvaisivat, eikä korkoa korolle mekanismi toimisi.
Vastaavasti Suomen pörssissä taitaa olla vain viisi osaketta, jotka antavat yli 5%:n bruttotuoton, eikä kaikkia munia muutenkaan voi laittaa samaan koriin.
Huoletontahan tämä on, ei tarvi tehdä lumi eikä muitakaan piha hommia jos ei halua, jos jotain hajoaa niin uusi tuodaan tilalle. Monesti asunnon seinät maalataan ym ennen muuttoa, mulle laitettiin uusi lattiakin ja hella sekä jääkaappi-pakastin, lisäksi saat eläkkeensaajan asumistukea joka on suurempi kun yleistuki. Juttuseuraakin löytyy jos haluaa, meillä on pihassa iso grillikota, keinuja ja istumapaikkoja, kukkapenkkejä ym, kesällä grillataan yhdessä, talvellakin jos ei ole liian kylmä, jotkut käyvät kävelyllä yhdessä..
Vierailija kirjoitti:
Koko elämä on vuokraa. Hautaan lähtiessä miljonääri jättää ehkä miljoonien hulppean asunnon taakšeen ja köyhä muutaman sadan vuokrakämpän. Kumpaa mahtaa ketuttaa enemmän!
Varmasti tuo hulppeassa asunnossa asunut on nauttinut elämästään enemmän, perillisetkin nauttii, toisin kuin ikänsä vuokralla asuneiden jälkeläiset.
Itse olen tienannut omassa talossa asumalla n. puolimiljoonaa euroa, minkä verran olisin maksanut vastaavassa talossa vuokralaisena, toisen mokoman ehtii vielä tekemään voittoa ja perilliset muistaa auttaa, kun tiedossa on heille muhkea tili. Vuokrakämppään vanhus unohdetaan, ketään ei kiinnosta auttaa, kuin jäljelle jää vain kasa vuokralaskuja ja hautauskulut. Näin se vaan menee, tuo skenaario on melkein sääntö.
Vierailija kirjoitti:
Laske huviksesi kuinka paljon maksat vuokraa 50 vuoden aikana.
Otetaan vaikka helppona esimerkkinä 833 € / kk, eli kymppitonni vuodessa. Siitä tulee puoli miljoonaa euroa.
Seuraavaksi voit miettiä onko sinulla näin edullinen vuokra? Kuinka paljon keskimäärin vuokra nousee joka vuosi?
Meillä ei ole lapsia, eikä meidän sisaruksillakaan, joten kelle jättäisimme omistusasunnon perinnöksi?
Parempi maksaa vuokraa ja matkustella.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Niin, sillä edellytyksellä että pää ja jalat kuitenkin toimivat... Mutta tällä palstallahan vanhuus on vain oma valinta, ja nämä neropatit eivät koskaan dementoidu tai tule liikuntarajoitteisiksi. Ja rahaa on.
Jos tämä kommentti oli vastaus minulle, niin olen 70-vuotias, ja sain pyörätuolin jo 25 vuotta sitten, ja asun edelleen siinä kaksikerroksisessa rinnetalossa. Pää kyllä toimii. Mikäli se ei toimisi, en pystyisi asumaan edes esteetömässä asunnossa, vaan joutuisin laitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin osakeijoittaja
Eri
Sinulla on käynyt tuuri, sill
Rahastoyhtiössä kannattaa muistaa se miten ne sumuttaa kuluttajia rahastojen kanssa. Huonosti menestyneet rahastot lakkautetaan vähin äänin tai yhdistetään toisiin. Jäljelle jätetään ne jotka on historiallisesti olleet tuottavimpia. Sitten kun kuluttajat katsoo tarjolla olevia rahastoja niin näyttää siltä, että kaikki on tehny hirmu hyvää tulosta. No yllättäen kun sieltä on poistettu ne tappiolle menneet kokonaan!
Vierailija kirjoitti:
"Kylläpä täällä keksitään ongelmia. Minun rinnetalossani on pesutilat kummassakin kerroksesta, eikä mikään estäisi laittamasta vaikka hissiä, jos sellaista tarvitsisin. Ostokset ja apteekkituotteet voi tilata kotiovelle, vaikka kauppakin on kadun toisella puolella. Myös jääkaapin asennuksineen saa verkosta. Bussi kulkee talon vierestä kymmenen"
Ratkaisusi kysymykseen on siis että kysyjä hankkii rinnetalon? Pahditaanpas hetki hyötyjä ja mahdollisia haittoja, tjaa, siis ei pohdita? No se minullekin tuli mieleen.
Ymmärsit väärin. Minusta nuorten pitäisi oppia käyttämään aivojaan sen sijaan, että keksivät kaikesta mahdollisesta ongelmia. Jos he olisivat reaalimaailmassa kiinni, niin heidän mielenterveysongelmansakin vähenisivät, ja elämä olisi paljon mukavampaa.
Vanha sananlaskukin sanoo, että häviäjällä on aina ongelmia, mutta voittajalla on ratkaisuja.
Sinä olet todella hyvässä kunnossa, kun pystyt vanhanakin autoilemaan ja järjestelemään remontteja. En itse arvannut, miten parissa vuodessa oman vanhemman eläminen vaikeutui. Bussivuorot harveni ja muutti reittiä, pysäkki siirtyi monen sadan metrin päähän, lähikauppa lopetti ja nopeasti etenevä sairaus vaikeuttaa kävelykykyä. Kaikki kaatui meidän lasten hoidettaviksi. Olisi tosi kiva, että voisin soittaa äidin vuokranantajalle ja kertoa, että jääkaappi meni rikki kuin ruveta itse hoitamaan uutta tilalle ja entistä pois.
Jep. Olen tosi hyvässä kunnossa, sillä olen ollut vasta 25 vuotta pyörätuolissa, ja osaan edelleen ostaa verkosta uuden jääkaapin, sopia asennuksen ja vanhan kuljetuksen pois.
Bussin käyttö on hankalaa, vaikka se vierestä kulkeekin, joten ajan mieluummin omalla autolla. En myöskään näe syytä siihen, että yli kahdensadantuhannen asukkaan kaupungin keskustasta julkinen liikenne loppuisi. mutta, jos niin käy, siitä kärsisivät enemmän nuoret, sillä heillä ei näytä olevan minkäänlaista ongelmanratkaisukykyä.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vuokralainen tosin yleensä maksaa ne tulevat remontit jo ennakkoon sen vuokransa muodossa."
Ei edes yleensä vaan AINA.
Vuokralainen maksaa kaikki asunnon kulut ja siihen päälle vuokraisännälle ylimääräistä voittoa. Eihän kukaan muuten vuokra-asuntoja omistaisi. Ei se ole hyväntekeväisyystoimintaa.
Ei välttämättä. Jos vuokralainen on esimerkiksi vuokranantajan oma opiskeleva lapsi.
Tottakai voidaan joku tämmöinen ajatusleikki keksiä. Asunnon omistavat vanhemmat käytännössä lahjoittavat (osittain) ilmaista asumista omalle lapselleen.
Aika harva "lahjoittaa". En minäkään lahjoita vaan tyttäreni maksaa normaalia vuokraa ja saa asumistuen.
Olen eri, mutta lisään vielä edelliseen, ettei pankin tiskillekään tarvinnut välttämättä mennä. Laitoin toimeksiantoja pankilleni myös faxilla.