Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralla asuminen eläkkeellä

Vierailija
23.02.2026 |

Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja. 

Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?

Kommentit (695)

Vierailija
561/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan sen kuin eilisen päivän kuinka 80-luvulla tavalliset perheenäidit kävi pörssikauppaa lähettämällä toimeksiantoja faksilla pankin meklarille. Tottakai jokaisessa kodissa oli faksilaite. Eikö teillä ollut?

Joskus käy mielessä olenko elänyt edes samassa todellisuudessa. :D

Ei meillä kotona ollut silloin faksia, mutta töissä oli. Silloinkin piti pitää yhteyttä asiakkaisiin ja toimittajiin eri puolilla maailmaa, vaikka nettiä ei ollut. 

Nykyisen meillä on kotonakin monitoimitulostimessa faksi, mutta se alkaa olla niin vanhanaikaista tekniikkaa, ettei sillä ole juurikaan käyttöä.

Vierailija
562/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rahastoyhtiössä kannattaa muistaa se miten ne sumuttaa kuluttajia rahastojen kanssa. Huonosti menestyneet rahastot lakkautetaan vähin äänin tai yhdistetään toisiin. Jäljelle jätetään ne jotka on historiallisesti olleet tuottavimpia. Sitten kun kuluttajat katsoo tarjolla olevia rahastoja niin näyttää siltä, että kaikki on tehny hirmu hyvää tulosta. No yllättäen kun sieltä on poistettu ne tappiolle menneet kokonaan!"

Minulla se 12,80 % keskimääräinen vuosutuotto vuodesta 2011 alkaen on kyllä tullut niin perusosakeindeksirahastoista kuin voi olla: Seligson Pohjois-Amerikka ja Seligson Eurooppa. Olen siis tehnyt sijoituksia kuukausittain vuodesta 2011 alkaen enkä sijoittanut kaikkea kerralla 25 vuotta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Rahastoyhtiössä kannattaa muistaa se miten ne sumuttaa kuluttajia rahastojen kanssa. Huonosti menestyneet rahastot lakkautetaan vähin äänin tai yhdistetään toisiin. Jäljelle jätetään ne jotka on historiallisesti olleet tuottavimpia. Sitten kun kuluttajat katsoo tarjolla olevia rahastoja niin näyttää siltä, että kaikki on tehny hirmu hyvää tulosta. No yllättäen kun sieltä on poistettu ne tappiolle menneet kokonaan!"

Minulla se 12,80 % keskimääräinen vuosutuotto vuodesta 2011 alkaen on kyllä tullut niin perusosakeindeksirahastoista kuin voi olla: Seligson Pohjois-Amerikka ja Seligson Eurooppa. Olen siis tehnyt sijoituksia kuukausittain vuodesta 2011 alkaen enkä sijoittanut kaikkea kerralla 25 vuotta sitten.

Miltä näyttäisi tuotto jos olisit Pohjois-Amerikan sijaan ostanut Venäjä rahastoja?

Vierailija
564/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä näyttäisi tuotto jos olisit Pohjois-Amerikan sijaan ostanut Venäjä rahastoja?

Eihän kukaan järkevä sijoittaja laittanut edes ennen sotaa sijoituksistaan kuin korkeintaan pienen osan Venäjä-rahastoon. Kaikki tiesivät, että se on riskisijoitus. Ihan vastaavalla tavalla kuin on riskisijoitus laittaa rahat Aasiaan tai kehittyviin maihin sijoittaviin rahastoihin.

Ei se ollut mitenkään tuuria, että sijoitin rahat juuri Pohjois-Amerikka- ja Eurooppa-rahastoihin. Se oli ihan tietoisesti asioihin perehdyttyäni tekemäni yleisten suositusten mukainen päätös.

Vierailija
565/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan sen kuin eilisen päivän kuinka 80-luvulla tavalliset perheenäidit kävi pörssikauppaa lähettämällä toimeksiantoja faksilla pankin meklarille. Tottakai jokaisessa kodissa oli faksilaite. Eikö teillä ollut?

Joskus käy mielessä olenko elänyt edes samassa todellisuudessa. :D

Olet elänyt samassa todellisuudessa, mutta ilmeisesti sinun vanhemmillasi ei ollut kovin paljon tietoa, eikä kykyä opastaa jälkikasvuaan. Sama tilanne todennäköisesti jatkuu sinun ja lapsiesi välillä. Koska et aikanasi saanut riittävästi tietoa, et myöskään ole voinut siirtää sitä lapsillesi.

Minä aloitin sijoittamisen kesätyörahoilla 13-vuotiaana 60-luvulla, ja jälkikasvu aloitti viikkorahojen sijoittamisen lapsena 90-luvulla. Itse opetin sijoittamisen salat lapsen lisäksi myös puolisolleni, ja jälkikasvu opetti ne aikanaan silloiselle seurustelukumppanilleen eli nykyiselle puolisolleen. Näin se ketju kulkee.

Vierailija
566/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vastaavasti Suomen pörssissä taitaa olla vain viisi osaketta, jotka antavat yli 5%:n bruttotuoton, eikä kaikkia munia muutenkaan voi laittaa samaan koriin."

Tilanne voi olla tämä, jos tarkastellaan osakkeen tämän vuoden osinkotuottoa suhteessa osakkeen tämänhetkiseen ostohintaan. Oletan, että puhut nyt osinkotuotosta, koska tälläkin hetkellä on kyllä enemmän paremmin tuottaneita osakkeita, jos otetaan huomioon myös osakkeen arvonnousu. 

Tilanne on kuitenkin toinen, jos vertaa osinkoa siihen hintaan, jolla on osakkeen aikoinaan itse ostanut. Laskin, että minulla on salkussani 10:n eri Helsingin pörssin yhtiöiden osakkeita, joille maksetaan tänä vuonna osinkoa yli 5 % osakkeen ostohintaani verrattuna. Kahdella parhaalla osinko on yli 20 % hankintahinnastani.

Vierailija
567/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla se 12,80 % keskimääräinen vuosutuotto vuodesta 2011 alkaen on kyllä tullut niin perusosakeindeksirahastoista kuin voi olla: Seligson Pohjois-Amerikka ja Seligson Eurooppa. Olen siis tehnyt sijoituksia kuukausittain vuodesta 2011 alkaen enkä sijoittanut kaikkea kerralla 25 vuotta sitten."

Katsoin Seligsonin sivuilta, että Eurooppa-rahaston annualisoitu vuosituotto 15 vuoden ajalta on ollut 8,51% ja 20 vuoden ajalta 5,91%. Pohjois-Amerikka näyttää olevan 15 vuoden osalta Seligsonin paras rahasto, ja 15 vuoden annualisoitu vuosituotto on ollut 13,62%. 20 vuoden lukua taulukossa ei ollut.

https://www.seligson.fi/suomi/rahastot/FundValues_ANN_FI.html

Vierailija
568/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulla se 12,80 % keskimääräinen vuosutuotto vuodesta 2011 alkaen on kyllä tullut niin perusosakeindeksirahastoista kuin voi olla: Seligson Pohjois-Amerikka ja Seligson Eurooppa. Olen siis tehnyt sijoituksia kuukausittain vuodesta 2011 alkaen enkä sijoittanut kaikkea kerralla 25 vuotta sitten."

Katsoin Seligsonin sivuilta, että Eurooppa-rahaston annualisoitu vuosituotto 15 vuoden ajalta on ollut 8,51% ja 20 vuoden ajalta 5,91%. Pohjois-Amerikka näyttää olevan 15 vuoden osalta Seligsonin paras rahasto, ja 15 vuoden annualisoitu vuosituotto on ollut 13,62%. 20 vuoden lukua taulukossa ei ollut.

Puhut nyt tasan 15 vuotta sitten tehdyn kertasijoituksen annualisoidusta vuosituotosta. Kuten viestissäni sanoin, minä en ole tehnyt kertasijoitusta 15 vuotta sitten (viestissäni oli vahingossa 25, mutta vuosiluvusta 2011 oli pääteltävissä, että kyseessä oli 15 vuotta), vaan olen tehnyt sijoituksia kuukausittain vuodesta 2011 alkaen. Puhun näiden kaikkien sijoitusten keskimääräisestä vuosituotosta. Näen sen suoraan Seligsonin Oma salkku -palvelusta. 

Vierailija
569/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi siitä pitää laskea inflaation verran pois.

Vierailija
570/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vastaavasti Suomen pörssissä taitaa olla vain viisi osaketta, jotka antavat yli 5%:n bruttotuoton, eikä kaikkia munia muutenkaan voi laittaa samaan koriin."

Tilanne voi olla tämä, jos tarkastellaan osakkeen tämän vuoden osinkotuottoa suhteessa osakkeen tämänhetkiseen ostohintaan. Oletan, että puhut nyt osinkotuotosta, koska tälläkin hetkellä on kyllä enemmän paremmin tuottaneita osakkeita, jos otetaan huomioon myös osakkeen arvonnousu. 

Tilanne on kuitenkin toinen, jos vertaa osinkoa siihen hintaan, jolla on osakkeen aikoinaan itse ostanut. Laskin, että minulla on salkussani 10:n eri Helsingin pörssin yhtiöiden osakkeita, joille maksetaan tänä vuonna osinkoa yli 5 % osakkeen ostohintaani verrattuna. Kahdella parhaalla osinko on yli 20 % hankintahinnastani.

Kaikki puheeni ovat periaatteessa liittyneet kommenttiin, jossa kerrottiin, että on kannattavampaa laittaa 200 000 euroa osakkeisiin kuin asunnon hankintaan, sillä 200 000€:n sijoituksella tulee 14 000€ osinkoa näppiin joka vuosi, ja sillä rahalla saa maksettua vuokrat vuodesta toiseen.

Toki tiedän, että tavallasi laskettuna omassakin salkussani on osakkeita, jotka tuottavat ostohintaan nähden 25%:n vuosittaista osinkotuottoa, mutta kylmä fakta on myös se, ettei yli 200 000€:n osakesalkustani irtoa vuosittain bruttona 18 972€:n osinkoa, jolla voisin maksaa 1167€:n kuukausivuokran. Lisäksi täytyy ottaa huomioon, että vuokrat nousevat yleensä vuosittain samoin kuin osakesalkun arvo ostohintaan nähden. Osinkoa taas jaetaan useimmiten tietty prosentti yrityksen voitosta, eivätkä vuodet ole veljiä keskenään.

Vierailija
571/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut nyt tasan 15 vuotta sitten tehdyn kertasijoituksen annualisoidusta vuosituotosta. Kuten viestissäni sanoin, minä en ole tehnyt kertasijoitusta 15 vuotta sitten (viestissäni oli vahingossa 25, mutta vuosiluvusta 2011 oli

Totta, tämä keskusteluhaarahan lähti siitä, että 200 000€:lla ei kannata ostaa asuntoa, vaan 200 000€:n kertasijoituksella voi maksaa vuokrat maailman tappiin saakka. 

Jos ottaisit sijoituksestasi ulos vuokrarahat joka vuosi, niin keskimääräinen kokonavuosituottosi jäisi paljon heikommaksi, koska korkoa korolle-ilmiötä ei tapahtuisi.

Vierailija
572/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki puheeni ovat periaatteessa liittyneet kommenttiin, jossa kerrottiin, että on kannattavampaa laittaa 200 000 euroa osakkeisiin kuin asunnon hankintaan, sillä 200 000€:n sijoituksella tulee 14 000€ osinkoa näppiin joka vuosi, ja sillä rahalla saa maksettua vuokrat vuodesta toiseen."

Et ota ollenkaan sijoitusten riskiprofiilia huomioon. Osakesalkun riski on huomattavasti korkeampi kuin omistusasunnon. Ei tarvita kuin yksi pandemia tai uusi sota niin siitä sun salkusta voi haihtua puolet yhdessä yössä pois.

Enkä tarkoita, etteikö osakkeisiin kannattaisi sijoittaa! Mutta pitää ymmärtää minkälainen riskiprofiili eri sijoitusinstrumenteillä on. Siihen on erittäin hyvä syy miksi vaikka eläkevakuutusyhtiöt ei ikinä laita kaikkia rahoja osakemarkkinoille.

Vierailija
573/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmisillä maksuvaikeuksia. Taloyhtiöitä voi mennä konkurssiin."

https://www.hs.fi/visio/art-2000011772999.html

Vierailija
574/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiön konkurssissa asunto lähtee, mutta asuntovelka pitää silti maksaa pankille.

Vierailija
575/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet todella hyvässä kunnossa, kun pystyt vanhanakin autoilemaan ja järjestelemään remontteja. En itse arvannut, miten parissa vuodessa oman vanhemman eläminen vaikeutui. Bussivuorot harveni ja muutti reittiä, pysäkki siirtyi monen sadan metrin päähän, lähikauppa lopetti ja nopeasti etenevä sairaus vaikeuttaa kävelykykyä. Kaikki kaatui meidän lasten hoidettaviksi. Olisi tosi kiva, että voisin soittaa äidin vuokranantajalle ja kertoa, että jääkaappi meni rikki kuin ruveta itse hoitamaan uutta tilalle ja entistä pois.

Jep. Olen tosi hyvässä kunnossa, sillä olen ollut vasta 25 vuotta pyörätuolissa, ja osaan edelleen ostaa verkosta uuden jääkaapin, sopia asennuksen ja vanhan kuljetuksen pois.

Bussin käyttö on hankalaa, vaikka se vierestä kulkeekin, joten ajan mieluummin omalla autolla. En myöskään näe syytä siihen, että yli kahdensadantuhannen asukkaan kaupungin keskustasta julkinen liikenne loppuisi. mutta, jos niin käy, siitä k

No, iän puolesta sinä voisit olla äitini lapsi. Missäs kunnossa om äitisi on, vieläkö hän autoilee ja tilailee kodinkoneita netistä?

Vierailija
576/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakoti ottaa asunnon kulut huomioon puoli vuotta jonka jälkeen koko eläke menee hoivakodille eli asunnon kulut pitää maksaa säästöistä.

Vierailija
577/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon kerrostaloja, missä ei ole hissiä. Niistä ei saa asuntoja myytyä, koska työikäiset ei saa vakituisia työpaikkoja. Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta.

Vierailija
578/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla on helppo muuttaa eläkkeellä pois kerrostalosta, missä ei ole hissiä. Ja voi muuttaa rivitaloon tai kerrostaloon, missä on hissi maantasalta. Meidän kaupungissa asuntoja ei saa nyt millään kaupaksi.

Vierailija
579/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiön konkurssissa asunto lähtee, mutta asuntovelka pitää silti maksaa pankille.

Tuollaisissa taloyhtiössä asuntojen arvo on enintään muutamia kymmeniä tuhansia euroja. Usein jopa alle 10 000 €.

Vierailija
580/695 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisissa taloyhtiössä asuntojen arvo on enintään muutamia kymmeniä tuhansia euroja. Usein jopa alle 10 000 €.

Mikä tahansa kerrostalo voi mennä konkurssiin. Potkulaki on voimassa. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. Yleistuki 595 netto kuukaudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän