Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"En itse kävelisi metriäkään kovassa pakkasessa" -sanoo äiti eikä lapset tarvitse mennä kouluun kovissa pakkasissa

Vierailija
23.02.2026 |

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011744273.html

Jos äiti ei pysty viemään lapsia kouluun ja päiväkotiin autolla niin lapset saavat jäädä kotiin kovilla pakkasilla. Koulu on samaa mieltä. Perheen esiteini on jo saanut paleltumia.

Laitatko sinä lapsesi kouluun kovilla pakkasilla?

Kommentit (179)

Vierailija
81/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululiikunta, hiihto, -20z

Vierailija
82/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverini on kotoisin Pielavedeltä. Kertoi joutuneensa itse järjestää viiden km:n koulumatkan.  Talvella hiihti pilkkopimeässä aamuisin opinahjoon, vaikka pelotti pirusti.

Tarviiko olla Pielavedeltä. Aika monessa paikassa ei tänä päivänäkään ole katuvaloja. Minä asun 40 000 asukkaan kaupungissa ja lasten koulumatkasta 4 km ilman valoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä talvena on etelässäkin ollu NORMI talvi. Onko ihmiset noin todellisuudesta vieraantuneita, etteivät enää tiedä, että pakkaset on ihan normaalia Suomen talvessa ja sen mukaan pitää olla vaatetus? Miten jossain Lapissa missä on ollut jo pari kuukautta -30 harva se päivä? Aika vähille ois jäänyt koulunkäynti.

Maaseudulla on koulukyydit. Tutkitusti maaseudulla mennään autolla joka paikkaan pk seudulla kävellen ja julkisilla. Omakin lapsi oli kylmissään kun käveli- 23 asteessa pysäkille 10 min, odotti bussia 10 min,vaihtoi bussia ja odotti taas ja vuoro plo jäänyt välistä joten matkaan meni 45 min 30 min sijaan. Ei täällä Helsingissä pääse ovelta ovelle koulukyydillä kuten maaseudulla. Busseja,junia ja metroa käytetään.

Vierailija
84/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 2 km koulumatka metsän läpi hiihtäen. Pilkkopimeässä yksin aamuisin. Pakkasta oli kerrankin 36 astetta. Ei pelottanut enkä jäätynyt. Paljon päällä vaatetta. Tietä pitkin olisi ollut liian pitkä matka eikä meillä ollut autoa, koulukuljetuksiakaan ei ollut. Koulussa ei sitten sellaisilla pakkasilla tarvinnut olla välitunnilla ulkona. Onko nykyiset ihmiset tottuneet liian hyvään, vaatteetkin ovat varmaan lämpimämpiä kuin 60-luvulla, hiihtovarusteet parempia. No en paremmasta tiennyt, kaikki muutkin tuli pakkasella omatoimisesti kouluun niissä varusteissa, mitä oli.

Vierailija
85/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi kauan sitten, 50-luvulla, oli pakkasraja 25 kun ei tarvinnut kouluun mennä. Monilla oli pitkä matka eikä vanhemmilla autoja eikä aina autoteitäkään.

Jaa - ei meillä vaan 80-luvulla kouluun mitään pakkasrajaa ollut. Muistan kun yhtenä aamuna oli pakkasta -36 ja lähdin kouluun ihan normaalisti. Niin sinne tulivat kaikki muutkin. 

80-luvulla oli pari tosi kylmää talvea, jolloin oli viikkokausien kovat pakkaset. Olis kouluvuosi jäänyt vähän vajaaksi, jos oltaisiin aina pakkasella jääty kotiin. 

Ehkäpä teillä ei ollut 5 km yksinäistä  metsätietä pitkin ja varmaan oli jo vaatteetkin parempia.  En muista omien lapsien kohdalla kyllä myöskään mitään pakkasrajaa kuin ulkoliikunnassa.   Mutta ei heillä ollut koulumatkakaan kuin 1, 5 km.  Ja oli jo kunnon vaatteet. 

Vierailija
86/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ensin samat eugot valittaa ettei lapse näe enää kunnon talvea ja sitten ei voi pakkasilla laittaa kouluun? Eikö ole vaatteita tarpeeksi sen kyllä ymmärtäisin, mutta äkkiähän sitä kutoo merinovillasta lapsille vaikka mitä. Eika maksa edes paljon.

Minä en ainakaan valita, olen inhonnut talvea lapsesta asti. Enkä kudo eikä kiinnosta opetella. 

Vierailija
87/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti hiekka kansa jaksoi helteessä taluttaa polkupyöriä Irakista itärajalle nyt rutisevat kun on talvi,ei Allah tiennyt,sen syy,

Vierailija
88/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koululiikunta, hiihto, -20z

I970-luvulla hiihdettiin -27 asteessa ja ei puhettakaan että joku olisi jäänyt liikka tunnilta pois.

Vierailija
89/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalaiset on vieraantunu talvesta. 

Vierailija
90/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koululuikunnassa hoidossa pakkasraja -20! Kouluun tultiin normaalisti vaikka oli -30. Mitä ihmettä täällä tapahtuu??!!

Sitä ettet osaa lukea. Raja oli - 40.

Vierailija
91/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli 2 km koulumatka metsän läpi hiihtäen. Pilkkopimeässä yksin aamuisin. Pakkasta oli kerrankin 36 astetta. Ei pelottanut enkä jäätynyt. Paljon päällä vaatetta. Tietä pitkin olisi ollut liian pitkä matka eikä meillä ollut autoa, koulukuljetuksiakaan ei ollut. Koulussa ei sitten sellaisilla pakkasilla tarvinnut olla välitunnilla ulkona. Onko nykyiset ihmiset tottuneet liian hyvään, vaatteetkin ovat varmaan lämpimämpiä kuin 60-luvulla, hiihtovarusteet parempia. No en paremmasta tiennyt, kaikki muutkin tuli pakkasella omatoimisesti kouluun niissä varusteissa, mitä oli.

Niin ajattele, et myöskään käyttänyt puhelinta tai nettiä. Palaa kaikessa niihin vanhoihin aikoisi äläkä vaadi muita ottamaan sieltä vain ikäviä asioita. Ala sinä elämään kuten elit silloin äläkä vaadi nykyajan mukavuuksia itsellesi. Vai oletko kenties sitä sukupolvea joka kahmi suuret eläkkeet ja käveli sisään työpaikkaan ilman koulutusta? 

Vierailija
92/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin voi kasvattaa tulevia yhteiskunnan elättejä. Mun ei tarvi, jos tuntuu pahalta niin mun ei oo pakko, aina voi jöädä kotiin, aina voi valita mukavuusalueen.

Tämä. Antaa myös sen esimerkin lapsille, ettei koulu ole tärkeä kun sinne voi vaan päättää olla menemättä.

Vierailija
93/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla kyllä jo melko pitkä matka, ja/tai  todella vajavainen vaatetus, että kahdenkymmenen asteen pakkasella saa paleltumia. 

Ei ne paleltumat ole se juttu vaan se että hengityselimistö joutuu koetukselle. Siksi koululiikunnan rajakin on useimmiten - 15 tai joskus - 20 (jos ei tuule). 

Vierailija
94/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä 80-luvulla kävellen menin peruskoulun ala-asteelle vaikka pakkasta oli ainakin kolmosella alkava lukema 1984/85 ja 1986/87 talvina. Välitunnit saatiin olla sisällä kovan pakkasen takia.

Vierailija
95/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvituin minä 50-luvulla koulussa ollut.  Kerroin siis tuosta 25 pakkasrajasta kun lasten ei tarvinnut lähteä pitkistä matkoista kouluun.

Taidamme tosiaan  olla se helpolla päässyt sukupolvi jos kerran ei ulkoliikunnassakaan enää pakkasrajaa.  Muistelen kyllä omilla lapsilla 80-luvulla olleen.

Vierailija
96/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomalaiset on vieraantunu talvesta. 

Ei - 40 ole normaalia talvea. Olen aivan varma ettet sinäkään lähde ulos kävelemään jos on noin kylmä. 

Vierailija
97/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla kyllä jo melko pitkä matka, ja/tai  todella vajavainen vaatetus, että kahdenkymmenen asteen pakkasella saa paleltumia. 

Tässä tapauksessa selkeästi vajavainen vaatetus. Teini ei ole varmaan suostunut pitämään hanskoja tai ne kädessä ei ole kyennyt selaamaan älypuhelinta, eikä sitä tehdessään ole edes huomannut tai välittänyt, että kädet jäätyy.

Vierailija
98/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pisteet äidille

ja toinen asia on koululiikunta kovilla pakkasilla jota vastaan pitää kapinoida, itse asiassa koko koululiikunnan voisi tehdä valinnaiseksi niin että älykkäille lapsille ja lapsille joille liikunta ei sovi olisi jotain paljon järkevämpää opiskelua tilalle

pahinta on koko koulujärjestelmä on pilattu ja riehuvat lapset luokissa pilaavat kaikkien muidenkin lasten opiskelun, tätä vastaan on saatava kapina myös

Heh, ei sinulla ainakaan äly paljoa päässä tilaa vie. Liikuntahan on elintärkeää aivojen kehitykselle ja oppimiselle. Kouluun lisää liikuntaa, kehollisuutta ja tanssia niin paranevat oppimistuloksetkin! Eikö tullut mieleen että ne häiriköivät oppilaat pursuavat energiaa vailla väylää purkaa sitä.

Vierailija
99/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 astetta raja. Ihan ymmärrettävää.

20 astetta pakkasta on ihan normaali talvisää. -30 astetta jo jotenkin ymmärrän.

Vierailija
100/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin voi kasvattaa tulevia yhteiskunnan elättejä. Mun ei tarvi, jos tuntuu pahalta niin mun ei oo pakko, aina voi jöädä kotiin, aina voi valita mukavuusalueen.

Tämä. Antaa myös sen esimerkin lapsille, ettei koulu ole tärkeä kun sinne voi vaan päättää olla menemättä.

Se raja oli - 40. Luuletko että tulee useinkin niitä päiviä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä