"En itse kävelisi metriäkään kovassa pakkasessa" -sanoo äiti eikä lapset tarvitse mennä kouluun kovissa pakkasissa
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011744273.html
Jos äiti ei pysty viemään lapsia kouluun ja päiväkotiin autolla niin lapset saavat jäädä kotiin kovilla pakkasilla. Koulu on samaa mieltä. Perheen esiteini on jo saanut paleltumia.
Laitatko sinä lapsesi kouluun kovilla pakkasilla?
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan Pohjois-Suomessa ja pakkasta on pitkin talvea ollut -20c. Ei todellakaan lapset jää koulusta pois, olisi melkoinen määrä poissaoloja jo kertynyt. Tottakai kovilla pakkasilla yritän viedä autolla aina kun mahdollista
Se raja oli - 40, tampio. Kyydin sai jos on - 20.
Lueppa ajatuksella tämä artikkeli uudelleen. Tämä mamma puhui nimenomaan siitä että parinkympin pakkasella lähtee kuskaamaan lapsen kouluun ja mikäli ei pysty kuskata, lapsi jää kotiin.
No näin siinä lukee
"Lasten koulunkäynti ei ole pakkasen vuoksi tänä vuonna keskeytynyt ainakaan toistaiseksi. Jos asteita olisi 30 tai enemmän, tätä harkittaisiin, ja 40 pakkasasteessa jäätäisiin varmasti kotiin."
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan Pohjois-Suomessa ja pakkasta on pitkin talvea ollut -20c. Ei todellakaan lapset jää koulusta pois, olisi melkoinen määrä poissaoloja jo kertynyt. Tottakai kovilla pakkasilla yritän viedä autolla aina kun mahdollista mutta lapset eivät kuole 20min koulumatkalla parinkympin pakkasissa. Kerrospukeutuminen ja kasvojen eteen huivia niin ei mitään ongelmaa. Ihan samalla tavalla me tehdään lumityöt, käytetään koiraa lenkeillä yms vaikka pakkasta onkin.
Jos itse päätän muuttaa niin syrjään että kouluun on oikeasti useiden kilometrien matka eikä bussit kulje niin sitten on mielestäni vanhemman vastuulla järjestää lapsen koulumatka. En halua opettaa lastani siihen että jäädään kotiin sluibailemaan milloin minkäkin tekosyyn varjolla. Me ollaan muutenkin kasvattamassa aikamoista pullamössö-sukupolvea jossa kaikki kannetaan eteen hopeatarjottimella, kaiken epämukavan voi skipata ja mistään ei tarvitse ottaa itse vastuuta.
Hyi helv mikä valinta kasvattaa lapsia Pohjoisessa. Naivat serkkunsa?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos - 37 asteen pakkasissa ei tarvitse kävellä/pyöräillä kouluun, mutta -20 on ihan normaali talvilämpötila, silloin voi lapset mennä kouluun, ja vielä omin jaloin.
En ny oikeen pysynyt perässä, että mikä se pakkasraja lehtijutun äitillä oli. Ei se liian alhainen ainakaan tainnut olla. Aattelin aluksi että olis haastateltu jotain täysin hörhöä pakkaspelkääjää, mutta osottautuikin yllättäen täysjärkiseksi. 😄
-20 asteessa ei voi kävellä kouluun, -30asteessa ei ilmeisesti enää liikahda autokaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan Pohjois-Suomessa ja pakkasta on pitkin talvea ollut -20c. Ei todellakaan lapset jää koulusta pois, olisi melkoinen määrä poissaoloja jo kertynyt. Tottakai kovilla pakkasilla yritän viedä autolla aina kun mahdollista
Se raja oli - 40, tampio. Kyydin sai jos on - 20.
Lueppa ajatuksella tämä artikkeli uudelleen. Tämä mamma puhui nimenomaan siitä että parinkympin pakkasella lähtee kuskaamaan lapsen kouluun ja mikäli ei pysty kuskata, lapsi jää kotiin.
No ilmeisesti tarkoitti poikkeustilannetta jos auto hajoaisi tms. Muuten puhui siitä - 40 asteesta. Ja nämähän oli ihan pieniä lapsia, ei mitään teinejä.
Noin syntyy lumihiutaleita, joista ei ole työelämään
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset kävelivät tänäkin talvena kouluun vaikka pakkasta oli 32 astetta. Naapurin poika pyöräili. Kyllä tulisi pitkiä vapaita, jos mittarin mukaan mentäisiin kouluun.
T. Inarilainen
Kuule en kadehdi ja myötuntoni kun joudut siellä olemaan. Ihan kammoa lyhyt kesä ja pitkä talvi.
T: Hankolainen
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset kävelivät tänäkin talvena kouluun vaikka pakkasta oli 32 astetta. Naapurin poika pyöräili. Kyllä tulisi pitkiä vapaita, jos mittarin mukaan mentäisiin kouluun.
T. Inarilainen
Tuossa ei ole mitään kadehdittavaa tai hienoa. Päinvastoin.
Kyllä on ihmisillä taas vaikeaa tuo lukutaito. Autokyyti kouluun tarjottiin jos on pakkasta enemmän kuin - 20. Tuo nyt ei ole mitään helikopterivanhrmmuutta vaan taatusti enemmistö vie 6-7-vuotiaan esikouluun/kouluun noissa pakkasissa autolla. Äärimäisen harva muutenkaan tuo lasta kävellen eskariin ellei ihan vieressä asu.
Vierailija kirjoitti:
Tehtiinkö noin ennen vanhaan?
NO ei, kouluun mentiin, meillä oli talvivaatteet talven varalle. Tosin ennen kuin tuli sukkahousut, sukkanauhaliivin ja sukan varren välille kävi kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi kauan sitten, 50-luvulla, oli pakkasraja 25 kun ei tarvinnut kouluun mennä. Monilla oli pitkä matka eikä vanhemmilla autoja eikä aina autoteitäkään.
Minä olin lapsi 90-luvulla, ja ei ollut mitään rajoja. Olen mennyt ihan normaalisti pyörällä kouluun, kun pakkasta oli -35 astetta. Naurattaa millaiseksi maailma on mennyt. Toki matka ei minulla ollut kymmeniä kilometrejä.
Vierailija kirjoitti:
Noin syntyy lumihiutaleita, joista ei ole työelämään
Se raja oli - 40. Pohjoisessa on ihan tavallista että tuossa säässä pidetään etäpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos - 37 asteen pakkasissa ei tarvitse kävellä/pyöräillä kouluun, mutta -20 on ihan normaali talvilämpötila, silloin voi lapset mennä kouluun, ja vielä omin jaloin.
En ny oikeen pysynyt perässä, että mikä se pakkasraja lehtijutun äitillä oli. Ei se liian alhainen ainakaan tainnut olla. Aattelin aluksi että olis haastateltu jotain täysin hörhöä pakkaspelkääjää, mutta osottautuikin yllättäen täysjärkiseksi. 😄
-20 asteessa ei voi kävellä kouluun, -30asteessa ei ilmeisesti enää liikahda autokaan
Ai. No kyllä toi - 20 on liian alhainen. Hyvin suomalaisgeeninen ihminen kestää sellasessa ilmassa kävellä lapsesta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiinkö noin ennen vanhaan?
NO ei, kouluun mentiin, meillä oli talvivaatteet talven varalle. Tosin ennen kuin tuli sukkahousut, sukkanauhaliivin ja sukan varren välille kävi kylmä.
Oliko teillä useinkin - 40?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi kauan sitten, 50-luvulla, oli pakkasraja 25 kun ei tarvinnut kouluun mennä. Monilla oli pitkä matka eikä vanhemmilla autoja eikä aina autoteitäkään.
Minä olin lapsi 90-luvulla, ja ei ollut mitään rajoja. Olen mennyt ihan normaalisti pyörällä kouluun, kun pakkasta oli -35 astetta. Naurattaa millaiseksi maailma on mennyt. Toki matka ei minulla ollut kymmeniä kilometrejä.
Hauskaa kun kaikki täällä on muka pyöräilleet kouluun - 35:ssa. Meidän kouluun ei yksikään koskaan tullut talvella pyörällä. Tämä 80-luvulla. Pääsiäisen aikoihin alkoi ensimmäisiä pyöriä ilmestyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai. No kyllä toi - 20 on liian alhainen. Hyvin suomalaisgeeninen ihminen kestää sellasessa ilmassa kävellä lapsesta alkaen.
Aiemmin eskari ei ollut pakollinen, jos sellaista oli olemassakaan. Ei ne 5-6-vuotiaat joutuneet kävelemään.
Uli uli. Ainakin briteissä on just näin. Koulut kiinni jos on vähänkin jotain valkoista möhnää maassa. Mutta niillä ei ole kunnon lämmitystä kouluissa. Ja vanhemmat voi haastaa koulun oikeuteen, jos pikku johnny vetää lipat kadulla. Ei ne satsaa talvikunnossapitoon millään tavalla. Eivät siis kolaa teitä tai polkuja ja hiekoitukseen käytetään suolahiekkaa, jos joku vaivautuu tehdä sen. Kylmät ja homeiset rakennukset ympäri vuoden. Ja sitten on naurettavat koulu-univormut ja samat pikkukengät, millä mennään ympäri vuoden.
Monesti ohikulkijat sitten ihmettelivät, kun minä lappasin lunta pihalla ja hiekoitin talonedustan että pääsi autolle. Kukaan muu ei sitä tehnyt, ei asukkaat eikä viralliset tahot Kunnat eivät mitään lakaisukoneita sun muuta hoitaneet. Silloin tällöin näkyy kuorma-auto levittämässä suolaa teille isommilla kaduilla ja moottoriteillä.
Se tämmönen kädettömyys täällä briteissä on aiheuttanut huutonaurua. Kuitenkaan lumi ja pakkaset ei täällä mitään uutta ole. On niillä joskus hiihtoa ollut koulussa ja siitäkään niin kauaa aikaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Pukeutumiskysymys.
Teille etelän hedelmille kyllä.
Nautin tavallaan kun Golf virta heikkenee. Saatte sitten nauttia " kunnon" talvista - 50 asteessa siellä Pohjois- Suomessa. Tätä te halusitte kun ajelette Diesel autoillanne joka paikkaan
Tätä ketjua kun lukee voisi kuvitella että maaseudulla ja pohjoisessa on ne terveimmät ja punaposkisimmat lapset? Erikoista että tilastot näyttävät toista vaukka kävelevät kouluun 4 km yhteen suuntaan - 30 asteen pakkasessakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ihmisillä taas vaikeaa tuo lukutaito. Autokyyti kouluun tarjottiin jos on pakkasta enemmän kuin - 20. Tuo nyt ei ole mitään helikopterivanhrmmuutta vaan taatusti enemmistö vie 6-7-vuotiaan esikouluun/kouluun noissa pakkasissa autolla. Äärimäisen harva muutenkaan tuo lasta kävellen eskariin ellei ihan vieressä asu.
Edelleen on lukutaidossa sulla puutteita. Suora lainaus tässä:
Hän vie kuusivuotiaan eskariin ja kaksi alakoululaista autolla kouluun, jos lämpömittari kilahtaa 20 pakkasasteeseen tai sen yli. Jos kuljettaminen ei onnistu, lapset saavat jäädä kotiin.
Onko tulossa lauseessa, jotain mitä et ymmärrä? Jos on yli 20 astetta pakkasta, kuljettaa kouluun. Jos äiti ei pääse kuskaamaan, saavat jäädä kotiin. Siis -20 asteella ei tarvitse näiden uniikkien lumihiutaleiden itse kävellä 2 kilometriä.
T. Inarilainen