Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"En itse kävelisi metriäkään kovassa pakkasessa" -sanoo äiti eikä lapset tarvitse mennä kouluun kovissa pakkasissa

Vierailija
23.02.2026 |

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011744273.html

Jos äiti ei pysty viemään lapsia kouluun ja päiväkotiin autolla niin lapset saavat jäädä kotiin kovilla pakkasilla. Koulu on samaa mieltä. Perheen esiteini on jo saanut paleltumia.

Laitatko sinä lapsesi kouluun kovilla pakkasilla?

Kommentit (179)

Vierailija
61/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskyyti naapureiden kanssa pakkaspäivien varalle?

Entä jos naapurilla ei satu olemaan lapsia? Lähtiskö se silti kuskaamaan. 

Tai jos on, niin sekin voi silti olla töissä ja lapset menee kouluun paljon myöhemmin. 

Vierailija
62/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverini on kotoisin Pielavedeltä. Kertoi joutuneensa itse järjestää viiden km:n koulumatkan.  Talvella hiihti pilkkopimeässä aamuisin opinahjoon, vaikka pelotti pirusti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ensin samat eugot valittaa ettei lapse näe enää kunnon talvea ja sitten ei voi pakkasilla laittaa kouluun? Eikö ole vaatteita tarpeeksi sen kyllä ymmärtäisin, mutta äkkiähän sitä kutoo merinovillasta lapsille vaikka mitä. Eika maksa edes paljon.

Kaikki ei osaa kutoo yhtään mitään ja se on ihan ok.

Ja etelässä varmaan onkin niin paljon vähemmän pakkasia ja matkat niin paljon lyhempiä, että lapsen voi laittaa koulun niillä pakkasilla mitä siellä on.

Mitä pohjoisemmaksi mennään sen pitempiä koulumatkat monesti on ja sen kylmemmät pakkaset. 

Suomi on pitkä maa ja olosuhteet eripuolilla Suomea ihan erilaiset.

Vierailija
64/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä myötähäpeä on lähinnä se tunne, mikä tuli tuota juttua lukiessa. Siinä on oikein wt-helikopterivanhempi. Mites jos sataa, tuulee tai on liian kuuma? Tarviiko silloinkaan mennä kouluun? Tuon mamman pojasta ei ainakaan tule intin käynyttä, vai meneekö mamma sinnekin sanomaa, että mun poika ei voi kyllä nyt ulkoilla. Noista pumpulissa kasvaneista lapsista  tulee pelkkiä kulueriä tälle yhteiskunnalle.

Vierailija
65/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmat kävivät koulussa ja töissä oli kuinka kylmä tahansa, minä kävin koulussa ja käyn töissä on kuinka kylmä tahansa, minun lapset kävi koulussa ja käyvät töissä on kuinka kylmä tahansa 

Vierailija
66/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä talvena on etelässäkin ollu NORMI talvi. Onko ihmiset noin todellisuudesta vieraantuneita, etteivät enää tiedä, että pakkaset on ihan normaalia Suomen talvessa ja sen mukaan pitää olla vaatetus? Miten jossain Lapissa missä on ollut jo pari kuukautta -30 harva se päivä? Aika vähille ois jäänyt koulunkäynti.

Vierailija
67/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkän jutun perusteella on helppo päätellä, kuka on tämän mukavuudenhaluisen perheen elättäjä! Viduttaa tämmöinen velttoilu!

Vierailija
68/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjoisessa tottuu pakkasiin. Etelässä meteorologitkin ovat kauhuissaan normaalista talvisäästä.

Joskus niiden vaikerrukset huvittaa.

-25 on tietysti kova pakkanen kasvoille, mutta pitäisi tulla muotiin kommandopipot pakkasilla.

Jutussa kerrottiin, että Kittilässä on lupa olla poissa koulusta kovan pakkasen tai lumentulon vuoksi.

Toista se ennen. 30 asteen pakkasessa kävelin 3 kilometriä kouluun ja takaisin. Vasta yli 40 asteen pakkaset ovat olleet liian kovia pitkää matkaa käveleville ja oli paljon poissaoloja. Välitunnilla ei tarvinnut mennä ulos yli 20 asteen pakkasella.

Vierailija
69/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani oli koulukuljetus ja pysäkille mentiin kovillakin pakkasilla. Koulubussin kuljettaja oli riisunut kelkkahaalarin meidän pysäkillä, kun siihen mennessä oli auto lämmennyt tarpeeksi.

Paitsi silloin kun pakkasta oli noin 50 astetta, koulubussi ei silloin kulkenut.

Vierailija
70/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hlvetin velliperseitä nämä nykyajan ihmiset oikein ovat?! Mä aloitin koulutaipaleeni 1986 ja kyllä kouluun meni jokainen -20 pakkasasteessa ja kovemmassakin. Ei tullut paleltumia, enkä kuullut kenenkään muunkaan niitä saaneen. Koulussa oli joku pakkasraja, että välitunnilla ei tarvinnut mennä ulos, mutta kouluun kyllä jokaisen piti mennä ja päästä vielä omin avuin takaisin kotiinkin.

Plus että sen ajan vaatteet ja varusteet oli aivan surkeita nykyisiin verrattuna. Kädessä oli villalapaset, ei ollut tuule pitäviä toppavaatteita yms. Ja ollaan elossa. Nykyisillä varusteilla ei ole temppu eikä mikään pukeutua vaikka 30 asteen pakkaseen.

Vierailija
71/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pakkasrajan kun alkaa olla enemmän kuin -25 pakkasta useamman päivän putkeen, jolloin autotkit hyytyvät.

Ja ymmärrän senkin jos ei ole varaa ostaa koko perheelle jopa 60-80e maksavia villakalsareita ja merinovillapaitoja. Siitä tulee äkkiä yhdelle kerrastolle hintaa 150e ja kun jokainen perheenjäsen tarvitsee sen. Minä tarvitsen useammat kalsarit päällekkäin että tarkenen kovalla pakkasella. Täytyy olla hyvä takki ja housutkin ja kengät joissa varpaat eivät palele.

Olen nuorena palelluttanut reidet. Tajusin sen vasta myöhemmällä iällä, kun muuten kroppa lämpiää mutta reidet voivat olla tuntikausia aivan jääkalikat. Inhottavaa sellainen. Eivät tekokuituiset sukkahousut lämmitä, eivätkä farkut.

Minun kouluaikana käveltiin kouluun avopäin, eli ollut villakalsareita eikä tietenkään koulussa toppahousuja. Miten ihmeessä olen näin vanhaksi elänyt ilman pahoja paleltumia?

Vierailija
72/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi -40, ehkä oma lapsi saisi jäädä kotiin. Mutta 29 asteen pakkasella kyllä meni kouluun,  sillä on hyvä talvihaalari. Ei edes maksanut paljon, alennusmyynnistä sai halvalla.

Vierailija
73/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi kauan sitten, 50-luvulla, oli pakkasraja 25 kun ei tarvinnut kouluun mennä. Monilla oli pitkä matka eikä vanhemmilla autoja eikä aina autoteitäkään.

En muista, että 70-80 luvulla olisi ollut mitään pakkasrajaa. Kouluun pyöräiltiin ja hiki tuli, pyörä oli pakkasella niin kankea. Joskus, kun oli 30 pakkasta, piti kävellä , ettei naama jäädy.

Ei ollut, ei! Eikä ollut edes untuvatakkeja ja lämpimiä kenkiä. Kyllä minä muistan, kuinka varpaita ja poskia paleli. Yhden kerran jäin koulusta pois pakkasen takia 9 kouluvuoden aikana. Suuren osan ajasta oli kävelymatkaa 1 -  3 km.

Vierailija
74/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjoisessa tottuu pakkasiin. Etelässä meteorologitkin ovat kauhuissaan normaalista talvisäästä.

Joskus niiden vaikerrukset huvittaa.

-25 on tietysti kova pakkanen kasvoille, mutta pitäisi tulla muotiin kommandopipot pakkasilla.

Jutussa kerrottiin, että Kittilässä on lupa olla poissa koulusta kovan pakkasen tai lumentulon vuoksi.

Toista se ennen. 30 asteen pakkasessa kävelin 3 kilometriä kouluun ja takaisin. Vasta yli 40 asteen pakkaset ovat olleet liian kovia pitkää matkaa käveleville ja oli paljon poissaoloja. Välitunnilla ei tarvinnut mennä ulos yli 20 asteen pakkasella.

Joo just tämä nykyajan piltit on hemmoteltu pilalle.

Vierailija
75/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkän jutun perusteella on helppo päätellä, kuka on tämän mukavuudenhaluisen perheen elättäjä! Viduttaa tämmöinen velttoilu!

Äidillä on mahdollisuus olla päivä kotona lasten kanssa. Ei mitään pakkoa käynnistää autoa työmatkaa varten niin kuin monella meistä vielä työssä käyvällä on.

Vierailija
76/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kouluun matkaa noin 2km ja lapset kävelee tai ajaa pyörällä säässä kuin säässä. Molemmat ala-asteella. Joskus oma töihin meno osuu samaan aikaan, mutta yleensä silti haluavat mennä kavereiden kanssa yhdessä itsekseen. Mutta meillä lapset on pienestä asti opetettu ulkoilmaan kaikenlaisissa sääolosuhteissa..  Ollaan käyty ulkoilmassa tänäkin talvena ihan normaalisti. Pukeutumiskysymys, toki ulkoiluaika lyhyempi varsinkin tuolla meidän 3-vuotiaalla.

Vierailija
77/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi kauan sitten, 50-luvulla, oli pakkasraja 25 kun ei tarvinnut kouluun mennä. Monilla oli pitkä matka eikä vanhemmilla autoja eikä aina autoteitäkään.

Jaa - ei meillä vaan 80-luvulla kouluun mitään pakkasrajaa ollut. Muistan kun yhtenä aamuna oli pakkasta -36 ja lähdin kouluun ihan normaalisti. Niin sinne tulivat kaikki muutkin. 

80-luvulla oli pari tosi kylmää talvea, jolloin oli viikkokausien kovat pakkaset. Olis kouluvuosi jäänyt vähän vajaaksi, jos oltaisiin aina pakkasella jääty kotiin. 

Vierailija
78/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on koululuikunnassa hoidossa pakkasraja -20! Kouluun tultiin normaalisti vaikka oli -30. Mitä ihmettä täällä tapahtuu??!!

Vierailija
79/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on ihmisten lukutaito? Kyyti tarjottiin -20:n rajan jälkeen, kotiin saa jäädä jos -40. Täysin ymmärrettävää

Vierailija
80/179 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla kyllä jo melko pitkä matka, ja/tai  todella vajavainen vaatetus, että kahdenkymmenen asteen pakkasella saa paleltumia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi