"En itse kävelisi metriäkään kovassa pakkasessa" -sanoo äiti eikä lapset tarvitse mennä kouluun kovissa pakkasissa
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011744273.html
Jos äiti ei pysty viemään lapsia kouluun ja päiväkotiin autolla niin lapset saavat jäädä kotiin kovilla pakkasilla. Koulu on samaa mieltä. Perheen esiteini on jo saanut paleltumia.
Laitatko sinä lapsesi kouluun kovilla pakkasilla?
Kommentit (179)
Ymmärrän pakkasrajan kun alkaa olla enemmän kuin -25 pakkasta useamman päivän putkeen, jolloin autotkit hyytyvät.
Ja ymmärrän senkin jos ei ole varaa ostaa koko perheelle jopa 60-80e maksavia villakalsareita ja merinovillapaitoja. Siitä tulee äkkiä yhdelle kerrastolle hintaa 150e ja kun jokainen perheenjäsen tarvitsee sen. Minä tarvitsen useammat kalsarit päällekkäin että tarkenen kovalla pakkasella. Täytyy olla hyvä takki ja housutkin ja kengät joissa varpaat eivät palele.
Olen nuorena palelluttanut reidet. Tajusin sen vasta myöhemmällä iällä, kun muuten kroppa lämpiää mutta reidet voivat olla tuntikausia aivan jääkalikat. Inhottavaa sellainen. Eivät tekokuituiset sukkahousut lämmitä, eivätkä farkut.
Kunnon pakkasella on tavallisesti paljon kivempi kävellä kuin jäisellä tai loskaisella kelillä. Pienet päiväkotilapset sitten sen mukaan miten kylmää on ja kuinka jaksaa. Liikaa ei pidä vaatia.
ttu mitä nössöjä nykyään kasvaa/kasvatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tehtiinkö noin ennen vanhaan?
Ennen vanhaan se ei ollut mahdollista kun silloin oli aina pakkasta ja vastatuuli. Kouluun hiihdettiin kesät ja talvet pakkasessa.
Varmaan länsi euroopassa ja usassa pakkasraja on noin -10 astetta.
Niin heikkoa on kansa...
Vierailija kirjoitti:
Turistit ryntäävät perheineen Lappiin ja oppivat kyllä pukeutumaan sään mukaan. Loma olisi pilalla jos 4-seinän sisällä kykittäisiin.
Satuin lukemaan jutun miten paljon lapissa on pelastettu tänä talvena huonolla varustuksella hiihtovaellukselle lähteneitä turisteja ja kotimaisiakin. Paleltumia.
Jotenkin kummasti selvisin Kainuun pakkasissa 80-luvulla ilman paleltumia. Ei ollut pakkasrajaa muuten kuin ulkoliikuntaan.
Olen ollut vieressä katsomassa, kun kuudesluokkalainen kiukutteli ettei lähde kouluun. Äiti vieressä leperteli lapselle, että nyt pitäisi lähteä kouluun. Lapsi kieltäytyi ja jatkoi piirtelyään. Jäi sitten kotiin noin vain. Ei minkäänlaista sanomista siihen sitten ollutkaan. Lapsi määräsi miten toimitaan. Miten nää pennut pärjää aikuisina? Voi tulla ylläpylläri eteen tulevina vuosina joo.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas moni ketjun kirjoittajista on edes kokenut -40 asteen lämpötiloja elämänsä aikana?
Kuinka usein niitä -40 pakkasia on?
Vierailija kirjoitti:
No kyllä muakin säälitti, kun näin pieniä alakoululaisia koulumatkalla yli -25C pakkasella ja mietin, että eikö koululaisilla ole pakkasrajaa.
Olen itse kova lenkkeilemään, mutta noin kovilla pakkasilla jää väliin. Oikeastaan jo silloin, kun pakkasta on yli -20v eikä koiraakaan viedä lenkille noin kovalla pakkasella. Se käy äkkiä asioillaan ja juoksee tukkaputkella sisälle sohvalle lämmittelemään.
Lapsena minulla oli pitkä koulumatka, mutta kouluun mentiin aina, oli pakkasta miten paljon tahansa, mutta koulun opettajat oli vanhemmille siskoille sanoneet, että meitä pienimpiä ei saa laittaa kouluun kovilla pakkasilla.
Käveltävää oli siis 5 km yhteen suuntaan ja vaatteet silloin oli mitä oli .
Oli kyllä niin kylmä, että oli tunnoton vielä pitkään kun pääsi viimein lämpimaan ja pistely ihan sairaan kipeää käsissä ja jaloissa, kun veri alkoi taas kiertämään :D
Joo en suosittele laittamaan lapsi
Milloin olet syntynyt ja viettänyt lapsuutesi, kun "vaatteet silloin oli mitä oli"? Vai oliko perheessänne jotain ongelmia, että teille ei hommattu kunnollisia vaatteita?
Talvi on pukeutumis- ja mielialakysymys. Ei mitään muuta.
Sekava kirjoitus, välillä puhuttiin Lapista ja -40 C pakkasista ja välillä taas Etelä-Suomesta ja -20 C, jälkimmäinen ei ole kyllä estänyt ketään menemästä kouluun.
Mitä hlvetin velliperseitä nämä nykyajan ihmiset oikein ovat?! Mä aloitin koulutaipaleeni 1986 ja kyllä kouluun meni jokainen -20 pakkasasteessa ja kovemmassakin. Ei tullut paleltumia, enkä kuullut kenenkään muunkaan niitä saaneen. Koulussa oli joku pakkasraja, että välitunnilla ei tarvinnut mennä ulos, mutta kouluun kyllä jokaisen piti mennä ja päästä vielä omin avuin takaisin kotiinkin.
Suomessa ei ole tämäkään vuonna ole ollut ulkoilua estäviä pakkasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi kauan sitten, 50-luvulla, oli pakkasraja 25 kun ei tarvinnut kouluun mennä. Monilla oli pitkä matka eikä vanhemmilla autoja eikä aina autoteitäkään.
En muista, että 70-80 luvulla olisi ollut mitään pakkasrajaa. Kouluun pyöräiltiin ja hiki tuli, pyörä oli pakkasella niin kankea. Joskus, kun oli 30 pakkasta, piti kävellä , ettei naama jäädy.
Oliko enää viiden kilometrin koulumatkoja ilman koulukyytiä? 50-luvulla jo opettajatkin tiesivät lasten vaatetuksen olevan huonoa. Ei ollut toppahousuja eikä takkeja. Krngät mitä kelläkin , meilla oli huopatosdut ja hiihtokengät, jollain kumisaappaat
Oikeassa olet, yli 5km sai koulukyydin. Itsellä oli 4km suunta.
Vierailija kirjoitti:
Jos pakkasta olisi -35C, ei lasten tarvitsisi mennä kouluun. Mutta on naurettavaa jättää menemättä -20 asteessa, sittenhän olisivat alvariinsa pois. Ja jos lapselle hankitaan oikeat vaatteet ja kerrotaan kuinka pakkasella pukeudutaan, ei hän palellu.
Ovatko aikuiset pois töistä pakkasen takia? Itse en ainakaan ole, ei työnantajani hyväksyisi sitä poissaolon syyksi.
Aikuiset menee työmatkat autolla vaikka matkaa olisi kuinka vähän.
Ja on vähän eri asia aikuinen ihminen, kuin 7 vuotias lapsi.
Kasvot voi pakkasella paleltua ja esim viima tekee pakkasen purevuudesta -10:kin astetta kylmempää ja hyvinkin voi kasvoihin tulla pale*ltumia.
Muistan omasta lapsuudesta, kun oli kovia pakkasia, niin koulussa saattoi olla vain meitä pitkä*matkalaisia ja kaikki lähempänä koulua asuvat oli jääneet kotiin.
Edes tunteja ei pidetty vaan tehtiin jotain askarteluja, kun suurin osa luokasta oli pois.
Ei siis ennenkään lapsia ole laitettu kouluun kovilla pakkasilla, ei tämä mikään uusi ilmiö ole.
Ja olihan se kär*simystä siellä pakkasessa raa*hustaa. Muistan miten naapurin tyttö, jolla oli vielä huonommat vaatteet kuin minulla, itki kaikki koulumatkat pakkasilla, kun oli niin kylmissään.
Nykyään on tietenkin paremmat vaatteet, mutta ei pakkasen kanssa ole leikkimistä. Helposti seillä nenänpää ja sormet ja varpaat palelee.
Ei kaikilla lapsilla ole nyky*päivänäkään kunnon talv*ivarusteita.
Kun olin päiväkodissa jonkin aikaa töissä siellä oli muutamia lapsia joilla oli järk*yttävän huonot talvivaatteet. Ei niillä ollut mitään saumaa tareta pakkasessa.
Voi taivas tätä mod*erointia. Tämäkin jäi "tark*astettavaksi"
Nykyään opiskellaan muutenkin paljon netin kautta, tuskin tulee vanhinkoa olla kotona kovina pakkaspäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Turistit ryntäävät perheineen Lappiin ja oppivat kyllä pukeutumaan sään mukaan. Loma olisi pilalla jos 4-seinän sisällä kykittäisiin.
Eihän ne osaa. Paikalliset siellä jatkuvasti asiaa päivittelee. Toki monilla on niitä vuokrattavia talvihaalareita.
ensin samat eugot valittaa ettei lapse näe enää kunnon talvea ja sitten ei voi pakkasilla laittaa kouluun? Eikö ole vaatteita tarpeeksi sen kyllä ymmärtäisin, mutta äkkiähän sitä kutoo merinovillasta lapsille vaikka mitä. Eika maksa edes paljon.
Yhteiskyyti naapureiden kanssa pakkaspäivien varalle?