Mihin varakkaat tarvitsee lapsilisää?
Kommentit (793)
Vierailija kirjoitti:
En nosta lapsilisää, kiitos kysymästä. Meidän tämänhetkinen yhteiskuntamme ei mahdollista etuja seuraaville sukupolville. Ehkä vielä meidän lapsemme saattavat saada tarpeensensa jotain, mutta sitä seuraava sukupolvi jää täysin ilman. Arvaatko miksi? Koska keskituloiset nyt määkyy miten heille kuuluu enemmän kuin huono-osaisille. Niin makaa kuin petaa.
No totta hemmetissä keskituloisille kuuluu enemmän kuin huono-osaisille. Sinun mielestäsi siis kaikki pitäisi pudottaa siihen samaan suohon. Kenelläkään ei saa olla mitään ylimääräistä, koska köyhät. Sinä voit ryhtyä hyväntekijäksi ja lahjoittaa ylimääräisiä rahojasi kenelle haluat, mutta älä vaadi, että muut tekevät samoin.
Ja tämän yhteiskunnan ongelmat ovat jossain ihan muualla kuin keskituloisissa lapsiperheissä.
Tottakai on, eikä tässä missään syytetyn penkillä ole kukaan. Fakta on se, että kusessa ollaan, pakko on jotain tehdä. Aidostiko sä koet olevasi niin etuoikeutettu, että voit sanoa, että multa ette ainakaan ota, ota tolta, jolla on jo valmiiksi selvästi vähemmän?
Tottakai on, eikä tässä missään syytetyn penkillä ole kukaan. Fakta on se, että kusessa ollaan, pakko on jotain tehdä. Aidostiko sä koet olevasi niin etuoikeutettu, että voit sanoa, että multa ette ainakaan ota, ota tolta, jolla on jo valmiiksi selvästi vähemmän?
Olen kyllä etuoikeutettu, joo. Nyt kun lapset ovat aikuisia ja omillaan, pärjään ihan hienosti. Mutta keskituloiset lapsiperheet eivät edelleenkään ole se oikea kohde kiristyksille, vaikka jollakin muulla menisikin heikommin.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä etuoikeutettu, joo. Nyt kun lapset ovat aikuisia ja omillaan, pärjään ihan hienosti. Mutta keskituloiset lapsiperheet eivät edelleenkään ole se oikea kohde kiristyksille, vaikka jollakin muulla menisikin heikommin.
No mistäs sä sitten ottaisit?
Lapsista johtuviin kuluihinhan ne lapsilisät menevät niin varakkailla kuin vähävaraisillakin vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nosta lapsilisää, kiitos kysymästä. Meidän tämänhetkinen yhteiskuntamme ei mahdollista etuja seuraaville sukupolville. Ehkä vielä meidän lapsemme saattavat saada tarpeensensa jotain, mutta sitä seuraava sukupolvi jää täysin ilman. Arvaatko miksi? Koska keskituloiset nyt määkyy miten heille kuuluu enemmän kuin huono-osaisille. Niin makaa kuin petaa.
No totta hemmetissä keskituloisille kuuluu enemmän kuin huono-osaisille. Sinun mielestäsi siis kaikki pitäisi pudottaa siihen samaan suohon. Kenelläkään ei saa olla mitään ylimääräistä, koska köyhät. Sinä voit ryhtyä hyväntekijäksi ja lahjoittaa ylimääräisiä rahojasi kenelle haluat, mutta älä vaadi, että muut tekevät samoin.
Ja tämän yhteiskunnan ongelmat ovat jossain ihan muualla kuin keskituloisissa lapsiperheissä.
Mistä tiedät mikä tuon toisen elämäntilanne on, ja onko etuoikeutettu? Mä olen hänen kanssaan täsmälleen samaa mieltä, eikä minulla ole edes lapsia, katselen asiaa siis hieman ulkopuolelta, maksajan roolista.
Lapsilisät ovat viimeinen paikka josta tulee lähteä säästämään, tuloista riippumatta. Mieluummin säästän muualta, jopa niiltä kaikkein köyhimmiltä. Universaali lapsilisä on paljon tärkeämpi yhteiskunnalle.
Mistä tiedät mikä tuon toisen elämäntilanne on, ja onko etuoikeutettu? Mä olen hänen kanssaan täsmälleen samaa mieltä, eikä minulla ole edes lapsia, katselen asiaa siis hieman ulkopuolelta, maksajan roolista.
Lapsilisät ovat viimeinen paikka josta tulee lähteä säästämään, tuloista riippumatta. Mieluummin säästän muualta, jopa niiltä kaikkein köyhimmiltä. Universaali lapsilisä on paljon tärkeämpi yhteiskunnalle.
Mistä siis? Millä tavalla lapsilisä on tärkeä yhteiskunnalle? Menoerä siinä missä muutkin ja vielä verovapaa sellainen. Miksi kaikkein köyhimmiltä säästät mielummin kuin suurimmalta ryhmältä, joka myös käyttää verovaroja eniten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voin kertoa, että eivät kannattele, vaan me 5 %, jotka olemme sinun ja yläpuolella oleviesi yläpuolella."
Jos 5% viittaa tulodesiileihin, top 5% on jos sitä halveksumaasi keskiluokkaa. Keskiluokan "ja yläpuolella oleviesi yläpuolella" on ehkäpä yksi promille tuloista mitattuna. Omaisuudesta mitattuna ehkä yksi prosentti.
En viittaa.No mihin tämä 5% yläpuolella olevista sitten viittaa? Äo:hon? Jos niin, niin osoita se jollain tavalla.
Olen nyt eri, mutta viittaisiko siihen että tilastojen mukaan 5% Suomen ihmisistä maksaa kaikkien verot?"Tilastosi" ovat potaskaa. Kukaan ei maksa "kaikkien" veroja mutta suurin verokertymä tulee nimenomaan ke
Niin tulee, koska heitä on eniten. Fakta on se, että 5% suomalaisista oikeasti pitää yhteiskuntamme pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä siis? Millä tavalla lapsilisä on tärkeä yhteiskunnalle? Menoerä siinä missä muutkin ja vielä verovapaa sellainen. Miksi kaikkein köyhimmiltä säästät mielummin kuin suurimmalta ryhmältä, joka myös käyttää verovaroja eniten?
Se on tärkeä yhteiskunnalle, koska myös keskiluokan kuuluu tuntea saavansa jotain yhteiskunnalta, jotta pitävät sitä oikeudenmukaisena. Jos keskiluokka ei enää koe saavansa valtiolta mitään kädenojennuksia, ja kokevat olevansa vain lypsylehmän roolissa, ei tulevaisuus näytä kauniilta.
On myös tärkeää, että lapsesta aiheutuvia kuluja kompensoidaan lapsettomilta lapsellisille, mielelläni näkisin lapsilisiä nostettavan reilusti vaikka itse olenkin se lapseton niiden maksaja.
Minä mieluummin maksaisin enemmän veroja, kuin leikkaisin lapsilisää. Yhdistäisin myös asumistuen ja muut tuet niin, että halvemman asumisen hankkiminen ei vähentäisi tuloja. Tämä mahdollistaisi köyhimmille hieman enemmän rahaa taskuun etsimällä edullisemman asunnon, tai vaihtoehtoisesti vähemmän rahaa mieluisammassa asunnossa. Muutos ei maksaisi mitään, mutta antaisi köyhälle enemmän kontrollia talouteensa. Saattaisipa jopa tulla säästöjä kun olisi vähemmän byrokratiaa.
En leikkaisi keskiluokalta enää yhtään mitään, töiden tekemisen on pakko näyttää kaikille houkuttelevalta jotta talous pyörii. Eli tuloerojen täytyy olla sen suuruiset, että ihmiset haluavat nähdä vaivaa ja ottaa riskejä. Tällä hetkellä näyttää jopa, että tuloerot ovat liian pienet, yrittäjiä ja alan vaihtajia kun ei ole tarpeeksi.
Maksimaalinen tuki ja korotetut lapsilisät kaikille lapsiperheille. Suuruusluokkaa 500e/lapsi. Saadaan Suomessa lastentekoa vauhtiin.
Sen sijaan eläkkeet yms. ei tuottavat ja ei tulevaisuutta parantavat tukimuodot minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä siis? Millä tavalla lapsilisä on tärkeä yhteiskunnalle? Menoerä siinä missä muutkin ja vielä verovapaa sellainen. Miksi kaikkein köyhimmiltä säästät mielummin kuin suurimmalta ryhmältä, joka myös käyttää verovaroja eniten?Se on tärkeä yhteiskunnalle, koska myös keskiluokan kuuluu tuntea saavansa jotain yhteiskunnalta, jotta pitävät sitä oikeudenmukaisena. Jos keskiluokka ei enää koe saavansa valtiolta mitää
Mitä se keskiluokka tekee, jos ahdistaa? Muuttaa pois vai? Menee mököttämään nurkkaan? Me ollaan tarkkailuluokalla, siinä mitkään silkkihanskat auta enää. Tuo ajattelutapa johtaa siihen mitä nyt jo päättäjätkin tekevät, ajavat ihmisiä asunnottomiksi ja ruoka-avulle. Siinä ei auta se että etuja yhdistellään. Niin kauan kun toitotetaan, että köyhän kuuluu kumartaa kun keskiluokka käskee, olemme täysin väärällä tiellä. En todellakaan halua yhteiskuntaa, jossa keskiluokka rellestää, se on jo nähty 80-90-luvuilla miten siinä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä siis? Millä tavalla lapsilisä on tärkeä yhteiskunnalle? Menoerä siinä missä muutkin ja vielä verovapaa sellainen. Miksi kaikkein köyhimmiltä säästät mielummin kuin suurimmalta ryhmältä, joka myös käyttää verovaroja eniten?Se on tärkeä yhteiskunnalle, koska myös keskiluokan kuuluu tuntea saavansa jotain yhteiskunnalta, jotta pitävät sitä oikeudenmukaisena. Jos keskiluokka ei enää koe saavansa valtiolta mitää
Potkulaki koskee myös julkisen työpaikkoja ja keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmiset tekevät, kun eivät saa remonttilainaa ja katto tai putket vuotaa. Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa, jos tulee vesivahinko. Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Korjaavat putket ajoisssa? Kuvitteletko sinä, että vakuutus korvaa normaalin ylläpidon kustannukset?
Ajoissa?
Netissä on myynnissä jopa 1970-luvun kerrostalo-asuntoja joissa putkiremppa tekemättä. Vakuutus ei korvaa noita enää.
"Tilastosi" ovat potaskaa. Kukaan ei maksa "kaikkien" veroja mutta suurin verokertymä tulee nimenomaan keskituloisilta, heitä on lukumäärällisesti niin paljon.