Surettaa, kun oman lapsen päiväkoti on huono
Kyllä, on varmasti päiväkoteja, joissa on isompiakin ongelmia, mutta harmittaa päivähoidon huono laatu. Meillä on vakituiset työntekijät ja kunnan päiväkoti vuorohoidon vuoksi. Esimerkkejä:
-Päiväkodissa ei askarrella juurikaan. Tiedän päiväkoteja, joissa askarrellaan kaikkea mahdollista. Meillä tehdään pari hassua askartelua vuodessa. Sen sijaan värityskuvia tulee kotiin useamman kerran viikossa. Värityskuvia tehdään, kun muuta tekemistä ei viitsitä järjestää.
-Lapsilla on ruutuaikaa ja padiaikaa useamman kerran viikossa. Lapsille laitetaan iltapäivällä lastenohjelmia pyörimään telkkarista ja lapset saavat pelata padilla "kasvattavia pelejä". Kerta kaikkiaan älytöntä, mielestäni päiväkotipäivän aikana ei pitäisi katsoa ruutuja ollenkaan.
-Päiväkotiryhmä ei tee retkiä. Tiedän päiväkoteja, joista lähdetään joka viikko metsäretkille ja käydään muutenkin paikallisissa paikoissa museoista nähtävyyksiin. Meillä ei ole mitään tällaista, joskus harvoin käyvät lähimetsässä (200 m päässä). Kerran viikkoon osa ryhmästä pääsee 400 m päässä olevaan leikkipuistoon.
Päiväkodeissa on järkyttävän suuret laatuerot. Ja kyllä, todellakin haluaisin lapseni saavat yhtä monipuolista varhaiskasvatusta kuin laadukkaammissa päiväkodeissa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Mun lapseni oli vuoropäiväkodissa (Oulussa) ja meno oli juuri tuollaista. Nyt olisi pikkusisaruksen vuoro mennä päiväkotiin, ja tuo samainen vuoropäiväkoti on ainoa vaihtoehto meidän vanhempien töiden vuoksi. Harmittaa kyllä kovasti.
Tämä isosisarus pääsi sitten 5-6 vuotiaana toiseen päiväkotiin, missä oli parempi olla. Ja tämä on siis ihan lapsen itsensä kertomaa myös.
Valitettavasti en ole saanut työtä, jossa olisi toimistotyö aika, ja miehenkin on pakko reissusta työnsä puolesta.
Tämä. Meillä ei yksinkertaisesti ole vaihtoehtona, että lapsi siirtyisi vuorohoidosta pois.
Minusta on myös turhaa sanoa, että lapset tulevat ja menevät vuorohoidossa miten sattuu. Esimerkiksi arkena meidän päiväkodissa on useita ryhmiä. Jos 3-4 vuotiaiden ryhmä lähtisi retkelle klo 9-11, niin hyvin klo 10.30 saapuva 3 v voisi mennä siksi aikaa 1-2 v ryhmän vapaaseen leikkiin mukaan, että oma ryhmä palaa päiväkodille. Ja arkena lapsilla on oikeus olla päivähoidossa klo 7-17 välisenä aikana, eli lapsen voisi hyvin tuoda myös etukäteen, jos haluaa hänen ehtivän retkelle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli huono päiväkoti, toinen lapsi puri, raapi, löi jopa potkaisi lastani päähän niin että lapsi pyörtyi. Henkilökunta vähätteli tilanteita "kävi pieni tilanne toisen lapsen kanssa". Vaihdettiin päiväkotia kun lapsi oli ollut 3kk hoidossa eikä muutosta henkilökunnalle asenteeseen tullut.
Lapsi itse harvemmin voi omaan käytökseen vaikuttaa, mutta aikuinen voi oppia ennakoimaan tilanteita.
Lapsi ei voi vaikuttaa omaan käytökseen? Jos lapsi lyö ja puree ja potkii, niin eihän se ole lapsen vika, ei hän sille mitään voi? Järkyttävää asennetta nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vuoropäiväkoti niin siellä lapset tulee ja menee omia aikojaan. Ei siinä voi kovin kauas päiväkodista mennä. Ja päiväohjelmakin voi olla sellainen, että ne askartelut sun muut tehdään sinä aikana kun lapsesi ei siellä vielä ole.
Tämä on totta. Vuoro päiväkoti on ihan erilainen kuin päiväkoti, joka on auki 6-17. Ei sieltä retkille noin vaan lähdetä, kun lapset tulee miten sattuu.
Vie itse lapsesi metsäretkille ja askartele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vuoropäiväkoti niin siellä lapset tulee ja menee omia aikojaan. Ei siinä voi kovin kauas päiväkodista mennä. Ja päiväohjelmakin voi olla sellainen, että ne askartelut sun muut tehdään sinä aikana kun lapsesi ei siellä vielä ole.
Tämä on totta. Vuoro päiväkoti on ihan erilainen kuin päiväkoti, joka on auki 6-17. Ei sieltä retkille noin vaan lähdetä, kun lapset tulee miten sattuu.
Kyllä voisi viedä retkelle, jos vain viitsisi. Katso aiempi viesti vuorohoidon kokemuksista.
Itse vertaan kaiholla siihen, mitä päiväkotiaika oli omassa lapsuudessani ysärillä. Yhdessä ryhmässä oli 3-6 v lapset. Aikuiset olivat joka vuosi samat. Omalla lapsellani vaihtuu päiväkotiryhmä 4 kertaa: 2,5 v lapsi meni 1-2 v ryhmään, sitten oli 3-4 v ryhmä, 5 v ryhmä ja eskarit. Joka kerta vaihtuivat tilat ja aikuiset, vaikka päiväkotirakennus säilyi samana. Surkeaa mielestäni, kun pysyvyyttä ei ole samalla tavalla kuin ennen.
Älkää viekö lapsianne noihin laitoksiin! Me oltiin köyhiä mutta silti vanhemmat piti meidät aina yksityisillä perhepäivähoitajilla. Se oli ihanaa kun hoitajalla oli aina aikaa kasvattaa. Itsenäistyttiin niin hyvin että 8-vuotiaana olin itse koulun kesälomalla pitämässä huolta 5-vuotiaasta veljestäni. Suosittelen.
Ei yksityisiä perhepäivähoitajia enää ole kuin ihan muutamia. Niilläkin on yleensä ihan pieniä lapsia hoidossa.
Surettaa, kun oman päiväkodin lapsiaines on huono
Kyllä, on varmasti päiväkoteja, joissa on isompiakin ongelmia, mutta harmittaa lapsiaineksen ja vanhempien huono laatu. Meillä on vakituiset työntekijät ja kunnan päiväkoti
Esimerkkejä:
-Lapsilla ei ole asianmukaisia vaatteita. Tiedän päiväkoteja, joissa ulkoillaan säällä kuin. Meillä tehdään pari hassua happihyppelyä viikossa. Sen sijaan pieniä, epäkäytännöllisiä likaisia akryylilumppuja ilmestyy lokeroihin pyytämättä. Ainoat kengätkin lapsella ovat kaksi numeroa liian pienet..
-Lapsilla on ruutuaikaa ja padiaikaa useamman tunnin päivässä. Lapsille laitetaan iltapäivällä päiväkotipäivän jälkeen lastenohjelmia pyörimään telkkarista ja lapset saavat pelata padilla mitä haluavat. Kerta kaikkiaan älytöntä, mielestäni päiväkotipäivän jälkeen, lyhyen yhteisen illan aikana ei pitäisi katsoa ruutuja ollenkaan. Vanhemmat haluavat estää esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmaan kuuluvan teknologiakasvatuksen toteutumisen estämällä puoli tuntia päivässä kestävän animaatioprojektin toteutumisen sillä verukkeella että ruutuaika on täynnä.
-Lapsia roikotetaan hoidossa aamusta iltaan, vaikka itse ollaan vapaalla. Unia ei kolmevuotias tietenkään enää saa väsyneenä nukkua, sillä silloin ei lapsi nukahda tunnin sisällä hakemisesta, eli puoli seitsemään mennessä.
Puhumattakaan lasten kiroilusta, korvattomuudesta, aggressiivisuudesta, huonosta hygieniasta ja ihan matalasta älykkyydestä
Päiväkodeissa on järkyttävän suuret laatuerot. Ja kyllä, todellakin haluaisin työskennellä yhtä laadukkaassa yksikössä kuin parempilaatuisten perheiden päiväkodissa, jossa lapsiaines on normaalia.
Surettaa, kun oman päiväkodin lapsiaines on huono
Kyllä, on varmasti päiväkoteja, joissa on isompiakin ongelmia, mutta harmittaa lapsiaineksen ja vanhempien huono laatu. Meillä on vakituiset työntekijät ja kunnan päiväkoti
Esimerkkejä:
-Lapsilla ei ole asianmukaisia vaatteita. Tiedän päiväkoteja, joissa ulkoillaan säällä kuin. Meillä tehdään pari hassua happihyppelyä viikossa. Sen sijaan pieniä, epäkäytännöllisiä likaisia akryylilumppuja ilmestyy lokeroihin pyytämättä. Ainoat kengätkin lapsella ovat kaksi numeroa liian pienet..
-Lapsilla on ruutuaikaa ja padiaikaa useamman tunnin päivässä. Lapsille laitetaan iltapäivällä päiväkotipäivän jälkeen lastenohjelmia pyörimään telkkarista ja lapset saavat pelata padilla mitä haluavat. Kerta kaikkiaan älytöntä, mielestäni päiväkotipäivän jälkeen, lyhyen yhteisen illan aikana ei pitäisi katsoa ruutuja ollenkaan. Vanhemmathaluavat estää esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmaan kuuluvan teknologiakasvatuksen toteutumisen estämällä puoli tuntia päivässä kestävän animaatioprojektin toteutumisen sillä verukkeella että ruutuaika on täynnä.
-Lapsia roikotetaan hoidossa aamusta iltaan, vaikka itse ollaan vapaalla. Unia ei kolmevuotias tietenkään enää saa väsyneenä nukkua, sillä silloin ei lapsi nukahda tunnin sisällä hakemisesta, eli puoli seitsemään mennessä.
Puhumattakaan lasten kiroilusta, korvattomuudesta, aggressiivisuudesta, huonosta hygieniasta ja ihan matalasta älykkyydestäPäiväkodeissa on järkyttävän suuret laatuerot. Ja kyllä, todellakin haluaisin työskennellä yhtä laadukkaassa yksikössä kuin parempilaatuisten perheiden päiväkodissa, jossa lapsiaines on normaalia.
Tätähän se on tänä päivänä. Erityisesti tuo huono hygienia on vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ruudut pitäisi kieltää päiväkodeista.
Lapseni päiväkoti teki ihan liikaa retkiä. Koko ajan reissaamassa jossain. Se harmitti.
Olen kotoisin Turusta, mutta muuttanut Tampereelle. Metsäretket Tampereen päiväkodissa olivat mielestäni ok (ja muut retket turhia).
Jos olisimme asuneet Turussa, olisin ollut metsäretkistä kauhuissani punkkien vuoksi. (Turussa punkkeja on erittäin paljon hoidetuilla pihanurmikoillakin)
Nämä vanhempien toiveet vaihtelevat niin paljon, että varmasti vaikeaa tasapainotella niiden välillä. Mä asun puutiaisaivokuumealueella, olen itse sairastanut myöhäisvaiheen borrelioosin, ja kauheaa olisi kieltää lapsilta metsä punkkien vuoksi.
Minusta olisi vastuutonta olla kieltämättä. Ei päiväkoti-ikäinen lapsi voi tehdä tuollaista riskianalyysia. Vähän kuin antaisi lapsen tupakoida.
eri
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo huonolta kuulosta. Ihan perus päiväkoti.
Ei sitä ruutuaikaa tunteja ole. Ei lapset kauan jaksa opettavsidi pelejä.
Myös lastenohjelmia ei katsota pitkään ehkä yksi jakso ryhmä hauta.
Jos ryhmässä on paljon pieniä lapsia eivät he jaksa vielä liikkua ja retkeillä.
Myös askartelu heille on liian haastavaa, ei päiväkodissa pienet osaa käyttää edes saksia.
Lähäri vastaa :D
Onnittelut kun sait näin opinnäytetyön tehtyä, ei kirjoitusvirheestä tai ulosannista niin väliä.
On olemassa sellaisia ryhmiä, ettei niiden ryhmien lapsiaineksen kanssa onnistu sellaiset ihan tavalliset tekemiset, askartelut tai retket, joten saattaa olla ihan turvallisuuskysymys.
Todennäköisesti vika on päiväkodin lapsiaineksessa. Retkille ei näissä päiväkodeissa voi lähteä, jos ryhmässä on karkailijoita ja kädestä ohjattavia. Askartelu taas ei välttämättä vaan onnistu, jos lapset ei osaa käyttää yksinkertaisimpiakaan askarteluvälineitä ja saksia ei voi edes antaa käyttöön turvallisuussyistä. Tai sitten syynä ettei nämä onnistu on ihan vaan se, että lapset eivät kykene siihen ohjattuun toimintaan. Ei esimerkiksi metsäretkestä tule mitään jos 20 lapsen ryhmästä kolme vetää raivarit, neljä heittäytyy maahan makaamaan kun eivät jaksa kävellä ja kaksi yrittää koko ajan karata.
Tuo akryylilumppukama on kyllä järkyttävää. Ihmisillä ei ole nykyään mitään makua.
Nämä vanhempien toiveet vaihtelevat niin paljon, että varmasti vaikeaa tasapainotella niiden välillä. Mä asun puutiaisaivokuumealueella, olen itse sairastanut myöhäisvaiheen borrelioosin, ja kauheaa olisi kieltää lapsilta metsä punkkien vuoksi.