Surettaa, kun oman lapsen päiväkoti on huono
Kyllä, on varmasti päiväkoteja, joissa on isompiakin ongelmia, mutta harmittaa päivähoidon huono laatu. Meillä on vakituiset työntekijät ja kunnan päiväkoti vuorohoidon vuoksi. Esimerkkejä:
-Päiväkodissa ei askarrella juurikaan. Tiedän päiväkoteja, joissa askarrellaan kaikkea mahdollista. Meillä tehdään pari hassua askartelua vuodessa. Sen sijaan värityskuvia tulee kotiin useamman kerran viikossa. Värityskuvia tehdään, kun muuta tekemistä ei viitsitä järjestää.
-Lapsilla on ruutuaikaa ja padiaikaa useamman kerran viikossa. Lapsille laitetaan iltapäivällä lastenohjelmia pyörimään telkkarista ja lapset saavat pelata padilla "kasvattavia pelejä". Kerta kaikkiaan älytöntä, mielestäni päiväkotipäivän aikana ei pitäisi katsoa ruutuja ollenkaan.
-Päiväkotiryhmä ei tee retkiä. Tiedän päiväkoteja, joista lähdetään joka viikko metsäretkille ja käydään muutenkin paikallisissa paikoissa museoista nähtävyyksiin. Meillä ei ole mitään tällaista, joskus harvoin käyvät lähimetsässä (200 m päässä). Kerran viikkoon osa ryhmästä pääsee 400 m päässä olevaan leikkipuistoon.
Päiväkodeissa on järkyttävän suuret laatuerot. Ja kyllä, todellakin haluaisin lapseni saavat yhtä monipuolista varhaiskasvatusta kuin laadukkaammissa päiväkodeissa.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette itse askartele kotona ja käy erilaisilla ulkoreissuilla? Miksi tuo on ulkoistettu päiväkodille? Kyllä te kerkeette iltaisin tekemään vaikka ja mitä vielä.
Pointti taisikin olla siinä, että lapset ovat eriarvoisessa asemassa, kun eri päiväkodissa saa samalla rahalla täysin eritasoisia palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette itse askartele kotona ja käy erilaisilla ulkoreissuilla? Miksi tuo on ulkoistettu päiväkodille? Kyllä te kerkeette iltaisin tekemään vaikka ja mitä vielä.
Toki tehdään näitä asioita kotona, pääsääntöisesti vapaapäivinä. Eilisiltana kyllä askarreltiin päiväkotipäivän jälkeen. On silti aivan eri asia, jos lapsi saa sen päiväkotipäivän aikana harjoiteltua myös näitä taitoja ja käytyä reissuilla ikätoverien kanssa. Siinä oppii lapsiryhmässä toimimista päiväkodin ja kodin ulkopuolella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti taisikin olla siinä, että lapset ovat eriarvoisessa asemassa, kun eri päiväkodissa saa samalla rahalla täysin eritasoisia palveluita.
Kyllä lapset ovat eriarvoisessa asemassa ja teidän lapsen asema on nykyiseen tilanteeseen nähden todella hyvä.
On kuule huonompiakin päiväkoteja... Onko ollut tuollaista vain tällä kaudella vai onko talon tapa? Joskus ryhmä on niin haastava, että toiminta on sen takia turvallisuus- ja henkilökunnan jaksamissyistä vedettävä minimiin. Tosin omasta kokemuksesta, jos ryhmässä on seitsemän adhd:ta, niin kannattaa liikkua ja retkeillä paljon pienryhmissä.
Älä huoli. Murheen aiheita ehtii tulla niin monta lisää ettet kohta edes muista päiväkotiaikoja.
Eskari, ja ongelmat siellä. Alakoulu, opettajat, luokkatilat, kaverisuhteet jne. Mitä tehdä kesälomat, iltapäiväkerho. Koulumatkat, terveystarkistukset, wilma, oppimisongelmat, liikuntavälineet, kouluvaatteet, kouluruoka, harrastukset, oma huone. Yläkoulu, opettajat, valinnaisaineet, teini-ikä, kouluvalinnat, päättötodistuksen keskiarvo, raha, opinnot jne jne
"Päiväkotiryhmä ei tee retkiä. Tiedän päiväkoteja, joista lähdetään joka viikko metsäretkille ja käydään muutenkin paikallisissa paikoissa museoista nähtävyyksiin. Meillä ei ole mitään tällaista, joskus harvoin käyvät lähimetsässä (200 m päässä). Kerran viikkoon osa ryhmästä pääsee 400 m päässä olevaan leikkipuistoon."
Varmaan päiväkodin sijainti vaikuttaa retkimahdollisuuksiin. Meillä (päiväkodin eskari) käyvät päiväkodin takaa alkavassa metsikössä aika usein. Jos metsikköön on pidempi matka, hankalammaksi menee järjestelyt. Toisaalta kaikissa on varmasti hyvät ja huonot puolensa, tuskin mikään on kokonaisuudessaan huono tai täydellinen. Esim. meidän eskarissa en pidä siitä käytännöstä, että jos maa on vähänkin kostea (vaikka ei olisi yhtään kurainen), kaikkien pitää pukea ulkoiluun kurahousut ja kurarukkaset. Vaikka tuo meidän tapaus ei ole mikään diagnosoitu erityisherkkä, ei hän kuitenkaan yhtään tykkää tuosta ylimääräisestä muovikerroksesta.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin harmittaisi. Voitko anoa siirtoa toiseen päiväkotiin? Toki pitäisi selvittää, onko se oikeasti parempi kuin nykyinen.
Toki,toki,toki,toki, toki .....Miika pittää...kiitos neuvosta.😂
Kaikki ruudut pitäisi kieltää päiväkodeista.
Lapseni päiväkoti teki ihan liikaa retkiä. Koko ajan reissaamassa jossain. Se harmitti.
Olen kotoisin Turusta, mutta muuttanut Tampereelle. Metsäretket Tampereen päiväkodissa olivat mielestäni ok (ja muut retket turhia).
Jos olisimme asuneet Turussa, olisin ollut metsäretkistä kauhuissani punkkien vuoksi. (Turussa punkkeja on erittäin paljon hoidetuilla pihanurmikoillakin)
Vierailija kirjoitti:
Niiinnkööööö..
Vierailija kirjoitti:
Minusta on surullista, että kaikkea vastuuta lapsen kasvatuksesta sysätään perheille. Toki normaalit, hyväosaiset perheet hoitavatkin sen kasvatustyön. Mutta yhä enemmän on perheitä, joissa vanhemmat eivät kykene syystä tai toisesta opettamaan sitä lasta askartelemaan, käymään kirjastossa, oppimaan liikuntalajien alkeita jne. Nämä lapset ovat täysin varhaiskasvatuksen ja koulun varassa. Ja jos varhaiskasvatuksessa noita asioita ei käydä yhtään läpi, niin eipä lapsi niitä sitten opi. Ero ikätoverien välillä voi olla melkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki kova pointti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki tehdään näitä asioita kotona, pääsääntöisesti vapaapäivinä. Eilisiltana kyllä askarreltiin päiväkotipäivän jälkeen. On silti aivan eri asia, jos lapsi saa sen päiväkotipäivän aikana harjoiteltua myös näitä taitoja ja käytyä reissuilla ikätoverien kanssa. Siinä oppii lapsiryhmässä toimimista päiväkodin ja kodin ulkopuolella.
Ap
Ihanko totta, enpä tullut ajatelleeksi.
Vierailija kirjoitti:
..niin ja palapelejä 🤭
Vierailija kirjoitti:
Surettaa kun olet niin lihava.
Minua surettaa paska aloitukset ja itsestään selvät mukaneuvot.
Onhan se nyt epäreilua, että palveluiden laatu vaihtelee todella merkittävästi. Sama se on muissakin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt epäreilua, että palveluiden laatu vaihtelee todella merkittävästi. Sama se on muissakin asioissa.
Niikö on?? Pitääpä seurailla tätä robleemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on surullista, että kaikkea vastuuta lapsen kasvatuksesta sysätään perheille. Toki normaalit, hyväosaiset perheet hoitavatkin sen kasvatustyön. Mutta yhä enemmän on perheitä, joissa vanhemmat eivät kykene syystä tai toisesta opettamaan sitä lasta askartelemaan, käymään kirjastossa, oppimaan liikuntalajien alkeita jne. Nämä lapset ovat täysin varhaiskasvatuksen ja koulun varassa. Ja jos varhaiskasvatuksessa noita asioita ei käydä yhtään läpi, niin eipä lapsi niitä sitten opi. Ero ikätoverien välillä voi olla melkoinen.
Kolmevuotias on aika nuori, koulussa ehtii hyvin tutustumaan liikunta lajeihin, jos kotona siihen ei ole mahdollisuutta. Lisäksi vanhempien vastuuta lapseen ei tule unohtaa. Ei ole lapselle oikein että hänen kasvatus on täysin päiväkodin tai koulun vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli huono päiväkoti: vain nopeita väritystehtäviä, kerran lukukaudessa jokin askartelu, joka päivä lelupäivä, joka päivä ruutuaikaa; "kehittäviä ipadpelejä" ja iltapäivisin muumeja, retki 300m päässä olevaan puistoon kerran 6kk, sitten tietysti ryhmänhallinta ihan hukassa, raivottiin lapsille ja satutettiin heitä.
Vaihdettiin päväkotia. Uudessa päiväkodissa kerran kahdessa viikossa retki bussilla luontoon 8 km päähän, joka viikko askarteluita, satuhetkiä, ryhmän hallinta hyvä, ei ruutuaikaa, kerran pari vuodessa lelupäivä.
Molemmat kunnallisia päiväkoteja. Kummassakin haastavia lapsia, jälkimmäisessä kaksi tehostetulla tuella. Ensimmäisessä ei ketään tehostetulla tuella. Eli on niissä eroja alkaen siitä miten suunnitellaan, kuinka huomioidaan lapset, miten haetaan apua jne jne lista on loppumaton. Erot on valtavia!
Mistä ihmeestä sinä voit vanhempana tietää muiden lasten tuen päätökset?
Tuttua. Mun lapseni oli vuoropäiväkodissa (Oulussa) ja meno oli juuri tuollaista. Nyt olisi pikkusisaruksen vuoro mennä päiväkotiin, ja tuo samainen vuoropäiväkoti on ainoa vaihtoehto meidän vanhempien töiden vuoksi. Harmittaa kyllä kovasti.
Tämä isosisarus pääsi sitten 5-6 vuotiaana toiseen päiväkotiin, missä oli parempi olla. Ja tämä on siis ihan lapsen itsensä kertomaa myös.
Valitettavasti en ole saanut työtä, jossa olisi toimistotyö aika, ja miehenkin on pakko reissusta työnsä puolesta.