Mikä pieni asia puheessa tai kirjoituksessa saa sinut näkemään punaista?
Nyt en tarkoita virheitä vaan tyylillisiä seikkoja.
Itselläni on ihan absurdi inho sitä kohtaan, jos joku sanoo että "tehkääpä" tai "tehkäähän". Tuollainen ohjaileva kehotus tai muistutus saa mut välittömästi puolustuskannalle. "Tehkääpä" on vielä pahempi, jos siihen laittaa ässän perään. Anteeksi mutta oletko esimieheni vai äitini vai miksi käskytät minua?
Vihaan myös passiivisaggressiivisia "Ihan pienenä vinkkinä" tai "ystävällisesti muistuttaisin" -muotoiluja.
Entä sinä?
Ystävällisesti muistuttaisin että kielivirheistä ei siis ole kyse.
Kommentit (572)
Vierailija kirjoitti:
Mistä h--lvetistä on tullut tavaksi sanoa, että joku SANOITTI asian, kun joku SANOO jotain? Luin jotain uutista ja verenpaine nousi, kun joka "sanoi" sanan tilalla oli "sanoitti".
Luultavasti tekoälyllä kirjoitettu uutinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyä tehdä jotain. Tämä yleistynyt kovasti viime aikoina, esim. tubettajat järjestään käyttävät. Aivoni menevät hälytystilaan ja jumiin ja jään joka kerta miettimään, mitä ihmeen aikapulaa nämä ihmiset potevat, kun eivät pysty tekemään. Vissiin hesalaista tyyliä tai sen tavoittelua.
Luulen, että tuo "pystyä tehdä" on jostain savo-murteista peräisin.
Ärsyttää, kun sijapäätteet jäävät pois. Sen sijaan, että kirjoitettaisiin savon murre, kirjoitetaan esim. savo-murre.
Eix toi ole selvää hesalaisuutta, kun ei osata verbejä taivuttaa!
Kun painotetaan sanan loppuosaa. Suomenkielessä paino on sanan alussa.
Vierailija kirjoitti:
Kun painotetaan sanan loppuosaa. Suomenkielessä paino on sanan alussa.
Olen kuunnellut muutaman jakson "Raskain terveisin Sonny -ohjemaa ja siinä ärsyttää, kun juontaja "katkopuhuu". Eli sanojen välissä on pitkät tauot, mutta usein sitten tauko tulee sanan keskelläkin. Kyllä on raskasta kuultavaa ;) Raskasta musiikkia rakastan, mutta en raskassoutuista puhetta (eikä mielestän raskaan musiikin ohjelmassa tarvitse puhua katkoen).
Kun puhutaan eläimistä hän ja jopa tuotantoeläimet ovat usein hän.Jopa huonekalut tai vastaavat ovat jollekkin hän!! Mä en kestä!!
Se kun joku esittää täydennä lause -nippelitietokysymyksen (suullisesti) muodossa Sitä kuusta kuuleminen jonka juurella piip.
Niimpä, tavallaan, niinku, elikkäs.
"nousee podiumille"
voisi ihan käyttää suomenkielistä vastinetta: palkintokorokkeelle
Vierailija kirjoitti:
Yhteistyöterveisin
- pahimman laatuista piiloveetuilua mitä voi viestin loppuun kirjoittaa.
Täh? Kuinka niin? Tämähän on todella ystävällisesti sanottu. Ollaan samalla puolella ja tehdään yhdessä. Minulle ainakin tulee lämmin tunne.
Vierailija kirjoitti:
Mistä h--lvetistä on tullut tavaksi sanoa, että joku SANOITTI asian, kun joku SANOO jotain? Luin jotain uutista ja verenpaine nousi, kun joka "sanoi" sanan tilalla oli "sanoitti".
Minustakin sanoittaminen on osa musiikin tekemistä säveltämisen ohella.
Oli joskus Saku Koivu -niminen miekkonen. Aloitti aina lauseen "tota noin niiku". Näin tulipunaista!
Kolesteroli osataan kyllä kirjoittaa melkein aina oikein mutta lausutaan mielestäni väärin.
Voihan se olla minunkin kuulossani vika mutta usein tuo e jää lausumatta tai sitten o lausutaan pitkänä.
Onko tästä muillakin havaintoja vai syytänkö kuuloani?
Minua ärsyttää se että jotkut eivät jaksa kirjoittaa kokonaisia vuosikymmeniä tyyliin 1970-luku, 1980-luku, 1990-luku, 2000-luku, 2010-luku ja 2020-luku. Tai tästä vuodesta puhuttaisiin vain vuotena -26, joka viittaisi pikemminkin Rooman valtakunnan aikaan pari tuhatta vuotta sitten.
Nykyään mikään ei ole hankalaa, vaativaa, visaista, ongelmallista tai monimutkaista.
Kaikki on vain HAASTAVAA, HAASTEELLISTA.
Toimittajat ja haastateltavat niin lehdissä, radiossa kuin televisiossakin käyttävät tuota ilmaisua kautta linjan.
MINÄHÄN tein sitä, MINÄHÄN olen ollut, MINÄHÄN en tykkää yhtään, MINÄHÄN sanoin sille....
-hän päätteen lisääminen kertoo itsensä /omien asioiden korostamisesta jolla pyritään ehkä tiedostamattomastikin olemaan jotenkin kuulijan yläpuolella valta-asemassa.
Aina kun kuulen jonkun puhuvan näin, mietin että mistä tuollainen tyyli on lähtöisin, onko opeteltu/tietoinen vai tuleeko luonnostaan ja tajuaako puhuja puhuvansa jotenkin valtaväestöstä poikkeavalla tavalla
Kotiuttaminen määritelmän väärikäyttö!
Ostokset kotutettiin kaupasta.
Puut onkotiutettu tupaan liiteristä.
Auto on kotiutettu koejaamolta.
Tavara kotiutettiin kirpputorilta.
Leipasta.
"Leipasin tänään leipää"
"Ptäisköleipasta akku ja pikkuleipiä"
Vierailija kirjoitti:
Kotiuttaminen määritelmän väärikäyttö!
Ostokset kotutettiin kaupasta.
Puut onkotiutettu tupaan liiteristä.
Auto on kotiutettu koejaamolta.
Tavara kotiutettiin kirpputorilta.
Leipasta.
"Leipasin tänään leipää"
"Ptäisköleipasta akku ja pikkuleipiä"
Ja nämä kirotut kirjoitusvirheet joita mulle aina tulee koska mulla on se kirottu lukihäiriö!
Kirjoituksessa erityisesti punaiset kirjaimet.
Elikkäs ja mukamas. Juuri näin tai juurikin. Sanonta että saa "vaikka ja mitä". Eihän toi edes tarkoita mitään. Hyi kauhee!