Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä pieni asia puheessa tai kirjoituksessa saa sinut näkemään punaista?

Vierailija
19.02.2026 |

Nyt en tarkoita virheitä vaan tyylillisiä seikkoja.

Itselläni on ihan absurdi inho sitä kohtaan, jos joku sanoo että "tehkääpä" tai "tehkäähän". Tuollainen ohjaileva kehotus tai muistutus saa mut välittömästi puolustuskannalle. "Tehkääpä" on vielä pahempi, jos siihen laittaa ässän perään. Anteeksi mutta oletko esimieheni vai äitini vai miksi käskytät minua?

Vihaan myös passiivisaggressiivisia "Ihan pienenä vinkkinä" tai "ystävällisesti muistuttaisin" -muotoiluja.

Entä sinä?

Ystävällisesti muistuttaisin että kielivirheistä ei siis ole kyse.

Kommentit (572)

Vierailija
541/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nolot anglismit, kuten "mennään dinnerille". Välittömästi saisi tuollaisen sanojaa lyödä avokämmenellä päin näköä.

Vierailija
542/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava käyttää ihan omaa kieltä. Keksii uusia sanoja tavallisille asioille. Aivoja vihloo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohi aiheen, mutta minulle luotaantyöntävää on se, kun tähän keskusteluun osallistujat hekumoivat turpaanlyömisfantasioilla ja kuvailevat kielioppivirheitä ylitsevuotavalla tyylillä iljettäväksi, ällöttäväksi, saastaksi ja lässytykseksi. Jos kielioppi herättää noin vahvoja tunteita, niin olette varmasti muutenkin todella raskasta seuraa. 

Sulle taisi nyt kalikka kalahtaa, ja osui ja upposi, kun piti ihan poistattaa viesti.

Etkö kestä kritiikkiä?

Ilta#%stan toimittajako olet ja et osas verbejä taivuttaa?

Vierailija
544/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskalehden toimittelijalla meni tunteisiin, kun häneltä vaaditaan, että taivuttaisi verbit.

Senkin faktan toteaminen, että kielen virheet yleistyy, kun nuoret imitoi ulkomaalaisia, ja kielitoimiston lässykät sitten nuo hyväksyy, oli näköjään kielletty fakta!

En minäkään kannata noita väkivaltapuheita, mutta kyllä minä halveksin tuollaista, että poistatetaan toisen mielipiteet, vain omaa raukkamaisuuttaan, vaikka niissä ei ole oikeasti asiatonta puhetta. 

Vierailija
545/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kielitoimiston hyväksymä tapa.

Ei ole mitään arvoa toimiston hyväksynnällä, kun se hyväksyy ihan mitä tahansa virhettä, kun se on tarpeeksi yleisesti käytössä.

Vierailija
546/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohi aiheen, mutta minulle luotaantyöntävää on se, kun tähän keskusteluun osallistujat hekumoivat turpaanlyömisfantasioilla ja kuvailevat kielioppivirheitä ylitsevuotavalla tyylillä iljettäväksi, ällöttäväksi, saastaksi ja lässytykseksi. Jos kielioppi herättää noin vahvoja tunteita, niin olette varmasti muutenkin todella raskasta seuraa. 

Sulle taisi nyt kalikka kalahtaa, ja osui ja upposi, kun piti ihan poistattaa viesti.

Etkö kestä kritiikkiä?

Mielestäni taidan kieliopin ihan hyvin, joten tässä ei ole kyse henkilökohtaisesta loukkaantumisesta, enkä myöskään poistattanut viestiäsi. 

Vierailija
547/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roskalehden toimittelijalla meni tunteisiin, kun häneltä vaaditaan, että taivuttaisi verbit.

Senkin faktan toteaminen, että kielen virheet yleistyy, kun nuoret imitoi ulkomaalaisia, ja kielitoimiston lässykät sitten nuo hyväksyy, oli näköjään kielletty fakta!

En minäkään kannata noita väkivaltapuheita, mutta kyllä minä halveksin tuollaista, että poistatetaan toisen mielipiteet, vain omaa raukkamaisuuttaan, vaikka niissä ei ole oikeasti asiatonta puhetta. 

Viestisi on edelleen tallella, joten kukaan ei tässä nyt ole ollut raukkamainen. 

Vierailija
548/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestisi on edelleen tallella, joten kukaan ei tässä nyt ole ollut raukkamainen. 

Oletpa naurettava. Tunnistit itsesi ja valehtelet törkeästi. Kyllä minä tiedän mistä viestistä on kyse, älä ole röyhkeä! 

Vierailija
549/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa ilkeä ja pahantuulinen. Mitä kirjoitit viestiisi? Luulin että kirjoitit tuon, jossa puidaan leikata-verbiä. Oli miten oli, en ole poistattanut tekstejä, joten voit lopettaa kiukuttelun.

Vierailija
550/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa murre tai finglish, eikä mitkään broiskut, masu-asukit yms.

Minua haittaa valehtelu ja se, kun ei pärjätä keskustelussa, niin poistatetaan toisen viestit.

Minua haittaa myös se, että olkiukkoillaan, tai tahallaan ymmärretään väärin, tai ei muka alkuunkaan ymmärretä lukemaansa.

Minua myös ärsyttää se, kun takerrutaan johonkin typoon tai kielioppiin, mutta yhtään mitään ei sanota itse asiaan, ihan vaan siksi koska omat eväät on syöty, eikä niitä argumentteja vaan löydy.

Vierailija
551/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa ilkeä ja pahantuulinen. Mitä kirjoitit viestiisi? Luulin että kirjoitit tuon, jossa puidaan leikata-verbiä. Oli miten oli, en ole poistattanut tekstejä, joten voit lopettaa kiukuttelun.

Luulit?

Oletit!

Oletpa ylimielinen.

Olet aika typerä, kun luulet voivasi valehdella minulle.

Et muuten olisi puolustuskannalla, ellet TIETÄISI poistaneesi viestiäni.

Loukkaat minua, kun aliarvioit älykkyyteni noin röyhkeästi.

Raukka olet.

Opettele taivuttamaan verbit!

Opettele sietämään kritiikkiä kuin aikuinen!

Vierailija
552/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö kestä kritiikkiä?

Mielestäni taidan kieliopin ihan hyvin, joten tässä ei ole kyse henkilökohtaisesta loukkaantumisesta, enkä myöskään poistattanut viestiäsi. 

Olet poistanut sen, mutta olet niin typerä, että luulet voivasi valhedella asiasta, kun MINÄ TIEDÄN mitä kirjoitin, ja viesti ON POISSA, ja SINÄ olet AINOA joka selittelee ja sössöttää asiasta.

Lässykkä.

Vierailija
553/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielibesserwisserit, persu-huutajat

Vierailija
554/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulit?

Oletit!

Oletpa ylimielinen.

Raukka olet.

Kerro nyt, mikä se viestisi oli? Jos samanlaista solvaamista, kuin nämä myöhemmin kirjoittamasi, niin ei ole ihme, että joku on sen poistattanut.

Vain otettu lääke auttaa.

Vierailija
555/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

About, öbaut.

Suomen kielessä on NOIN 15 hienoa tapaa ilmaista suunnilleen, suurin piirtein. Vai oisko tyyliin joku sata tapaa. Tai kolmisen tuhatta.

Vierailija
556/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

About, öbaut.

Suomen kielessä on NOIN 15 hienoa tapaa ilmaista suunnilleen, suurin piirtein. Vai oisko tyyliin joku sata tapaa. Tai kolmisen tuhatta.

Voi olla miljoonankin tienoilla. Tai niillä main.

Vierailija
557/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemo, se on himo. 

Vierailija
558/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulit?

Oletit!

Oletpa ylimielinen.

Raukka olet.

Kerro nyt, mikä se viestisi oli? Jos samanlaista solvaamista, kuin nämä myöhemmin kirjoittamasi, niin ei ole ihme, että joku on sen poistattanut.

Olen kertonut, ja tiedät ihan hyvin mistä on kyse.

Kuvittelet, että muut on sinua tyhmempiä, eivätkä osaa laskea 1+1, että kukakohan poisti, kun tulee vielä itse jälkikäteen selittelemään ja ilmoittaa käytännössä itse itsensä. 

Vierailija
559/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulit?

Oletit!

Oletpa ylimielinen.

Raukka olet.

Olen kertonut, ja tiedät ihan hyvin mistä on kyse.

Kuvittelet, että muut on sinua tyhmempiä, eivätkä osaa laskea 1+1, että kukakohan poisti, kun tulee vielä itse jälkikäteen selittelemään ja ilmoittaa käytännössä itse itsensä. 

Et ole kertonut, olet vain keskittynyt kiukuttelemaan ja arvioimaan älykkyyteni huonoa tasoa ja epäilemään, että pidän sinua tyhmänä ja poistan viestejäsi. Kerro nyt vaan mitä siinä viestissä luki! Pääset uudelleen ääneen kokemasi vääryyden jälkeen. Se olisi korjaava kokemus sinulle.

Vierailija
560/572 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä semmoinen päälle jyrääminen on inhottavaa. Kun aloitetaan lause:

ÄLÄ nyt sano mitään...

JOO joo, kyllä minä tiedän...

ÄLÄ selitä...

Ja sitten papatetaan ja jyrätään ihan hirveää skeidaa, eikä anneta toisen puolustautua.

Vaientaminen, toisen kunnioituksen puute, että annettaisiin edes oikeus puolustautua.

Samanlaista vaientamista on viestien poistattaminen. Se on jotain mitä voi ihan perustellulla syyllä kutsua epäkypsäksi ja raukkamaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme