Mikä pieni asia puheessa tai kirjoituksessa saa sinut näkemään punaista?
Nyt en tarkoita virheitä vaan tyylillisiä seikkoja.
Itselläni on ihan absurdi inho sitä kohtaan, jos joku sanoo että "tehkääpä" tai "tehkäähän". Tuollainen ohjaileva kehotus tai muistutus saa mut välittömästi puolustuskannalle. "Tehkääpä" on vielä pahempi, jos siihen laittaa ässän perään. Anteeksi mutta oletko esimieheni vai äitini vai miksi käskytät minua?
Vihaan myös passiivisaggressiivisia "Ihan pienenä vinkkinä" tai "ystävällisesti muistuttaisin" -muotoiluja.
Entä sinä?
Ystävällisesti muistuttaisin että kielivirheistä ei siis ole kyse.
Kommentit (61)
Yhteistyöterveisin
- pahimman laatuista piiloveetuilua mitä voi viestin loppuun kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ketä
Ketä se on? :) :)
Se jos akateeminen ihminen tekee kirjoitusvirheitä, etenkin opettaja tai puheterapeutti.
Ehken, jos kuitenkin tarkoitetaan vain Ehkä.
Puheessa pitkien sanojen mutiseminen, monta kertaa esim. telkassa kuullut kun sana Keskusrikospoliisi lausutaan suunnilleen Kesksrkospos.
Herra mun vereni (yök), Ugh olen puhunut ja muut vastaavat lausahdukset saa mut välittömästi pitämään kirjoittajaa vähä-älyisenä.
Persut sitä ja persut tätä. Yhtään ei jaksaisi, välillä poustun palstalta, kun ei vaan jaksa.
Sanat:
Narratiivi
Narsku
Subjektiivinen/objektiivinen
Näiden käyttö saa näkemään punaista heti.
Lienee -sanan osaamaton käyttö, kuten "ulkon lienee on kylmä" ja "tavan" kun tarkoitetaan tavallista, ja kaikki typerien toimittajien typerät virheet jotka kertovat että ollaan jossain 5-vuotiaan tasolla kielellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ketä
Tuo on totta, tekisi mieli lyödä semmoisia jotka tuota käyttää
Vierailija kirjoitti:
Röntgen sana sanotaan röngten.
Meidän äiti sanoi rönggen
Vierailija kirjoitti:
Lienee -sanan osaamaton käyttö, kuten "ulkon lienee on kylmä" ja "tavan" kun tarkoitetaan tavallista, ja kaikki typerien toimittajien typerät virheet jotka kertovat että ollaan jossain 5-vuotiaan tasolla kielellisesti.
Eikö nämä ole kaikki virheitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä
Tuo on totta, tekisi mieli lyödä semmoisia jotka tuota käyttää
Ai ketä?
Täytesanat tai kirosanat. Jos joka toinen sana on niinku, alkaa punaista näkyä.