Mikä pieni asia puheessa tai kirjoituksessa saa sinut näkemään punaista?
Nyt en tarkoita virheitä vaan tyylillisiä seikkoja.
Itselläni on ihan absurdi inho sitä kohtaan, jos joku sanoo että "tehkääpä" tai "tehkäähän". Tuollainen ohjaileva kehotus tai muistutus saa mut välittömästi puolustuskannalle. "Tehkääpä" on vielä pahempi, jos siihen laittaa ässän perään. Anteeksi mutta oletko esimieheni vai äitini vai miksi käskytät minua?
Vihaan myös passiivisaggressiivisia "Ihan pienenä vinkkinä" tai "ystävällisesti muistuttaisin" -muotoiluja.
Entä sinä?
Ystävällisesti muistuttaisin että kielivirheistä ei siis ole kyse.
Kommentit (572)
Sanonta:
Kylpee valossa.
Välttäkää asunto ilmoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkää ei ole murretta vaan lainasana ruotsista.
Vähän kuin kurkku.
Enivei
Enihuu
Finglantia.
Finglannin puhuminenpitäisi kieltää lailla,
Finglannin puhujat pitäisi nosttaa roikkuaan lähimpään puuhuun pää alaspäin.
Omat inhokkini onovat sanonnat:
"Elämä on!"
"Mulla on tässä tämmönen aisa."
On se "asia" sitten mikä vaan: kukkapurkki, jauhopussi, ruuvimeisseli, kissanpentu, kupillinen kahvia ja leipäpalanen tai vaikka ruumisarkku.
Hässäkkä
Sain tämmösen kukkahässäkän. (Kukkakimppu)
On tossa puhelinhässäkkä (kännykkä laturissa), tietokonehässäkkä (tietokone odottaa uudellenohjelmointia), synttärihässäkkä (synttärikakku)
lapsihässäkkä (tenava nukkuu vaunuissa ulkona), eläinhässäkkä (kortti jonka kuvana koiranpentuja korissa) ja niin edelen.
Tekee mieli tarjota luuviitosta aina kun joku päästää tuollaista leipäluukustaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun painotetaan sanan loppuosaa. Suomenkielessä paino on sanan alussa.
Jep, tuo on ihan hirveää. Nykyiset naislaulajat laulavat noin. ..... miNÄ rakasTAN siNUA😈
Täytesanat: ..totanoin..niinku...niinku silleen...ja taas toistetaan samaa jankkausta. Asiaa ei saa sanottua ilman täytesanojen paljoutta. Tooooodella raskasta kuunneltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vain ja ainoastaan olettaminen. Se on vahingollista, ilkeää, tuhoisaa, mitätöivää ja toisen ihmisen alistamista, oman mukavuudenhalun ja itsekkyyden apuväline. Ja suoranaista tyhmyyttä, sen ilkeässä tarkoutuksessa.
Vaihtoehto olisi kysyä ja kuunnella vastaus. Erityisesti toivoisi tätä osaamista vielä useammin lääkäreiltä.
Täh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Röntgen sana sanotaan röngten.
Meidän äiti sanoi rönggen
Mietippä miltä tuo oikeesti kuulostaa lausuttuna. Meillä se oli rönkken.
Mun muorilla oli röntken.
Se on kielitoimiston hyväksymä tapa.
Ei hyvää päivää
Ottaa koppi
Hakusessa
Kaikella ystävyydellä sanon, että......
Pilkunviilaaja kusipäät vauhdissa.
Vierailija kirjoitti:
Pilkunviilaaja kusipäät vauhdissa.
Tämä.
Kun etsimällä etsii korjattavaa muiden tekemisistä ja sanomisista, on löytänyt elämälleen merkityksen.
Jos joku sanoo olevansa koululla kun on siellä oppimassa, silloin ollaan koulussa. Jos ollaan koululla, niin silloin siellä notkutaan muuten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Elämämkoululaisista puhuminen.
Niin ne Facebookiin itseään profiilia tehdessä sanovat
Jos olet sellainen, voi, voi. Ei ole muiden vika
Vierailija kirjoitti:
Kun etsimällä etsii korjattavaa muiden tekemisistä ja sanomisista, on löytänyt elämälleen merkityksen.
Ei niitä tarvitse etsiä. Kyllä ne kommenteissa näkyvät.
Kirjoitustaito on pahasti rappeutunut, yhdyssanavirheitä vilisee ja niimpä, ketä, ym. virheitä
Vierailija kirjoitti:
Sun täytyy leikkaa nurmikko.
- Tuon esimerkin tyylinen lause, jossa käytetään väärää verbin muotoa, kun se pitäisi olla:
Sun täytyy leikata nurmikko.
- Sitten se iänikuinen ENÄÄN. Siihen sanaan ei helvetti soikoon kuulu n kirjainta.
- Kalori, kun voisi olettaa, että puhutaan tuhat kertaa isommista yksiköistä, kilokaloreista.
- Oikolukemattomat ja korjaamattomat lehtiartikkelit.
- sitten niitä sanoja: palsu, narratiivi, etupylly ja sivistyssanojen käyttö
Mä en pysty leikata nurmikkoa.
Sä voit mennä leikata nurmikon.
Hän suostui leikata nurmikon.
Aivan sietämättömän kuuloista lässytystä, ja iltasaastalehtien toimittajat käyttää tuota vielä jutuissaan.
Toinen iljettävän kuuloinen tapa on allatiivit ablatiivin tilalla.
Vähän ohi aiheen, mutta minulle luotaantyöntävää on se, kun tähän keskusteluun osallistujat hekumoivat turpaanlyömisfantasioilla ja kuvailevat kielioppivirheitä ylitsevuotavalla tyylillä iljettäväksi, ällöttäväksi, saastaksi ja lässytykseksi. Jos kielioppi herättää noin vahvoja tunteita, niin olette varmasti muutenkin todella raskasta seuraa.
jos puheesta kuulee viherpunikkien aatetta niin punaista näkee heti.
KATO, KATO, HEI KATO..... Lapsen suusta ymmärrän, mutta kun sitä hokee +40 v. nainen aina kun avaa suunsa.