Lapsilisä kuuluu kaikille
Olisi täysin epäoikeudenmukaista, jos sitä alettaisiin rajaamaan joiltain pois.
Verokohtelua voisi muuttaa, ettei sitä voisi siirtää lapselle kertyväksi säästöiksi.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa kukaan näissä ketjuissa ikinä järjellä perustella, että miksi lapsia hankkineiden ja lapsettomien eroa pitäisi lapsilisällä jotenkin tasata tulotasosta riippumatta. Mutta näin se vain on. Sen sijaan on järjellä perusteltavissa, miksi lapsilisät joutaa ottaa rikkailta pois: kun lapsen pyöräyttäminen on oma valinta.
Täsmälleen samasta syystä voi niiltä köyhiltä persaukisilta poistaa sen lapsilisän: oma valintansa ja silkkaa omaa tyhmyyttään, jos pyöräyttävät vielä siihen sen penikan, vaikkeivät selviydy edes itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa kukaan näissä ketjuissa ikinä järjellä perustella, että miksi lapsia hankkineiden ja lapsettomien eroa pitäisi lapsilisällä jotenkin tasata tulotasosta riippumatta. Mutta näin se vain on. Sen sijaan on järjellä perusteltavissa, miksi lapsilisät joutaa ottaa rikkailta pois: kun lapsen pyöräyttäminen on oma valinta.
Samalla perusteella sen voi ottaa pois köyhiltä. Lapsen pyörittäminen on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuella elävän yh-mamman ei pidä lisääntyä.
Jos se lisääntyi ennenkuin elämäntilanne oli tuollainen?
Jokainen voisi ihan omilla rahoillaan kustantaa poikimisensa. Eikä niin, että meillä eräät kuppaa Kelalta 10 päisen katraansa elatukseen rahulia, mutta itse ei käydä töissä. Kaa pu akat aavikolta voisi vähän rajoittaa sitä sikiämistään ja samalla rahan kuppausta.
Putiikki sitten äitien luovuttaa siittä isälle osuus? Lapsilisähän maksetaan äidin tilille
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei jaksa ymmärtää, että maksetaan lapsilisiä, jopa virolaiselle keikkatyölöiselle, jolla ne lapset ovat kotimaassaan. Pitääkö paikkansa?
Pitää. Kela jopa maksaa joka vuosi hirvittävät summat ulkomaalaisille takaisin kotimaahansa muuttaneille perheille, jotka jättävät muuttoilmoituksen tekemättä. Kela ei suorita minkäänlaisia tarkastuksia ja perusteettomia tukia virtaa ulkomaille vuosien ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä pitäisi poistaa jaettavana tukena kaikilta kokonaan, ja muuttaa tuloveroprosentin alennukseksi.
Rikkaat hyötyy siitä!
Se on tarkoituskin. Ei ole oikein, että hyvätuloiset joutuu tyytymään keskiluokkaiseen tai jopa työväenluokkaiseen elintasoon jos he hankkivat liudan lapsia. Hyvätuloisten vanhempien perhe ansaitsee hyvän elintason riippumatta siitä, onko heillä lapsia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Miten AP meinasi estää lapsilisän säästämisen? :D Jos jotain ihme kikkoja kehiteltäisiinkin, niin se vanhempihan voi vaan käyttää sen lapsilisän lapsen kuukausittaisiin menoihin ja sitten säästää saman summan omista tuloistaan lapsen tilille.
Muutenkin tosi outo ajatus, että säästäminen olisi jotenkin väärin ja huono juttu. Sen takia varmaan pysyykin köyhänä, jos on sitä mieltä että tulevaisuuteen varautuminen ja fiksu rahankäyttö on jotenkin huono juttu.
Minulle on ihan sama miten huoltajat rahansa käyttää. Se ei minulle ole kuitenkaan sama asia että vanhemmat kertovat säästävänsä lapsilisät, kun ei lapsilisää ole myönnetty tätä käyttötarkoitusta varten. Lapsilisää ei ole koskaan myönnetty lapsen lapsuusajan ulkopuolisiin kuluihin.
Omia rahojaan kuuluu käyttää fiksusti ja säästäväisesti. Lapsilisä on niin pieni raha että kuluu lapsen kuluihin siätä mukaan kuin sitä myönnetään. On täysin älyvapaata esittää että sitä säästettäisiin. Ihme että esim. viranomaiset, verottaja käsittelevät lapsilisää ihan väärin perustein. Lukekaa huuliltani. Lapsilisää ei voi säästää. Joka säästää,ei ole oikeutettu koko tukeen ja koko vanhemmuutensa pahassa kriisissä kun ei osaa ajatella lapsensa parasta.
Ei ihme että puhutaan lapsilisän poistamisesta joillain perusteilla kun sitä lapsilisää koko ajan väärinkäytetään, eikä ymmärretä näin yksinkertaista asiaa.
ap
Jos itse on ollut niin typerä, että lapsia on hankkinut, niin kyllä niistä sitten itse pitää huolehtia. Minä en halua muiden kakaroita rahoittaa.
Omat vanhempani olivat säästäneet minulle useita tuhansia euroja ja antoivat tilin käyttööni, kun olin 15v. Mutta minä en ollutkaan oppinut käyttämään rahaa mitenkään vastuullisesti vielä silloin, eikä ollut vielä järkeä miettiä, että joidenkin vuosien päästä niille rahoille olisi kova tarve, kun pitää muuttaa omilleen. Tuhlasin sitten vuodessa tai kahdessa kaiken ja tili oli tyhjä ennen kuin ehti lukio loppua.
Aika moneen kertaan ehdin opiskeluaikana katua ja harmitella, että miksi vanhempien piti mennä antamaan mulle se tili liian nuorena. Jos olisin saanut sen vaikka ylioppilaaksi valmistuttua, niin olisi ollut jo enemmän järkeä päässä.
Katso vaan peiliin, turhaan vanhempiasi syyttelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä pitäisi poistaa jaettavana tukena kaikilta kokonaan, ja muuttaa tuloveroprosentin alennukseksi.
Rikkaat hyötyy siitä!
Se on tarkoituskin. Ei ole oikein, että hyvätuloiset joutuu tyytymään keskiluokkaiseen tai jopa työväenluokkaiseen elintasoon jos he hankkivat liudan lapsia. Hyvätuloisten vanhempien perhe ansaitsee hyvän elintason riippumatta siitä, onko heillä lapsia vai ei.
Kyllä se on ihan jokaisen oma asia hankkiiko niitä lapsia, kyllä tuo olisi oiva säätökohde tässä tilanteessa, ei hyvin tuottavilla yrityksillekään makseta mitään tukia vaan niille ketkä eivät tahdo muuten pärjätä, miksi tämä olisi eri asia??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä rikkaat tarvii ei kun leikkuriin tämä etu.
Lapsilisä on tarkoitettu lapsen menoihin. Juuri tämän takia lapsilisän verokohtelu pitääkin muuttaa, ettei voisi muuttua lapsen säästöksi, koska tarkoitettu menemään lapsen kuluihin.
Lapsilisää ei ole tarkoitettu lapsen säästöiksi, eikä lapsen rikkaille vanhemmille.
ap
Rikas saa lapsilisän, sen alle 100e kuukaudessa siitä ekasta lapsesta. Tuo satanen menee moninkertaisesti lapsen kuluihin, jo päivähoito on melkein 300e... Pitäisikö siis lapselle säästäminen kieltää kokonaan vai?
Lapsilisää ei saa säästää. On lapsilisän väärinkäyttöä. Lapsilisää myönnetään lapsen kuluihin. Kun vanhemmat säästää sen niin meneekö lapsen elatuksen kuluihin? No, ei mene.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä rikkaat tarvii ei kun leikkuriin tämä etu.
Lapsilisä on tarkoitettu lapsen menoihin. Juuri tämän takia lapsilisän verokohtelu pitääkin muuttaa, ettei voisi muuttua lapsen säästöksi, koska tarkoitettu menemään lapsen kuluihin.
Lapsilisää ei ole tarkoitettu lapsen säästöiksi, eikä lapsen rikkaille vanhemmille.
ap
Mä ostan lapsilisällä eli noin satasella kuussa lapselle ruokaa. Omistani laitan sitten rahaa hänen vaateostoksiinsa, harrastuksiinsa sekä hänen säästötililleen.
Vierailija kirjoitti:
Ei vai?
Mites ois verotuksen progressio. Siinähän ajatuksena on, että enemmän ansaitsevalla on varaa maksaa veroja korkeammalla prosentilla. Mutta kun perheessä on lapsia, ei samat tulot enää tuotakaan samaa maksuvaraa kuin lapsettomilla. Ja toisaalta pitääkseen elintasonsa samalla tasolla kuin lapseton pari, vanhempien on pakko tienata enemmän, jolloin progressio on entistä korkeampi. Silti asiaa ei huomioida verotuksessa mitenkään. Lapsilisä kompensoi tätä edes joiltakin osin.
Itse kannattaisin lapsilisän vaihtamista kunnollisiin verotuksen lapsivähennyksiin. Ei tarvitsisi enää kenenkään kitistä lapsilisien säästämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten AP meinasi estää lapsilisän säästämisen? :D Jos jotain ihme kikkoja kehiteltäisiinkin, niin se vanhempihan voi vaan käyttää sen lapsilisän lapsen kuukausittaisiin menoihin ja sitten säästää saman summan omista tuloistaan lapsen tilille.
Muutenkin tosi outo ajatus, että säästäminen olisi jotenkin väärin ja huono juttu. Sen takia varmaan pysyykin köyhänä, jos on sitä mieltä että tulevaisuuteen varautuminen ja fiksu rahankäyttö on jotenkin huono juttu.
Minulle on ihan sama miten huoltajat rahansa käyttää. Se ei minulle ole kuitenkaan sama asia että vanhemmat kertovat säästävänsä lapsilisät, kun ei lapsilisää ole myönnetty tätä käyttötarkoitusta varten. Lapsilisää ei ole koskaan myönnetty lapsen lapsuusajan ulkopuolisiin kuluihin.
Omia rahojaan kuuluu käyttää fiksusti ja säästäväisesti. Lapsilisä on niin pieni raha että kulu
Olet itse ymmärtänyt asian väärin. Lapsilisää ei ole korvamerkitty lapsesta aiheutuviin kuluihin vaan kyse on lapsiperheille maksettavasta tulonsiirrosta, jonka tarkoituksena on kompensoida lapsen huollosta aiheutuvia kustannuksia. Lapsilisillä saa ihan vapaasti ostaa vaikka viinaa ja tupakkaa, jos vaan huolehtii lapsistaan muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se lisääntyi ennenkuin elämäntilanne oli tuollainen?
Tällaisia on vähemmän kuin yksisarvisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omia rahojaan kuuluu käyttää fiksusti ja säästäväisesti. Lapsilisä on niin pieni raha että kulu
Mutta jos lapilisä tulee samalle pankkitilille mitä äidin palkka, niin miten ajattelit erotella onko säästöön laitettu raha lapsilisää vai palkkaa? En ole osannut edes ajatella, miten toisille on tarkkaa sanoa "säästän lapselle lapsilisän suuruisen summan palkastani" eikä "säästän lapsilisän", kun lopputulos on ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse on ollut niin typerä, että lapsia on hankkinut, niin kyllä niistä sitten itse pitää huolehtia. Minä en halua muiden kakaroita rahoittaa.
Sama ajatus pitää ulottaa muuhunkin sosiaaliturvaan, minä en halua yhdenkään eläkeläisen vaippoja tai työttömän lusmun tukia maksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei jaksa ymmärtää, että maksetaan lapsilisiä, jopa virolaiselle keikkatyölöiselle, jolla ne lapset ovat kotimaassaan. Pitääkö paikkansa?
Pitää. Kela jopa maksaa joka vuosi hirvittävät summat ulkomaalaisille takaisin kotimaahansa muuttaneille perheille, jotka jättävät muuttoilmoituksen tekemättä. Kela ei suorita minkäänlaisia tarkastuksia ja perusteettomia tukia virtaa ulkomaille vuosien ajan.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005634286.html
Suurimmalle osalle maksetuista tuista on asianmukaiset perusteet. Väärinkäytöksiäkin kuitenkin tapahtuu. Yksi niiden mahdollistaja on tapa, jolla suomalainen osoitejärjestelmä on rakennettu. Esimerkiksi ulkomaalainen työntekijä, joka on poistunut Suomesta, voi jatkaa lapsilisien tai kotihoidon tuen nostamista pitämällä osoitteensa Suomessa.
Tiedossa on, että osoitetietoja käytetään väärin.
Asuntoja, joissa on haamuasukkaita, tulee ilmi joka kuukausi Uudenmaan maistraatille.
Jos ulkomainen työntekijä on saanut EU-rekisteröinnin maahanmuuttovirastosta, hän voi saada kotikunnankin Suomesta. Se pysyy siellä, ennen kuin henkilö itse ilmoittaa, että muuttaa maasta pois, kertoo Uudenmaan maistraatin kansainvälisten asioiden tiimin esimies, henkikirjoittaja Maisa Gynther.
Emme lähtökohtaisesti tarkista, keitä muita asunnossa on kirjoilla, kun henkilö ilmoittaa osoitteensa. Ohjelma ei herjaa, eikä ilmoita mitään, vaikka asunnossa olisi useampi henkilö kirjoilla.
Gyntherin mukaan asiasta voidaan tehdä rikosilmoitus poliisille, jos on syytä epäillä rekisterimerkintärikosta tai sen yritystä.
Tiedossa on, että osoitetietoja käytetään väärin.