Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilisä kuuluu kaikille

Vierailija
19.02.2026 |

Olisi täysin epäoikeudenmukaista, jos sitä alettaisiin rajaamaan joiltain pois.

Verokohtelua voisi muuttaa, ettei sitä voisi siirtää lapselle kertyväksi säästöiksi.

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mä en ihan ymmärrä aloittajan logiikkaa. Kun sitä lapsilisää ei ole korvamerkitty. Jos lapsella on katto pään päällä, vaatteita yllään ja ruokaa pöydässä niin jo niistä voi päätellä että siihen lapseen menee se satanen kuussa. 

Lapsilisä on korvamerkitty. Jo nimi määrittelee ja korvamerkitsee tuon rahan. Lapsilisä. Ei tarvitsisi olla Einstein että tuosta ymmärtäisi että on korvamerkitty.

Änkyrät eivät halua hyväksyä tuota että yhteiskunta antaa lapsen hyvinvoinnin tukemiseen rahaa lapsilisän nimellä.

ap

Vierailija
102/136 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei jaksa ymmärtää, että maksetaan lapsilisiä, jopa virolaiselle keikkatyölöiselle, jolla ne lapset ovat kotimaassaan. Pitääkö paikkansa?

Pitää. Kela jopa maksaa joka vuosi hirvittävät summat ulkomaalaisille takaisin kotimaahansa muuttaneille perheille, jotka jättävät muuttoilmoituksen tekemättä. Kela ei suorita minkäänlaisia tarkastuksia ja perusteettomia tukia virtaa ulkomaille vuosien ajan.

Wow

Eikös koko lapsilisäjärjestelmä luotu aikoinaan innostamaan suomalaisia lisääntymään? 

Miten tuokin on jäänyt huomaamatta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä pois kaikilta, ei ole enää tätä päivää tasata lapsiperheiden taloudellista asemaa suhteessa lapsettomiin.#tasa-arvo

Mikä ihmeen kiima persuilla ja kokkeleilla on tuhota yksi maailman onnistuneimmista yhteiskunnista?

Haittaisänmaallisempaa jengiä kuin oikeisto saa hakea.

Vierailija
104/136 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mä en ihan ymmärrä aloittajan logiikkaa. Kun sitä lapsilisää ei ole korvamerkitty. Jos lapsella on katto pään päällä, vaatteita yllään ja ruokaa pöydässä niin jo niistä voi päätellä että siihen lapseen menee se satanen kuussa. 

Lapsilisä on korvamerkitty. Jo nimi määrittelee ja korvamerkitsee tuon rahan. Lapsilisä. Ei tarvitsisi olla Einstein että tuosta ymmärtäisi että on korvamerkitty.

Änkyrät eivät halua hyväksyä tuota että yhteiskunta antaa lapsen hyvinvoinnin tukemiseen rahaa lapsilisän nimellä.

ap

Ymmärrätkö itse ollenkaan kuinka yksinkertaiselta kuulostat? 

Minä siirrän lasten rahastoon 345 euroa joka palkkapäivä.  Lapsilisät 345 euroa menee ruokakauppaan. Tämä on mielestäsi ok eikä lapsilisistä säästämistä. 

Joku toinen maksaa kauppalaskut palkallaan ja siirtää ne samat lapsilisät 345 euroa lasten rahastoon joka kuukauden 26. päivä. Lopputulos täysin sama, mutta sinun mielestäsi toinen tapa on oikea ja toinen väärä tapa säästää. Ja tästä sinä kehtaat vängätä koko illan vauvapalstalla. 

Vierailija
105/136 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ymmärrätkö itse ollenkaan kuinka yksinkertaiselta kuulostat? 

Minä siirrän lasten rahastoon 345 euroa joka palkkapäivä.  Lapsilisät 345 euroa menee ruokakauppaan. Tämä on mielestäsi ok eikä lapsilisistä säästämistä. 

Joku toinen maks

Siksipä sinulta pitäisi lopettaa lapsilisä. Silloin valtio ei tukisi lapsesi rahastoa millään lailla, vaan sinä valitsisit ostatko ruokaa lapsillesi VAI kerrytätkö heille rahastoa. Sinun pitää isolla palkallasi elättää lapsesi ihan itse. Siihen vastuuseen kuuluu, että rahastoa pitää ehkä pienetää tai jättää se kokonaan synttäri ym. rahojen varaan. Valtion ei kuulu maksaa hyvätuloisten ja rikkaiden lasten rahastoja.

-eri 

Vierailija
106/136 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja: Lapsilisä kuuluu kaikille. Olisi täysin epäoikeudenmukaista jos sitä alettaisiin rajata joiltakin pois. 

Myös aloittaja: Lapsilisä ei kuulu niille, jotka kykenevät säästämään palkastaan. 

Vierailija
107/136 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja: Lapsilisä kuuluu kaikille. Olisi täysin epäoikeudenmukaista jos sitä alettaisiin rajata joiltakin pois. 

Myös aloittaja: Lapsilisä ei kuulu niille, jotka kykenevät säästämään palkastaan. 

Ei tainnut olla aloittaja joka tuon vikan kommentin oli jättänyt. 

Aloittajan logiikka on todellakin erikoinen, mutta hei. Tällaiset epärehelliset luonteet ei sitä vain ymmärrä. 

Vierailija
108/136 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu on todella kummallinen. Lapsilisillä voi siis maksaa äiskän unelmien omakotitaloa, mutta ei laittaa lapsille säästöön tulevaisuutta varten asumalla edullisesti kerrostalossa. Aloittaja voisi laittaa esiin omat tulot ja menot eriteltyinä, niin minä voisin esittää uuden budjetin, jolla ap saa lapsilleen kerrytettyä säästöjä.

Vierailija
109/136 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tainnut olla aloittaja joka tuon vikan kommentin oli jättänyt. 

Aloittajan logiikka on todellakin erikoinen, mutta hei. Tällaiset epärehelliset luonteet ei sitä vain ymmärrä. 

Mitä erikoista logiikkaa siinä on, jos käyttää lapsilisän siihen tarkoitukseen mihin se on myönnetty, eli lapsen hyvinvoinnin edistämiseen?

Tämän jälkeen voikin sitten antaa omaa rahaansa lapselle ihan niin paljon kuin haluaa. Jos sitä rahaa on. Lapsilisä ei ole muka korvamerkittyä, vaikka jo nimikin sen sanoo että on. 

Suosittelen kieltäytymään lapsilisistä, jos ei ymmärrä että tämä veronmaksajilta tuleva avustus on tarkoitettu lapsen hyvinvointiin. Jos huoltajalla on taipumusta rahan kähmintään niin tekisi sen mielummin muista varoista kuin lapsen hyvinvoinnista. Kähmintää on myös kävellä lapsilisän olemuksen yli ja alkaa päsmäröimään tämän rahan haltijana. Oikeasti lapsilisä tulee ja lapsilisä menee, lapsen hyvinvointiin. Ei ole mitään tarvetta suurempiin palavereihin tuon lisän tiimoilta. Näin siis jos ymmärtää lapsilisän tarkoituksen.

ap

Vierailija
110/136 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on epärehellinen luonne niin minun logiikkaani on kieltämättä vaikea käsittää ja hyväksyä.

ap

Sinun logiikkasi on täysin käsittämätön. Se käytännössä ihan sama, siirtyykö se satanen vanhemman tililtä palkkapäivänä vai meneekö se lapsilisänä suoraan Kelasta lapsen tilille.

Jos lapsilisä menee suoraan lapsen tilille ja jää sinne säästöksi, niin pitää ehdottomasti lopettaa ko. tapauksessa lapsilisän maksaminen. Koska sitä ei tarvita lapsen elatukseen, kuten tuenantaja (veronmaksajat) on ajatellut sen menevän.

ap

Eli logiikkasi mukaan jos lapsilisä menee aikuisen tilille ja sieltä maksetaan lapsen menoja ja samalta tililtä siirretään lapsilisää vastaava määrä lapsen tilille, niin tämä olisi ok? Vaikka lopputilanne on ihan sama kuin että lapsilisä menisi suoraan lapsen tilille? 

En ymmärrä näitä ap:n kaltaisia vinkujia. Lapsilisä menee aina lapsesta aiheutuviin kuluihin, riippumatta siitä säästetäänkö lapselle vai ei.

Vierailija
111/136 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on säästänyt lapsilisät, niin valtion pitäisi periä nämä rahat takaisin tukien väärinkäyttönä. Nyt kun Kelalla on paremmat oikeudet tutkia ihmisten tilejä niin kävisi varmaan käden käänteessä.

ap

Vierailija
112/136 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät voidaan ihan hyvin poistaa hyvätuloisilta, mutta sen tilalle täytyy antaa kunnon lapsivähennys verotuksessa. Jokaisen pitäisi tajuta, että erityisesti hyvätuloisia tulee kannustaa lasten hankkimiseen myös rahallisesti, koska heidän lapsistaan kasvaa paljon keskimääräistä todennäköisemmin älykkäitä, menestyneitä ja tasapainoisia veronmaksajia joita Suomi tarvitsee. 

Olin tulossa kirjoittamaan tuon ylläolevan mutta joku muu ehti ensin. En tee mitään lapsilisillä, en olisi ikinä halunnut penniäkään. Kolme lasta sain hyvätuloisena opiskelleena työssäkäyvänä kolmekymppisenä äitinä. 
Se mitä olisin tarvinnut ja halunnut (ja vieläkin kolmen teinin yh-mutsina toki toivoisin) olis tuo verovähennys. Nyt kun tuloveroa (olen tavallinen palkansaaja pk-seudulla) kaikkien vähennysten jälkeen verotetaan niin että itselle jää alle puolet, on jopa mulla vaikea elättää kunnolla koko harrastavaa perhettä yksin. 
Lisäksi halusin aina 5 lasta (olen isosta perheestä itsekin) ja olisin varmasti lisää yrittänyt saada yhtälailla koulutetun asiansa hoitavan puolisoni kanssa jos jonkinlainen verovähennys olis ollut tuloverosta per lapsi. Järjetöntä että ei kannusteta työllään itseään elättäviä ihmisiä lapsia hankkimaan.

Vierailija
113/136 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervassari

Vierailija
114/136 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommari 

Vierailija
115/136 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kuuntele muiden mielipiteitä asiasta, sillä mielipiteesi ei ole ainoa oikea 

Vierailija
116/136 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on säästänyt lapsilisät, niin valtion pitäisi periä nämä rahat takaisin tukien väärinkäyttönä. Nyt kun Kelalla on paremmat oikeudet tutkia ihmisten tilejä niin kävisi varmaan käden käänteessä.

ap

Persaukisilta ne takaisin pitää periä, mikäli kakaroistaan ei ole tullut yhteiskuntaan veronmaksajaa vaan veronkuluttaja ja samanlainen käsi toisten taskuilla luimistelija kuin vanhemmistaankin. Siinä, jos missä on epäonnistuttu ja pahasti ja nimenomaan vanhemmat, siirtämällä omat oppinsa ja asenteensa eteenpäin jälkikasvulleen. 

Vierailija
117/136 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Laitapa sinä tulot ja menot eriteltyinä, niin minä teen sinulle budjetin, jonka ansiosta sinäkin saat säästettyä lapsillesi rahaa tulevaisuutta varten.

Vierailija
118/136 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät voidaan ihan hyvin poistaa hyvätuloisilta, mutta sen tilalle täytyy antaa kunnon lapsivähennys verotuksessa. Jokaisen pitäisi tajuta, että erityisesti hyvätuloisia tulee kannustaa lasten hankkimiseen myös rahallisesti, koska heidän lapsistaan kasvaa paljon keskimääräistä todennäköisemmin älykkäitä, menestyneitä ja tasapainoisia veronmaksajia joita Suomi tarvitsee. 

Olin tulossa kirjoittamaan tuon ylläolevan mutta joku muu ehti ensin. En tee mitään lapsilisillä, en olisi ikinä halunnut penniäkään. Kolme lasta sain hyvätuloisena opiskelleena työssäkäyvänä kolmekymppisenä äitinä. 
Se mitä olisin tarvinnut ja halunnut (ja vieläkin kolmen teinin yh-mutsina toki toivoisin) olis tuo verovähennys. Nyt kun tuloveroa (olen tavallinen palkansaaja pk-seudulla) kaikkien vähennysten jälkeen verotetaan niin että itselle jää alle puolet, on jopa mulla v

Ei ne lapsilisät tulleetkaan sinulle, vaan sille lapselle. Huoltajan kuuluu hoitaa lapsensa asioita hyvin ja ottaa lapsilisät vastaan. 

Eli ymmärrät lapsilisät väärin. Ei ne  lapsilisärahat ole sinulle tulleet.

ap

Vierailija
119/136 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan myös lapsilisää.

Lapseton

Niin minäkin.

T. Setämies

Vierailija
120/136 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan myös lapsilisää.

Lapseton

Niin minäkin.

T. Setämies

Sait lapsena, mene vaatimaan ne vanhemmiltasi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi