Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?
Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?
Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään?
Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.
Kommentit (608)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa hyvätuloiset valittaa ja ihmettelee asiaa, he eivät todellakaan ymmärrä kuinka pienituloiset ja keskituloiset elävät. Tajuaako he edes sitä että jos palkka ei ole +4000e/kk niin ei kannata edes lapsia tehdä koska lapset vie rahaa.
Osa tajuaa. Itse asiassa joku ehti jo syyllistää pienituloista siitä, että on mennyt hankkimaan lapsia.
Suomessa jokaisen pitäisi käydä vähintään AMK tason koulutus, sitten kukaan ei voisi valittaa palkastaan koska AMK tason töistä saa enemmän rahaa.
Kaikille ei silti riitä AMK-tason töitä, joten ideasi on syntyjään kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen muka rikas mutta meinaan juuri tehdä koknaisvaltaisen konkurssin kun tutkin tarkkaan kaikki etuudet mitä toimeentulotukilaiset saa ja heille jää enemmän rahaa käyttöön kuin minulle. Puhumattakaan harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta mikä kattaa huonekalut, pesukoneet, lasten harrastukset, lääkkeet jne. Haluan saman tulotason ja pyrin siihen.
Työssäkäyvät ostaa huonekalut ka pesukoneet käytettyinä mut toimeentulotukilaiset on oikeutettuja hakemaan upouudet kaupasta ilmaiseksi. Juuri lähipiiriin kuuluva haki upouuden suuren television toimeentulotuen harkinnanvaraisella. Sillä saa katettua lasten harrastukset, lääkkeet, kodinkoneet ja sisustuksen. Sen päälle jää käyttörahaa per aikuinen 600€/kk ja lapselle 400€/kk ja asimiseen toki omat tukensa.
Juujuu, ihan varmana ha
No kyllä sai television. Ja hienon ja uuden. Vannom ja annan vaikka pääni pantiksi tästä. Hän on saanut myös pesukoneet ihan uutena ilmaiseksi enkä ihan kaikkea kehtaa edes kertoa koska kukaan ei enää tekisi töitä päivääkään jos kaiken kerron mitä voi saada kun olet toimeentulotuella. Toisaalta toivon että lapsiperheet tajuavat hakea kaiken mihin ovat oikeutettuja. Esim toimeentulotuki maksaa harrastukset, lapsesi ei tarvitse olla harrastamatta rahanpuutteen vuoksi, maksavat kyllä kaiken jos tykkää esim jääkiekosta. Kausimaksut ei ole halpoja, toki seurat niitä ei muutenkaan veloita jos on köyhä. Varusteet ja muun tarvittavat saan toimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Sinä duunari puhut, että n. 2000-3000 € käteen jäävä palkka on huono?? Mitä ihmettä?
Juuri tätä tarkoitan; joillakin ihmisillä on selkeästi sumentunut nykypäivän realiteetit. Jos siis tuo on joku "raja yksineläville".
Miten niin? Tuo on todella vähän.
"Suomen työttömyysprosentti on jotain 10%, eli 90% ei ole työtömiä. Akateemisista on työttömiä vielä vähemmän"
Suomessa on myös huolestuttavan iso osuus muita työvoiman ulkopuolella olevia, jotka eivät ole siis esim. työttöminä tai varusmiepalvelua suorittamassa. Työllisiä on noin 2,61 miljoonaa, joten työllisyysaste on vain 76 %. Muita kuin työssä olevia on 24 % - ja se on paljon.
Vierailija kirjoitti:
On totta, että nykyiset työntekijät maksavat suhteessa enemmän, koska eläkeläisiä on paljon ja työikäisiä vähemmän, tämä on järjestelmän rakenteellinen haaste. Mutta se ei muuta sitä, että jokainen eläkeläinen on maksanut oman eläkkeensä työurallaan, vaikka ne rahat menivätkin silloin muiden eläkkeisiin eikä niitä säilötty jossain tlillä tai kellarissa ja ne ole juuri ne täsmälleen samat sentit. Nykyinen kuormitus ei tee menneistä maksuista maksamattomia, se vain kertoo, että väestörakenteen muutos tekee nykyjärjestelmästä haastavamman.
Nykyeläkeläiset eivät ole eläkkeitään maksaneet. Ne maksavat tällä hetkellä töissä olevat. Usko nyt jo. Se, että joku poliitikko on näyttänyt sinulle jotain numeroita, ja lupaillut kuuta taivaalta, ei tarkoita sitä että te eläkkeitänne maksaisitte. Niitä teidän eläkkeenne yhäkin otetaan nykyisten työntekijöiden kukkaroista.
Eläkerahastoissa ei ole sellaisia summia rahaa, että ne riittäisivät eläkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen muka rikas mutta meinaan juuri tehdä koknaisvaltaisen konkurssin kun tutkin tarkkaan kaikki etuudet mitä toimeentulotukilaiset saa ja heille jää enemmän rahaa käyttöön kuin minulle. Puhumattakaan harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta mikä kattaa huonekalut, pesukoneet, lasten harrastukset, lääkkeet jne. Haluan saman tulotason ja pyrin siihen.
Työssäkäyvät ostaa huonekalut ka pesukoneet käytettyinä mut toimeentulotukilaiset on oikeutettuja hakemaan upouudet kaupasta ilmaiseksi. Juuri lähipiiriin kuuluva haki upouuden suuren television toimeentulotuen harkinnanvaraisella. Sillä saa katettua lasten harrastukset, lääkkeet, kodinkoneet ja sisustuksen. Sen päälle jää käyttörahaa per aikuinen 600€/kk ja lapselle 400€/kk ja asimiseen toki omat tukensa.
Täydentävä toimeentulotuki on kuntakohtaista. Suurissa kaupungeissa toimeentulotuella asuvat voidaan ohjata vuokrataloihin, joissa on pyykkituvat. Keskikokoisissakin näin. Enää ei makseta pesukonetta kuin poikkeustapauksissa. Käsittääkseni voidaan edellyttää käytetyn ostamista ja maksutositetta vastaan saa sitten rahat, kun Tori-kaupan kohde on raijattu laina-autolla kotiin.
Nuo legendat, mitä toimeentulotuella voi saada, ovat aikansa eläneitä. Aikoinaan on ollut toki mahdollista monenlaista lisähankintaa saada, kun on sossuun menty ruikuttamaan. Nykyään ei enää onnistu, koska joutuu samalla sosiaalityön kohteeksi, jos tarpeita ilmaisee yli perustoimeentulotuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä duunari puhut, että n. 2000-3000 € käteen jäävä palkka on huono?? Mitä ihmettä?
Juuri tätä tarkoitan; joillakin ihmisillä on selkeästi sumentunut nykypäivän realiteetit. Jos siis tuo on joku "raja yksineläville".
Nimenomaan. Minusta raja on sumentunut sillä, joka ajattelee että 2000€ käteen jäävä palkka ei ole huono. Sehän on reilusti alle mediaanin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täydentävä toimeentulotuki on kuntakohtaista.
Maahanmuuttajat saa kaiken pyytämällä uutena, suomalainen ei.
Ei nämä rahat ole taivaalta syliini tipahtanut. Tienaan kuukaudesta riippuen 7500-9000€, mutta sen eteen on opiskeltu 12 vuotta. Lisäksi verottaja pitää kyllä huolen, ettei tuosta 9000€ jää käteen kuin 5500€. Eli maksan kyllä yhteiskunnalle olemisestani myös.
En ole unohtanut köyhää, alkoholin huuruista lapsuutta enkä pitkiä päiviä opiskellessa jonka jälkeen 6,5€ tuntipalkalla ilta hesen kassalla. Ilmaiseksi en ole saanut mitään.
"Vanhuspalveluiden hintoja saatetaan nostaa."
Olen rikas, en hyvätuloinen, koska en käy töissä. Olen joskus välillä käynyt töissä, mutta työpaikalla oli yt:t ja jouduin pois, kuten moni muukin. Ei se minua taloudellisesti kirpaissut, mutta harmitti muuten. Eikä entisten työkavereiden kanssa ole jäänyt pysyviä suhteita, koska meidän elämä on niin erilaista. Luulisin tiedostavani hyväosaisuuteni ihan hyvin, mutta en varmasti ymmärrä köyhyydestä juuri mitään. Välillä huomaan, että en pidä siitä, mitä olen, esimerkiksi niuhotan siivoojalle tai kokille pikkuasioista, vaikka he tekevät parhaansa ja kaikki on oikeasti todella hyvin. Ajoittain jopa inhoan itseäni. Sitten kun tulee paha olo, yritän keksiä jotain mukavaa tekemistä, kuten menen vaikka kynsihoitoon tai jonnekin tropiikkiin etsimään elämyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Minusta raja on sumentunut sillä, joka ajattelee että 2000€ käteen jäävä palkka ei ole huono. Sehän on reilusti alle mediaanin.
AML -tutkinnoilla työskennellään n. 3000 bruttopalkoilla. Totta mooses ammattikoululaisten töissä pienemmillä ja varsinkin täysin kouluttamattomien töissä. Tässä tuilla elävillä hämärtyy koko maailma, kun ajatellaan, että töissä pitäisi päästä täysin kouluttautumatta suoraan akateemisten töihin. Eihän se töihinmeno sitten niin kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täydentävä toimeentulotuki on kuntakohtaista.
Ei ole totta! Sai hetki sitten myös uuden pesukoneen. Sen laadusta en osaa sanoa mutta tuskin se nyt mikään yli tonnin pesukone oli mut telkkari on hieno ja nykyaikainen toisin kuin meillä rikkailla joiden telkusta ei näe edes perjantain voicea, vain sen mitä juuri nyt telkusta tulee kun hänellä taas näkyy kaikki ruudut ja katsomot jne. Näin rikkaana mulla ei ole varaa samaan elintasoon kuin toimeentuelotuen asiakkaalle, ei siis lähellekkään, vaatteenikin tulee vintedistä kun hän saa hake kaupasta uudet mut vieläkään en kehtaa kertoa mitä kaikkia etuja voi olla kpska en usko et yksikään työläinen huomisaamuna lähtis töihin jos kerron mitä kaikkea voit saada suoraan kotiovelle tuotuna, ilmaiseksi.
Henk.koht. väsyttää tää ainainen köyhän kansan tappelu keskenään. Työssäkäyvillä ei riitä rahat ja vielä vähemmän työttömillä. Toisiaan syytellään ja haukutaan. Hedelmätöntä. Pitäisi ymmärtää että ollaan kaikki samassa veneessä ja tukea toisia. Mutta kuka meitä kusettaa? Sitä kannattaa miettiä.
"Syntyvyys vähenee.
Peruskouluista loppuu lähivuosina puolet.
Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkö köyhät että nämä ihmiset elättää heidät? Kyllä ymmärrän että omat lapset elätetään, mutta en ymmärrä että aikuisia terveitä ihmisiä pitää elättää, makoilevat kotona ja huutavat lisää liksaa
Ymmärrätkö, että eläkkeitä maksetaan 40 miljardia ja 80-vuotias eläkeläinen tuskin ostaa sulta perikunnan omakotitaloa.
Toisilla on fiksut vanhemmat jotka myivät talon pois vielä kun olivat tolkuissaan ja vuokrasivat kaupunkiasunnon viimeisiksi vuosiksi.
Ymmärtääkö vähävaraiset mitään hyvätuloisten ihmisten elämästä? Ehkä kannattaa tutkailla tätä kysymystä jonkun aikaa myös. Sen tutkailu voisi avartaa sitä kuilua, mikä nykyisen Helsinki-Espoon metroradan päiden välillä on.
Yhteiskunta olemme me kaikki. Ei ole kyse vain siitä, mitä "nuo toiset" ajattelee minusta, vaan myös siitä, mitä minä ajattelen "noista toisista". Aika usein näissä keskusteluissa näkökulma on yksipuolinen tai paremmin sanottuna yhdensuuntainen.
Ja jos mietitään poliittista vaikuttamista, niin me elämme demokratiassa, joka toimii. Ei täydellisesti mutta toimii. Suomalaisilla vähävaraisilla, syrjäytyneillä/syrjäytetyillä ja päähänpotkituilla on ollut AINA mahdollisuus äänestää vaaleissa omien arvojen mukaisia ehdokkaita, ja on edelleen, ja toivottavasti on jatkossakin. Perussuomalaisten jytky ja sen jälkeinen poliittinen menestys on yksi ilmentymä siitä, kun osa tyytymättömistä lähti vaaliuurnille. Se näyttäisi olevan realiteetti, että moni viime ek-vaaleissa PS:ää äänestäneistä on pettyneitä puolueen politiikkaan, ennen muuta juuri sisäpolitiikan vuoksi (ns. "Purra ja sakset").
Paras ja melkein ainoa keino, jos vähävarainen/päähänpotkituksi olonsa kokeva ihminen voi vaikuttaa, on vaaliuurna. Jos ei tykkää Kokoomuksesta, niin se kannattaisi käydä ilmaisemassa vaalipäivänä.
Niin kauan kuin Kokoomus saa 20-25% äänistä koska "syrjäytetyt" eivät mene vaaliuurnille, no, niin kauan Kokoomus saa tuon 20-25% äänistä. Miksi näin? Koska Kokoomusta äänestävät äänestävät AINA. AINA.
Jos koet, että muutosta tarvitaan, ja että otsikon ja aloituksen mukaisesti haluat, että myös se kokoomuslainen kuulee sinun äänesi - oppii ymmärtämään, että hän on todella hyväosainen ja jotain siitä, miten pienituloinen tässä maassa elää --- ÄÄNESTÄ SEURAAVISSA EDUSKUNTAVAALEISSA! Mene puhumaan Kokoomuksen vaaliteltalle, makkaraa hekin ovat toreilla jakamassa. Anna äänesi kuulua - muuallakin kuin tällä Vauva-palstalla. Tee itsesi näkyväksi ja kuuluvaksi. Käytä joko omaa suustasi tulevaa ääntä, tai käytä edes ääntäsi vaaleissa.
Ja samalla mieti sitä, mitä sinä tiedät hyvätuloisen ja rikkaan elämästä. Sen miettiminen voi auttaa keskustelujen syntymistä vaaliteltoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta! Sai hetki sitten myös uuden pesukoneen. Sen laadusta en osaa sanoa mutta tuskin se nyt mikään yli tonnin pesukone oli mut telkkari on hieno ja nykyaikainen toisin kuin meillä rikkailla joiden telkusta ei näe edes perjantain voicea, vain sen mitä juuri nyt telkusta tulee kun hänellä taas näkyy kaikki ruudut ja katsomot jne. Näin rikkaana mulla ei ole varaa samaan elintasoon kuin toimeentuelotuen asiakkaalle, ei siis lähellekkään, vaatteenikin tulee vintedistä kun hän saa hake kaupasta uudet mut vieläkään en kehtaa kertoa mitä kaikkia etuja voi olla kpska en usko et yksikään työläinen huomisaamuna lähtis töihin jos kerron mitä kaikkea voit saada suoraan kotiovelle tuotuna, ilmaiseksi.
No minä voin nuo väitteet jättää omaan arvoonsa koska olen itsekin toimeentulotuella elänyt ja täydentävänä toimeentulotukena on pieniä rahoja myönnetty. Uusiin vaatteisiin ei myönnetä. Lapsen harrastukseen voidaan myöntää mutta ei mihinkään kalliisiin harrastuksiin. Opiskelujen loppuun saattamiseen voidaan myöntää. Kaikesta joutuu tekemään tarkat selvitykset eikä lisäavun pyytäminen ole helppoa vaan niitä selvityksiä tehdään itkien monissa kodeissa.
"vieläkään en kehtaa kertoa mitä kaikkia etuja voi olla" Joopa joo. Yrität vain saada työssäkäyvät uskomaan, että köyhät elää leveästi. Miksi?
En ole rikas, mutta ihan hyvin tullaan toimeen. Olen köyhästä perheestä ja elänyt myös nuorena aikuisena köyhyydessä, joten tiedän kyllä mitä sekin on.
Akateemisia on työttömänä suomessa yli 50 000. Susta tuo on ehkä vähän, mutta ei minusta.