Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?
Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?
Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään?
Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.
Kommentit (538)
Vierailija kirjoitti:
Eivät ymmärrä eivätkä piittaa muista kuin itsestään. He pitävät omana ansionaan hyvätuloisuuttaan. Mitä yhteiskunta on heille tarjonnut he eivät pidä sitä minään. Eikä heillä ole sydäntä eikä empatiaa huonommassa asemassa oleville.
He maksavat huonommassa asemassa oleville huomattavan osan tuloistaan saaden palkaksi vinkumista ja valitusta. Hyvä jos sinulle riittäisi Kela-tädin empaattinen nyyhkiminen ja voivottelu rahan sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan siis ettei rikas voi ymmärtää köyhän elämää jos ei ole sitä itse kokenut.
Itse olen, silti minulle vängätään vain vastaan etten tiedä mistä puhun ja tuurista kaikki vaan on kiinni. Aika moni nykyään isotuloinen (tämän ketjun määritelmän mukaan) on aloittanut hyvin vaatimattomaista oloista.
Ja tuntuu toimivan myös tliseen suuntaan, pienitloinen näkee jonkun "ison" ljvun vaikkapa 5000/kk... ei mitään hajua mitä sen eteen on pitänyt tehdä nuorempana ja nyt ylläpitääkseen tulotasoa. Sille 2 tonnia tienaavalle ei soiteta la-iltana että nurkkaan jäi pölyhippu, siihen puheluun vastaa ja toisen työtulosta joutuu pahoittelemaan joku ihan muu.
Köyhempi on voinut tehdä elämässään kaiken täsmälleen kuin sinä, mutta on nyt eritilanteessa, jos hänet vaikka irtisanottiin. Joten kyllä hän voi ymmärtää mitä sinun on pitänyt tehdä asian eteen.
Miksi yleistät kaikki köyhemmät ja työttömät kouluttautumattomiksi luusereiksi? Tämä on älyllisesti epärehellistä eikä anna sinusta kovin fiksua kuvaa.
T: akateeminen työtön
Vierailija kirjoitti:
Eivät selkeästi ymmärrä. Eivät ymmärrä edes aloituksen sisältöä.
Uskon, että moni hyvätuloinen ymmärtää kyllä. Ehkeivät ole täällä kirjoittelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen muka rikas mutta meinaan juuri tehdä koknaisvaltaisen konkurssin kun tutkin tarkkaan kaikki etuudet mitä toimeentulotukilaiset saa ja heille jää enemmän rahaa käyttöön kuin minulle. Puhumattakaan harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta mikä kattaa huonekalut, pesukoneet, lasten harrastukset, lääkkeet jne. Haluan saman tulotason ja pyrin siihen.
Työssäkäyvät ostaa huonekalut ka pesukoneet käytettyinä mut toimeentulotukilaiset on oikeutettuja hakemaan upouudet kaupasta ilmaiseksi. Juuri lähipiiriin kuuluva haki upouuden suuren television toimeentulotuen harkinnanvaraisella. Sillä saa katettua lasten harrastukset, lääkkeet, kodinkoneet ja sisustuksen. Sen päälle jää käyttörahaa per aikuinen 600€/kk ja lapselle 400€/kk ja asimiseen toki omat tukensa.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat ja hyvätuloiset (esim. +3000 €/kk käteen tienaavat) eivät selkeästi ymmärrä mitä pienituloiset suomalaiset joutuvat kokemaan. Rikkaille ja muuten pärjääville ei ole ymmärrystä pienituloisille.
Ensinnäkin kaikki pienituloiset/köyhät EIVÄT ole työttömiä, jotka makaavat päivät kotona ja vieroksuvat töitä.
Toisekseen rikkaat ja hyvätuloiset eivät tule koskaan ymmärtämään, että köyhien on säästettävä sellaisissa asioissa, jotka heille on itsestäänselvyys. Esim. lääkkeet, ruoka.
Mistä päättelet etteivät rikkaat ymmärtäisi että köyhien pitää säästää? Luuletko että rikkaat eivät osaa alkeellisia yhteen/vähennyslaskuja, koska ovat rikkaita?
Vierailija kirjoitti:
Eivät ymmärrä eivätkä piittaa muista kuin itsestään. He pitävät omana ansionaan hyvätuloisuuttaan. Mitä yhteiskunta on heille tarjonnut he eivät pidä sitä minään. Eikä heillä ole sydäntä eikä empatiaa huonommassa asemassa oleville.
Aha. Kyllä kuule empatiaa riittää ja rahaa jaetaan sitä tarvitseville. Taitaa olla niin, että köyhillä ei riitä ymmärrystä katkeruuden takaa.
"Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet eläkkeensä, mutta ei niin, että heidän omat rahansa olisivat odottaneet tulevaa eläkeikää varten. Tietenkin heidän piti maksaa rahaa työssäkäydessään, ei eläkkeellä ollessaan, kukaan ei voi maksaa eläkettä jälkikäteen. Suomessa toimii niin sanottu rahastoimaton pay-as-you-go-järjestelmä, jossa työntekijöiden maksut menevät suoraan silloin eläkkeellä olevien henkilöiden eläkkeisiin. Nykytyöläisten maksut menevät nyt nykyisten eläkeläisten eläkkeisiin, mutta tämä ei tarkoita, etteivät nykyeläkeläiset olisi "maksaneet omiaan". He ovat maksaneet sen ajan, kun olivat työelämässä, vaikka rahat käytettiin muiden eläkkeisiin."
Eli nykyiset eläkeläiset eivät ole maksaneet eläkkeitään. Sinun ei olisi yhtään tuota pidemmin tarvinut kirjoittaa.
Nykyiset työntekijät maksavat moninkertaiset määrät rahaa verrattuna siihen, mitä nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet, mutta tulevat saamaan vähemmän.
Ennen yhtä eläkeläistä oli elättömässä paljon useampi kuin nykyään. Ovat siis päässeet todella halvalla nykyisiin työntekijöihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa hyvätuloiset valittaa ja ihmettelee asiaa, he eivät todellakaan ymmärrä kuinka pienituloiset ja keskituloiset elävät. Tajuaako he edes sitä että jos palkka ei ole +4000e/kk niin ei kannata edes lapsia tehdä koska lapset vie rahaa.
Osa tajuaa. Itse asiassa joku ehti jo syyllistää pienituloista siitä, että on mennyt hankkimaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli maanviljelijä ja äiti sihteeri. Ei meillä ollut varaa ylimääräiseen. Olen aina suorittanut koulun hyvin ja pääsinkin yliopistoon, jossa työn ohella opiskelut veivät melkein seitsemän vuotta. Ei ollut helppoa, ei tullut helpolla tuo maisterin tutkinto. Silti tämä olisi mahdollista monelle, kun minäkin siinä onnistuin. Nyt olen töissä ja palkka on noin 4000 euroa/kk. Veroja maksan siitä 26 %. Palkka on ihan ok, mutta en rikkaana silti itseäni pidä.
Kyllä, sama on mahdollista monelle tutkintoon asti. Mutta kun ei se paperi takaa enää mitään työpaikkaa. Olet onnekas, kun olet saanut työpaikan.
Suomen työttömyysprosentti on jotain 10%, eli 90% ei ole työtömiä. Akateemisista on työttömiä vielä vähemmän
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialueiden kotipalvelut on eläkeläisille maksullisia. Lämmityspuita he ei kanna sisälle, se palvelu pitää ostaa yksiyiseltä tai omaiset kantaa lämmityspuut sisälle.
Ihan käsittämättömiä horinoita täällä. Miten nämä liittyvät aiheeseen. Ukko kaatoi itse polttopuut ja pilkkoi kuolemaansa asti ja hyvin vanhaksi eli.
Sinä duunari puhut, että n. 2000-3000 € käteen jäävä palkka on huono?? Mitä ihmettä?
Juuri tätä tarkoitan; joillakin ihmisillä on selkeästi sumentunut nykypäivän realiteetit. Jos siis tuo on joku "raja yksineläville".
Minä ja puolisoni + alaikäinen lapsi eletään jatkuvasti pienillä tuloilla. Molemmat olemme olleet yli 30 vuotta työelämässä. Tämän hetkiset tulot noin 2000€ käteen kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa hyvätuloiset valittaa ja ihmettelee asiaa, he eivät todellakaan ymmärrä kuinka pienituloiset ja keskituloiset elävät. Tajuaako he edes sitä että jos palkka ei ole +4000e/kk niin ei kannata edes lapsia tehdä koska lapset vie rahaa.
Osa tajuaa. Itse asiassa joku ehti jo syyllistää pienituloista siitä, että on mennyt hankkimaan lapsia.
Suomessa jokaisen pitäisi käydä vähintään AMK tason koulutus, sitten kukaan ei voisi valittaa palkastaan koska AMK tason töistä saa enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
"Vainni. Mä sanos että pienituloinen ei ymmärrä vittujakaa Suomen verotuksesta. Ei siis niin mitään. Täällä se ero 2500e/kk tienaavan ja 5000e/kk tienaavan välillä on muutama paskasatanen. Siis duunihan on tyystin eri. Se 2500e/kk jamppa on joku peruskoulun + elämämkoulun käynyt asiakaspalvelija vaihteessa ja 5000e/kk on keskijohtoa tai joku aloittava hammaslääkäri. Mutta ero on käteen jäävässä nettorahassa siis muutama paskasatanen.
Eli ei ole se "hyvätuloinen" tässä maassa todellakaan - ei todellakaan - mikään hyvässä asemassa. Sitten kun tienaa 30 000e/kk ja saa näppeihinsä 15 0000€ joka kuukausi, niin SITTEN voidaan alkaa puhumaan siitä että elintasossa näkyy aidosti ne erot. Sitten alkaa olla sitä lapin mökkiä, talvimökkiä thaimaassa ja sitä rataa."
Tästä taas paistaa läpi puhdas halveksunta ja katkeruus
Samoin häneltä puuttuu laskutaito. Ja sitten kehtaa syyttää toisia elämämkoululaisiksi.
Kuka on hyväosaisen ja paljonko siihen pitää kohtuudella tehdä töitä, että saa senttiäkään enemmän kuin pelkillä tukirahoilla elävien. Eläkkeissä se tekee noin reilut 100 euroa kuukaudessa, jos on tehnyt pienipalkkaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen duunari eli mun tulot on bruttona reilu 3000e kuukaudessa, itse en lapsia tee koska taloudellinen tilanne ei ole vielä riittävän hyvä. Sitten kun olen maksanut asuntolainan pois ja sijoituksia on riittävästi niin sitten voin harkita lasten tekoa tai sitten mun palkan pitäisi kasvaa parilla tonnilla kuukaudessa.
Palkkani ei ole hyvä joten rahaa en kuluta vaan kaikki rahat laitan indeksirahastoihin.
Tiedän että on ihmisiä jotka joutuvat tulemaan toimeen vielä vähemmällä kuin minun 3350e bruttopalkka kuukaudessa.
Oman perheen pystyn perustamaan 40-50 vuotiaana koska silloin olen velaton ja säästössä on rahaa koska en usko että palkkani nousee sinne 5000 euron tietämille hyvin äkkiä. Olen nyt reilu kolmekymppinen mieshenkilö.
Hyvätuloiset ihmiset eivät ehkä ymmärrä tätä miten me duunarit elämme. Heillä on rahaa toteuttaa unelmia ja heille perheellistyminen ei ole taloudellinen kysymys. Hyvätuloiset ei joudu
Saattaa se perheenperustamisen juna mennä ohi tuolla ajattelutavalla. Paljon pienempituloiset pyörittävät perhettä kyllä.
T. Kulttuurialan pätkätyöläinen (maisterin tutkinto)
Tietysti ymmärrän millaista on olla köyhä. Siksihän minä töitä paahdan jotta ei tarvisi olla köyhä. Se on hyvä motivaattori uhrauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen muka rikas mutta meinaan juuri tehdä koknaisvaltaisen konkurssin kun tutkin tarkkaan kaikki etuudet mitä toimeentulotukilaiset saa ja heille jää enemmän rahaa käyttöön kuin minulle. Puhumattakaan harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta mikä kattaa huonekalut, pesukoneet, lasten harrastukset, lääkkeet jne. Haluan saman tulotason ja pyrin siihen.
Työssäkäyvät ostaa huonekalut ka pesukoneet käytettyinä mut toimeentulotukilaiset on oikeutettuja hakemaan upouudet kaupasta ilmaiseksi. Juuri lähipiiriin kuuluva haki upouuden suuren television toimeentulotuen harkinnanvaraisella. Sillä saa katettua lasten harrastukset, lääkkeet, kodinkoneet ja sisustuksen. Sen päälle jää käyttörahaa per aikuinen 600€/kk ja lapselle 400€/kk ja asimiseen toki omat tukensa.
Juujuu, ihan varmana haki suuren upouuden telkkarin. Jos toimeentulotukilaiselle myönnetään jotain kodinkoneita, niin ne on lähinnä kaikista halvimpia jääkaappeja, ei mitään kalleimpia jättitelkkareita.
Vierailija kirjoitti:
"Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet eläkkeensä, mutta ei niin, että heidän omat rahansa olisivat odottaneet tulevaa eläkeikää varten. Tietenkin heidän piti maksaa rahaa työssäkäydessään, ei eläkkeellä ollessaan, kukaan ei voi maksaa eläkettä jälkikäteen. Suomessa toimii niin sanottu rahastoimaton pay-as-you-go-järjestelmä, jossa työntekijöiden maksut menevät suoraan silloin eläkkeellä olevien henkilöiden eläkkeisiin. Nykytyöläisten maksut menevät nyt nykyisten eläkeläisten eläkkeisiin, mutta tämä ei tarkoita, etteivät nykyeläkeläiset olisi "maksaneet omiaan". He ovat maksaneet sen ajan, kun olivat työelämässä, vaikka rahat käytettiin muiden eläkkeisiin."
Eli nykyiset eläkeläiset eivät ole maksaneet eläkkeitään. Sinun ei olisi yhtään tuota pidemmin tarvinut kirjoittaa.
Nykyiset työntekijät maksavat moninkertaiset määrät rahaa verrattuna siihen, mitä nykyiset eläkeläiset ovat maksan
On totta, että nykyiset työntekijät maksavat suhteessa enemmän, koska eläkeläisiä on paljon ja työikäisiä vähemmän, tämä on järjestelmän rakenteellinen haaste. Mutta se ei muuta sitä, että jokainen eläkeläinen on maksanut oman eläkkeensä työurallaan, vaikka ne rahat menivätkin silloin muiden eläkkeisiin eikä niitä säilötty jossain tlillä tai kellarissa ja ne ole juuri ne täsmälleen samat sentit. Nykyinen kuormitus ei tee menneistä maksuista maksamattomia, se vain kertoo, että väestörakenteen muutos tekee nykyjärjestelmästä haastavamman.
Vaikka tulot ovat yli 100k vuodessa yhteensä, vie verottaja niin ison siivun, että rikkauksista liiemmälti on turha puhua. Toki kiitollisia olemme siitä, että laskut saa maksetuksi ajallaan ja kaupassa ei tarvi miettiä mitä ruokaa ostaa. Muuten keskituloisina maksamme kaikesta kaikista eniten. Pienituloisten on vaikea ymmärtää tätä.
Tienaan n. 5000e/kk, mutta ei se ilmaiseksi ole taivaasta tipahtanut. Ihan itse olen koulut käynyt, uhrannut paljon aikaa pääsykokeisiin ja opiskeluun ja aina työni tunnollisesti tehnyt. En ole ollut se, joka potkitaan yyteissä ekana tai edes tokana