Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?

Vierailija
15.02.2026 |

Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?

Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään? 

Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.

Kommentit (608)

Vierailija
521/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

Mun tuttavapiirissä kaikilla on 2000-2500€ palkka. Että kyllä 4k on jo varakkaamman ihmisen palkka suomessa. 

Tuo nyt vain on sinun kuplasi, tai sitten ystäväsi eivät halua kertoa sinulle omia palkkojaan rehellisesti. Veikkaan jälkimmäistä, jolleivat kaikki tuttusi ole jotain siivoojia. 2000-2500€ palkka ei ole normaali, vaan matala. 

Mun tuttavapiirissä kaikki tienaavat yli 5000€/kk, ja muutamat paljon enemmänkin. Meistä kumpikaan ei liiku keskivertoympyröissä. Keskivertopalkka on 3000-4000€/kk.

Vierailija
522/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000/kk ei ole iso palkka. Jopa lähäri tuon tienaa helposti tekemällä kolmivuorotyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

4000e on valtavan iso palkka.

Viestisi kertoo jo sen oleellisen että et taida ymmärtää sitä että valtaosa työläisistä tienaa 2000-3000 euroa kuukaudessa ja sillä palkalla ei nykyään tule toimeen.

4000e on todella hyvä palkka, se on suorastaan erittäin hyvä palkka.

Vtut ole valtavan iso palkka. Joku 20000e on jo iso palkka.  

Eipäs liioitella. 7000€ on jo hyvä palkka. 

Vierailija
524/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4000/kk ei ole iso palkka. Jopa lähäri tuon tienaa helposti tekemällä kolmivuorotyötä.

Sehän riippuu täysin siitä keneltä sitä kysytään. Jotkut pitää 4000/kk isona palkkana ,jotkut pitää sitä normaali palkkana ja jotkut pitää sitä huonona palkkana. 

Vierailija
525/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Olen yh ja tienaan noin 4500e kk. Veroihin menee ihan sairaasti rahaa, eikä olen esim hiihtolomaan tai matkoihin mahdollisuuksia.

Kun olin köyhä sain kaikkia tuettuja lomia jne.

Vierailija
526/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomen työttömyysprosentti on jotain 10%, eli 90% ei ole työtömiä. Akateemisista on työttömiä vielä vähemmän"

Suomessa on myös huolestuttavan iso osuus muita työvoiman ulkopuolella olevia, jotka eivät ole siis esim. työttöminä tai varusmiepalvelua suorittamassa. Työllisiä on noin 2,61 miljoonaa, joten työllisyysaste on vain 76 %. Muita kuin työssä olevia on 24 % - ja se on paljon. 

Tarkoittavatko nämä työvoiman ulkopuolella olevat - mitä? Konkreettisesti, keitä he ovat? 

Ovatko he ihmisiä, jotka elävät omilla tuloillaan/säästöillään/perinnöillään/bruttokansantuotteen ulkopuolella olevalla työllään - esim. asuttavat mökkiä, kalastavat, metsästävät, poimivat marjat ja viljelevät omat vihanneksensa ja noiden saaliidensa verovapaalla myynnillä maksavat sähkölaskunsa ja bensansa? 

Onko näitä miten paljon, oikeasti? 

Onko tehty tutkimusta / tilastoja, missäpäin maata on eniten työvoiman ulkopuolella olevia? 

Vai sisältääkö tämä luku myös ne, jotka ovat aiemmin (ennen tämän vuoden helmi- ja maaliskuussa voimaan tulevia toimeentulotuen uudistuksia) saaneet toimeentulotukea, asumistukea, harkinnanvaraisia ynnä muita - ilman, että he ovat hakeneet ensisijaisia tukia/etuuksia kuten työttömyystukea. 

Onko tosiaan ollut niin, että ihminen on voinut hakea ja saada etuuksia ilman, että hänen on ollut pakko hakea työttömyystukea ja noudattaa siihen liittyviä vaatimuksia? Eli ihminen saa tukia ilman, että hänen täytyy hakea sitä 4 x työpaikkaa / kk, kuten kaikkien muiden pitää? 

Jos asia on näin, niin sittenhän Orpon&Purran hallituksen tekemät lakimuutokset ovat ihan oikein! 

Jos asia ei ole näin, niin valaisisiko joku, miten asia on?

Vierailija
527/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei helvetissä ymmärrä. Vai ymmärtääkö Orpo ja Purra yli 7000€ palkalla kuinka on vaikea elää 500€/kk toimeentulotuella, josta pitää kustantaa ihan kaikki?

He yrittävät tehdä kaikkensa, että se ihminen saisi - edes pakon edessä - kammettua itsensä pois sieltä toimeentulotuelta elättämään itse itsensä. 

Vierailija
528/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei helvetissä ymmärrä. Vai ymmärtääkö Orpo ja Purra yli 7000€ palkalla kuinka on vaikea elää 500€/kk toimeentulotuella, josta pitää kustantaa ihan kaikki?

Ymmärtääkö sitten Sanna Marin, Sofia Virta tai Pekka Haavisto yli 7000e palkalla kuinka vaikeaa duunarin tai tt asiakkaan on elää? 

Meillä on ongelmana se että päättäjät,ministerit tai kansanedustajat ei tajua sitä millaista on elää pienituloisena.

Kyllä ne tajuaa. Ongelma meillä on se että woke. Todellisuudessa tukia pitäisi leikata maahanmuuttajilta, mutta kun sitä ei voi tehdä, leikataan kaikilta. Toivottavasti normalisoituu muutamassa vuodessa. 

Vierailija
529/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintoja pitäisi laskea suomessa sen verran että myös pienipalkkaiset/duunarit tulisivat toimeen palkalla ja että he pystyisivät perustamaan perheen? Lasketaan hintoja, annetaan 0% alvit pienipalkkaisille/duunareille jotta heidän ostovoima paranisi? 

Vierailija
530/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttavapiirissä kaikilla on 2000-2500€ palkka. Että kyllä 4k on jo varakkaamman ihmisen palkka suomessa. 

Tuo nyt vain on sinun kuplasi, tai sitten ystäväsi eivät halua kertoa sinulle omia palkkojaan rehellisesti. Veikkaan jälkimmäistä, jolleivat kaikki tuttusi ole jotain siivoojia. 2000-2500€ palkka ei ole normaali, vaan matala. 

Mun tuttavapiirissä kaikki tienaavat yli 5000€/kk, ja muutamat paljon enemmänkin. Meistä kumpikaan ei liiku keskivertoympyröissä. Keskivertopalkka on 3000-4000€/kk.

Sinäkin elät omassa kuplassa. Miksi et halua liikkua duunarien kanssa? 

Vierailija
531/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkö sitten Sanna Marin, Sofia Virta tai Pekka Haavisto yli 7000e palkalla kuinka vaikeaa duunarin tai tt asiakkaan on elää? 

Meillä on ongelmana se että päättäjät,ministerit tai kansanedustajat ei tajua sitä millaista on elää pienituloisena.

Päättäjät, ministerit ja kansanedustajat yrittävät saada ihmiset pois sieltä pienituloisuudesta. Tuilla elävät pienipalkkaisiin töihin, ja pienipalkkaiset ihmiset suurempipalkkaisiin töihin. Ongelma on siinä, että vasemmisto, oikeisto ja keskusta näkevät keinot tuohon käytännössä päinvastaisina. Siitä ne siellä riitelevät, enimmäkseen. Voisi olla hyvä saada joku aidoista asiantuntijoista koottu monitieteinen ryhmä suunnittelemaan keinot tuohon, tekemään vaikutusanalyysejä, käyttämään myös kansalaisten mielipiteitä avuksi työssään (esim. oikeudenmukaisuuskysymykset), ja koko tuon työryhmän työ jatkuvasti median seurannassa. Media voisi tehdä tehtävänsä ja selvittää kaikkien työryhmäläisten sidonnaisuudet ja taustat, eli mitkä asiat vaikuttavat heidän analyyseihinsä ja tulkintoihinsa. Tämä siksi, että osa noista kysymyksistä on erittäin vahvasti arvomaailmaa ja moraalia koskevia, eli nimenomaan eivät faktoihin pohjaavia. Kaikkien tieteen sääntöjen mukaan läpinäkyvä tutkimusprosessi, ja mukaan tosiaan vaikka kansanäänestys monista kysymyksistä, esim. vaikka tämän otsikon kysymys. Ja kysymyksiä, jotka koskevat oikeudenmukaisuutta. Onko oikeudenmukaista, että 20 000 euroa tienaavalta menee x prosenttia palkasta veroihin? Onko oikeudenmukaista, että joku tienaa 20 000 euroa kuukaudessa? Onko oikeudenmukaista, että joku saa elää Helsingissä käytännössä ilmaiseksi niin, että yhteiskunta maksaa asumisen, ruoat lääkkeet? Jne jne. Kysymyksiä on paljon, ja ne pitää muotoilla tarkkaan, ja samat kysymykset pitää toistaa hieman eri painotuksin. Jos saataisiin 80% Suomen aikuisväestöstä vastaamaan tuollaiseen kyselyyn, työryhmällä olisi hurja aineisto käytettävissään. Ei siis eri tutkijoiden yhteiskuntatieteellisiä teorioita, joita soveltaa toisiinsa, vaan ihan oikeaa empiiristä dataa siitä, mitä suomalaiset ajattelevat. 

Vierailija
532/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä voinee sanoa hyvätuloisiksi niin kyllä me ymmärretään. Olen varakkaasta perheestä ja molemmat vanhemmat ovat aina äänestäneet demareita.

Demarit tuntuvat olevansa nykyään hyvätuloisia eli porvareita. 

Kuinka moni duunari eli yhteiskunnan orja äänestää demareita? Väitän että erittäin harva koska demarit eivät ole tehneet mitään sen eteen että duunarien palkat nousisi. 

Duunarin pahin syöjä on ollut Lipposen ajoista lähtien SDP.

Vierailija
533/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin elät omassa kuplassa. Miksi et halua liikkua duunarien kanssa?  

Niin elänkin, tietysti. Niinhän juuri sanoin, että kumpikaan meistä ei elä keskivertoympäristössä. 

Mistä keksit, etten haluaisi liikkua duunareiden kanssa? En vain tunne yhtäkään lähemmin. 

Vierailija
534/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan esimerkin. 

Yleinen edunvalvojan keskipalkka kuussa

4000€

Minä olen sairaseläkkeellä ja hän antaa säännöllesti minulle 595€

Säästöjä on kertynyt kansaeläkkeestä vähäsen

Mutta siltikin tämän edunvalvojan kaa saa vääntää ylimääräistä 20€ vaikka edutilillä on tonni eikä laskuja ole.

Hän on myös sanonut kun on niin suuri summa 595€? 

Vierailija
535/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Olen yh ja tienaan noin 4500e kk. Veroihin menee ihan sairaasti rahaa, eikä olen esim hiihtolomaan tai matkoihin mahdollisuuksia.

Juu, pahin on tienata 5000€ tienoilla tai alle, silloin olet köyhempi kuin toimeentulotukiasiakas. Siis sinulla ei ole varaa matkoihin (vrt tuetut lomat), ostat käytettynä vaatteet ja koneet (vrt harkinnanvarainen toimeentulotuki) jne. Eli joko pitää tienata ihan todella paljon, lähemmäs 10 000€/kk tai sit toimeentulotuki niin sulla lomat ja muutenkin kaikki perushienoudet, uudet koneet, vaatteet, lomailua jne.

Vierailija
536/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein sellaiset, jotka nousseet köyhyydestä tai vaikeista oloista ymmärtävät. Muiden kohdalla niin tai näin. 

Vierailija
537/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, pahin on tienata 5000€ tienoilla tai alle, silloin olet köyhempi kuin toimeentulotukiasiakas. Siis sinulla ei ole varaa matkoihin (vrt tuetut lomat), ostat käytettynä vaatteet ja koneet (vrt harkinnanvarainen toimeentulotuki) jne. Eli joko pitää tienata ihan todella paljon, lähemmäs 10 000€/kk tai sit toimeentulotuki niin sulla lomat ja muutenkin kaikki perushienoudet, uudet koneet, vaatteet, lomailua jne.

Höpsis. Saat toimeentulotukea vasta kun sulla ei ole mitään tuloja. Just laitoin veljelleni 100€ ruokarahaa, toimeentulotuesta vähennettiin puolet. 

Vierailija
538/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hyvätuloisen pitäisi koko ajan miettiä, että hän on paremmassa asemassa kuin muut? Kyllä kaikilla on omat ongelmansa. On todellista järjenköyhyyttä vähävaraisen miettiä, että hyvätuloisilla olisi aina kaikki asiat paremmin. Rikas murehtii hieman erilaisia asioita kuin köyhä. Ehkä sitä, että isä tai äiti on töissä ja työmatkalla kaiken aikaa eivätkä lapset näe vanhempaansa, tai puoliso. Voisin sanoa, että kyllä on työttömillä helppoa tällä samalla ajatuksenjuoksulla. Meillä täysi-ikäiset lapsetkin älyää, että he jotka asuvat hienoissa taloussa ja ajavat kalliilla autoilla, he rahoittavat tätä yhteiskuntaa. Ja tekevät töitä yritysjohtajina 24/7, miettien ratkaisuja kun taas päiväkotilaiset työyhteisössä purnaa kun kaverin joulukinkku oli isompi kuin minun. Ilmaiseksi työnantajalta saatu kinkku:) Olisi kannattanut lukea ja opiskella peruskoulussa, että pääsee hyvään yliopistoon.

Vierailija
539/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hyvätuloisen pitäisi koko ajan miettiä, että hän on paremmassa asemassa kuin muut? Kyllä kaikilla on omat ongelmansa. On todellista järjenköyhyyttä vähävaraisen miettiä, että hyvätuloisilla olisi aina kaikki asiat paremmin. Rikas murehtii hieman erilaisia asioita kuin köyhä. Ehkä sitä, että isä tai äiti on töissä ja työmatkalla kaiken aikaa eivätkä lapset näe vanhempaansa, tai puoliso. Voisin sanoa, että kyllä on työttömillä helppoa tällä samalla ajatuksenjuoksulla. Meillä täysi-ikäiset lapsetkin älyää, että he jotka asuvat hienoissa taloussa ja ajavat kalliilla autoilla, he rahoittavat tätä yhteiskuntaa. Ja tekevät töitä yritysjohtajina 24/7, miettien ratkaisuja kun taas päiväkotilaiset työyhteisössä purnaa kun kaverin joulukinkku oli isompi kuin minun. Ilmaiseksi työnantajalta saatu kinkku:) Olisi kannattanut lukea ja opiskella peruskoulussa, että pääsee hyvään yliopistoon.

Niin, oikeasti hyvätuloinen on se, joka ei joudu tekemään 24/7 töitä. Minä teen 50% työviikkoa ja palkkani on 8000€. Mieheni tekee täyttä viikkoa, palkka on 9000€. Olemme hyvätuloisia eikä lapsemme joudu kärsimään meidän työnteosta. 

Vierailija
540/608 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He yrittävät tehdä kaikkensa, että se ihminen saisi - edes pakon edessä - kammettua itsensä pois sieltä toimeentulotuelta elättämään itse itsensä. 

Päin vastoin. He ovat tehneet kaikkensa, ettei maahan lyöty sieltä enää nousisi. Suojaosuus on poistettu, mahdollisuus uudelleenkouluttautua aikuiskoulutustuella on poistettu, lapsikorotukset työttömyysetuudesta on poistettu, pakotettu ihminen lapsineen muuttamaan tutusta paikasta kouluineen toiseen vain halvan asumisen perässä. Ongelmat kasautuvat, kun niitä kasataan ihmisvihan vallassa. Ei köyhien slummeista kukaan enää jaksa kouluun tai töihin mennä, kun päihderiippuvaiset naapurit ei anna muiden nukkua öitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi