Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?

Vierailija
15.02.2026 |

Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?

Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään? 

Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.

Kommentit (474)

Vierailija
401/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät selkeästi ymmärrä. Eivät ymmärrä edes aloituksen sisältöä.

Vierailija
402/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei tarjoa mitään työpaikkaa. Käyt työnhakukurssin ja työhakemukset teet yksin itse.

Kauheeta, työhakemusko täytyy täyttää ITSE??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla palkalla yhtään sen kummempaa elämää eletä. Ihan vääristynyt käsitys jos pitää 4000 bruttotulolla jotain rikkaana. Mutta ehkä se kuvastaa tätä persaukisten kansaa. Työllähän tässä maassa ei rikastu. 

Ap kirjoitti, että ymmärtääkö hyvätuloiset eli  yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa. Ei hän kirjoittanut heidän olevan rikkaita. Jos molemmat vanhemmat tienaavat tuon tai vain toinenkin niin onhan se ihan eri asia tulla toimeen kuin esim. varhaiskasvatuksen opettajan, keittäjän, lähihoitajan, siivoojan, myyjän, kampaajan, toimistosihteerin, kirjanpitäjän palkalla toimeen. Jos vielä olisi yh niin olisi siinä tekemistä. 

Mä olen tästä ihan samaa mieltä. Kun olen itsekin nuorena tehnyt siivoojan hommia, niin toki mun taloudellinen tilanteeni it-alalla oli parempi kuin siivoojana. Oli jo aikoinaan sairaanhoitajanakin. Ja työkin paljon mukavampaa kuin vessanpönttöjen peseminen. Ero it-alaan verrattuna toki oli, että siivoojana vapaa-ajallaan ei tarvinnut miettiä työasioita. 

Vierailija
404/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

Jep ja verojen jälkeen tilille jää 3t. Siitä, kun maksaa lainat, ruuat perheelle (4 hlö) ja muut normaalit kulut, niin ei jää paljon kadehdittavaa. Mies on lomautettu, joten ei tällä hetkellä osallistu taloudellisesti.

Vierailija
405/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat ja hyvätuloiset (esim. +3000 €/kk käteen tienaavat) eivät selkeästi ymmärrä mitä pienituloiset suomalaiset joutuvat kokemaan. Rikkaille ja muuten pärjääville ei ole ymmärrystä pienituloisille.

Ensinnäkin kaikki pienituloiset/köyhät EIVÄT ole työttömiä, jotka makaavat päivät kotona ja vieroksuvat töitä.

Toisekseen rikkaat ja hyvätuloiset eivät tule koskaan ymmärtämään, että köyhien on säästettävä sellaisissa asioissa, jotka heille on itsestäänselvyys. Esim. lääkkeet, ruoka.

Vierailija
406/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jokainen, joka antaa neuvoja kysymättä ja kehottaa työttömiä menemään töihin tai pienituloisia kouluttautumaan paremmin palkatulle alalle, pitäisi pakottaa vaihtamaan osia työttömän tai pienituloisen kanssa välittömästi. Saisivat sitten todistaa, miten nykyisessä suhdanteessa hienoilla kyvyillään ja säkenöivällä älyllään nopeasti hyvä työpaikan saavat, työttömän statuksella.

Äärimmäisen vastenmielinen ilmiö tuo, että luullaan itseä huonommassa asemassa olevien ihmisten olevan automaattisesti jotenkin kyvyiltään heikompia kuin mitä itse ollaan. Voiko ihminen enää ennakkoluuloisempi ja omahyväisempi olla? Tuollainen typeryys on jo vaarallista. Kuulostaa ihan espoolaisen Jonnan jutuilta. 

Vierailija
407/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lista ei ollut mikään tyhjentävä luettelo, kuten tunnut olettavan. Mutta tokihan Vesa-Matti Loiri on ruttunaamaisen arvostelevan palstamamman mielestä epäonnistuja ja ressukka, vaikka on pelannut SM-tasolla jalkapalloakin. Elänyt taatusti rikkaamman elämän kuin sinä, joka jaksat vieläkin olla ihastunut "heikkolahjainen"-sanaan. Johan se 12 vuotta sitten uudelleenherätettiin käyttöön ja siitä lähtien mammat ovat sitä ihastuksissaan toistelleet luullen itse olevansa jotenkin älykkäitä. Todistat jo ilmaisullasi olevasi kapeakatseinen ihminen ja taloudellisesti täysin riippuvainen itseäsi lahjakkaampien ihmisten hyväntahtoisuudesta.

Olet surullinen tapaus. 

Kertoo paljon, että valitsit Loirin erityismainintaasi. Olen hänet tavannut ja pidän häntä todella, todella, äärimmäisen vastenmielisenä tapauksena. 

Minusta sinä olet surullinen tapaus kun kuvittelet tietäväsi minun elämästäni jotain. Metsään meni. Sinun suosimasi ihmistyypit taas kertovat sinusta, arvoistasi, älykkyydestäsi ja moraalistasi todella paljon, ja se piirtyvä kuva ei ole imarteleva. 

Vierailija
408/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

Jep ja verojen jälkeen tilille jää 3t. Siitä, kun maksaa lainat, ruuat perheelle (4 hlö) ja muut normaalit kulut, niin ei jää paljon kadehdittavaa. Mies on lomautettu, joten ei tällä hetkellä osallistu taloudellisesti.

Tämä kertoo juuri siitä miten iso rikkaiden ja köyhien ero on Suomessa! Minä käyn jatkuvasti työssä ja tienaan käteen n. 900€/kk. Puoliso on lääkärin määräyksestä, pitkään sairaslomalla ollut, uudelleenkoulutuksessa ja saa n. 1300€/kk käteen. Meitä on ollut aina 3-5 hlöä taloudessa.

Vierailija
409/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja kaksi veljeäni olemme hyvätuloisia, kaikkien meidän nykyinen kuukausibruttopalkka on 6000 euroa tai yli. Meillä oli varsin vähävarainen lapsuus, eikä me perheenä tehty koskaan mitään ulkomaanmatkoja, ei ollut hienoa autoa, ei ollut edes omistusasuntoa. Vanhemmilla oli kohtuullinen palkka, mutta siitä aika iso siivu meni tupakkaan ja viinaksiin. Me lapset ollaan tehty jo teinivuosista asti paljon töitä. Ollaan kouluttauduttu ilman vanhempien rahallista tukea (no lukion maksoivat kaikille). Mitään pesämunaa ei saatu lapsuudenkodista, eikä isovanhempien perinnöistä valunut meille juuri mitään.

Miksi mun pitäisi nyt tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että pärjään taloudellisesti ihan hyvin? Itse autan vähävaraisia, annan rahaa esim. eläinten ja ympäristön suojeluun, ja maksan kiltisti veroni. Kasvatan lapseni vastuullisiksi ja pyrin elämään ekologista ja eettisesti kestävää elämää. Jos jollain toisella menee huonommin, se tuskin on mi

Sun pitäisi tuntea huonoa omaa tuntoa sen takia, että se köyhä ei ole kouluttautunut, ei ole tehnyt töitä ja ei pärjää sen takia taloudellisesti hyvin. Sun rahat kuuluu heille, ei sinulle.

Vierailija
410/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo paljon, että valitsit Loirin erityismainintaasi. Olen hänet tavannut ja pidän häntä todella, todella, äärimmäisen vastenmielisenä tapauksena. 

Minusta sinä olet surullinen tapaus kun kuvittelet tietäväsi minun elämästäni jotain. Metsään meni. Sinun suosimasi ihmistyypit taas kertovat sinusta, arvoistasi, älykkyydestäsi ja moraalistasi todella paljon, ja se piirtyvä kuva ei ole imarteleva.  

Totta kai pidät Loiria vastenmielisenä, totta kai! Ei liene yllätys kenellekään.

En minä sinun elämästäsi tiedä enkä ole niin väittänyt, mutta mielipiteistäsi ja sananvalinnoistasi välittyy kuva pikkuporvarillisesta, rajoittuneesta ihmisestä, jolla on kova kiire tuomita erilaiset ihmiset ja mielipiteet. Olet hyvin tyypillinen heikkoitsetuntoinen palstamamma, joka saa nostetta itselleen siitä, että haukkuu muita. Ei mitään erityistä, ei yllättävää. Yrittäjä et ole etkä ikinä voisi olla. Näennäinen koulutus eli putkitutkinto sen sijaan on kaltaisillesi tärkeää, ja yliopisto on käyty ammattikouluna eli haluttu sieltä vain johonkin tehtävään pätevöittävä paperi nopeasti. Tieteellinen ajattelu ei ole niin tärkeää. 

Vierailija
411/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt vastaus? Ei. Eivät ymmärrä.

Vierailija
412/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan ole kyse siitä, että pitäisi kokea huonoa omaatuntoa itsestään! Vaan siitä, että pitäisi osata ymmärtää myös muita.

Vaikka se, että rikkaiden ja hyvätuloisten elämä ei toimisi jos ei olisi joku tekemässä niitä "p-hommia". 

Hyvätuloinen voi mennä kauppaan ostamaan mitä ruokaa tahansa tai tilata ostokset/valmiit ruoat kotiovelle. Minä ihan tavallinen suomalainen olen siellä "ketjun alkupäässä" ja teen pitkää päivää, että vaikka kotimaiset perunat ovat sinun lautasella. Tai, että omakotitalosi edustan tie on asfaltoitu.

Vierailija
413/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai pidät Loiria vastenmielisenä, totta kai! Ei liene yllätys kenellekään.

En minä sinun elämästäsi tiedä enkä ole niin väittänyt, mutta mielipiteistäsi ja sananvalinnoistasi välittyy kuva pikkuporvarillisesta, rajoittuneesta ihmisestä, jolla on kova kiire tuomita erilaiset ihmiset ja mielipiteet. Olet hyvin tyypillinen heikkoitsetuntoinen palstamamma, joka saa nostetta itselleen siitä, että haukkuu muita. Ei mitään erityistä, ei yllättävää. Y

Väärän kuvan piirtelit. 

Sinä taas fanitat rikollisia, huumeidenkäyttäiä ja naisten hakkaajia ja hyväksikäyttäjiä. 

En ole heikkoitsetuntoinen, vaan oikeastaan täysin päin vastoin. Olen paljon maailmaa nähnyt, ja olen melko varma että veikkauksesi siitä että elämäni mielenkiintoisuus kalpenee Loirin rinnalla ei pidä paikkaansa. 

Sinä fanitat naisten hyväksikäyttäjiä ja hakkaajia, rikollisia ja juoppoja. En kehtaisi lähteä yhtään ketään kritisoimaan, varsinkaan ihmistä, josta et tied yhtään mitään muuta kuin että hän ei pidä noista mainitsemistasi ihmistyypeistä, jotka kohtelevat toisia ihmisiä huonosti. 

Vierailija
414/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän kahden hyvätuloisen aikuisen perheessä ja olemme todella hyvässä elämäntilanteessa, kun asuntolaina on jo maksettu. Kyllä olen kiitollinen ja ymmärrän olevani etuoikeutettu monellakin tavalla, terveydestä, huolettomasta elämästä ja vakaudesta kaikin puolin. TOISAALTA ajattelen kyllä asioiden olevan suureksi osaksi omaa ansiotani. Olen saanut haluamani työn lapsuuden harrastuksen pohjalta, jota olen sinnikkäästi tehnyt 4-vuotiaasta alkaen.  Olen hoitanut kouluni aina kiitettävästi ja ahkerasti, ja päässyt sen vuoksi aikoinaan yliopistoon. Olen tehnyt nuoruudessa monenlaisia töitä. Olen valinnut puolisoni ja ammattini fiksusti. Lisäksi valitsimme asuinpaikkamme järkevästi ja otimme maltillisen asuntolainan, jonka saimme nopsasti maksettua pois. Lisäksi huolehdin aktiivisisesti liikkumalla terveydestäni.

Vierailija
415/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 4000€/kk nettotulotkaan riitä mihinkään. 2000€/kk menee asumismenoihin, 500-1000€/kk menee autoon ja loput elämiseen.

ELi sä et ymmärrä. Jotkut elää alle 2000eurolla/kk

Vierailija
416/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti ymmärrä huono-osaisuudesta ja kurjuudesta mitään muuten kuin tämän palstan kautta. Kasvoin keskiluokkaisessa kodissa ja menin SYK:n eliittikouluun kolmannella luokalla. Kävin eliittilukion ja menin suoraan yliopistoon. Nyt työelämässä hyvällä palkalla. Elän ihan eri Suomessa kuin osa palstalaisista.

No, ainakin olet rehellinen että et ymmärrä. Kunnioitan tuota.

Vierailija
417/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla palkalla yhtään sen kummempaa elämää eletä. Ihan vääristynyt käsitys jos pitää 4000 bruttotulolla jotain rikkaana. Mutta ehkä se kuvastaa tätä persaukisten kansaa. Työllähän tässä maassa ei rikastu. 

Köyhällä voi olla vain tonni rahaa kuussa. Tottakai heistä 4000e tienaava on rikas. 

Vierailija
418/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa hyvätuloiset valittaa ja ihmettelee asiaa, he eivät todellakaan ymmärrä kuinka pienituloiset ja keskituloiset elävät. Tajuaako he edes sitä että jos palkka ei ole +4000e/kk niin ei kannata edes lapsia tehdä koska lapset vie rahaa. 

Vierailija
419/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei pakoteta elämäm koluun.

Olisi varmaan kannattanut opiskella eikä kapinoida röökillä pusikossa.

Opiskelin ja valmistuin yliopistosta vuosi sitten STEM-alalta. Oman alan töitä en ole saanut. Tupakoinut en ole ikinä. Mitä sinusta tein sitten väärin?  Kerro toki, mitä olisin voinut tehdä eri tavalla.

Vierailija
420/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärän kuvan piirtelit. 

Sinä taas fanitat rikollisia, huumeidenkäyttäiä ja naisten hakkaajia ja hyväksikäyttäjiä. 

En ole heikkoitsetuntoinen, vaan oikeastaan täysin päin vastoin. Olen paljon maailmaa nähnyt, ja olen melko varma että veikkauksesi siitä että elämäni mielenkiintoisuus kalpenee Loirin rinnalla ei pidä paikkaansa. 

Sinä fanitat naisten hyväksikäyttäjiä ja hakkaajia, rikollisia ja juoppoja. En kehtaisi lähteä yhtään ketään kritisoimaan, varsinkaan ihmistä, josta et tied yhtään mitään muuta kuin että hän ei pidä noista mainitsemistasi ihmistyypeistä, jotka kohtelevat toisia ihmisiä huonosti. 

Sinulla on äärettömän huono lukutaito. Kun listaan julkisuudesta tuttuja ihmisiä, jotka ovat innostaneet ja kiinnostaneet muita mutta jotka ovat olleet jossain vaiheessa uraansa talousvaikeuksissa tai ulosotossa, tulkitset heti, että minä fanitan näitä ihmisiä. 

Nuo ovat vain yleisiä esimerkkejä ihmisistä, joita joku fanittaa ja jotka innostavat muita. Mutta tuollaisen yleisen tason ymmärtäminen on sinun tapaisillesi suppeille ajattelijoille ylivoimaista.

Minä en tuomitse ihmistä, vaikka hän tekisi virheen. Esimerkiksi syyllistyisi pahoinpitelyyn. Päihderiippuvaisia en imittele juopoiksi. Kaikki nuo sananvalintasi kertovat, miten täydellisen ahdasmielinen SINÄ olet. Mielestäsi olet tuossa ahdasmielisyydessäsi varsin onnistunut ihminen, ja tätä harhaista käsitystäsi itsestäsi pidät hyvänä itsetuntona, vaikka se ei ole edes hyvää itsetuntemusta. 

Heikko itsetuntosi ei muutu muuksi, vaikka kuinka muuta väittäisit. Heikko itsetuntosi näkyy paitsi sananvalinnoissasi myös siinä, miten yrität korostaa "älykkyyttä", jota sinulla ei ole.

Et ole edes kummoinen vastus väittelijänä. Keskitason alapuolella siinäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan