Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?
Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?
Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään?
Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.
Kommentit (474)
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että yli 4000 e/kk sanotaan hyvätuloiseksi kertoo aika karua kieltä suomalaisesta yhteiskunnasta. Ei se oikeasti ole edes kauhean paljon rahaa kun huomioidaan mitä siitä jää palkansaajalle käteen kaikkien vero-, yms muiden vähennysten jälkeen.
Oikeasti hyvätuloisten ei tarvitse miettiä arjen perusasioiden hintoja ja väitänpä, että kaikki joiden bruttopalkka liikkuu siinä reilussa 4000 e/kk katsoo hyvin tarkkaan hintoja ja vertailee niitä ennen ostamista. Etenkin jos on lapsia elätettävään.
Kyllä, mutta Suomessa on paljon porukkaa, jotka elävät jopa alle 2000€/kk palkalla. Itselläkin n. 1500€, joskus vähemmän. Ymmärrän että 4000€ on keskiluokkainen palkka mutta toivoisin että 4k tienaavat myös ymmärtäisivät, että heillä menee hyvin, ja pienipalkkaisille kuulostaa melkeinpä vittuilulta sellaiset "eihän tästä mitään jää käteen kun asumiseenkin menee 2000€, autolainat jne". Itse on valittu se asumisen taso. Minulle vaikkapa 3500€/kk olisi järisyttävän suuren tuntuinen palkka.
4000€ on Suomessa raha, jonka yh-äiti saa 8 lapsensa kanssa itiksessä valtion tukina. Ja näitä on siellä 70 000 kpl, ei mikään suuri tulo itä-helsingissä.
4000€ tukirahana ihan normaali raha yh-perheelle, missä on useita lapsia. Ei todellakaan mikään rikkauden raja.
Helinä-keiju roikkuu pylväässä mutsinsa vieressä HETI, kun tulee pienikin poikkeustilanne.
"Vaikka se putkiremontti mikä on jo tehty 1970-luvun kerrostaloihin paitsi niihin jotka ei saa enää remonttilainaa, vakuusarvo mennyt."
En kyllä ajatellut muiden ihmisten remontteja mennä tekemään kun omat remonttini olemme hoitanut ajoissa. Mene itse muiden remppoja hoitamaan.
Tarkoitan siis ettei rikas voi ymmärtää köyhän elämää jos ei ole sitä itse kokenut.
Itse olen, silti minulle vängätään vain vastaan etten tiedä mistä puhun ja tuurista kaikki vaan on kiinni. Aika moni nykyään isotuloinen (tämän ketjun määritelmän mukaan) on aloittanut hyvin vaatimattomaista oloista.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että tuo on surkean pieni summa? Ei kata kuluja lähellekään, vaan 80% eläkkeistä riivitään työsaäkäyvien selkänahoista. Kakkuahan tietysti ei saa syödä, ja sen täytyy kasvaa koska muuten inflaatio syö sen pois.
Miksi intät aiheesta, josta selvästi et ymmärrä mitään, ja matematiikkakin tuntuu haastavalta?
Kaavasi on pielessä kun et ota huomioon pääoman tuottamaa tuloa. Kakkua voi sekä syödä että kasvattaa inflaatiokorjattua reaalituloa. Kuten on nyt käynytkin kahden viime vuoden aikana. Sen lisäksi ns. suuret ikäluokat ovat poistumassa melko rivakkaa tahtia pois eläkkeensaajien joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei pakoteta elämäm koluun.
Olisi varmaan kannattanut opiskella eikä kapinoida röökillä pusikossa.
Sulla silmälaput haittaavat huomiointia hälyttävän paljon.
Alla 2000 palkalla saa yhteiskunnan tukeman asunnon ja/tai asumistukea, monissa maksuissa saat alennusta tai jopa ilman kuluja (päivähoito jne), nämä tasoittavat kunnasta tilannetta, ero 4000 euroa tienaavaan on aika mitätön. Tämän kieltäminen kertoo kaiken kateutesi tapausta,tietämättä yhtään mitään, tulet uhriutumaann tänne.
Vierailija kirjoitti:
4000€ tukirahana ihan normaali raha yh-perheelle, missä on useita lapsia. Ei todellakaan mikään rikkauden raja.
4000 tulona ei verovapaana. Palkkana taitaa vastata lähes 6000 euron tuloja, jolla pääsisit jo 10% parhaiten tienaavan joukkoon Suomessa
Ymmärtääkö pienituloiset miten rajuveroprogressio Suomessa on?
Vierailija kirjoitti:
Minun bruttopalkka on 3600e/kk. Itse en tuhlaa palkkaani mihinkään ylimääräiseen, sijoitan kaiken ylimääräisen raha. Lapsia en halua tehdä koska ne vie rahaa ja palkkaa mulle pitäisi maksaa 5000e/kk jotta lapsia suostuisin tekemään.
Kohta lähden kauppaan metsästämään alennustuotteita. Baareissa, ravintoloissa yms humpuukissa en käy koskaan.
Sijoitan kaiken ylimääräisen rahan jotta edes joskus minulla olisi varaa. Sitten kun salkkuni arvo on siellä noin +500 000e niin sitten voin alkaa elämään vapaammin.
M35
Et voi. 500k€:n jälkeen sulla on toinen maali, jonka takaa luulet onnen löytyvän.
Säästän sulta aikaa ja vaivaa: eil löydy onni sieltä.
Olen hyvätuloinen, mutta samaan aikaan yksinäinen ja masentunut. En ole koskaan ollut parisuhteessa.
En pidä itseäni hyväosaisena. Mielelläni tiputtaisin tuloni puoleen, jos saisin muutettua nuo muut tekijät.
M43
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka se putkiremontti mikä on jo tehty 1970-luvun kerrostaloihin paitsi niihin jotka ei saa enää remonttilainaa, vakuusarvo mennyt."
En kyllä ajatellut muiden ihmisten remontteja mennä tekemään kun omat remonttini olemme hoitanut ajoissa. Mene itse muiden remppoja hoitamaan.
Nuo, missä on vakuusarvo mennyt puretaan. Ei pankki niille enää remonttilainaa anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun eläkkeellä oleva vanhempi tehnyt asuntoon kaikki remontit vai jääkö ne sulle? Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa. Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Jos asuu vuokralla ei remonteista tarvitse itse huolehtia ja omistusasunnon jokainen yrittää hoitaa mahdollisimman hyvin. Jos sillä eläkkeellä olevalla vanhemmalla ei ole itsellä varaa tai osaamista niin varmaankin lapset (eli ne perijät) auttavat tai järjestävät tarvittaessa vaikka muuton.
Vuokralla asuva tosiaan maksaa joka kuukausi jopa niistä tulevista remonteista, joista ei pääse ehkä itse koskaan edes nauttimaan. Sen takiahan vuokra on paljon suurempi kuin vuokranantajan maksama yhtiövastike. Vuokralainen siis maksaa niitä remontteja etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että tuo on surkean pieni summa? Ei kata kuluja lähellekään, vaan 80% eläkkeistä riivitään työsaäkäyvien selkänahoista. Kakkuahan tietysti ei saa syödä, ja sen täytyy kasvaa koska muuten inflaatio syö sen pois.
Miksi intät aiheesta, josta selvästi et ymmärrä mitään, ja matematiikkakin tuntuu haastavalta?
Kaavasi on pielessä kun et ota huomioon pääoman tuottamaa tuloa. Kakkua voi sekä syödä että kasvattaa inflaatiokorjattua reaalituloa. Kuten on nyt käynytkin kahden viime vuoden aikana. Sen lisäksi ns. suuret ikäluokat ovat poistumassa melko rivakkaa tahtia pois eläkkeensaajien joukosta.
Sinun kaavasi tässä pielessä on. Nykyiset työntekijät maksavat 80% maksuun menevistä eläkkeistä, eli neljä kertaa sen verran kuin mitä sieltä rahastosta nostetaan eläkkeitä varten.
Ei ole noin vaikeaa ymmärtää, että silloin nykyiset eläkeläiset eivät ole eläkkeitään maksaneet. Hyvin yksinkertaista matematiikkaa.
Ja tosiaan, se kakku olisi kuudessa vuodessa syöty, jos nykyeläkeläiset eivät leijonanosaa eläkkeistä maksaisi.
Osa ymmärtää, osa ei. Yksi rikas valitti, kun ei saanut työttömyystukea tai muita sosiaalitukia, kun jäi pois työelämästä kun sijoitukset tuottivat niin, ettei tarvitse enää elämänsä aikana töitä tehdä. Ei ymmärrä, miten tiukkaa itsellä on perheellisenä 2400€ kuukausipalkalla tai 1200€ ansiosidonnaisella. Ei usko, että yhdelläkään perheellä olisi ollut ysärin lamassa niin tiukkaa, et päivän ainoa lämmin ruoka oli kouluruoka. Yksi entinen tuttu ei välittänyt yhtään siitä, että puolisonsa joutui laskemaan senttejä ja säästämään kaiken mahdollisen, kun rikkaampi osapuoli halusi lähteä ulkomaille all inclusive reissulle pariksi viikoksi... Ei katso voinut naisystävää auttaa tai vaihtaa matkakohdetta halvempaan, ettei toinen joutuisi keräämään itku kurkussa senttejä.
Osa tutuista hyvätuloisista / sijoituksilla rikastuneista ymmärtää ja ovat kauhuissaan tehdyistä leikkauksista, sekä polarisoituneesta keskustelusta. He myös tekevät hyvää, joko hyväntekeväisyyden tai naapuruston tapahtumien kautta.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun eläkkeellä oleva vanhempi tehnyt asuntoon kaikki remontit vai jääkö ne sulle? Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa. Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Jos asuu vuokralla ei remonteista tarvitse itse huolehtia ja omistusasunnon jokainen yrittää hoitaa mahdollisimman hyvin. Jos sillä eläkkeellä olevalla vanhemmalla ei ole itsellä varaa tai osaamista niin varmaankin lapset (eli ne perijät) auttavat tai järjestävät tarvittaessa vaikka muuton.
Vuokralla asuva tosiaan maksaa joka kuukausi jopa niistä tulevista remonteista, joista ei pääse ehkä itse koskaan edes nauttimaan. Sen takiahan vuokra on paljon suurempi kuin vuokranantajan maksama yhtiövastike. Vuokralainen siis maksaa niitä remontteja etukäteen.
Kelan maksimimäärä yleisessä asumistuessa on 447 e/ kk yksin asuvalle Turussa ja Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo, missä on vakuusarvo mennyt puretaan. Ei pankki niille enää remonttilainaa anna.
Entä sitten? Ei liity minuun. Mene itse vain niitä korjailemaan jos haluat.
Meidän taloyhtiö on rikas ja sillä menee erinomaisen hyvin, plus kaikki remontit tehty.
Vaikka se putkiremontti mikä on jo tehty 1970-luvun kerrostaloihin paitsi niihin jotka ei saa enää remonttilainaa, vakuusarvo mennyt.