Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?
Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?
Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään?
Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.
Kommentit (538)
Minä olen duunari eli mun tulot on bruttona reilu 3000e kuukaudessa, itse en lapsia tee koska taloudellinen tilanne ei ole vielä riittävän hyvä. Sitten kun olen maksanut asuntolainan pois ja sijoituksia on riittävästi niin sitten voin harkita lasten tekoa tai sitten mun palkan pitäisi kasvaa parilla tonnilla kuukaudessa.
Palkkani ei ole hyvä joten rahaa en kuluta vaan kaikki rahat laitan indeksirahastoihin.
Tiedän että on ihmisiä jotka joutuvat tulemaan toimeen vielä vähemmällä kuin minun 3350e bruttopalkka kuukaudessa.
Oman perheen pystyn perustamaan 40-50 vuotiaana koska silloin olen velaton ja säästössä on rahaa koska en usko että palkkani nousee sinne 5000 euron tietämille hyvin äkkiä. Olen nyt reilu kolmekymppinen mieshenkilö.
Hyvätuloiset ihmiset eivät ehkä ymmärrä tätä miten me duunarit elämme. Heillä on rahaa toteuttaa unelmia ja heille perheellistyminen ei ole taloudellinen kysymys. Hyvätuloiset ei joudu miettimään jos heiltä hajoaa kodinkone tai vaikka auto kun taas duunareiden talous on heti koetuksella.
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli maanviljelijä ja äiti sihteeri. Ei meillä ollut varaa ylimääräiseen. Olen aina suorittanut koulun hyvin ja pääsinkin yliopistoon, jossa työn ohella opiskelut veivät melkein seitsemän vuotta. Ei ollut helppoa, ei tullut helpolla tuo maisterin tutkinto. Silti tämä olisi mahdollista monelle, kun minäkin siinä onnistuin. Nyt olen töissä ja palkka on noin 4000 euroa/kk. Veroja maksan siitä 26 %. Palkka on ihan ok, mutta en rikkaana silti itseäni pidä.
Kyllä, sama on mahdollista monelle tutkintoon asti. Mutta kun ei se paperi takaa enää mitään työpaikkaa. Olet onnekas, kun olet saanut työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi omilla ansioillaan vaurastuneet on aina niin tolkuttoman omahyväisiä?
AIka harva on täysin omilla ansioillaan vaurastunut. Paljon onnea on pitänyt olla mukana. Mutta sitä onnen osuutta ei myönnetä, ollaan vain omahyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi omilla ansioillaan vaurastuneet on aina niin tolkuttoman omahyväisiä?
AIka harva on täysin omilla ansioillaan vaurastunut. Paljon onnea on pitänyt olla mukana. Mutta sitä onnen osuutta ei myönnetä, ollaan vain omahyväisiä.
Tämä joo.
Aika moni on vaurastunut sen takia että hänellä on varakkaat vanhemmat. Vanhempien varallisuus siirtyy aina lapsille. Aika harvassa ovat ihmiset jotka ovat onnistuneet rikastumaan omin avuin.
Vierailija kirjoitti:
Se, että lukee korkeakoulututkinnon ja tekee kesätöitä ei takaa mitään vakituista työtä.
Tämä on totta. Ymmärsin tämän jo opiskellessani enkä ottanut lainkaan opintolainaa. Kävi niin kuin pelkäsin, en ole saanut töitä. Mutta opinpa kituuttamaan opiskellessani pienellä rahalla, sääli vaan että niin pitää tehdä jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
En minä sinun elämästäsi tiedä enkä ole niin väittänyt, mutta mielipiteistäsi ja sananvalinnoistasi välittyy kuva pikkuporvarillisesta, rajoittuneesta ihmisestä, jolla on kova kiire tuomita erilaiset ihmiset ja mielipiteet. Olet hyvin tyypillinen heikkoitsetuntoinen palstamamma, joka saa nostetta itselleen siitä, että haukkuu muita. Ei mitään erityistä, ei yllättävää. Yrittäjä et ole etkä ikinä voisi olla.
Taiteilijoitakin tarvitaan, mutta jos tämä maa toimisi tyypillisen näyttelijän tai muusikon taloudenpitokyvyillä, niin Suomi olisi todennäköisesti jo IMFn holhouksesssa. Annetaan siis kaikkien kukkien kukkia.
Vasemmistolaisen verbaalimaalarin analysoima patatylsä keskituloinen ihmisluokka joutuu kuitenkin kantamaan käytännössä suurimman taakan koko valtion tulopuolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärän kuvan piirtelit.
Sinä taas fanitat rikollisia, huumeidenkäyttäiä ja naisten hakkaajia ja hyväksikäyttäjiä.
En ole heikkoitsetuntoinen, vaan oikeastaan täysin päin vastoin. Olen paljon maailmaa nähnyt, ja olen melko varma että veikkauksesi siitä että elämäni mielenkiintoisuus kalpenee Loirin rinnalla ei pidä paikkaansa.
Sinä fanitat naisten hyväksikäyttäjiä ja hakkaajia, rikollisia ja juoppoja. En kehtaisi lähteä yhtään ketään kritisoimaan, varsinkaan ihmistä, josta et tied yhtään mitään muuta kuin että hän ei pidä noista mainitsemistasi ihmistyypeistä, jotka kohtelevat toisia ihmisiä huonosti.
Sinulla on äärettömän huono lukutaito. Kun listaan julkisuudesta tuttuja ihmisiä, jotka ovat innostaneet ja kiinnostaneet muita mutta jotka ovat olleet jossain vaiheessa uraa
Sinä aivan kirjaimellisesti sanoit, että he ovat hauskoja ja inspiroivat ihmisiä. Se on nimenomaan fanitusta.
Haukut myös täällä minua ahdasmieliseksi vaikka itselläsi on suuria haasteita ymmärtää erilaisuutta. Sinussa sivistys ja älykkyys jopa vaikuttaa herättävän vihan tunteita, ja se jos joku on surullista vihaa erilaisia kohtaan.
Ehkä kannattaisi työstää omaa ahdasmielisyyttäsi ennen kuin lähdet muita siitä syyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on just tätä. Joku universumin lottokone ilmeisesti arpoi
Ammatin
Puolison
Asuinpaikan
Lisääntymisen
+ Kaiken mahdollisen johon jostain kumman syystä kuitenkin muut kykenevät vaikuttamaan ja itse valitsemaan.
Ja mitään näistä ei voi mistään hinnasta muuttaa (koska se vaatisi vaivaa ja vastuun ottamista)...
Joten mikään elämässä ei ole omalla vastuulla.
Sukkaa olla noin köyhä.
Se, että olet sukulaisen kanssa samassa työpaikassa todistaa vain sen, että olet luuseri.
Muuttaa itsensä lapsettomaksi tai puolisottomaksi? Mitä vit^tua?? Pitäisi erota ja luopua lapsestaan vai?
Minusta on mielenkiintoista, että tuon kirjoittajan mukaan pitäisi heivata perhe, koti ja lapset ihan vain saadakseen töitä jostain kauempaa. Työttömyyttä on muutenkin ihan koko suomessa, ei muuttaminen ole mikään ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että lukee korkeakoulututkinnon ja tekee kesätöitä ei takaa mitään vakituista työtä.
Niin parempi vaan olla yrittämättä mitään vai? Hieno asenne.
Sanoiko joku niin? EI sanonut. Sinä itse tulkitsit sen noin, oma asenteesi tuossa paistaa läpi.
Vierailija kirjoitti:
Hah, vai ihan vain opiskelee. Jäi huomiotta että sinne opiskelemasnkin pitää päästä. Jos ei pääse Jos ei osaa matematiikkaa niin sitten pitää vaan olla köyhä.
Jos haluamasi alan pääsykokeissa pitää osata matematiikkaa niin sitä kannattaa harjoitella. Vaikkapa tunti päivässä jokainen päivä lukion ajan. Niin asiat yleensä opitaan, harjoittelun kautta. Ei kukaan synny valmiina.
EI matemaatikan osaaminenkaan takaa rikkautta tai työpaikkaa. Yliopistosta valmistuneita matematiikan maistereitakin on työttöminä.
Minä ymmärrän. Meillä oli niukasti ylimääräistä ollessani lapsi. Silti varmaan välillä olen ajattelematon tämän asian suhteen, sillä ei ole pakko miettiä toimeentuloa koko ajan. Emme ole rikkaita mekään, mutta kahden aikuisen vakaa talous.
Vierailija kirjoitti:
Sinä aivan kirjaimellisesti sanoit, että he ovat hauskoja ja inspiroivat ihmisiä. Se on nimenomaan fanitusta.
Haukut myös täällä minua ahdasmieliseksi vaikka itselläsi on suuria haasteita ymmärtää erilaisuutta. Sinussa sivistys ja älykkyys jopa vaikuttaa herättävän vihan tunteita, ja se jos joku on surullista vihaa erilaisia kohtaan.
Ehkä kannattaisi työstää omaa ahdasmielisyyttäsi ennen kuin lähdet muita siitä syyttämään.
Ovathan he hauskoja ja inspiroivat ihmisiä. En silti noita esimerkkihenkilöitä fanita. Sinulla taitaa olla hieman rajallinen sanavarasto, vai kuinka?
Ihailen aitoa klassista sivistystä ja viisautta, en suinkaan vihaa niitä. Akateeminen koulutuskin on arvostettavaa, jos se vain johtaisi tieteelliseen ajatteluun. Harvalla nykyään johtaa. Ja vielä harvemmalla on klassista sivistystä.
En jaksa tätä Iittala-Marimekko-tason keskustelua tämän enempää. Koeta pärjäillä, ja jätä päteminen vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on paljon vihaa heitä vastaan, jotka maksavat suurimman osan tämän maan veroista.
Olen lukenut ketjua. Missä sä sen vihan näet?
Suomihan on jo tarkkailussa, kun kokoomus ja persut eivät ole osanneet hoitaa taloutta.
Ymmärtävät kyllä. Eivät välitä paskaakaan miten muut voivat tai elävät.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on paljon vihaa heitä vastaan, jotka maksavat suurimman osan tämän maan veroista.
Kyllä saa olla kateellinen mulle siitä että tienaan 90 tuhatta euroa vuodessa, ymmärrän sen kyllä. Mutta sitä en voi sietää että minulle sanotaan että olen joku vapaamatkustaja ja en osallistu vaikka maksoin viime vuonnakin yli 30 tonnia ansiotuloveroa.
Kyllä ymmärrän. Olosuhteen paranivat vasta muutama viikko sitten ja luulen että en oikein uskalla iloita tästä kun pelkään epäonnistuvani. Mutta lahjoitimme sentään jo rahaa nuorille ja Ukrainaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon. Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.
Jep ja verojen jälkeen tilille jää 3t. Siitä, kun maksaa lainat, ruuat perheelle (4 hlö) ja muut normaalit kulut, niin ei jää paljon kadehdittavaa. Mies on lomautettu, joten ei tällä hetkellä osallistu taloudellisesti.
Lainat ja perhe olivat omia valintojasi...
Vierailija kirjoitti:
Elän kahden hyvätuloisen aikuisen perheessä ja olemme todella hyvässä elämäntilanteessa, kun asuntolaina on jo maksettu. Kyllä olen kiitollinen ja ymmärrän olevani etuoikeutettu monellakin tavalla, terveydestä, huolettomasta elämästä ja vakaudesta kaikin puolin. TOISAALTA ajattelen kyllä asioiden olevan suureksi osaksi omaa ansiotani. Olen saanut haluamani työn lapsuuden harrastuksen pohjalta, jota olen sinnikkäästi tehnyt 4-vuotiaasta alkaen. Olen hoitanut kouluni aina kiitettävästi ja ahkerasti, ja päässyt sen vuoksi aikoinaan yliopistoon. Olen tehnyt nuoruudessa monenlaisia töitä. Olen valinnut puolisoni ja ammattini fiksusti. Lisäksi valitsimme asuinpaikkamme järkevästi ja otimme maltillisen asuntolainan, jonka saimme nopsasti maksettua pois. Lisäksi huolehdin aktiivisisesti liikkumalla terveydestäni.
Kuolivatko vanhempasi kun olit pieni?
Satasia? 2500e tienaava saa nettona jotain 1700e, 5000 tienaava saa 3200e. Minusta eroa on hieman enemmän kuin satasia. Laskelmista puuttuu enemmän tienaavan luontaisedutkin.