Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?

Vierailija
15.02.2026 |

Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?

Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään? 

Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.

Kommentit (474)

Vierailija
381/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta arvaatteko mitä? Nämä ihmiset, vaikka ovatkin joutuneet verovelkoihin tai muihin talousvaikeuksiin, ovat paitsi innostaneet ihmisiä myös halutumpaa seuraa! Näiden indeksirahastoillaan kehuskelevien seuraa sen sijaan ei haluttuna pidetä. He ovat ikäviä ihmisiä. 

Lol. Minun on vaikeaa kuvitella, minkälainen ihminen pitää noiden luettelemiesi henkilöiden seuraa mitenkään haluttuna. Aivan jäätävää wt-menoa, enkä juuri voisi kuvitella kamalampaa vaihtoehtoa seuralle. 😁 Se sinun kaverisikin kuulostaa joltain ultimaalijuntilta, jonka seuraa ei kestäisi viittä minuuttia. 

Varmasti noin ankean ihmisen mielestä hauskat ihmiset ovat juntteja. Keskinkertaisen palstamamman täysin perusteetonta ylemmyyttä demonstroit. Sinulla ei ole kenellekään mitään annettavaa.

Vierailija
382/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja kaksi veljeäni olemme hyvätuloisia, kaikkien meidän nykyinen kuukausibruttopalkka on 6000 euroa tai yli. Meillä oli varsin vähävarainen lapsuus, eikä me perheenä tehty koskaan mitään ulkomaanmatkoja, ei ollut hienoa autoa, ei ollut edes omistusasuntoa. Vanhemmilla oli kohtuullinen palkka, mutta siitä aika iso siivu meni tupakkaan ja viinaksiin. Me lapset ollaan tehty jo teinivuosista asti paljon töitä. Ollaan kouluttauduttu ilman vanhempien rahallista tukea (no lukion maksoivat kaikille). Mitään pesämunaa ei saatu lapsuudenkodista, eikä isovanhempien perinnöistä valunut meille juuri mitään.

Miksi mun pitäisi nyt tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että pärjään taloudellisesti ihan hyvin? Itse autan vähävaraisia, annan rahaa esim. eläinten ja ympäristön suojeluun, ja maksan kiltisti veroni. Kasvatan lapseni vastuullisiksi ja pyrin elämään ekologista ja eettisesti kestävää elämää. Jos jollain toisella menee huonommin, se tuskin on minun vikani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000€ tukirahana ihan normaali raha yh-perheelle, missä on useita lapsia. Ei todellakaan mikään rikkauden raja. 

4000 tulona ei verovapaana. Palkkana taitaa vastata lähes 6000 euron tuloja, jolla pääsisit jo 10% parhaiten tienaavan joukkoon Suomessa 

Siis tuloinahan noilla on lapsilisät ja kaikki muutkin. Tuo 4000€ käteen yh-äidille, kenellä on paljon lapsia on ihan normaali raha. Ehkä monilapsiset yh-äidit sitten on parhaiten tienaavien joukossa, hyvin vetävät ja uhriutuvat. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 379: "Kelan maksimimäärä yleisessä asumistuessa on 447 e/ kk yksin asuvalle Turussa ja Tampereella."

Totta, mutta tuskin vuokranantajaa kiinnostaa loppujen lopulta, maksaako sen vuokran Kela vai vuokralainen itse. 

Vierailija
385/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tienaan 5000/kk, työskentelen sosiaalityöntekijänä. Mitä sinä minulta olet ostamassa? Kutoisinko sinulle villasukkia vai mitä ihmettä ajattelit? 

Tässä esimerkki julkisen sektorin ylisuurista palkoista. Opettajilla sama, tienataan yli neljäkin tonnia. Juuri tätä ei Suomen talous valitettavasti kestä. Sinänsä tärkeää työtä, mutta liian kallista maksajille.

Vierailija
386/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kaiken köyhyydestä. Tiedän myös miten siitä pääsee eroon. Ei laiskottelemalla ja Kelan tuella elämällä.

Tyypillistä suomalaista ajattelua. Oikeasti työnteolla ei kovin vihreälle oksalle pääse. PItää tehdä oikeita asioita ja laittaa raha poikimaan. Usein laiskotellessa tienaa paremmin kuin töitä tekemällä.

Vierailija
387/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta arvaatteko mitä? Nämä ihmiset, vaikka ovatkin joutuneet verovelkoihin tai muihin talousvaikeuksiin, ovat paitsi innostaneet ihmisiä myös halutumpaa seuraa! Näiden indeksirahastoillaan kehuskelevien seuraa sen sijaan ei haluttuna pidetä. He ovat ikäviä ihmisiä. 

Lol. Minun on vaikeaa kuvitella, minkälainen ihminen pitää noiden luettelemiesi henkilöiden seuraa mitenkään haluttuna. Aivan jäätävää wt-menoa, enkä juuri voisi kuvitella kamalampaa vaihtoehtoa seuralle. 😁 Se sinun kaverisikin kuulostaa joltain ultimaalijuntilta, jonka seuraa ei kestäisi viittä minuuttia. 

Varmasti noin ankean ihmisen mielestä hauskat ihmiset ovat juntteja. Keskinkertaisen palstamamman täysin perusteetonta ylemmyyttä demonstroit. Sinulla ei ole kenellekään mitään annettavaa.

Nuohan eivät mitenkään ole hauskoja, vaan enemmänkin surua ja sääliä herättäviä tapauksia. Juoppoja, rikollisia ja elämänhallinnan menettäneitä seassa tuossa listassasi. Mitä ihmeen hauskaa sellaisessa olisi? Ei yhtään mitään. Fiksut ja normaalilla älyllä varustetut ihmiset eivät tuollaista hauskana pidä vaan surevat noiden ihmisten kohtaloita. 

Tuossahan on myös useampi selkeästi heikkolahjainen joukossa. 

Voihan se toki olla, että hieman älykkäämmät jutut vaikuttavat kuivakoilta jos oma kapasiteetti ei aivan niiden ymmärtämiseen riitä. 

Vierailija
388/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

4000e on valtavan iso palkka.

Viestisi kertoo jo sen oleellisen että et taida ymmärtää sitä että valtaosa työläisistä tienaa 2000-3000 euroa kuukaudessa ja sillä palkalla ei nykyään tule toimeen.

4000e on todella hyvä palkka, se on suorastaan erittäin hyvä palkka.

Sillä pääsee vissiin toiseksi ylimpään tulodesiiliin. Ainakin kolmanneksi ylimpään. 

Vierailija
389/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kaiken köyhyydestä. Tiedän myös miten siitä pääsee eroon. Ei laiskottelemalla ja Kelan tuella elämällä.

Tyypillistä suomalaista ajattelua. Oikeasti työnteolla ei kovin vihreälle oksalle pääse. PItää tehdä oikeita asioita ja laittaa raha poikimaan. Usein laiskotellessa tienaa paremmin kuin töitä tekemällä.

Tämä sinun kommentti on tyypillistä suomalaisya ajattelua. Yrittäminen on helppoa ja vaatii vain vähän onnea. Jos joku rikastuu, niin se on laiskottelua. Olet täysin pihalla. 

Vierailija
390/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tienaan 5000/kk, työskentelen sosiaalityöntekijänä. Mitä sinä minulta olet ostamassa? Kutoisinko sinulle villasukkia vai mitä ihmettä ajattelit? 

Tässä esimerkki julkisen sektorin ylisuurista palkoista. Opettajilla sama, tienataan yli neljäkin tonnia. Juuri tätä ei Suomen talous valitettavasti kestä. Sinänsä tärkeää työtä, mutta liian kallista maksajille.

Pannaanko koulut ja sosiaalitoimistot kiinni?

Vierailija
391/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisia keskittää ja sulkea suurimman osan. 

Vierailija
392/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan 4500 ja siitä jää käteen 2800. Asun velattomassa 1900 luvun alun omakotitalossa joka lämpiää puilla. Aamulla on talvella n. 15 astetta sisälämpötila kelillä kuin kelillä. Käteen palkasta ei juurikaan jää lämmitysten sun muiden kustannusten jälkeen.

Velaton talo ja puilla lämpiää eikä tuollainen netto riitä? Ehkä kannattaisi tilata halvempia halkoja?

Vierailija
393/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan siis ettei rikas voi ymmärtää köyhän elämää jos ei ole sitä itse kokenut.

Itse olen, silti minulle vängätään vain vastaan etten tiedä mistä puhun ja tuurista kaikki vaan on kiinni.  Aika moni nykyään isotuloinen (tämän ketjun määritelmän mukaan) on aloittanut hyvin vaatimattomaista oloista. 

Ja tuntuu toimivan myös tliseen suuntaan, pienitloinen näkee jonkun "ison" ljvun vaikkapa 5000/kk... ei mitään hajua mitä sen eteen on pitänyt tehdä nuorempana ja nyt ylläpitääkseen tulotasoa. Sille 2 tonnia tienaavalle ei soiteta la-iltana että nurkkaan jäi pölyhippu, siihen puheluun vastaa ja toisen työtulosta joutuu pahoittelemaan joku ihan muu.

Vierailija
394/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisia keskittää ja sulkea suurimman osan. 

Yksityiskoulut tilalle ja vammaiset ja muut kuolkoon pois?

Vierailija
395/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä sinun kommentti on tyypillistä suomalaisya ajattelua. Yrittäminen on helppoa ja vaatii vain vähän onnea. Jos joku rikastuu, niin se on laiskottelua. Olet täysin pihalla. 

En ole kirjoittanut yrittämisestä mitään. Mistä sen keksit?

Vierailija
396/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomessa on 57000 korkeakoulututkinnon suorittanut työttömänä.

Minäkin olen joutunut etsimään töitä useaan kertaan. En jäänyt syyttelemään muita, muutin töiden perässä, olen ottanut alemman tason töitä, hankin toisen korkeakoulututkinnon, ja lopulta vaihdoin maata töiden perässä. Mitä nuo 57 000 on tehneet? 

Moni on jo lähtenyt ulkomaille töitä etsimään ja vielä useampi tulee lähtemään. Tilalle otetaan kone-insinöörejä elämään tukiaisilla. Yksilön kannalta on toki erittäin fiksua lähteä jos löytää muualta töitä.

Vierailija
397/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan opiskeltu ja tehty hirveästi työtä miehen kanssa kymmeniä vuosia. Nyt ollaan vauraita, nautitaan siitä ja todellakin olemme omalla työllämme onnemme ansainneet.   

En voi sietää vasemmistoa ja demareita jotka ovat koko ajan vaatimassa lisää veroja menestyneille.

Kyllä ihminen täytyy palkita kovasta työstä ja yrittämisestä. Muuten kukaan ei vaivaudu yrittämään ja ponnistelemaan.

Vierailija
398/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuohan eivät mitenkään ole hauskoja, vaan enemmänkin surua ja sääliä herättäviä tapauksia. Juoppoja, rikollisia ja elämänhallinnan menettäneitä seassa tuossa listassasi. Mitä ihmeen hauskaa sellaisessa olisi? Ei yhtään mitään. Fiksut ja normaalilla älyllä varustetut ihmiset eivät tuollaista hauskana pidä vaan surevat noiden ihmisten kohtaloita. 

Tuossahan on myös useampi selkeästi heikkolahjainen joukossa. 

Voihan se toki olla, että hieman älykkäämmät jutut vaikuttavat kuivakoilta jos oma kapasiteetti ei aivan niiden ymmärtämiseen riitä. 

Lista ei ollut mikään tyhjentävä luettelo, kuten tunnut olettavan. Mutta tokihan Vesa-Matti Loiri on ruttunaamaisen arvostelevan palstamamman mielestä epäonnistuja ja ressukka, vaikka on pelannut SM-tasolla jalkapalloakin. Elänyt taatusti rikkaamman elämän kuin sinä, joka jaksat vieläkin olla ihastunut "heikkolahjainen"-sanaan. Johan se 12 vuotta sitten uudelleenherätettiin käyttöön ja siitä lähtien mammat ovat sitä ihastuksissaan toistelleet luullen itse olevansa jotenkin älykkäitä. Todistat jo ilmaisullasi olevasi kapeakatseinen ihminen ja taloudellisesti täysin riippuvainen itseäsi lahjakkaampien ihmisten hyväntahtoisuudesta.

Olet surullinen tapaus.

Vierailija
399/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä, että kun aloituksessa kysytään, ymmärtävätkö hyvätuloiset olevansa hyvässä asemassa, niin kirjoittaja toisensa jälkeen tulee pätemään ja kertomaan, miten hienosti on asiansa hoitanut. Tämä palsta ei koskaan petä :-D

Vierailija
400/474 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla palkalla yhtään sen kummempaa elämää eletä. Ihan vääristynyt käsitys jos pitää 4000 bruttotulolla jotain rikkaana. Mutta ehkä se kuvastaa tätä persaukisten kansaa. Työllähän tässä maassa ei rikastu. 

Ap kirjoitti, että ymmärtääkö hyvätuloiset eli  yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa. Ei hän kirjoittanut heidän olevan rikkaita. Jos molemmat vanhemmat tienaavat tuon tai vain toinenkin niin onhan se ihan eri asia tulla toimeen kuin esim. varhaiskasvatuksen opettajan, keittäjän, lähihoitajan, siivoojan, myyjän, kampaajan, toimistosihteerin, kirjanpitäjän palkalla toimeen. Jos vielä olisi yh niin olisi siinä tekemistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän