20000€ tavallisella säästötilillä. Miten tuon voisi sijoittaa niin että poikisi vähän paremmin
En ymmärrä näistä jutuista mitään. Onko joku pankin rahasto ok?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Älä sijoita sitä, jos et ole valmis menettämään mahdollisesti kaiken. 20t e on ihan kiva raha ja pahan päivän vara, jota ei kannata heittää roskiin. Palstalla tuntuu olevan vain vauraita ja menestyviä sijoittajia, mutta kyllä se on ihan tuurista kiinni, ja moni on joutunut pettymään.
On kyllä ihan täyttä p.skaa tuo kommentti. Eläkkeet olisivat nyt alle tonnin kaikille kuussa jos eläkevakuutusyhtiöt sijoittaisivat rahastonsa tuolla logiikalla.
Indeksirahastojen kulut ovat mitättömiä ja tuotot keskiimäärin 5-10%, osakemarkkinoiden heilahtelujen risikä voi lisäksi halutessaan vähentää sijoittamalla osan korko ja velkakirjarahastoisin, korkeakorkoisille tileille (mm. Bank Norwegian) Mitä lähempänä on eläkettä, sitä tärkeämpää on etteivät kaikki rahat ole kiinni osakkeissa ja osakerahstoissa.
PItämällä kymppitonneja vuodesta toiseen käyttötilillä, ainoa joka häviää varmasti olet sinä. Ja ainoa joka voittaa on pankki, joka sijoittaa saman summan juuri em. tavalla.
Vierailija kirjoitti:
tuo on niin pieni summa ettet saa sillä kuin kuluja, tilinhoito ja tuoton verotus vuodenvaihteessa syö enemmän kuin se tuotto olisi, jos sitä edes tulisi. Eli pääomaasi pankki jyrsii hiljalleen itselleen.
Puhdasta paskaa.
1) matemaattisesti TÄYSIN MAHDOTONTA että prosenttipohjainen vero veisi KOSKAAN enempää kuin tuotto. Ja REALISOIMATONTA TUOTTOA EI suomessa VEROTETA. ja
2)"tilin hoito" mitä se lieneekin, on rahastoissa jo vähennetty siitä tuotosta, eli siitä ei erikseen mitään tarvitse maksaa. Osakkeissa taas säilytys taitaa olla kaikissa pankeissa maksutonta, eli NIISTÄKÄÄN ei mene mitään.
Rahastoihin vaan, esim op-maailma, op-suomi, op-amerikka. Tutustu esim https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/saastot-ja-sijoitukset/rahastot/kaik…;
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisella säästötilillä, eli siis käytännössä nollakorolla? Ihan ensimmäiseksi avaisin korkeakorkoisen säästötilin (esim. Svea tai Bank Norwegian). Sinne alkuun koko summa, kunnes olet ehtinyt opiskella sijoittamisesta vähän lisää. Jos et halua elää reunalla, niin jättäisin sinne 3-6 kk menoja vastaavan summan puskuriksi sijoittamisen aloittamisen jälkeenkin.
Paremman tuoton saa kyllä pankin rahastoilla, säästötilien korot eivät päätä huimaa tällä hetkellä. Ja kun rahat ovat rahastoissa, ehtii opiskelemaan asioista enemmän sillä välin jos haluaa. Jos ei halua, niin tuotto on silti parempi kuin säästötilillä.
Pankin rahastot voivat tuottaa myös tappiota aivan kuten muutkin sijoitukset. Pitkällä aikavälillä se on toki epätodennäköistä, jos pankin rahastoiksi ajatellaan tässä niitä tavanomaisia laajasti hajautettuja yhdistelmärahastoja. Lyhyellä aikavälillä, kuten 3-6 kk, ei ole mitenkään tavatonta ottaa niissäkin takkiin vaikka 10 %.
Niin kauan kuin ihminen ei itse ymmärrä sijoittamisesta niin paljon, että osaa perustella miksi oma riskinottokyky sallii puskurinkin altistamisen markkinariskille, en koskaan neuvoisi laittamaan kaikkea suoraan sijoituksiin. En edes yhdistelmärahastoon.
20 tonnista suurimmalla osalla onneksi jää vielä reilusti rahaa yli sijoittamiseen, vaikka sen 3-6 kk menot jättää jemmaan.
Vierailija kirjoitti:
Rahastoihin vaan, esim op-maailma, op-suomi, op-amerikka. Tutustu esim https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/saastot-ja-sijoitukset/rahastot/kaik…;
En suoraan sanottuna ymmärrä tätä rahastojen hehkuttamista. Ne eivät ole mitenkään erinomaisia sijoitustuotteita. Ne ovat vähän kuin sijoittamismaailman wolt-lounaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suoraan sanottuna ymmärrä tätä rahastojen hehkuttamista. Ne eivät ole mitenkään erinomaisia sijoitustuotteita. Ne ovat vähän kuin sijoittamismaailman wolt-lounaat.
Rahasto on erinomainen tapa saada sijoituksille hyvä hajautus (= pienempi riski) pienellä vaivalla. Toki on syytä valita rahasto, jossa on pienet kulut.
Rahastoilla ei saa mitään lottovoittoja, joissa sijoituksen arvo nopeasti monin- tai monikymmenkertaistuisi, mutta niillä saa sijoituksilleen pitkällä aikavälillä vakaata tuottoa. Omien rahastosijoitusteni keskimääräinen vuosituotto viimeisen 15 vuoden ajalta on 12,80 %. Minulle se on riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisella säästötilillä, eli siis käytännössä nollakorolla? Ihan ensimmäiseksi avaisin korkeakorkoisen säästötilin (esim. Svea tai Bank Norwegian). Sinne alkuun koko summa, kunnes olet ehtinyt opiskella sijoittamisesta vähän lisää. Jos et halua elää reunalla, niin jättäisin sinne 3-6 kk menoja vastaavan summan puskuriksi sijoittamisen aloittamisen jälkeenkin.
Paremman tuoton saa kyllä pankin rahastoilla, säästötilien korot eivät päätä huimaa tällä hetkellä. Ja kun rahat ovat rahastoissa, ehtii opiskelemaan asioista enemmän sillä välin jos haluaa. Jos ei halua, niin tuotto on silti parempi kuin säästötilillä.
Pankin rahastoilla? Ainakin asuntorahastoissa rahat ovat hyvässä tallessa. Voi mennä vuosia ennen kuin lunastustoimeksianto toteutuu.
Op jäädytti vuokratuotto rahastot. Olisin halunnut rahat jo joulukuussa 2024 ja saan ne vasta tammikuussa 2027. En todellakaan sijoita enää mihinkään muuhun kuin säästötilille.
Vierailija kirjoitti:
Miten perustelet väittämäsi 'sijoitusmaailman wolt-lounaista'? En tunne yhtäkään edes keskivarakasta joka EI olisi sijoittanut rahastoihin parina viime vuosikymmenenä.
Indeksin voittamista yrittävistä epäonnistuu valtaosa jopa ammattilaisista kun asiaa on tutkittu. Anonyymeillä keskustelupalstojen harrastelijoilla luku on tietysti omissa puheissa käänteinen : )
Only about 3% to 10% of professional investors and active fund managers consistently beat the market (specifically the S&P 500) over long periods.
"Op jäädytti vuokratuotto rahastot. Olisin halunnut rahat jo joulukuussa 2024 ja saan ne vasta tammikuussa 2027. En todellakaan sijoita enää mihinkään muuhun kuin säästötilille."
eli
1) valitsit ITSE riskisen kohteen joka on tunnetusti epälikvidi
2) KUN riski toteutui ja pankki ryhtyi SUOJELEMAAN SINUN PÄÄOMAASI pidit sitä huononoa.
3) Sitten syytät OMISTA VALINNOISTASI muita, ja leimaat koko sijoittamisen huijaamiseksi tai ainakin hyvin epämääräiseksi touhuksi.
Hyvin sä vedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten perustelet väittämäsi 'sijoitusmaailman wolt-lounaista'? En tunne yhtäkään edes keskivarakasta joka EI olisi sijoittanut rahastoihin parina viime vuosikymmenenä.
Indeksin voittamista yrittävistä epäonnistuu valtaosa jopa ammattilaisista kun asiaa on tutkittu. Anonyymeillä keskustelupalstojen harrastelijoilla luku on tietysti omissa puheissa käänteinen : )
Only about 3% to 10% of professional investors and active fund managers consistently beat the market (specifically the S&P 500) over long periods.
Indeksirahastoilla häviät AINA, 100% varmuudella indeksille. Vähän, mutta häviät silti. Koska ideksi on täysin kuluton LASKENNALLINEN RAKENNE. Indeksirahastolle syntyy AINA kuluja jotka leikkaavat tuottoa. (esim kaupankäynnistä).
Kortti tuo, kortti vie.
Kurkoo tyrkkää kurkoo tyrkkää
Vierailija kirjoitti:
Indeksirahastoilla häviät AINA, 100% varmuudella indeksille. Vähän, mutta häviät silti. Koska ideksi on täysin kuluton LASKENNALLINEN RAKENNE. Indeksirahastolle syntyy AINA kuluja jotka leikkaavat tuottoa. (esim kaupankäynnistä).
Periaatteen miehenä häviät sitten indeksille kunnolla, kun leikit osakasiantuntijaa osakepoiminnalla tai makuttamalla rahojasi tileillä? Kyllä minulle kelpaavat 0,25 prosentin hallintokulut noihin verrattuna erittän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteen miehenä häviät sitten indeksille kunnolla, kun leikit osakasiantuntijaa osakepoiminnalla tai makuttamalla rahojasi tileillä? Kyllä minulle kelpaavat 0,25 prosentin hallintokulut noihin verrattuna erittän hyvin.
Tänä vuonna 10,27% ylituotto pääsalkullani verrattuna vertailuindeksiin.
Itse olen todella, todella turvallisuushakuinen. Usein sanotaan että sijoita vain se minkä olet valmis menettämään ja tämän olen sisäistänyt todella vahvasti, mutta silti sen toteuttaminen on vaikeaa. Voin menettää sen 200 euroa jonka laitan rahastoon kuussa, mutta siinä vaiheessa kun siellä rahastossa alkaa olla kymppitonneja, en minä hyvänen aika sitä enää ole valmis menettämään. Siispä olen päätynyt siihen että mulla on lyhyen aikavälin tavoiterahastoja (eli säästän rahastoon vaikkapa keittiöremontin verran ja sitten toteutan sen remontin niillä rahoilla) mutta suurimmat säästöt mulla on ihan tileillä. Niillä on se riski jonka olen isompien rahojen kanssa valmis ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voittavat anonyyminä indeksin joka vuosi. Sitten kun asiaa tutkittu avaamalla salkut omalla nimellä niin:
Erittäin harvat amatöörisijoittajat menestyvät johdonmukaisesti markkinoilla, ja tutkimusten mukaan yli 9599 % aktiivisista yksittäisistä kauppiaista suoriutuu heikommin tai kärsii merkittäviä tappioita, usein epäonnistuen yksinkertaisten osta ja pidä -strategioiden voittamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen todella, todella turvallisuushakuinen. Usein sanotaan että sijoita vain se minkä olet valmis menettämään ja tämän olen sisäistänyt todella vahvasti, mutta silti sen toteuttaminen on vaikeaa. Voin menettää sen 200 euroa jonka laitan rahastoon kuussa, mutta siinä vaiheessa kun siellä rahastossa alkaa olla kymppitonneja, en minä hyvänen aika sitä enää ole valmis menettämään. Siispä olen päätynyt siihen että mulla on lyhyen aikavälin tavoiterahastoja (eli säästän rahastoon vaikkapa keittiöremontin verran ja sitten toteutan sen remontin niillä rahoilla) mutta suurimmat säästöt mulla on ihan tileillä. Niillä on se riski jonka olen isompien rahojen kanssa valmis ottamaan.
Tuo "sijoita vain se minkä olet valmis menettämään" on TYPERIN MAHDOLLINEN ohje.
YKSIKÄÄN sijoittaja ei noudata tuota ohjetta, Koska YKSIKÄÄN ihminen ei ole valmis menettämään satojatuhansia tai miljoonia. SIKSI sijoittajat hajauttavat. tuo voi päteä YHDEN YKSITTÄISEN sijoituskohteen kohdalla esim osakkeissa, mutta ei koko sijoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
tutkimusten mukaan yli 9599 % aktiivisista yksittäisistä kauppiaista suoriutuu heikommin
po. 95 - 99%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voittavat anonyyminä indeksin joka vuosi. Sitten kun asiaa tutkittu avaamalla salkut omalla nimellä niin:
Erittäin harvat amatöörisijoittajat menestyvät johdonmukaisesti markkinoilla, ja tutkimusten mukaan yli 9599 % aktiivisista yksittäisistä kauppiaista suoriutuu heikommin tai kärsii merkittäviä tappioita, usein epäonnistuen yksinkertaisten osta ja pidä -strategioiden voittamisessa.
Minulla on VUOSIEN sijoitustiedot ihan julkisissa lähteissä nähtävillä, siitä vain sherlockoimaan.. Ja kyllä olen ollut myös ihan talouslehdissäkin useita kertoja niin kapenee entisestään kuka vähän reilusta miljoonasta osakesijoittajasta olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo "sijoita vain se minkä olet valmis menettämään" on TYPERIN MAHDOLLINEN ohje.
YKSIKÄÄN sijoittaja ei noudata tuota ohjetta, Koska YKSIKÄÄN ihminen ei ole valmi
Se on ihan hyvä teidän sijoitusgurujen tajuta että moni meistä on juuri näin typerä. Me emme ole valmiita ottamaan minkäänlaisia riskejä.
JA vaikka näin olisi että ostovoima olisi sama, (ei ole,) niin SILTI sijoittaminen OLISI kannattanut koska tilillä pitämällä se summa olisi 20 000 eli ostovoima VIELÄ PIENEMPI.