Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

20000€ tavallisella säästötilillä. Miten tuon voisi sijoittaa niin että poikisi vähän paremmin

Vierailija
14.02.2026 |

En ymmärrä näistä jutuista mitään. Onko joku pankin rahasto ok? 

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen todella, todella turvallisuushakuinen. Usein sanotaan että sijoita vain se minkä olet valmis menettämään ja tämän olen sisäistänyt todella vahvasti, mutta silti sen toteuttaminen on vaikeaa. Voin menettää sen 200 euroa jonka laitan rahastoon kuussa, mutta siinä vaiheessa kun siellä rahastossa alkaa olla kymppitonneja, en minä hyvänen aika sitä enää ole valmis menettämään. Siispä olen päätynyt siihen että mulla on lyhyen aikavälin tavoiterahastoja (eli säästän rahastoon vaikkapa keittiöremontin verran ja sitten toteutan sen remontin niillä rahoilla) mutta suurimmat säästöt mulla on ihan tileillä. Niillä on se riski jonka olen isompien rahojen kanssa valmis ottamaan. 

Tuo "sijoita vain se minkä olet valmis menettämään" on TYPERIN MAHDOLLINEN ohje. 

YKSIKÄÄN sijoittaja ei noudata tuota ohjetta, Koska YKSIKÄÄN ihminen ei ole valmi

Sillä neuvolla tarkoitetaan sitä, että ihmiset sisäistäisivät, että ei saa sijoittaa sellaisia rahoja, joita voi ehkä tarvita pian jonkun yllättävän menon vuoksi. Että pitää aina jättää sellaiseen sijoituskohteeseen varoja, jossa on vähemmän riskiä, ettei tarvi mennä myymään sellaisia, jotka ovat juuri tarvitsemishetkellä miinuksella. 

Vierailija
122/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahastoihin vaan, esim op-maailma, op-suomi, op-amerikka. Tutustu esim https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/saastot-ja-sijoitukset/rahastot/kaik…;

En suoraan sanottuna ymmärrä tätä rahastojen hehkuttamista. Ne eivät ole mitenkään erinomaisia sijoitustuotteita. Ne ovat vähän kuin sijoittamismaailman wolt-lounaat. 

itsellä osakkeita hajautetusti ja sitten pasiivisia indeksirahastoja. Indeksirahastoista on tullut parempi tuotto. Ehkä asia oisi toinen, jos olin miljonääri osakemarkkinoilla. En vielä ole. Joku päivä sitten. Tosin tiedä häntä millaiset sijoitusmarkkinat meillä silloin on. Juuri nyt minulle paras on passiivinen indeksirahasto. Ja huomaa: minulle paras. Joku muu tekee hurjia tilejä aktiivisella osakekaupankäynnillä. 

ja indeksirahastoista tosiaan on todettu, että pärjäävät tilastollisesti paremmin kuin ammattisijoittajat. niiden huono puoli toki on se, että yksittäinen indeksirahastoon sijoittaja ei voi olla mukana vaikuttamassa osakeostoissa, mutta toisaalta siinä sen hienous myös on. Säästyy omaa aikaa. 

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pieni summa olettaa saavansa suuria tuottoja lyhyessä ajassa. Jos ajatellaan vaikka kymmeniä vuosia eteenpäin, niin kyllä tämäkin summaa saattaa käynnistää jonkinlaisen kasvun ja hyödyn. 

Vierailija
124/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sillä neuvolla tarkoitetaan sitä, että ihmiset sisäistäisivät, että ei saa sijoittaa sellaisia rahoja, joita voi ehkä tarvita pian jonkun yllättävän menon vuoksi. Että pitää aina jättää sellaiseen sijoituskohteeseen varoja, jossa on vähemmän riskiä, ettei tarvi mennä myymään sellaisia, jotka ovat juuri tarvitsemishetkellä miinuksella. "

Ideana tosiaan on, että sijoitukset olisi täysin erillään ja erikseen olisi puskuriraha vaikka pienikorkoisella säästötilillä, josta voi helposti ottaa niihin yllättäviin menoihin rahaa. Metsään mennään jos pitää kajota sijoituksiin jonkun arkisen rahanmenon vuoksi. Ensin puskuri kuntoon ja sitten sijoittelemaan, kuukausittain voi lisätä pienen summan myös puskuriin.

Vierailija
125/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös säästötili kannata noin yleisesti ottaen:

- asuntojen hinnat laskeneet

- samalla rahalla saa hienompia teknisiä vempaimia kuin aikaisemmin

- kullan hinta romahti

- bitcoin romahti

- osakkeet heiluu miten sattuu

Vierailija
126/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tataarit Wikipedia . Niillä on pankkeja oikein.  Ja vaatekauppoja. 

Vierailija
127/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tataarit tuottaa venäjän öljyn Tatarstanista .  

Vierailija
128/128 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta koko rahalla Mandatumia joka nyt 7,18€/kpl ja maksaa 0,85€ osinkoa/osake. 20000€ saat noin 2785kpl Mandatumin osakkeita joista saat tänä keväänä 3276€ osinkoa! Kertokaa parempi varma tulo tuolle summalle ennen juhannusta? Tästä vinkki talteen 👍