Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

20000€ tavallisella säästötilillä. Miten tuon voisi sijoittaa niin että poikisi vähän paremmin

Vierailija
14.02.2026 |

En ymmärrä näistä jutuista mitään. Onko joku pankin rahasto ok? 

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on VUOSIEN sijoitustiedot ihan julkisissa lähteissä nähtävillä, siitä vain sherlockoimaan.. Ja kyllä olen ollut myös ihan talouslehdissäkin useita kertoja niin kapenee entisestään kuka vähän reilusta miljoonasta osakesijoittajasta olen. 

Minä, minä ja minä, kun on moneen kertaan tutkittu että yli 95% aktiivisista kaupankäyjistä ottaa pataan indeksiltä, niin silti ehdottelet sitä täällä paremmaksi vaihtoehdoksi kuin rahastosijoittamista? 

Olen seurannut aika monta vuotta sijoituskeskusteluja paljon tätäkin asiallisemmilla foorumeilla ja huomannut että anonyymit voitot ovat kääntäen verrannollisia tutkittuun tietoon. Koskien jopa ammattisijoittajia. Eli jos nyt pysyttäisiin yleisissä tosiasioissa jotka ovat myös tarkistettavissa, niin keskustelu voisi edetäkin johonkin?

Vierailija
102/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "sijoita vain se minkä olet valmis menettämään" on TYPERIN MAHDOLLINEN ohje. 

YKSIKÄÄN sijoittaja ei noudata tuota ohjetta, Koska YKSIKÄÄN ihminen ei ole valmi

Se on ihan hyvä teidän sijoitusgurujen tajuta että moni meistä on juuri näin typerä. Me emme ole valmiita ottamaan minkäänlaisia riskejä. 

Ja siten otatte VARMAN tappion (ei siis riskin tappiosta vaan TAPPION)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo "sijoita vain se minkä olet valmis menettämään" on TYPERIN MAHDOLLINEN ohje. 

YKSIKÄÄN sijoittaja ei noudata tuota ohjetta, Koska YKSIKÄÄN ihminen ei ole valmi

Se on ihan hyvä teidän sijoitusgurujen tajuta että moni meistä on juuri näin typerä. Me emme ole valmiita ottamaan minkäänlaisia riskejä. 

Miksi olet noin aggressiivinen? Ei tarvitse huutaa. 

Vierailija
104/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet noin aggressiivinen? Ei tarvitse huutaa. 

Jos on niin typerä että jotenkin voisi välttää riskejä sietääkin vähä kopistella. 

Riskejä et voi koskaan välttää. 

Vierailija
105/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me emme ole valmiita ottamaan minkäänlaisia riskejä. 

Juuri näin, pankille tilitallettaja on varma paisti marginaalin osalta, maksettu mitätön korko häviää inflaatiollekin lähes aina

Jos eläkevakuutusyhtiöt toimisivat samoin kuin uskolliset käyttötilitallettajat, eli jakaisivat pankeille ilmaista rahaa sijoitettavaksi, niin kovin isoja eläkkeitäkään ei kannattaisi kyllä odotella.

Vierailija
106/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä ihan se ja sama mitä vauvapalstan sijoittajagurut minusta ja rahoistani ajattelevat. Rahani pysyvät jatkossakin tileillä. Otan mieluummin sen VARMAN TAPPION kuin MINKÄÄNLAISTA RISKIÄ. 

Vierailija
107/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä ihan se ja sama mitä vauvapalstan sijoittajagurut minusta ja rahoistani ajattelevat. Rahani pysyvät jatkossakin tileillä. Otan mieluummin sen VARMAN TAPPION kuin MINKÄÄNLAISTA RISKIÄ. 

pitämällä rahasi tilillä OTAT YHÄ RISKIÄ. ET VOI VÄLTTYÄ RISKIN OTTAMISELTA. 

se riskio on KUINKA ISON TAPPION OTAT. 

Vierailija
108/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen lukenut tuottaa tahtoo kadota noissa rahastoissa hallintokuluihin. 

Vierailija
109/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha menee rahan luokse. Jos otetaan Helsingin Kulosaaren paremmalta puolelta parikymmentä varakkainta taloutta, osakevarallisuutta löytyy todennäköisesti lähes kaikilta. Ja sama 180 astetta toiseen suuntaan Helsingin Vesalassa tai Kontulassa. Mitä tästä sitten opimme tai emme opi, se vaihtelee henkilöittäin.

Vierailija
110/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lukea rahaston avaintietoesite, jotka löytyvät aina netistä rahaston esittelyn yhteydessä. Indeksirahastoissa tyypillisesti 0,1-0,4% kun pitkän ajan oletetut tuotto-odotukset ovat yli 7 prosenttia. Eli mistä olet lukenut ja mitä?

Vierailija
111/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha menee rahan luokse. Jos otetaan Helsingin Kulosaaren paremmalta puolelta parikymmentä varakkainta taloutta, osakevarallisuutta löytyy todennäköisesti lähes kaikilta. Ja sama 180 astetta toiseen suuntaan Helsingin Vesalassa tai Kontulassa. Mitä tästä sitten opimme tai emme opi, se vaihtelee henkilöittäin.

Saattaisit yllättyä. Mutta mitä tästä sitten opit tai et opi, se riippuu sinusta. 

Vierailija
112/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä toistetaan usein, mutta se on täyttä huuhaata, kunhan valitsee sellaiset rahastot, joissa on pienet kulut.

Omien rahastosijoitusteni keskimääräinen vuosituotto viimeisen 15 vuoden ajalta on kulujen jälkeen 12,80 %.

Vierailija
113/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet yli 50 v  niin älä sijoita mihinkää. Kohta rytisee.

Vierailija
114/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaisit yllättyä. Mutta mitä tästä sitten opit tai et opi, se riippuu sinusta. 

Omaan taloudenpitoon liittyvä tietämättömyys tällä palstalla on suorastaan käsittämätöntä. Ei ihme että Suomella menee miten menee, kun monilta ihmisiltä ovat perusasiatkin taloudesta hukassa. Taloustiedon tunteja tarvittaisiin lisää ja paljon jo yläasteelle.

Vierailija
115/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet yli 50 v  niin älä sijoita mihinkää. Kohta rytisee.

Voi rytistä tai ei rytise. Varmaa on kuitenkin että markkinan ajoittaminen epäonnistuu keskimäärin useammin kuin päinvastoin. Sijoituspalstoilla 'kohta rytisee' ennustajia on aina ja suhdanteen joka vaiheessa. Oli ja on myös silloin kun osakkeet olivat/ovat niin halpoja että ostamalla on tehnyt kymmenien prosenttien tuotot parissa vuodessa.

Jos olet nyt 50-vuotias, markkinoille tulee keskimäärin kaksi isompaa romahdusta ennen kuin täytät 65 vuotta, mutta korkoa korolle laskettuna tulet ns. pitkällä salkulla olemaan silti keskimäärin kymmeniä tai jopa satoja prosentteja plussalla siihen mennessä.

Vierailija
116/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Op:n omistaja-asiakkaille indeksirahastot ovat halpoja. Rahastoja valitessa saa kuitenkin olla tarkkana, kun osassa on isommat kulut. Matalakuluisia ovat siis esim. Op Suomi, Pohjoismaat, Eurooppa ja Maailma.

Vierailija
117/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ihmeessä vaikka määräaikaiselle vuoden tilille. Vit saada vielä 2.5% koron . Se tekee 5002-30% vero=350e puhtaana käteen. Simppeliä.

Vierailija
118/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaan taloudenpitoon liittyvä tietämättömyys tällä palstalla on suorastaan käsittämätöntä. Ei ihme että Suomella menee miten menee, kun monilta ihmisiltä ovat perusasiatkin taloudesta hukassa. Taloustiedon tunteja tarvittaisiin lisää ja paljon jo yläasteelle.

Kun siellä tileillä on kymppitonneja, talo on velaton, ja lisää rahaa tulee useita tuhansia joka kuukausi, niin uskon olevani ihan riittävän hyvässä asemassa. Rahan kerääminen rahan vuoksi ei ole minulle niin tärkeää että olisin valmis menettämään yöuneni sijoitusten riskejä miettiessäni. 

Liikuttavan huolestuneita te jotkut kyllä olette anonyymin vauvapalstalaisen vajavaisista sijoitustaidoista. 

Vierailija
119/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla on VUOSIEN sijoitustiedot ihan julkisissa lähteissä nähtävillä, siitä vain sherlockoimaan.. Ja kyllä olen ollut myös ihan talouslehdissäkin useita kertoja niin kapenee entisestään kuka vähän reilusta miljoonasta osakesijoittajasta olen. "

Uskon kyllä, että puhut totta. Mutta tiedät itsekin, että olet harvinainen poikkeus. Senhän takia sinua on haastateltukin talouslehtiin.

Kuitenkin tutkimusten mukaan suurin osa ammattilaisistakin häviää indekseille. On hyvin epätodennäköistä, että täällä kyselevä aloittelija pärjäisi pitkällä tähtäimellä heitä paremmin. Hänelle pienikuluinen indeksirahasto on paljon turvallisempi valinta.

Vierailija
120/128 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin alkaa euro poikimaan:

Enää 3 viikkoa ja on 9.3.2026 ja LVV tulee antamaan Tulikiven omistamalle Nordic Talc Oy:lle ympäristöluvan (10 kk sääntö).

Google Trends kertoo, että talven edetessä Tulikiveä on Suomessa googlattu kasvavissa määrin ja mikäs tässä näillä todella korkeilla sähkön hinnoilla ja välipäivien sähkökatkoilla. Tässä muutos verrattuva edellisen vuoden vastaavaan kuukauteen:
12/25 +23%
01/26 +55%
02/26 +43%

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä