20000€ tavallisella säästötilillä. Miten tuon voisi sijoittaa niin että poikisi vähän paremmin
En ymmärrä näistä jutuista mitään. Onko joku pankin rahasto ok?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma. En ymmärrä mitään noista sijoitus ja rahasto asioista.
En minäkään muuta kuin että kaikki voi mennä sen siliän tien jos kurssit romahtaa! Varoitetaanhan tuosta jo etukäteen. Ja kaverilla on sijoitettuba 3000 euroa. Ollut jo n. 10 vuotta. Ei kuulemma ole tullut plussaa kuin kahvirahat. Että en viitsisi vaivautua. Jo mummoni sanoi aikoinaan et tyhjän saa tekemättä ja ilmaista rahaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisella säästötilillä, eli siis käytännössä nollakorolla? Ihan ensimmäiseksi avaisin korkeakorkoisen säästötilin (esim. Svea tai Bank Norwegian). Sinne alkuun koko summa, kunnes olet ehtinyt opiskella sijoittamisesta vähän lisää. Jos et halua elää reunalla, niin jättäisin sinne 3-6 kk menoja vastaavan summan puskuriksi sijoittamisen aloittamisen jälkeenkin.
Paremman tuoton saa kyllä pankin rahastoilla, säästötilien korot eivät päätä huimaa tällä hetkellä. Ja kun rahat ovat rahastoissa, ehtii opiskelemaan asioista enemmän sillä välin jos haluaa. Jos ei halua, niin tuotto on silti parempi kuin säästötilillä.
Pankin rahastoilla saa varman tuoton ainoastaan pankki. Sehän näiden rahastojen idea on.
Indeksirahastot on sua varten. Viisaammat miettii että tuottoa tulee. Itse vain maksat rahojen noston yhteydessä voitosta verot.
Vierailija kirjoitti:
20 000 e 5% korolla 40 vuodessa --> 147 168,35 e
Tuohon juuri moni haksahtaa... kyseinen summa 40v. Päästä on suurinpiirtein samanarvoinen kuin alkoituspesämuna. Tulos plus miinus nolla. Jokainen vähänkään älykäs tuon tajuaa... toki saatat omistaa 147 donaa mutta saa sillä sen saman mitä nyt jo tuolla 20 tonnisellasi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on keksitty. Sieltä LÖYTÄÄ tasan tarkkaan tiedot sijoittamiseen ihan ilmaiseksi.
Olen tänä vuonna tienannut sijoituksilla 12000 €.
Ai niikö. Minä taas olen 2500e pakkasella! Eipä kaikki tienaa. Ei myöskään tuttuni. On vielä enemmän miinuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tiedä jostain asiasta, niin siitä voi ottaa selvää ja opiskella. Jos ei tiedä sijoittamisesta mitään, eikä halua opiskella, ei kannata sijoittaa. Ja asian opiskelu ei tarkoita vauvapalstalla kyselemistä.
Joku on tätä heti miinustamassa. Mutta voihan sitä tietenkin olla ottamatta asiasta selvää, ja tehdä niinkuin pankkitäti ja vauvapalsta sanoo. Ei kyllä kovin järkevää ole sellainen.
Hävettää lukea tällaisia kommentteja. Hyvä kysyä mielipiteitä laaja-alaisesti vaikka ottaa itsekin asioista selvää. Varmasti kysyjällä on oma käsityksensä asiasta. Jos ei ole mitään järkevää kommentoitavaa voi jättää kirjoittamatta kokonaan.
Tradekan tuotto-osuudet. Vuonna 2025 maksettiin 5,75 prosentin korko. Tavoite tälle vuodelle 4,75%.
Tai Suomi indeksirahasto, OP n rahasto.
Merja Mähkä selittää asiat niin että noviisikin ymmärtää, kannattaa käydä katsomassa vaikka instassa.
Itselläni on Indeksirahastoissa OP-Maailma, Eurooppa ja Aasia. Sitten on kaksi isokuluisempaa eli op puhdas vesi ja ilmasto koska uskon että nousevat hyvin kulusta huolimatta. Osakkeissa loput.
tuo on niin pieni summa ettet saa sillä kuin kuluja, tilinhoito ja tuoton verotus vuodenvaihteessa syö enemmän kuin se tuotto olisi, jos sitä edes tulisi. Eli pääomaasi pankki jyrsii hiljalleen itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin löysät rahat 100 000€ S-pankin säästötilille. 1.75% korko ja maksetaan päivän saldon mukaan kerran kk.
Korko verojen jälkeen I,225 % . Inflaatio huomioiden tuotto yhtä tyhjän kanssa.
Itsellä osa rahoista Norwegianin säästötilillä (2,40% nyt, mutta noissa riippuu aina keskuspankin koroista). Ei sillä rikastu, mutta parempi kuin ei mitään.
Haluatko AP ratkaisun
i) joka vaatii enemmän itseltäsi aktiivisempaa työtä
ii) vai sijoita ja unohda tyylisen
Helpompi antaa sitten vinkkejä kuin käydä kaikki sijoitusinstrumentit läpi
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin löysät rahat 100 000€ S-pankin säästötilille. 1.75% korko ja maksetaan päivän saldon mukaan kerran kk.
Huono korko. Esim. Svea Bank ja Collector maksavat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
tuo on niin pieni summa ettet saa sillä kuin kuluja, tilinhoito ja tuoton verotus vuodenvaihteessa syö enemmän kuin se tuotto olisi, jos sitä edes tulisi. Eli pääomaasi pankki jyrsii hiljalleen itselleen.
Mikä tarve joillain on kirjoittaa tälläistä lannistavia kommentteja? Selvästi et ole itse perehtynyt sijoittamiseen yhtään ja olet ottanut jonkun pankin oman kalliin rahaston, jossa kulut vie kaiken tuoton. Eli AP:lle ihan vinkiksi, kierrä kaikki pankkien "varovaiset ja maltilliset" rahastot kaukaa ja katso että kulut on alle 0,50 % ja mielellään vielä mahdollisimman alhaiset.
Vierailija kirjoitti:
Siksipä Nordnetin Suomi rahasto on hyvä.
Ei tule kuluja ostosta, eikä myynnistä eikä säilytyksesta, kuten täällä on aiemminkin kirjoitettu.
Sinne voi laittaa vaikka satasen silloin tällöin ja kaikki menee hyödyksi, ei mitään 9 euron ostokulua joka heti vie pääomasta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono korko. Esim. Svea Bank ja Collector maksavat paremmin.
On kyllä surkea korko. Itse aloitin viime kevään lopussa ja laitoin saman summan kiinni viimeisen puolen vuoden aikana osissa hajauttaen ja korkoa tuli viime vuoden loppuun mennessä 12 000 euroa tuon rupuisen koko vuoden 1750 e sijaan.
Mihin sä muka tarvitset enemmän rahaa. Eikö tuossa ole jo tarpeeksi. Käytä nyt nuo rahat ennenkin on liian myöhäistä. Sillä et omaisuudella tee mitään kun olet haudassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään muuta kuin että kaikki voi mennä sen siliän tien jos kurssit romahtaa! Varoitetaanhan tuosta jo etukäteen. Ja kaverilla on sijoitettuba 3000 euroa. Ollut jo n. 10 vuotta. Ei kuulemma ole tullut plussaa kuin kahvirahat. Että en viitsisi vaivautua. Jo mummoni sanoi aikoinaan et tyhjän saa tekemättä ja ilmaista rahaa ei ole.
"kaveris" (jota siis ei ole, kunhan keksit trollaukseesi) on harvinaisen TYPERÄ sijoittaja. KERRAN laitettu 3000 johonkin epämääräiseen kohteeseen, eli EI OLE HAJAUTETTU AJALLISESTI. sitten vielä unohdettu makaamaan ne rahat 10 VUODEKSI tekemättä mitään liikkuja kun ei tule tuottoja eli EI OLE HUOLEHDITTI sijoitusten kunnosta.
Ja todennäköisesti kun kehitys on ollut liki 0, on kyseessä ollut YKSI KOHDE, eli EI OLE HAJAUTETTU KOHTEITTAIN. Eli Kaikki typerän sijoitamisen virheet tehty.
3000 euron sijoittaminen 10 vuodessa on äärimmäisen vähän. Esimerkiksi minä tavisduunari olen tänä vuonna sijoittanut jo 16 kertaisen summan "kaveriisi" nähden. siis yksistään tämän alkuvuoden aikana, Eikä sijoitukset siihen jää vaan tulen sijoittamaan vielä useita kertoja eri kokoisia summia.
Vierailija kirjoitti:
Tämän kirjoittaja ei selvästikään tiedä sijoitusten kuluista ja verotuksesta mitään. Ei normisijoituksista makseta mitään veroja vuodenvaihteessa muuten kuin silloin, jos on saanut niistä oikeaa tuottoa tililleen (esim. myynyt rahasto-osuuksia tai saanut osinkoja - osingoistakin niiden maksaja usein jo pidättää veron).
Jos olisi esimerkiksi sijoittanut tuon ap:n 20 000 euroa Seligsonin Suomi -osakeindeksirahastoon 10 vuotta sitten, olisi sen arvo nyt 57 200 euroa. Tästä on kaikki muut kulut jo vähennetty, mutta myydessä joutuisi maksamaan myyntikuluja 57 euroa (0,1 %). Lisäksi pitäisi maksaa luovutusvoittoveroa noin 10 400 euroa eli myynnin jälkeen jäisi käteen noin 46 700 euroa.
Mieluummin kannattaa lukea useampikin kirja. Kirjoittajilla voi olla toisiaan täydentäviä näkemyksiä.