Miksei kukaan auta vanhusta lumitöissä?
Minä olen yksin asuva ja eläkkeellä, rivitalossamme naapurit ei voi edes sen verran auttaa että harjaisivat oven edestä minun ulkorapun että pääsen turvallisesti ulos ovesta. Itsekkäitä ihmisiä on niin paljon.
Kommentit (114)
Meillä on niin ikävät kokemukset iäkkään naapurin auttamisesta, että pideämme etäisiä välejä ja auttamattomuutta nyt periaatteena ja asumisrauhan parhaaana takeena. Muutamme itsekin viimeistään 60-vuotiaana kerrostaloon. Muiden ei kuulu olla vastuussa meidän huonoista valinnoista. Ikääntyminen ei voi tulla kenellekään yllätyksenä ja siihen todellakin voi varautua.
Täällä samat "mee töihin"-huutelijat nyt huutavat yksinäiselle vanhukselle "mee hoitokotiin". Asia nyt on niin ettei kumpaankaan mennä tai kävellä noin vain. Olette ilkeitä ja säälittäviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä samat "mee töihin"-huutelijat nyt huutavat yksinäiselle vanhukselle "mee hoitokotiin". Asia nyt on niin ettei kumpaankaan mennä tai kävellä noin vain. Olette ilkeitä ja säälittäviä ihmisiä.
Kerrostaloon voisi aivan hyvin muuttaa. Valintakysymys.
Olisi myös voinut luoda naapureihinsa sellaiset välit, että mielellään pyytäessä auttaisivat. Sekin on ollut valintakysymys, mutta lienee liian myöhäistä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheenä ihmettelen naapureita, eläkeläiset viettävät aikaa TV:tä katsellen päivät, voisivat auttaa meitä mielummin lasten hoidossa, jos lapsi sairastuu eikä pääse päiväkotiin. Itsekkäitä nuo eläkeläiset.
Jokainen hoitaa kakaransa ihan itse.
Jokainen hoitakoot lumityöt itse myös. Mielenkiintoista vaatia muilta apua ja itsekkäänä kieltäytyä kaikesta avustamisesta.
Pitäisikö sen harjaajan vain ilmestyä, vai pitäisikö pyytää apua?
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen itse olet? Itse auttaisin mielellään naapureita jos ovat ystävällisiä. Heijastan muiden käytöstä takaisin itseensä, eli jos naapuri on yrmynaamana mulle, minäkin sitten hönelle. En jaksa esittää kilttiä jos en saa itsekään samaa kohtelua
Tämäpä tämä. Naapurin, jonka lumityöt hoidin monena talvena, tytär on noin 10 vuotta vanhempi kuin omat lapseni. Teini-ikään tultuaan oli meillä välillä lapsenvahtina. Oli ihan luontevaa, että kun äitinsä asui lopulta yksin ja meni huonoon kuntoon, mä lapioin lumet vanhuksen pihasta. Muutenkin tuo naapuri on aina ollut tosi mukava ja aika usein istuskeltu kauniina kesäpäivänä jommankumman pihalla kahvilla. Tässä taloyhtiössä asuu toisenlaisiakin vanhuksia - isäni varmaan yksi pahimmista känkkäränkkäjääristä - ja vaikka isääni nyt olenkin sukulaisuussuhteen vuoksi autellut, niin en todellakaan niitä muita "pappakerholaisia". Ja viitaten yhteen aiempaan kommenttiin ketjussa, niin tämä "pappakerho" on just se, joka tehtailee oikeiudenkäyntejä milloin mistäkin asiasta taloyhtiötä vastaan. Siskoni, joka niinikään asuu samassa taloyhtiössä, kuskaa autolla isän yhtiökokouksiin, mutta ei osallistu niihin itse, vaikka onkin rakennusalan rautainen ammattilainen. Mulla onneksi naapurit tietää, että vaikka omistankin nykyisin osan isän asunnostakin, en todellakaan kuulu "pappakerhoon".
Siihen, millainen naapuri itse olet muille, vaikutttaa tosi paljon, millaisia ne muut ovat sulle.
Vinha juttu vaan, että vanhusten hoitokotiin "vain mennäkseen" pitäisi ensin olla kohtuu hyvä eläke kulujen kattamiseksi. Samoin töihin "vain mennäkseen" pitäisi olla auto ja rahaa sen ylläpitoon ja polttoaineeseen.
No, kai se osaa itsekin pyytää apua ! Jos o ite valinnut sen, et tekee yksin, ni mitäs siin sitte ? Apua ei kannata mennä tarjoamaan, muuten he luulevat, etteivät he pärjää yksin............
Järkkyjä kommentteja. Meillä on tapana harjata ikäihmisen pihatieltä lumet.
Muuta sellaiseen palvelukotiin missä sinua palvellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi myös voinut luoda naapureihinsa sellaiset välit, että mielellään pyytäessä auttaisivat. Sekin on ollut valintakysymys, mutta lienee liian myöhäistä nyt.
Meillä on talossa tapana auttaa pyytämättäkin
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas rivitaloyhtiössä katsotaan, että se asuntoon kuuluva piha-alue on asukkaan oma eikä toisten pihoille mennä pyytämättä. Ihan kuten ei kiipeillä heidän parvekkeillekaan.
Auttamisesta tulee helposti itsestäänselvä velvoite. Taloyhtiössä paheksuttiin ruohonleikkaaja-asukkaan lomalle lähtöä juuri kun ruoho kasvaa nopeiten. Kukaan ei katsonut voivansa tarttua hommaan hänen lomaillessaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Nyt kun on 30 vuotta autettu siellä ja täällä, usein suurillakin panostuksilla ja saamatta koskaan mitään takaisin, ei edes silloin kun tarvetta olisi ollut, niin auttaminen on nyt loppunut tyystin.
Pitäkää tunkkinne.
Ei vanhuksia nykyään auteta muutenkaan. Nuoremmat katsoo ettei asia mulle kuulu. Kohteliaisuus ja avuliaisuus on tuntemattomia käsitteitä ihmisille. Etenkin miehet seisoo vain tuijottamassa kun joku tarvisi apua. Kummia tyyppejä joilla ei ole käytöstapoja. Millainen ihminen jättää auttamatta toista kun näkee että tarvisi apua?. Pelkkä mitätön paskiainen josta ei koskaan tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mukavilta ja tutuilta kyllä, vierailta tai ikäviltä ihmisiltä ei. Ehkä olisi aikoinaan kannattanut tarjota sille naapurille vaikka lastenhoitoapua jos vanhana haluaa lumenluontiapua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on talossa tapana auttaa pyytämättäkin
Toisten pihoja ei todellakaan mennä pyytämättä harhailemaan. Itse soittaisin poliisit jos joku kylähullu tulisi siihen häärimään.
Etkö voi kysyä että voinko olla avuksi? ei tietenkään ilman lupaa kenenkään pihalle mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheenä ihmettelen naapureita, eläkeläiset viettävät aikaa TV:tä katsellen päivät, voisivat auttaa meitä mielummin lasten hoidossa, jos lapsi sairastuu eikä pääse päiväkotiin. Itsekkäitä nuo eläkeläiset.
Jokainen hoitaa kakaransa ihan itse.
Ja pihansa.
Mutta jos vanhukseen on iskenyt laiskuus ja lorvikatarri niin portaat pysyvät lumisena ja Jussina ovat taas lumettomat.