Miksei kukaan auta vanhusta lumitöissä?
Minä olen yksin asuva ja eläkkeellä, rivitalossamme naapurit ei voi edes sen verran auttaa että harjaisivat oven edestä minun ulkorapun että pääsen turvallisesti ulos ovesta. Itsekkäitä ihmisiä on niin paljon.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että vanhenette itsekin ja tulette vielä toivomaan kun joku olisi apuna kun ei lapsetkaan välitä. Karma kostaa.
Ikääntyessä pitää tietenkin miettiä, missä pystyy lopulta asumaan. Ja järkevintä muuttaa jo hyvissä ajoin kerrostaloon, jos esimerkiksi just lumien lapioiminen alkaa tuntua työläältä. Tai ainakin asua sellaisessa paikassa, minne on saatavilla erilaisia palveluita. Kotiinkuljetuspalveluita, siivouspalveluita, pihahommia tekemään jne jne.
Ei rivitalo ole huonolonkkaisen vanhuksen koti. Pihapuuhaa on loputtomasti, jollei aikuiset lapset ja/tai näiden lapset auttamassa. Eikä heilläkään ole mitään velvollisuutta auttaa, vaikka asuisivat miten lähellä. Ei voi pakottaa eikä vaatia:
Sellainen käytös ja äkäpusseilu etäännyttää entisestään.
...
Olisi sangen viisasta jokaisen lesken/soolovanhuksen siinä
seiskakympin korvilla viimeistään hinata luunsa kerrostaloon,
jossa huoltoyhtiö tekee > lähes kaiken.
Jos jokin yksittäinen keikka ei kuulu perustyönä vastikkeeseen, korvaus kiinteistöhuollon tuntityöstä laskutetaan
osakkaalta jälkeenpäin. Hinta-arvio annetaan ennalta ja perustuu kiinteään tuntiliksaan.
E
Itse olen 69, mies 72. Asumme rivitalossa ainoina eläkeikäisinä. Asuntoja 10 ja pihatyöt talkoilla vuoroviikoin. Teemme oman osuutemme lumitöitä myöten. No jos meidän viikolla ( tai jonkun muumn) tulee lunta 30 cm yhtäkkiä, niin kaikki osallistuvat hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä muistutus kaikille. Auttamisesta tulee hyvä mieli sekä autetulle että auttajalle.
Ilman rahaa ei tule hyvä mieli piste
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä, olen tuo nro 115; ihmettelen kovasti, jos, niinkuin nyt tässä keskustelussa näyttää, ettei naapurin avun tarvetta huomata/haluta huomata tai että avun pitäisi olla vastikkeellista. Ihan bullshittiä! Avun antaminen sitä tarvitsevalle kuuluu mielestäni yleissivistykseen. Ei tässä maailmassa liikaa ole asioita, joita tekemällä paras palkinto on hyvä mieli, eikä muuta tarvitse.
Toivoisin, että ihmiset kasvattaisivat lapsensa pyyteettömään auttamiseen, mutta näyttää olevan että ennemmin opetetaan itsekkyyteen
Pyyteettömästi auttavista tulee helposti hyväksikäytettyjä. Mukavasta satunnaisesta auttamisesta tulee lopulta velvollisuus ja homma pitää hoitaa silloin, kun autettavalle sopii.
No, ei tarvitse kuitenkaan mikään "lapanen" olla! Naapurin mummot tiesivät, että käyn töissä ja minulla on lapsi hoidettavana. Eivät he koskaan auttamistani selviönä pitäneet, mutta ilahtuivat aina kun kävin. Jaksoivat tavatessa kehua ahkeruudesta, vaikka se oli ihan tarpeetonta.
Aika muuttaa kerrostaloon ellet selviä rivarin hommista. Ei ole muiden homma mahdollistaa asumismuotoa johon voimasi eivät riitä, etenkään kun vanhuksena tilanne menee vain huonommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että vanhenette itsekin ja tulette vielä toivomaan kun joku olisi apuna kun ei lapsetkaan välitä. Karma kostaa.
Karma kostaa nyt vanhuksille.. Kun minä olin nuori, nykyiset vanhukset olivat keski-ikäisiä ja kyllä oli röyhkeitä, ilkeitä ja vttumaisia ihmisiä suurin osa. Nyt itse keski-ikäisenä en koe mitään tarvetta auttaa tuollaista väkeä.
Täällä eläkeläinen omakotitalossa tekee itse lumityöt hoitaen kuntoaan. Kun on omasta pihasta kyse, voi välillä istahtaa ja tuumailla ja sitten jatkaa lumenluontia. Ei kaikkea tarvitse tehdä vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karma kostaa nyt vanhuksille.. Kun minä olin nuori, nykyiset vanhukset olivat keski-ikäisiä ja kyllä oli röyhkeitä, ilkeitä ja vttumaisia ihmisiä suurin osa. Nyt itse keski-ikäisenä en koe mitään tarvetta auttaa tuollaista väkeä.
Muista sitten olla itse valittamatta kun apua tarvisit etkä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä keski-ikäisenä ainakaan odotakaan mitään ilmaisapua mistään. Eihän sitä ole tähänkään saakka saanut, mihinkä se siitä muuttuisi? -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, minkälainen ylempi kirjoittaja on ollut nuorempiaan kohtaan?
En minäkään inhottavia ihmisiä auttele, mutta paria mukavaa vanhusta autan oikein mielelläni. Meillä on pihassa molemmanlaisia. Mukavat kyllä apua saavat.
On se kummaa että jotkut ihmettelee miksi toisia pitää auttaa. Paitsi jos siitä maksaa. Ilkeitä ja empatiakyvyttömiä ihmisiä ovat. Hävetkää ja opetelkaa lähimmäisen rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä eläkeläinen omakotitalossa tekee itse lumityöt hoitaen kuntoaan. Kun on omasta pihasta kyse, voi välillä istahtaa ja tuumailla ja sitten jatkaa lumenluontia. Ei kaikkea tarvitse tehdä vauhdilla.
Ja kun on eläkkeellä, voi siinä istahtaessa vaikka ottaa termospullosta kuumaa glögiä ja katsella kaikessa rauhassa, kun nuorempi sukupolvi painelee parkkipaikoille ja bussipysäkeille matkalla töihin. Lapiohommien jälkeen takaisin olohuoneen sohvalle tai vaikka ottamaan aamupäivän päikkärit. Ei ole enää kiirettä yhtään minnekään. Rivitaloasunnoissa on yleensä melko pienet pihat eli ei ole kovin montaa metriä, mihin pitäisi joku 40 cm leveä kinttupolku tehdä. Kevyt pakkaslumi menee ihan vaan harjalla eli kun lähtee kotoa, niin työntää harjaa edellään ja tassuttelee perässä. Harjan voi jättää sitten hankeen pystyyn ja jos kauppareissun tms aikana sataa lisää l unta, niin siinäpä on harja valmiina, kun palaa kotiin. Ongelma syntyy ehkä sitten, kun liikkuu rollaattorin (tosin nyt mietin, että voisihan rollaankin jonkun aurasysteemin kehitellä) tai kyynärsauvojen kanssa. Painava nuoskalumi vaatii toki lapioinnin, mutta ei silloin riitä, että just se oma rivaripiha on lapioitu, jos taloyhtiön alue tai kaupungin/kunnan alue ei ole. Ap ei kertonut, missä päin maailmaa asuu, mutta ainakin Taksi Helsinki ja Lähitaksi on sellaisia, että jos taksia tilatessa jo sanoo, että on huonosti liikkuva ja taksikuskin pitäisi tulla auttamaan ihan sieltä ovelta asti taksiin, niin ainakin noissa taksifirmoissa kyllä tulevat.
Täälläkin on lukuisia kertoja ehdotettu että työttömät voisi auttaa näissä lumitöissä joutessaan. Mutta ei, aina kauhea meteli nousee jos mitään tekemistä ehdottaa.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin on lukuisia kertoja ehdotettu että työttömät voisi auttaa näissä lumitöissä joutessaan. Mutta ei, aina kauhea meteli nousee jos mitään tekemistä ehdottaa.
Mene ihmeessä auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene ihmeessä auttamaan.
En minä ole kortistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä keski-ikäisenä ainakaan odotakaan mitään ilmaisapua mistään. Eihän sitä ole tähänkään saakka saanut, mihinkä se siitä muuttuisi? -eri
No tämä. Pari vuotta sitten lähikaupassa oli yllättäen myynnissä iso peikonlehti. Mietin, miten ihmeessä saisin sen kannettua sieltä kotiin ruokaostosteni lisäksi. Katselin hetken ympärilleni ja laupassa oli neljän noin 14-15 v pojan porukka. Menin poikien luokse ja kysyin, että jos maksan 20€, niin kantaisko joku teistä ton ison ruukkukasvin mulle 150 metrin päähän. Heti lupautuivat. Mukavia poikia olivat muutenkin ja juttelivat siinä kävellessä kaikenlaista. Ensi kesänä tarvitsen pihallani terassilautojen pesun painepesurilla ja olen jo sopinut yhden taloyhtiössä asuvan teinin kanssa, että hän tulee tekemään homman. Maksua vastaan tietenkin.
Ei niin. Itse näin vierestä kun horisko joutu itte lapioimaan.
Kokeile vankka maksaa siittä työstä tai ala vaatimaan omia sukulaisia palvelemaan sinua?
Pyyteettömästi auttavista tulee helposti hyväksikäytettyjä. Mukavasta satunnaisesta auttamisesta tulee lopulta velvollisuus ja homma pitää hoitaa silloin, kun autettavalle sopii.