Miksei kukaan auta vanhusta lumitöissä?
Minä olen yksin asuva ja eläkkeellä, rivitalossamme naapurit ei voi edes sen verran auttaa että harjaisivat oven edestä minun ulkorapun että pääsen turvallisesti ulos ovesta. Itsekkäitä ihmisiä on niin paljon.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen itse olet? Itse auttaisin mielellään naapureita jos ovat ystävällisiä. Heijastan muiden käytöstä takaisin itseensä, eli jos naapuri on yrmynaamana mulle, minäkin sitten hönelle. En jaksa esittää kilttiä jos en saa itsekään samaa kohtelua
Tämä.
Minulla oli aikoinaan alakerrassa ihana mummeli, hän toi minulle itse leipomiaan leivoksia ja kävin usein hänen luonaan kahvittelemassa. Auttelin sitten usein samalla häntä esim tietokoneen, painavien esineiden tai puhelimen kanssa, tai kävin hänelle hakemassa postista paketteja. Auttelin aina kun tarvetta oli. Olin todella surullinen kun hän lopulta kuoli pois, vieläkin on ikävä ihanaa naapuriani.
Mä käyn kyl vanhusten parkkipaikat ja ovenedustat, jos on paljon tullut lunta. Pienemmät määrät pyyhkäisevät itse. Yli 80 vuotiaita ajokortillisia ihmisiä, kun ovat. Niitä sattuu asumaan täällä muutama.
Mut musta tuntuu vähän, et apee ei ole jutellut edes asioista naapureiden kanssa. Saattaisi se harja heilua isomman lumimäärän jälkeen. Jos juttelisi naapureiden kanssa.
Tämäkin asia ratkeaa tulevaisuudessa itsestään kun keskiverto nykyteini on inkeli hikikomero joka ei uskalla liikkua ulkona edes kesällä.
Me autettiin rivarissa iäkkäitä naapureita. Lumityöt, hiekoitukset, vietiin posti oven kahvaan huonolla kelillä. Sitten alkoi soida puhelin ja ovikello ja kyseltiin, koska aiotaan tehdä lumityöt. Oltiin tyytymättömiä, kun mies jäi ylitöihin ja nyt ollaan jumissa lumen vuoksi iltaan saakka. Kyllä meidän pitäisi ymmärtää, ettei rollaattorilla umpihangessa pääse !Yhden mummon liukastumisesta syytettiin meitä, kun oli huonosti hiekoitettu. Yhtenä kesänä automme päälle oli heitetty rapaa. Syylliseksi osoittautui mummo, jonka asunnon edestä oltiin tehty hiekoitus ja lumityöt koko talvi. Oli kuulemma yksi automme rengas ollut melkein hänen kukkapenkissään.
Jokaisessa yhtiökokouksessa vanhusten enemmistö torppasi ostopalveluiden käyttämisen. Talkoohenki kunniaan ja vastikkeet alas! Ei kuulemma voi pienistä eläkkeistä maksaa.
Muutettiin pois heti, kun 2 vuotta tuli täyteen ja psytyi myymään ilman veroseuraamuksia.
Ja opittiin kerrasta! Yksi auttaminen = ikuinen velvollisuus. Kiitoksen sijaan tulee haukut ja paha mieli.
Jos haluaa naapureiltaan apua, niin pitää ensin luoda hyvät suhteet heihin, ja itse olla auttavainen ja ystävällinen. Sellaisen hyvän suhteen luominen voi kestää pitkän aikaa, eli kannattaa aloittaa hyvien suhteiden luominen aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Teen sinusta huoli-ilmoituksen kuntaan. Jos ei rappusten lakaisu onnistu niin vanhainkotiin.
voihan, että kaikki muu hoituukin, mutta ulkona tarvitsee kepin. yhdellä kädellä vaikea kolata, harjata.
ruuanteko eri asia kun vain seisoo tiskialtaan äärellä, pilkkoo, kuorii, hauduttaa ja baarituoli. maksaa laskunsa jne. järki pelaa. mutta kolaaminen harjaaminen tikkaille nousu jopa onnistuu kun saa tukea siinä- jos niinkuin pesee ikkunoita- verhot pyykkiin- imurointi ei suju . luuttuaminen jos polvilleen,mutta vaikea nousta ylös kuitenkin. siksi kauppaostokset autettuna- yhdellä kädellä vaikea työntää kärryjä, kantaa ostoksia- myös paino enää yksi maito plus lihapaketti, niin kovat kivut.
olisi kiva jos apua tarjotaan liikuntarajoitteisille- vanhuksille, hiekoitusta ovelta -taksiin. oikein jos liukkaat , niin hakisi postin siitä lootarivistöstä kerran viikossa samalla kun omansa. liikkuminen huteraa.
ja fiksu avustettava hoksaa jotain antaa. esim. mun tuttu- kahvilaan lahjakortti 15e, yks ukko hulluna lonkeroon- no sille 6 packki,,oli tehnyt 4x lumityöt. pullakahvit ja käntty ns parempaa laatua. yks sai viinipullon ja sen eteen oli 5x tehnyt lumityöt,, viinin arvo n 12e. eihän tarkoitus tehdä businesta--- vaan pienelläkin eleellä huomioida- kuinka kiitollinen on.
no yks nainen n 60 v omakotitalo- ei omaisia- samoin kepillä, niin yhdellä kädellä vaikeaa kolata.
oli jumissa 2vko siellä ja waltaisa lumitalvi. ulko-ovi ei tahtonut avautua,kinpkset siihenkin.
tuli sydänkohtaus- soitti ambulanssin-- se ei päässyt pihaan. amppari kauemmas tukkimaan ajoradan, nää pelastajat kahlasi välineineen ,, oven oli saanut vain raolleen, nää ukot oli kaapinut siitä, että saivat auki.
joo oli pallolaajennus jaselvisi.
niin oli aika vähän rahaa ja mietti -kun ruokienkin kanssa tarvii avun- se maksaa- siivous maksaaaa, mihin raha repee. joskus oli joltain työtorilta ostanut apua-- jostain hänkin sääst ja oli tuo kohtalokas talvi. ihan on skarppi ja älyllisesti osaava, hallitsee monta kieltä jne.
Ei voi auttaa, työvoimaviranomainen kyttää, pitää istua tumput suorina.
Mun isä on pian 80v ja ollut eläkkeellä on useita vuosia. Yksin hänkin asuu ja omakotitalossa. Vielä viime vuonna kävi metsässä kaatamassa puita. Edelleen hän tekee klapeja piharakennuksessa niin saa lämmittää takkaa ja saunaa. Pihan aurauksen hoitaa ulkopuolinen, mutta pienemmät lumityöt isä tekee itse.
Henkilökohtainen avustaja harjaa. Sinulla lienee lupa sellaisen ottamiseen jos et itse pysty enää.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ei ole sellaista yhteisöllisyyttä kuin ennen, ei ollut ihmisillä kiire ja stressi kuten nyt.
Meidän rivarissa postimerkin kokoisen oman pihan nurmikon leikkaaminen, eikä kuistin edustalta lumen harjaaminen onnistunut 30-vuotiaalta mieheltä. Oli kuulemma aina niin kiire. No olemukseltaan oli laiska pötky, niin ei kai siinä millään ehtinyt uhrata muutamaa minuuttia pihatöihin. Kun sitten taloyhtiöön muutti muitakin yhtä laiskoja nuoria, niin muutimme pois. Ahkerat eläkeläiset kuolivat ja me tunnolliset nelikymppiset muutettiin pois, tilalle tuli laiskojen sukupolvi. Ennen niin siistinä pysynyt piha-alue on nykyään lähinnä ryteikköä.
Vierailija kirjoitti:
Teen sinusta huoli-ilmoituksen kuntaan. Jos ei rappusten lakaisu onnistu niin vanhainkotiin.
Ei ole vanhainkoteja, on hoivakoteja eikä niihin niin vain mennä.
Meillä rivarissa yli 80-vuotias naapuri kolaa oman pihansa, välillä meidän naapureidenkin pihat ihan kuntoilumielessä tai auttaakseen. Kun lapseni oli vauva ja mies töissä, niin naapuri kolasi pihan jo aamulla, niin päästiin vauvan kanssa ulos. Tai jos ollaan pidempään poissa kotoa, niin varkaille se on merkki, että oltaisiin kotona, kun lumet on luotu. Kesällä saattaa ajaa nurmenkin muilta kuin itseltään. Olemme yrittäneet välillä tehdä vastapalveluksia, mutta hän ehtii tehdä kaikki pihahommat jo kun me vasta heräilemme. Toisinaan viemme leivonnaisia kiitokseksi avusta. Siinä esimerkkiä ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheenä ihmettelen naapureita, eläkeläiset viettävät aikaa TV:tä katsellen päivät, voisivat auttaa meitä mielummin lasten hoidossa, jos lapsi sairastuu eikä pääse päiväkotiin. Itsekkäitä nuo eläkeläiset.
Jokainen hoitaa kakaransa ihan itse.
Apua saa jos maksaa. Tuskin tarvitsee kovin paljon maksaa jollekin naapurin pojalle, että käy pienen alueen lakaisemassa.
Kerrostalossa joku muu tekee lumityöt !
Ap vonkuu muilta palveluksia. Mitäs hyvää ap on itse naapureillensa tehnyt?
Pyysitkö apua? Ehkä eivät vaan tajunneet, että haluat apua.
Millaiset välit sinulla muuten on naapureihin? Kyllä varmasti joku haluaa auttaa kivaa vanhempaa naapuria, joka moikkaa kun nähdään ja vaihtaa kuulumisia. Jos taas olet kärttyinen vanha ukko / eukko, joka jatkuvasti valittaa kaikesta, niin auttajia voi olla vaikeampi löytää.
Taloyhtiölle aloitetta että ostetaan lumityöt huoltofirmalta. Kaiken maailman talkoo hommista ei tule kuin paha mieli kaikille, kun ei ne työt koskaan jakaudu tasan. Millon on kelläkin jalka kipeä tai muita kiireitä olevinaan ja sitten se yksi kiltti reppana tekee minkä kerkeää kunnes lopullisesti hermostuu muiden vapaamatkustukseen. Nähty niin monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheenä ihmettelen naapureita, eläkeläiset viettävät aikaa TV:tä katsellen päivät, voisivat auttaa meitä mielummin lasten hoidossa, jos lapsi sairastuu eikä pääse päiväkotiin. Itsekkäitä nuo eläkeläiset.
Jokainen hoitaa kakaransa ihan itse.
Ja joidenkin kannattaisi hankkia sen verran sisälukutaitoa, että ymmärtäisivät, että tuo oli hieman piikikäs vertaus, ja samalla kysymys siitä että mitä ap itse tekee naapureidensa eteen. Vai odottaako vain että muut palvelisivat häntä.
Noh, meistä toisille on jaettu kauhoilla ja toisille lusikalla...