Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

67000 sai kuntoutuspsykoterapiaa. Arvatkaapa kuinka monta prosenttia oli naisia?

Vierailija
12.02.2026 |

Aika hämmentvä tilasto. Jo määrä herättää ihmetystä, mutta enemmän pöyristyttää naisten määrä. Lopuista kahdesta kymmenestäkin osa on miehen ja naisen väliltä. Mikä Suomen naisia oikein vaivaa?

Kommentit (301)

Vierailija
241/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida näyttää kovin hyvältä cvssä joku kuntoutusterapia. Aikamoinen turn off työmarkkinoilla.

Miksi ainä terveystietoja CV:hen laittaisit? Kyllä iso osa käy jo terapian aikana töissä tai opiskelee. Terapian avulla jaksavat suoriutua siitä, eivätkä jää työkyvyttömyyseläkkeelle. Tai vastaavasti kuntoutuvat takaisin työkykyisiksi.

Jos töissä tai opiskelussa selviäminen vaatii terapiaa, pitäisi osata vetää johtopäätökset.

Niin että ihminen haluaa kehittää itseään parhaimmiksi versioksi itsestään eikä rypeä itsesäälissä kuten sinä?

Vierailija
242/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin juuri Kela-korvattavan terapian. Olen ollut Kokoomuksen jäsen vuodesta 2003. Käymällä terapiassa tuen suomalaista yrittäjyyttä. 

Imet valtiota eli meitä kuiviin. Kela korvattavuus tarkoittaa sitä, että sinun terapiasi rahoitetaan meidän rahoilla. Jokaisen lompakosta varastetaan esim. sinun takia joku sentin osa. Ja näistä sentin osista kertoo valtameri.

Älä nyt jumaliste lässytä. Minun lompakostani menee maksuun jatkuvasti sinunkin perheellesi ja kersoillesi maksettavia tukia ja palveluita ja se on ihan hitonmoinen loputon suo. 

JOKAINEN maksaa toisille tukia ja palveluita. Mikä jeesus sä luulet olevasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imet valtiota eli meitä kuiviin. Kela korvattavuus tarkoittaa sitä, että sinun terapiasi rahoitetaan meidän rahoilla. Jokaisen lompakosta varastetaan esim. sinun takia joku sentin osa. Ja näistä sentin osista kertoo valtameri.

Sinähän taidat tätä terapian tarvetta aiheutat monelle. Jos ihmiset kohtaisivat toisensa empaattisesti ja lakkaisivat kiusaamasta työpaikoilla jne., tarvetta terapialle voisi olla vähemmän. Eräskin henkilö vastusti kovasti terapiaan hakeutumista, vaikka lääkäri arveli hänen hyötyvän siitä. Hänellä oli monia terveysongelmia ja niihin liittyviä jatkuvia oireita, jotka vaikeuttivat työtä. Terapiassa hän sai työkaluja kohdata muuttuneen tilanteen ja jatkoi työssään.

Vierailija
244/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ja vertaisryhmäystävällä on terapeuttia vaikea löytää/ vaihtuu/ jää kesken, kun asiat on sitä tasoa, että terapeutti traumatisoituu itse. Ei siitä terapiasta sitten tule mitään, vaikka on etsinyt kauan ja terapeutilla olevinaan traumaosaamista. 

Joku miett myös terapian sisältöä. Valitettavasti se on enemmän sellaista life coaching tyyppistä, ei aitojen vakavien traumojen hoitoon. Mutta kun ei muutakaan paikkaa ole, meidät lähetetään sinne eikä se ole kovin hyvä yhtälö. 

Psykoterapeutti on Suomessa suojattu ammattinimike. Jos menet jollekin "terapeutille", voit saadakin tuota life coachingiasi.

Vierailija
245/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heistä neljä viidesosaa oli naisia. 

Naiset osaavat ja ymmärtävät hakea apua. Miehille avun ja hoidon hakeminen on yhtäkuin heikkoutta, eikä heikkous  ole miehekästä. Siksi miehet voivat niin huonosti.

Vierailija
246/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se terapia toimi monelle naisellekaan. Minulle käynyt suht samoin kuin miehellesi. Olen nainen. 

Terapia sopii kevytongelmiin. Ikävä avioero, läheisen menetys kuormittavassa tilanteessa jne. Tai jos on ajatusvääristymiä.

Jos puhutaan oikeista traumoista, ei juuri yksikään Ja eka-terapeutti pysty toimimaan niiden kanssa, etenkään, jos potilas ei ole hädissään tai surullinen vaan jåsennelty ja rauhallinen, ehkä hetkittäin vihainen (syystä, tekijöitä kohtaan - yleensä  vanhemmat). 

Mitä älykkäämpi ihminen, sitä paremmin hyötyy terapiasta. Siitä voit vetää johtopäätökset.

Miksi vähäisiä resursseja syydetään jo muutenkin etuoikeutetuille? Panostetaan mieluummin kaikkein haavoittuvaisimpiin.

Vierailija
247/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se terapia toimi monelle naisellekaan. Minulle käynyt suht samoin kuin miehellesi. Olen nainen. 

Terapia sopii kevytongelmiin. Ikävä avioero, läheisen menetys kuormittavassa tilanteessa jne. Tai jos on ajatusvääristymiä.

Jos puhutaan oikeista traumoista, ei juuri yksikään Ja eka-terapeutti pysty toimimaan niiden kanssa, etenkään, jos potilas ei ole hädissään tai surullinen vaan jåsennelty ja rauhallinen, ehkä hetkittäin vihainen (syystä, tekijöitä kohtaan - yleensä  vanhemmat). 

Mitä älykkäämpi ihminen, sitä paremmin hyötyy terapiasta. Siitä voit vetää johtopäätökset.

Niinpä. Se on aika ikävä paikka, kun on älykkäämpi kuin terapeutti. Osannut jäsentää asioita omatoimisesti vuosien saatossa ja vielä

Terapia ei ole älykkyyskilpailu eikä hermojen kestotesti. Terapeutin tehtävä ei ole olla älykkäämpi kuin asiakas, vaan osata ohjata prosessia, tunnistaa ilmiöitä ja auttaa asiakasta näkemään sellaista, mitä tämä ei itse huomaa, myös silloin kun asiakas on hyvin analyyttinen ja älykäs.

Vierailija
248/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset osaavat ja ymmärtävät hakea apua. Miehille avun ja hoidon hakeminen on yhtäkuin heikkoutta, eikä heikkous  ole miehekästä. Siksi miehet voivat niin huonosti.

Älä yleistä. Meidän perheessä terapiassa käy mies, en minä, vaikka aihetta olisi.

Vierailija
249/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin juuri Kela-korvattavan terapian. Olen ollut Kokoomuksen jäsen vuodesta 2003. Käymällä terapiassa tuen suomalaista yrittäjyyttä. 

Älä nyt jumaliste lässytä. Minun lompakostani menee maksuun jatkuvasti sinunkin perheellesi ja kersoillesi maksettavia tukia ja palveluita ja se on ihan hitonmoinen loputon suo. 

JOKAINEN maksaa toisille tukia ja palveluita. Mikä jeesus sä luulet olevasi?

Ei maksa

Vierailija
250/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen naiset ovat mielenterveysongelmaisia. Tilastot sen todistavat. Kannattaa vältellä kantasuomalaisia naisia parisuhdemielessä.

Vierailija
251/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja loput tosiaan jotain muuta kuin miehiä, varamaan jotain määrittelemätön sukupuoli tapauksia.

No sauna taakse kaikki ja ongelma ratkaistu ja kaikki voittaa.

On sulla isot ja mustat saappaat. 

Vierailija
252/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Miehillä ei ilmeisesti ole tarvetta terapiaan kas kun on viina ja vaimon hakkaaminen.

Vierailija
253/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tuolla terapialla pyritään ja mikä on lopputulos?

Vierailija
254/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida näyttää kovin hyvältä cvssä joku kuntoutusterapia. Aikamoinen turn off työmarkkinoilla.

Miksi ainä terveystietoja CV:hen laittaisit? Kyllä iso osa käy jo terapian aikana töissä tai opiskelee. Terapian avulla jaksavat suoriutua siitä, eivätkä jää työkyvyttömyyseläkkeelle. Tai vastaavasti kuntoutuvat takaisin työkykyisiksi.

Jos töissä tai opiskelussa selviäminen vaatii terapiaa, pitäisi osata vetää johtopäätökset.

Niin että ihminen haluaa kehittää itseään parhaimmiksi versioksi itsestään eikä rypeä itsesäälissä kuten sinä?

Tyypillinen naisvastine. Voiko siitä tehdä johtopäätöksen terapian lopputuloksesta?

Vierailija
255/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntoutumiseen jostakin, ehkä.

Vierailija
256/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä yleistä. Meidän perheessä terapiassa käy mies, en minä, vaikka aihetta olisi.

Miksi sinä et sitten käy, jos on aihetta? No, kallistahan se on, jos sen joutuu itse maksamaan ja julkisille ei pääse. Oman kokemukseni mukaan miehet pitävät terapiaa ja tunteista puhumista turhana. Tekevät mieluummin mitä muuta tahansa, kuin selvittävät asioita sanoittamalla tunteitaan.  Tunnemme varmaankin erilaisia miehiä.

Vierailija
257/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle taas yksi tuttu alan tohtori sanoi, että "terapia on vain ohjattua itsesuggestiota, ja sä olet tarpeeksi älykäs tehdäksesi sen itse".

En silti kiellä, etteikö terapia olisi joskus paikallaan, mutta onhan tämä nykyinen terapiakulttuuri omituinen ilmiö. 

Eri

Vierailija
258/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku: "Terapia ei ole älykkyyskilpailu eikä hermojen kestotesti. Terapeutin tehtävä ei ole olla älykkäämpi kuin asiakas, vaan osata ohjata prosessia, tunnistaa ilmiöitä ja auttaa asiakasta näkemään sellaista, mitä tämä ei itse huomaa, myös silloin kun asiakas on hyvin analyyttinen ja älykäs."

Moni älykäs ihminen osaa jäsentää asioita kognitiivisesti erinomaisesti, mutta se ei tarkoita että kaikki sokeat pisteet tai tunnesäätelyn haasteet katoaisi. Itse asiassa vahva analysointikyky voi joskus toimia myös suojamekanismina ja pitää vaikeammat tunteet etäällä. Siksi tarvitaan terapeutti siihen avuksi.

Vierailija
259/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia on hyvä busines.

Vierailija
260/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. mikäköhän olisi kuntoutusterapian päämäärä. Mikäköhän. Olisipa sanassa jotain viitteitä asiasta tai kumpa joku olisi jo vastannut tuohon tarkemmin tässä ketjussa.