67000 sai kuntoutuspsykoterapiaa. Arvatkaapa kuinka monta prosenttia oli naisia?
Aika hämmentvä tilasto. Jo määrä herättää ihmetystä, mutta enemmän pöyristyttää naisten määrä. Lopuista kahdesta kymmenestäkin osa on miehen ja naisen väliltä. Mikä Suomen naisia oikein vaivaa?
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuolla terapialla pyritään ja mikä on lopputulos?
Kuntoutumiseen jostakin, ehkä.
Työkyvyn ylläpito. Muuhun sitä ei saa.
Mikään tässä maailmassa ei ole niin sairas päästänsä, kuin Suomi nainen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, jos avun tarpeessa olevat naiset terapiaan pääsevät ja sinne hakevat. Jotain Suomessa on vialla, koska tälläinen tarve on akuutti. Esimerkiksi Saksassa, Hollannissa ja Ranskassa naiset käyttää mielenterveyspalveluja ja terapiaa suhteutettuna asukaslukuun noin yhdeksän kertaa vähemmän kuin suomalaiset kanssasisarensa (lähde: who health index). Arjen vaatimukset, odotukset ja paineet on heillä samanlaisia kuin suomalaisilla naisilla. Jostain syystä he pärjäävät elämässä masentumatta paremmin ja ovat tyytyväisempiä elämäänsä kuin suomalaiset naiset.
Suomalaiset naiset joutuvat useammin lähisuhde väkivallan kohteiksi.
Vanhemmat jättivät minut yksin alle kouluikäisenä, ruokaa ei saanut, isä piti seksuaalisesti kohteena, myi ja tappoi lemmikit tms.
Tuollaisessa terapeutilla oikeasti pitää olla hyvä hermosto ja vahvuutta eikä tuota nyt voi vaan ajatella toisin vaan asia pitää käsitellä ihan toisin.
Hulluja pikku paskiaisia, itse valitsisin köyden aina mieluummin kuin terapian
Sehän se on terve ratkaisu. Not. Tosin saattaa säästää muutaman muun mielenterveyden.
Vierailija kirjoitti:
Oon yksi näistä naisista. Ja mä hakeuduin terapiaan, koska mut kasvatettiin kiltiksi, siis liian kiltiksi. Laitoin muut ihmiset edelle enkä huolehtinut omista tarpeista. Jopa kampaajalla tai hierojalla käynti oli mulle vaikeaa, koska en kokenut ansaitsevani muiden huolenpitoa. Pahimmillaan tuntui pahalta kävellä kadulla, kun ajattelin niitä, jotka sen kiveyksen ovat tehneet. Että mikä minä olen tässä kulkemaan. Tällainen ajattelutapa sai mut tekemään työt ja kotihommat aivan viimeisen päälle hyvin, stressasin että kelpaako, enkä sallinut itselleni lepoa. Lopputulos burnout ja terapian avulla pyrin nyt pääsemään alemmuudentunteesta eroon. Ja uskon, että meitä kiltiksi, huomaamattomaksi ja palvelualttiiksi kasvatettuja naisia on paljon.
Höpö höpö. Keksitty tarina 100% varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Mikään tässä maailmassa ei ole niin sairas päästänsä, kuin Suomi nainen.
Keksin heti yhden esimerkin ja se katsoo sua peilistä.
PS. Opettele kirjoittamaan suomea.
Vierailija kirjoitti:
Hulluja pikku paskiaisia, itse valitsisin köyden aina mieluummin kuin terapian
Olet siis heikko. Luovutat elämän suhteen koska se on niin rankkaa.
Isäsi oli heikko kun sinua teki
Kuntoutuspsykoterapiaan ei pääse liian huonossa kunnossa. "Hulluna", niinkuin jotkut täällä kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, jos avun tarpeessa olevat naiset terapiaan pääsevät ja sinne hakevat. Jotain Suomessa on vialla, koska tälläinen tarve on akuutti. Esimerkiksi Saksassa, Hollannissa ja Ranskassa naiset käyttää mielenterveyspalveluja ja terapiaa suhteutettuna asukaslukuun noin yhdeksän kertaa vähemmän kuin suomalaiset kanssasisarensa (lähde: who health index). Arjen vaatimukset, odotukset ja paineet on heillä samanlaisia kuin suomalaisilla naisilla. Jostain syystä he pärjäävät elämässä masentumatta paremmin ja ovat tyytyväisempiä elämäänsä kuin suomalaiset naiset.
Suomalaiset naiset joutuvat useammin lähisuhde väkivallan kohteiksi.
Onko varmaa, että arjen vaatimukset ovat heillä samat? Juuri missään muussa Euroopan maassa pienten lasten äidit eivät tee niin paljon kokopäivätyötä kuin Suomessa. Keski-Euroopassa äidit, vaikka ovat työelämässä, tekevät usein osapäivätyötä. Avioeroja on myös huomattavasti vähemmän, ja suku on läheisempi. Suomalaiset naiset ovat uupuneita ja tämä kasaa myös muita ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
''Lähes kaikki joutuvat käymään useammalla terapeutilla, ennenkuin se sopiva löytyy. Jos terapeutti tarjoaa jotakin, joka ei asiakkaalle sovi, on hän sit väärä terapeutti tälle asiakkaalle. Terapeutteja ja suuntauksia on moneen lähtöön, eivätkä kaikki sovi kaikille.''
Siis onko terapian tarkoitus nyt muuttunutkin siihen, että itselle tulee hyvä olo ja tsemppaa eikä niiden vaikeiden tunteiden läpikäyminen, niiden syiden tunnistaminen ja ongelmiin ratkaisun löytäminen? Ei mikään ihme, että miehet jättivät koko alan taakseen, kun alasta tuli naisvaltainen ja alettiin keskittyä olemaan potilaan 'yes-man' vaikka potilaan käytösmallit olisivat haitallisia.
Mitä ihmettä tarkoitat? Miten tämä sinun "vastaus" liittyi tuohon edelliseen kommenttiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''Lähes kaikki joutuvat käymään useammalla terapeutilla, ennenkuin se sopiva löytyy. Jos terapeutti tarjoaa jotakin, joka ei asiakkaalle sovi, on hän sit väärä terapeutti tälle asiakkaalle. Terapeutteja ja suuntauksia on moneen lähtöön, eivätkä kaikki sovi kaikille.''
Siis onko terapian tarkoitus nyt muuttunutkin siihen, että itselle tulee hyvä olo ja tsemppaa eikä niiden vaikeiden tunteiden läpikäyminen, niiden syiden tunnistaminen ja ongelmiin ratkaisun löytäminen? Ei mikään ihme, että miehet jättivät koko alan taakseen, kun alasta tuli naisvaltainen ja alettiin keskittyä olemaan potilaan 'yes-man' vaikka potilaan käytösmallit olisivat haitallisia.
Mistä sä noin päättelit? Eihän tuo eka kirjoittaja sanonut mitään tuohon suuntaankaan.
Niin, tuo eka kirjoitus oli vastaus sille, joka kertoi miehensä joutuneen käymään useammalla, ennenkuin löytyi sopiva. Se on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin juuri Kela-korvattavan terapian. Olen ollut Kokoomuksen jäsen vuodesta 2003. Käymällä terapiassa tuen suomalaista yrittäjyyttä.
Äiti on hullu😂,minä olen hullu,sisko on hullu,ollaan Demareiden äänestäjiä ja jäseniä kaikki.
No olettaisin, että jos joutuu vaihtamaan terapeuttia niin syyt ovat joko:
1. Terapeutti oli epäpätevä
2. Terapeutti sairastui/kuoli tai välimatka kasvoi liikaa esim. muuton takia
3. Terapeutti sai potilaan jatkuvasti vihaiseksi, kun käsitellään vaikeita asioita eikä toiminut siinä potilaan halutussa jees-ihmisen roolissa.
Jos joutuu jatkuvasti taas vaihtamaan terapeuttia niin syy on varmaan kolmas."
Kyse ei ole terapeutin vaihtamisesta. Kyse on siitä, että joutuu kokeilee eri terapeutteja (joilla on usein eri koulutus eri lähestymistapoihin) ennenkuin löytyy itselleen sopiva. Ja ne käynnit menevät kokonaan omasta pussista. Sitten kun on sopivan löytänyt, alkaa vasta se kelakorvaus juosta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ja vertaisryhmäystävällä on terapeuttia vaikea löytää/ vaihtuu/ jää kesken, kun asiat on sitä tasoa, että terapeutti traumatisoituu itse. Ei siitä terapiasta sitten tule mitään, vaikka on etsinyt kauan ja terapeutilla olevinaan traumaosaamista.
Joku miett myös terapian sisältöä. Valitettavasti se on enemmän sellaista life coaching tyyppistä, ei aitojen vakavien traumojen hoitoon. Mutta kun ei muutakaan paikkaa ole, meidät lähetetään sinne eikä se ole kovin hyvä yhtälö.
Traumaterapia on ihan oma maailmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida näyttää kovin hyvältä cvssä joku kuntoutusterapia. Aikamoinen turn off työmarkkinoilla.
Miksi ainä terveystietoja CV:hen laittaisit? Kyllä iso osa käy jo terapian aikana töissä tai opiskelee. Terapian avulla jaksavat suoriutua siitä, eivätkä jää työkyvyttömyyseläkkeelle. Tai vastaavasti kuntoutuvat takaisin työkykyisiksi.
Jos töissä tai opiskelussa selviäminen vaatii terapiaa, pitäisi osata vetää johtopäätökset.
Niin, johtopäätös on, että kannattaa satsata terapiaan.
Jaa-a. No, niillä paistaa aurinko talvella eikä ole sotivaa Venäjää naapurissa uhkaamassa. Etkö oikeasti itse keksi mitään syitä, miksi Suomessa voitaisiin huonommin kuin Keski-Euroopassa? Se etteivät he käy samalla tavalla terapiassa, ei tarkoita sitä että se voisivat paremmin.