Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

67000 sai kuntoutuspsykoterapiaa. Arvatkaapa kuinka monta prosenttia oli naisia?

Vierailija
12.02.2026 |

Aika hämmentvä tilasto. Jo määrä herättää ihmetystä, mutta enemmän pöyristyttää naisten määrä. Lopuista kahdesta kymmenestäkin osa on miehen ja naisen väliltä. Mikä Suomen naisia oikein vaivaa?

Kommentit (301)

Vierailija
261/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida näyttää kovin hyvältä cvssä joku kuntoutusterapia. Aikamoinen turn off työmarkkinoilla.

Miksi ainä terveystietoja CV:hen laittaisit? Kyllä iso osa käy jo terapian aikana töissä tai opiskelee. Terapian avulla jaksavat suoriutua siitä, eivätkä jää työkyvyttömyyseläkkeelle. Tai vastaavasti kuntoutuvat takaisin työkykyisiksi.

Jos töissä tai opiskelussa selviäminen vaatii terapiaa, pitäisi osata vetää johtopäätökset.

Niin että ihminen haluaa kehittää itseään parhaimmiksi versioksi itsestään eikä rypeä itsesäälissä kuten sinä?

Eräänlainen aikamme kuva tuokin, että rampataan terapiassa ja kehitetään itseään "parhaimmaksi versioksi itsestään".

Suhtaudun kriittisesti koko tuohon mentaliteettiin. 

Vierailija
262/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen naiset ovat mielenterveysongelmaisia. Tilastot sen todistavat. Kannattaa vältellä kantasuomalaisia naisia parisuhdemielessä.

Mistä ostit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se terapia toimi monelle naisellekaan. Minulle käynyt suht samoin kuin miehellesi. Olen nainen. 

Terapia sopii kevytongelmiin. Ikävä avioero, läheisen menetys kuormittavassa tilanteessa jne. Tai jos on ajatusvääristymiä.

Jos puhutaan oikeista traumoista, ei juuri yksikään Ja eka-terapeutti pysty toimimaan niiden kanssa, etenkään, jos potilas ei ole hädissään tai surullinen vaan jåsennelty ja rauhallinen, ehkä hetkittäin vihainen (syystä, tekijöitä kohtaan - yleensä  vanhemmat). 

Mitä älykkäämpi ihminen, sitä paremmin hyötyy terapiasta. Siitä voit vetää johtopäätökset.

Mulle taas yksi tuttu alan tohtori sanoi, että "terapia on vain ohjattua itsesuggestiota, ja sä olet tarpeeksi älykäs tehdäk

Itsesuggestio tarkoittaa käytännössä sitä, että vakuuttelet itsellesi jotakin (olen rauhallinen, kaikki on hyvin).
Suurin osa psykoterapiasta ei perustu tuohon. 

Kognitiivinen terapia perustuu ajatusvääristymien tunnistamiseen ja niiden systemaattiseen testaamiseen todellisuutta vasten.

Traumaterapiat työskentelevät hermoston säätelyn ja muistijälkien kanssa.

Psykodynaaminen terapia tarkastelee tiedostamattomia toistuvia malleja ja siirtovaikutuksia.

Skeematerapia käsittelee varhaisia haitallisia uskomusrakenteita kokemuksellisesti.

Terapeutti ei tuo prosessiin korkeampaa älykkyyttä vaan ulkopuolisen perspektiivin, koulutetun kyvyn tunnistaa ilmiöitä, kyvyn huomata puolustusmekanismeja ja turvallisen tilan, jossa hermosto voi rauhoittua.

Vierailija
264/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tuolla terapialla pyritään ja mikä on lopputulos?

Hmm. mikäköhän olisi kuntoutusterapian päämäärä. Mikäköhän. Olisipa sanassa jotain viitteitä asiasta tai kumpa joku olisi jo vastannut tuohon tarkemmin tässä ketjussa.

Et siis osannut vastata?

Vierailija
265/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota siis saa, jos ihan vaan vastailee masis- ja ahdistuskyselyihin silleen, että saa lievän tuloksen. Esim. itse eron jälkeen hakeuduin sellaiseen, oli kysymyksiä tyyliin, että syyllistänkö itseäni asioista, olenko surullinen, onko päätöksenteko vaikeaa jne. Jos vastaa kaikkiin, että jonkin verran, niin saa sen lievän diagnoosin.

Oletettavasti miehet ei vaan hae apua tällaisiin, vaikka totuudenmukaisesti luulisi, että esim. erotilanteissa heilläkin on ihan samat haasteet.

Ei siis tarvitse olla hullu saadakseen kuntoutuspsykoterapiaa. Sillähän vaan varmistetaan, ettei terve ihminen huku suruunsa tms., vaan saa apua ja pysyy jaloillaan, että on työkykyinen.

Vierailija
266/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin on ilkeää keskustelua vailla päätä ja häntää. Ette te tiedä mitään näiden terapioiden taustoista. Sitä ei ensinnäkään saa kovin helposti, psykiatrin lausunto oli kahdesti. Minä kävin psykoterapiassa vuosia ja pelkästään omia rahoja meni kymppitonni. Lapseni kuoli onnettomuudessa ja perhetaustatkaan ei ihan parhaat olleet. Kyllä minä väitän, että siellä kuntouduin vielä yhteiskuntakelpoiseksi sen sijaan, että olisin päiväni päättänyt.

Työskentelen melko hyvin palkatussa työssä ja siten maksan näitä veroina takaisin korkoineen. 

M50+

Vierailija
267/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mukava tietää mikä oli hoidon tulos eli kuinka moni parantui hulluudestaan. Jos terapia ei auta niin ei sitä kannata ainakaan vuosikausia harrastaa kun kustannukset ovat ainakin miljoonia euroja vuodessa. 

Vierailija
268/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän noilla viiraa päässä?

Vierailija
269/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko liuta akkoja valittelemassa. Kai terapeutti saa kunnon korvauksen joutavan kuuntelusta?

Vierailija
270/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli naiset ovat fiksumpia kuin miehet, koska osaavat hakeutua avun piiriin helpommin.

Vierailija
271/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän noilla viiraa päässä?

Jenkkimotto:

Jos sä et tiedä, että tarvitset terapiaa, niin tarvitset!

Vierailija
272/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen käynyt kuntoutuspsykoterapiassa väkivaltaisen liiton takia. Olen työssäkäyvä enkä ole ollut pitkillä sairaslomilla.

Miesten pitäisi käydä terapiassa. Olisi säästänyt minultakin loppuelämän pilalle menemisen. Uhrithan ne siellä terapiassa käy, ei tekijät. 

Eli tuntemusta uhrina (puoliso tai äiti käy, ehkä molemmat) olemisesta vahvistetaan? Mites se vastuun ottaminen omista aikuisista valinnoistaan?

Tarkoitatko nyt tekijän omaa vastuuta? Tekijä eli entinen puoliso ei ota mitään vastuuta. Jätti savuavat rauniot taakseen. Sairastutti lähipiirin ja aloitti uuden elämän. Puoliso ja lapset traumatisoituivat ja yrittävät elää normaalia elämää. Sinne meni rahat ja terveys. Kaikki vastuu lapsista jäi lasten äidille. Tuotako tarkoitit??? 

Vai tarkoititko sitä, että minun puolisona pitää ottaa VASTUU mieheni häiriintyneestä käytöksestä, jatkuvasta henkisestä ja fyysisestä väkivallasta? Minunko se tästäkin pitäisi ottaa vastuu??? 

Eiköhän se ongelma ole nimenomaan se, että noiden vaimonhakkaajien ei ole tarvinnut ikinä ottaa vastuuta mistään. Anoppi paapoi ja passasi. Uhrin syyllistäminenhän se takuulla parantaa ne väkivaltaiset miehet. 

Vierailija
273/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset elävät tunteella ei järjellä, hitsaa kiinni helpommin kuin miehellä. Tunne-elämä järkkyy helposti !

Kaikki ihmiset elää tunteella. Miehet vain ei osaa olla tunteidensa kanssa.

Mitä ihmettä olisi mielestäsi järjellä eläminen? Jotain sisällöstä tyhjää loogista mekaanista päättelyä? 

Vierailija
274/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen käynyt kuntoutuspsykoterapiassa väkivaltaisen liiton takia. Olen työssäkäyvä enkä ole ollut pitkillä sairaslomilla.

Miesten pitäisi käydä terapiassa. Olisi säästänyt minultakin loppuelämän pilalle menemisen. Uhrithan ne siellä terapiassa käy, ei tekijät. 

Eli tuntemusta uhrina (puoliso tai äiti käy, ehkä molemmat) olemisesta vahvistetaan? Mites se vastuun ottaminen omista aikuisista valinnoistaan?

Tarkoitatko nyt tekijän omaa vastuuta? Tekijä eli entinen puoliso ei ota mitään vastuuta. Jätti savuavat rauniot taakseen. Sairastutti lähipiirin ja aloitti uuden elämän. Puoliso ja lapset traumatisoituivat ja yrittävät elää normaalia elämää. Sinne meni rahat ja terveys. Kaikki vastuu lapsista jäi lasten äidille. Tuotako tarkoitit??? 

Vai tarkoititko sitä,

Terapia olisi varmaan auttanut.

Vierailija
275/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset ymmärtävät hakeutua terapiaan, mutta miehet purkaa pahan mielensä ympäristöönsä yleensä tuhoisin seurauksin? 

Ehdit ensin :)

Tai itseensä? Masennus, pahimmillaan itsetuhoisuus. On niitä joskus naisillakin. 

Vierailija
276/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen vuoden määrä palveluksen suorittaneita varusmiehiä.

Vierailija
277/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkin aina ihmetellyt, etten ole elämäni aikana nähnyt vielä yhtään hullua ukkoa. Naisia olleet kaikki. Aika pelottavaa!

Et ole ehkä nähnyt, kun ne istuu vankilassa . Muistatko sen ukon joka jäi saareen 5 vuotiaan tytön kanssa, kun lapsen äiti lähti hakemaan apua uiden myrskyyn. Ukko oli siis yrittänyt tap*paa tuon naisen. Ukkeli oli vetänyt sitten tytöltä kur*kun auki. Tyt*tö oli siis ollut nukkumassa ja nainen oli luullut, ettei ukko koskisi tyttöön.

ja oliko ne Helsingissä sen kaverinsa heng*iltä potkineet ja pakkaseen jättäneet pojat sittenkin tyttöjä?

Entä se ukko joka puukotti sen tytön sinne  lentopallokentälle?

Entä se ukko joka ampui perheensä ja jätti naisen henkiin, että nainen saa kärsiä saa kärsiä.

Entä se ukko joka ampui Lapissa oman 5 vuotiaan tyttönsä kostoksi vaimolleen joka halusi eron.

Nämä ja sadat muut ukot on kai sinusta sitten hyvinkin järkeviä??? Sinusta ukko on järkevä vaikka tappaa jonkun, mutta nainen on hul*lu, vaikka ei tee kenellekään mitään pahaa, mutta hakee itselleen hoitoa ongelmiinsa????

Taitaa olla sitä ukkojenlogiikkaa :(

Kun ei hae hoitoa ei ole hullu vaikka onkin ihan psy*koosissa ja syyn*takeettomana pu*ukottaa viattomia kanssa eläjiä. Toivon, että joku tuollainen "terve"ukko puu*kottaa sinutkin kadulle. 

Vierailija
278/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! Minä! No, toisaalta äijä tossa on kolmattakymmenettä vuotta hoitanut vaivojaan dokaamalla. Eka muija läksi ja minäkin kohta. Ai niin, lapsistaan ei ole välittänyt ja arvatkaapa tarvitsevatko lapset nyt aikuisina terapiaa? 

Vierailija
279/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä! Minä! No, toisaalta äijä tossa on kolmattakymmenettä vuotta hoitanut vaivojaan dokaamalla. Eka muija läksi ja minäkin kohta. Ai niin, lapsistaan ei ole välittänyt ja arvatkaapa tarvitsevatko lapset nyt aikuisina terapiaa? 

No nyt mennään juurisyihin!

Vierailija
280/301 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, jos avun tarpeessa olevat naiset terapiaan pääsevät ja sinne hakevat. Jotain Suomessa on vialla, koska tälläinen tarve on akuutti. Esimerkiksi Saksassa, Hollannissa ja Ranskassa naiset käyttää mielenterveyspalveluja ja terapiaa suhteutettuna asukaslukuun noin yhdeksän kertaa vähemmän kuin suomalaiset kanssasisarensa (lähde: who health index). Arjen vaatimukset, odotukset ja paineet on heillä samanlaisia kuin suomalaisilla naisilla. Jostain syystä he pärjäävät elämässä masentumatta paremmin ja ovat tyytyväisempiä elämäänsä kuin suomalaiset naiset.