Mitä käsityön opetukselle on tapahtunut?
Ennen ala-asteen käsityötunnilla tehtiin sukat, lapaset tai vähintään myssy. Nyt sukkia ei tee kukaan, vaan kotiin tuodaan pikkuinen tilkku tai neulottu pallo.
Yläkoulusta kotiin ei tule enää palloakaan, sillä suurimmalla osalla käsityönopetusta ei ole 7.-luokan jälkeen lainkaan. Mitä käsityönopetukselle on tapahtunut?
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne käsityöt yhdistetty, niin että enää ei saa valita haluaako rättikässää vai puukässää, vaan kaikilla on vähän molempia. Tuloksena on, että kumpaankaan ei ehditä paneutua kunnolla, joten siellä tehdään vaan turhanpäiväisiä näpertelyjä oikeiden käsityöprojektien sijaan.
Ja syynähän oli se, että kun valinnanvapaus oli, niin suurin osa pojista valitsi sen teknisen käsityön ja tytöt tekstiilityön. Tämähän ei enää nykyisessä sukupuolten luontaisia piirteitä häivyttävässä ajattelumaailmassa käynyt (vaikka edelleen oppilailla oli täysi vapaus valita myös toisinpäin), vaan piti pakottaa pojat neulomaan ja työt vasaroimaan ja hitsaamaan.
Nyt käsityöt ei koulussa kiinnosta ketään, kun ei saa tehdä sitä mitä itse haluaisi mieluummin oppia.
Kommenttisi on yksinkertaisesti typerä. Eihän koulun tarkoitus muutenkaan ole saada valita, mitä ois kiva opiskella vaan opiskella tarvittavia taitoja. Ja on takuuvarmasti enemmän kuin perusteltua, että sekä tytöille että pojille opetetaan sekä teknisiä töitä että tekstiilitöitä pakollisena aineena. Se vanha jako oli umpityperä.
Sitten toki jotain valinnaisia voisi myöhemmin koulussa olla valittavana.
Nykyään työn laatu ja jälki ei ole enää arvostelun perusteena. Tärkeintä on työn itseohjautuvuus, dokumentointi ja ympäristöarvot.
Satuin kerran koululaisvuoroon linja-autoon kun yläkoululaiset veivät kotiin kässän töitä. Käytännössä pala liimalevyä eli liimattu kaksi konehöylättyä palasta vierekkäin yhteen.
No, onhan siinä sitten pannunalunen tai jotain...
Alakoulussa tehdään vessapaperirullista peikkoja...
Vierailija kirjoitti:
Satuin kerran koululaisvuoroon linja-autoon kun yläkoululaiset veivät kotiin kässän töitä. Käytännössä pala liimalevyä eli liimattu kaksi konehöylättyä palasta vierekkäin yhteen.
No, onhan siinä sitten pannunalunen tai jotain...
Alakoulussa tehdään vessapaperirullista peikkoja...
Tässä esimerkki keskimääräisen palstalaisen asiantuntemuksesta: satuin kerran koululaisvuoroon linja-autoon
Käsityöt tosi tärkeitä lapsille, samoin piirustus ja musiikki. Yksi tärkeimmistä aineista alakoulussa.
Käsityö on helppoa ja mukavaa: nahka eteen, nahka taakse.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen hyvä osata ainakin korjausompelua. Ompelu on hauskaa, meidän aikanamme oli kannustava ja taitava opettaja, valinnainen aine myös pojille. He saivat kehuja.
Kunpa olisikin opetettu nimenomaan korjausompelua. Se olisi aidosti hyödyllistä. Mutta sen sijaan meidän aikaan tehtiin laukku ja hame, kaikki aivan karmeita ja ihan silkkaa materiaalien tuhlausta. Sen sijaan kaikilla olisi kyllä ollut jotain korjausompeluun sopivaa ja teinejähän kiinnostaa omien vaatteiden tuunaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti se on lopetettu. Ne, jotka tykkää käsitöistä, opettelee itse. Muut vihaa.
Voidaanko soveltaa myös musiikkiin, liikuntaan, uskontoon... opetelkoon itse!
Onhan koulussa jo kirjoitustaitokin laitettu kategoriaan "oppikaa ite, jos nappaa"
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi on ysiluokalla ja on valinnaisessa käsityössä. Oppilaita ei nykyään ohjata tekemään mitään, vaan saavat itse päättää, mitä tekevät. Opetusta siellä ei juuri saa. Lapsi oli kerran kysynyt yhteen neuletyön kohtaan tunnilla apua, opettaja oli vastannut, että tutkii ohjetta kotona ja katsotaan ensi viikolla. Tai on sanonut suoraan, että kysy äidiltä. Materiaalit koulussa ovat hyvin rajallisia. Jos haluat tehdä jotain yhtään kissanlelua haastavampaa, pitää materiaalit ostaa itse.
Tuo on sitä itseohjautuvuutta johon panostetaan nykykoulussa :D
Vierailija kirjoitti:
Eikö käsityö ole valinnainen aine 7.luokan jälkeen, eli se pitää itse valita jos haluaa opiskella, niin oli minusta jo 1980-luvulla kun kävin kouluni.
Itse kävin silloisen yläasteen 1979-82. Käsityö oli jo silloin valinnainen kasilla ja ysillä.
Aloittaja varasti jutun sitten mediasta eikä mainitse lainkaan että mistä. Kopioit vielä kirjoitusvirheenkin.
Itse inhosin kouluaikoina käsityötunteja. Ja olin hyvin iloinen, kun seiskaluokan jälkeen niitä ei enää ollut pakollisena.
Osaan ommella napin ja se on ollut riittävä taito.
Hmm, kuinkahan paljon kodeissa opetetaan hienomotorisia taitoja? Tai käsityön taitoja. Aika harvassa kodissa on enää silmäneuloja,neulepuikkoja tai virkkuukoukkua/ sahaa, vasaraa tai ruuvinväännintä. Sakset menee käteen väärinpäin, harva osaa leikata siististi viivaa pitkin, nuppineulasta on vaikea saada otetta...
Ei tälle olemattomalle pohjalle oikein ehdi mitään uutta koulussa oppia. Aika ei riitä.
Mutta mulla on innokkaat ja motivoituneet oppilaat. Opetan yhtenäiskoulussa.
T. Taitava ja mukava kässänope
Olen mies ja 80-luvun peruskoulun opeilla olen aikuisena korjannut esim. irronneita nappeja tai ratkenneita saumoja vaatteista käsin ompelemalla. Langan pujotus neulansilmästä on miltei se eniten tarkkuutta vaativa osa, joskus turvautunut ihan led lamppuun jossa on suurennuslasi, alkaahan se ikänäkökin vähän vaivata :P
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen hyvä osata ainakin korjausompelua. Ompelu on hauskaa, meidän aikanamme oli kannustava ja taitava opettaja, valinnainen aine myös pojille. He saivat kehuja.
Kyllä ompelua edelleen opetetaan. Ei mitään isoja töitä, kun kangas on kallista, mitta meidän tytöt on tehneet ainakin pussukat ja toinen nenäliinan, toinen pehmonallen. Poika on jo aikuinen, en muista enää, mitä hän teki. Itse en osaa lainkaan ommella, siis en edes suoraa. Kotona ei ollut ompelukonetta (eikä ole vieläkään) eikä meillä ollut tekstiilityössä pakko ommella, kun ompelukoneitakin taisi olla peräti 2 kpl, ala-asteella siis. Olen itse neulonut kaulaliinan ja lapaset yläasteella ja jotkut reunapitsit virkkasi kotoa tuotuun pyyhkeeseen. Meidän tytöt taas ei osaa neuloa ollenkaan. Virkkaamaan ovat joutuneet, samoin poika aikoinaan, joka teki patalappuja villalangasta virkkaamalla. Meidän lapsista kukaan ei ole valinnut käsitöitä 7.luokan jälkeen. Nuorin tyttö ehtii vielä muuttaa mielensä, hän on nyt seiskalla ja valinnaisaineiden lopulliset valinnat puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään työn laatu ja jälki ei ole enää arvostelun perusteena. Tärkeintä on työn itseohjautuvuus, dokumentointi ja ympäristöarvot.
Höpö höpö. Itseohjautuvuus on vain haitta. Nimenomaan oman tyttären käsityönumero laski, kun hän ei tarpeeksi usein kysynyt ohjeita. Jos haluaa ysin, pitää olla pyytämässä koko ajan opettajalta apua. Vaikka osaisi tehdä itse, silti pitää kysyä ohjeita joka vaiheessa. Jos tekee itsenäisesti, ei hyvä. Sillä ei ole merkitystä, jos osaa tehdä itsenäisesti eikä siksi tarvitse opastusta. Ja jos haluaa kympin, pitää auttaa toisia, tarjota apua, vaikkei kukaan pyytäisi. On mennyt niin älyttömäksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Itseohjautuvuus on vain haitta. Nimenomaan oman tyttären käsityönumero laski, kun hän ei tarpeeksi usein kysynyt ohjeita. Jos haluaa ysin, pitää olla pyytämässä koko ajan opettajalta apua. Vaikka osaisi tehdä itse, silti pitää kysyä ohjeita joka vaiheessa. Jos tekee itsenäisesti, ei hyvä. Sillä ei ole merkitystä, jos osaa tehdä itsenäisesti eikä siksi tarvitse opastusta. Ja jos haluaa kympin, pitää auttaa toisia, tarjota apua, vaikkei kukaan pyytäisi. On mennyt niin älyttömäksi!
Vientiteollisuus on varmaan riemuissaan näistä oppilaista jotka on aivopesty uskomaan että työnlaadulla ei ole mitään merkitystä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö käsityö ole valinnainen aine 7.luokan jälkeen, eli se pitää itse valita jos haluaa opiskella, niin oli minusta jo 1980-luvulla kun kävin kouluni.
Joo näin se oli jo aikanaan samoin kuin nykyäänkin.
Mutta se, nykyään ei valita jompaa kumpaa käsitöitä vaan opiskellaan koko aika kumpaakin, niin "pehmeitä" kuin "kovia" käsitöitä.
No eikä ole 8.-9. lk käsityö valinnaista ja tuskin oli kasarillakaan, ainoa mikä on valinnaista on se otatko puu/tekniset vai ompelu/neulomisen. Käsityöt kuuluu perusopetukseen yläasteen loppuun asti.
kyl ainaki ysärillä oli nimenomaan 8-9 lk valinnaisaineena kässä. Siihen asti oli pakollinen ja vieläpä jaoteltiin tytöt rättikäsään ja pojat puukässään. Ja sen jälkeen ainoastaan valinnaisaineena.
No jos jutut pitää paikkansa, niin käsitöitä tehdään enemmän kuin ennen.
Nykyään ne tehdään porukalla koulun vessassa.
Mahdetaankohan me puhua samasta asiasta 🤔
Nykyään on ainakin huomioitu paremmin vasenkätiset oppilaat. On peilejä, videoita ym. Mun aikanani oli täysin opettajasta kiinni, oppiiko umpivasenkätinen neulomaan tai virkkaamaan. Itse opin taitavaksi neulojaksi, mutta virkata en osaa vieläkään.