Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä käsityön opetukselle on tapahtunut?

Vierailija
10.02.2026 |

Ennen ala-asteen käsityötunnilla tehtiin sukat, lapaset tai vähintään myssy. Nyt sukkia ei tee kukaan, vaan kotiin tuodaan pikkuinen tilkku tai neulottu pallo.

Yläkoulusta kotiin ei tule enää palloakaan, sillä suurimmalla osalla käsityönopetusta ei ole 7.-luokan jälkeen lainkaan. Mitä käsityönopetukselle on tapahtunut?

Kommentit (287)

Vierailija
1/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästetty. Osaatko edes kuvitella, kuinka paljon käsityötarvikkeet nykyisin maksavat? 

Toiseksi oppilaita ei kiinnosta. Olen opettanut tekstiilityötä äärimmäisen vastahakoisesti suhtautuneille 7-luokkalaisille. Ei tullut kissalle takkia, tuli vain virkattu lelu.

Käsityötunteja on niin vähän, että monessakaan koulussa ei ole päätoimista käsityönopettajaa. Siitä voit päätellä jotain sen vähäisenkin opetuksen tasosta.

Vierailija
2/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on taantuva maa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken voi tilata temusta, eihän kenenkään enää tarvitse osata itse tehdä mitään.

Vierailija
4/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne käsityöt yhdistetty, niin että enää ei saa valita haluaako rättikässää vai puukässää, vaan kaikilla on vähän molempia. Tuloksena on, että kumpaankaan ei ehditä paneutua kunnolla, joten siellä tehdään vaan turhanpäiväisiä näpertelyjä oikeiden käsityöprojektien sijaan.

Ja syynähän oli se, että kun valinnanvapaus oli, niin suurin osa pojista valitsi sen teknisen käsityön ja tytöt tekstiilityön. Tämähän ei enää nykyisessä sukupuolten luontaisia piirteitä häivyttävässä ajattelumaailmassa käynyt (vaikka edelleen oppilailla oli täysi vapaus valita myös toisinpäin), vaan piti pakottaa pojat neulomaan ja työt vasaroimaan ja hitsaamaan.

Nyt käsityöt ei koulussa kiinnosta ketään, kun ei saa tehdä sitä mitä itse haluaisi mieluummin oppia.

Vierailija
5/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin yläasteen ysärillä eikä silloinkaan suurimmalla osalla ollut käsityötä 7. luokan jälkeen. Vain meillä oli jotka otti sen valinnaiseksi kasilla ja ysillä. Toki me tehtiin ala-asteella ja seiskalla kaikenlaista. Seiskalla oli parin viikon vaihto niin, että tytöt meni puukässään ja pojat "tavalliseen" kässään. Mulla on edelleen se tarjotin mikä tehtiin puukässässä. Puukässä muuten ihan ok, mutta yläasteen puukässään opettaja oli ällö. Ei nuoret tytöt oikein viihtyneet siellä.

Vierailija
6/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö käsityö ole valinnainen aine 7.luokan jälkeen, eli se pitää itse valita jos haluaa opiskella, niin oli minusta jo 1980-luvulla kun kävin kouluni.

Vierailija
7/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen hyvä osata ainakin korjausompelua.  Ompelu on hauskaa, meidän aikanamme oli kannustava ja taitava opettaja,  valinnainen aine myös pojille.  He saivat kehuja.

Vierailija
8/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö käsityö ole valinnainen aine 7.luokan jälkeen, eli se pitää itse valita jos haluaa opiskella, niin oli minusta jo 1980-luvulla kun kävin kouluni.

Joo näin se oli jo aikanaan samoin kuin nykyäänkin.

Mutta se, nykyään ei valita jompaa kumpaa käsitöitä vaan opiskellaan koko aika kumpaakin, niin "pehmeitä" kuin "kovia" käsitöitä.

Vierailija
9/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppitunneista on säästetty, ja lisäksi oppilaiden taidot ovat sen verran vaihtelevia, ettei kovin korkeita tavoitteita voi ottaa.

Mun lapsuudessani 1980-luvulla ainakin maalla oli ihan tavallista, että kotona hoidetut tytöt olivat tylsistymiseensä jo ennen kouluikää opetelleet neulomaan ja virkkaamaan mummon esimerkin mukaan. Nykyään ei taida niin tylsää enää tullakaan.

Vierailija
10/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai mitä tapahtui? Mitä tapahtui koko suomalaiselle peruskoululle? Vassarit opetusministereinä. Se tapahtui. 

Vassarit sen peruskoulun keksivät, totta. Sitä ennen oli Euroopan vanhanaikaisin järjestelmä, jossa kymmenvuotiaana päätettiin tulevaisuus sen perusteella, oliko perheellä rahaa.

Vierailija
11/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaikki opettele pimeessä peiton alla. Ei sitä koulussa tarvi opettaa.

Vierailija
12/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se, nykyään ei valita jompaa kumpaa käsitöitä vaan opiskellaan koko aika kumpaakin, niin "pehmeitä" kuin "kovia" käsitöitä.

No eikä ole 8.-9. lk käsityö valinnaista ja tuskin oli kasarillakaan, ainoa mikä on valinnaista on se otatko puu/tekniset vai ompelu/neulomisen. Käsityöt kuuluu perusopetukseen yläasteen loppuun asti.

Vierailija
13/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen, onko siellä tunneilla minkäänlaista opastusta? Ihan ihmeellisiä, viimeistelemättömiä tekeleitä tulee kotiin, arvosana silti 9. Kotona saavat opastettuna paljon siistimpää jälkeä aikaan. 

Vierailija
14/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä ole 8.-9. lk käsityö valinnaista ja tuskin oli kasarillakaan, ainoa mikä on valinnaista on se otatko puu/tekniset vai ompelu/neulomisen. Käsityöt kuuluu perusopetukseen yläasteen loppuun asti.

Mä olen syntynyt 1977. Seiskaluokalla oli  pakollinen käsityö, joko tekninen tai tekstiili, molempia ei saanut opiskella, ja kasi- ja ysiluokalla ainoastaan valinnainen käsityö. Lapsillani sama, paitsi että tekninen ja tekstiili yhdistettynä ja tunteja vähemmän.

Vierailija
15/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen, onko siellä tunneilla minkäänlaista opastusta? Ihan ihmeellisiä, viimeistelemättömiä tekeleitä tulee kotiin, arvosana silti 9. Kotona saavat opastettuna paljon siistimpää jälkeä aikaan. 

No jos tekevät kotona opastettuina, niin toki se näkyy koulutyössä. 

Vierailija
16/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin ihan kasarin lopussa yläasteella ja mulla oli VALINNAINEN käsityö 8-9 lk. Oma lapseni oli yläasteella 2017-2020, ja hänellä oli myös VALINNAINEN käsityö 8-9 lk.

Vierailija
17/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mitä tapahtui? Mitä tapahtui koko suomalaiselle peruskoululle? Vassarit opetusministereinä. Se tapahtui. 

Vassarit sen peruskoulun keksivät, totta. Sitä ennen oli Euroopan vanhanaikaisin järjestelmä, jossa kymmenvuotiaana päätettiin tulevaisuus sen perusteella, oliko perheellä rahaa.

Ja nyt vassarit on saaneet sen tulevaisuuden tuhottua, oli rahaa tai ei, joten kaikki on tasa-arvoisen surkeaa :D

Oikeastihan rikkaat voi edelleen kiertää ongelman lähettämällä pilttinsä ulkomaisiin kouluihin tai yksityiskouluihin. 

Vierailija
18/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paremmiston punakouluissa käsityönä opetetaan luultavasti seksivälineiden käyttöä. Ei siitä synny villasukkia tai edes pannulappuja, tai lintulautoja. Mitä muutakaan voi odottaa koululaitokselta jossa jo esikouluikäiset pitää upottaa gender-roskaan tai jossa yläasteikäisille pitää tarjota tietoa oikeanlaisista perspanoista tai kielenkäytöstä suuhommissa. 

No onneksi sinä et tiedä mitään nykypäivän kouluista tai pääse lähelle lapsia tai nuoria ylipäätään.

Vierailija
19/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntijakoa tosiaan on pitänyt säätää että saadaan ne lisäruotsintunnit tungettua ennestäänkin täyteen viikko-ohjelmaan. Ja helpointahan on tiputtaa turhat käsityötunnit pois. Luultavasti moiset käsityöopettajat on jotain persuja tms, joten parempi vaan. 

Vierailija
20/287 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt vassarit on saaneet sen tulevaisuuden tuhottua, oli rahaa tai ei, joten kaikki on tasa-arvoisen surkeaa :D

Oikeastihan rikkaat voi edelleen kiertää ongelman lähettämällä pilttinsä ulkomaisiin kouluihin tai yksityiskouluihin. 

Kyllä se taisi olla eräs kokoomuslainen opetusministeri, joka runnoi läpi jättisäästöt. Ja Kokoomuksen toiveestahan sitä matikkaa on kouluihin pistetty ja taideaineista vähennetty tunteja, joten mitä iniset siitä ettei kässää enää opeteta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän