Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.
Harmillisesti vanha ketju on lukittu.
Jännityksellä odotan, milloin Ollen ja Eevan vauva syntyy. Ja nimiasioista innostuneena mietin toki pienokaisen nimeä. Mahtaakohan alkaa E-kirjaimella (kun aiempien lasten nimet alkavat kirjaimilla a, e ja a).
Onnea vielä vauvasta, Olle ja Eeva, lapsi on aina lahja! <3
Ap
Kommentit (851)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lisääntyminen olisi Jumallalle prioriteetti, ei Jeesus eikä Paavali olisi naimattomuutta kaikille, jotka siihen kykenee. Näin he kuitenkin Raamatun mukaan suosittelivat.
Ei kai Jeesus suositellut?
Kyllä voisi sanoa epäsuorasti suositelleen.
"On sellaisia, jotka äitinsä kohdusta saakka ovat avioliittoon kelpaamattomia, on toisia, joista ihmiset ovat tehneet sellaisia, ja on niitä, jotka itse, taivasten valtakunnan tähden, ovat ottaneet osakseen naimattomuuden. Joka voi valita tämän ratkaisun, valitkoon."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välihuomautus: katolisilla on ihan sama ehkäisyoppi kuin vl:illa, mutta moni ei noudata sitä. Täällä tunnutaan vain kehuvan katolisia, miksi heidän oppejaan esimerkiksi tästä asiasta ei kritisoida samoin kuin vl:ien kohdalla?
Ei ole sama oppi, huomaa ettet tunne katolista uskoa. Lisääntyminen ei ole millään tavalla opetuksen keskiössä, toisin kuin lestadiolaisuudessa.
Kyllä se on yhä tiukka se oppi. Mutta kuten täällä on tullut jo esille, suurin osa katolisista ei sitä noudata, se ero on vl:iin siinä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siis ihan pohjimmiltaan "elämän suojelun" on alettava maapallon suojelusta. Maapallo on rajallinen ja sen antimet rajallisia. Ihmisten eksponentiaalinen lisääntyminen yli maapallon kestokyvyn tap*aa meidät kaikki.
Toisaalta, suurperheissä kulutetaan paljon muita vähemmän. Ei ole varaa jokavuotisiin ulkomaanmatkoihin, lasten omiin huoneisiin jne.
Tajuat varmasti, että suurperheessä asiat kumuloituu. 10 lasta kuluttaa takuulla lopulta ihan saman verran maapallon resursseja kuin 2 lasta, jotka käyvät ulkomailla. Nämä kaksi lasta saa ehkä myös vaan 2 lasta, nuo kymmenen lasta voi jokainen saada 10 lasta. Seurava sukupolvi: 4 ihmisistä, vs 100 ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä tämä meitä tavallisia ihmisiä liikuttaa. Pohjois-Pohjanmaalla kun vuosia asuin, näin kuinka ilkeitä ja katkeria, moni vl nainen on. En tunne mitään empatiaa heitä kohtaan.
Jännä. Suurin osa minun tuntemistani lestadiolaisnaisista ei ole ilkeitä tai katkeria. Minäkin olen asunut Pohjois-Pohjanmaalla pitkään ja ollut pitkään vanhoillislestadiolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välihuomautus: katolisilla on ihan sama ehkäisyoppi kuin vl:illa, mutta moni ei noudata sitä. Täällä tunnutaan vain kehuvan katolisia, miksi heidän oppejaan esimerkiksi tästä asiasta ei kritisoida samoin kuin vl:ien kohdalla?
Ei ole sama oppi, huomaa ettet tunne katolista uskoa. Lisääntyminen ei ole millään tavalla opetuksen keskiössä, toisin kuin lestadiolaisuudessa.
Katso vaikka tämä video, jossa nuori katolinen nainen kertoo ehkäisyopetuksesta ja kuinka se ei ole helppo asia myöskään heille. Kyllä se opetus on tiukka.
Kyse on aivan eri asiasta kuin lestadiolaisuudessa. Katolinen kirkko opettaa tietyllä tavalla ja jättää asian pariskunnan henkilökohtaiseksi asiaksi. Vl-liike on opettanut, että kuolkaa vaikka kunhan ette ehkäise ja tämä ei ole yksityinen asia vaan meidän yhteisön asia. Jne. Kärjistetysti. Mitään niin epätervettä en katolisuudessa löydä tässä asiassa kuin vl-liikkeessä on ollut vuosikymmeniä nähtävillä.
Ei ole ihan eri asia vaan täysin sama asia! Oletko itse perehtynyt katoliseen opetukseen ehkäisystä? Jos olet ja olet rehellinen, et väittäisi tuollaista.
Olen itse tutustunut mielenkiinnosta paljon katoliseen oppiin ja ihan vastaava ehkäisyoppi siellä on kuin vanhoillislestadiolaisilla.
Oppi on eri asia ja miten se ilmenee on toinen asia. Jos menet katoliselta papilta kysymään, pitääkö kuolla sen takia, että seuraava raskaus vaarantaa terveyden niin kyllä sieltä tulee huomattavsti armollisempaa puhetta kuin vl-yhteisössä vuosikymmeniä kuullut. Älä yritä maalata sellaista kuvaa, että katolinen oppi näkyisi arkielämässä samoin epäterve vl-oppi. Huomaa myös, katolisilla on avioliiton mitätöinti mahdollinen, tässäkin näkyy ero. "Jumala rakastaa ihmistä, enemmän kuin vihaa eroa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso vaikka tämä video, jossa nuori katolinen nainen kertoo ehkäisyopetuksesta ja kuinka se ei ole helppo asia myöskään heille. Kyllä se opetus on tiukka.
Kyse on aivan eri asiasta kuin lestadiolaisuudessa. Katolinen kirkko opettaa tietyllä tavalla ja jättää asian pariskunnan henkilökohtaiseksi asiaksi. Vl-liike on opettanut, että kuolkaa vaikka kunhan ette ehkäise ja tämä ei ole yksityinen asia vaan meidän yhteisön asia. Jne. Kärjistetysti. Mitään niin epätervettä en katolisuudessa löydä tässä asiassa kuin vl-liikkeessä on ollut vuosikymmeniä nähtävillä.
Ei ole ihan eri asia vaan täysin sama asia! Oletko itse perehtynyt katoliseen opetukseen ehkäisystä? Jos olet ja olet rehellinen, et väittäisi tuollaista.
Olen itse tutustunut mielenkiinnosta paljon katoliseen oppiin ja ihan vastaava ehkäisyoppi siellä on kuin vanhoillislestadiolaisilla.
Oppi on eri asia ja miten se ilmenee on toinen asia. Jos menet katoliselta papilta kysymään, pitääkö kuolla sen takia, että seuraava raskaus vaarantaa terveyden niin kyllä sieltä tulee huomattavsti armollisempaa puhetta kuin vl-yhteisössä vuosikymmeniä kuullut. Älä yritä maalata sellaista kuvaa, että katolinen oppi näkyisi arkielämässä samoin epäterve vl-oppi. Huomaa myös, katolisilla on avioliiton mitätöinti mahdollinen, tässäkin näkyy ero. "Jumala rakastaa ihmistä, enemmän kuin vihaa eroa."
En väittänytkään, että se näkyisi samalla tavalla katolisilla, koska suurin osa edelleenkään ei opetusta noudata. Mutta itse oppi on ihan vastaava. Jos asia kiinnostaa, ota selvää itse lisää, niin tulet huomaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä tämä meitä tavallisia ihmisiä liikuttaa. Pohjois-Pohjanmaalla kun vuosia asuin, näin kuinka ilkeitä ja katkeria, moni vl nainen on. En tunne mitään empatiaa heitä kohtaan.
Jännä. Suurin osa minun tuntemistani lestadiolaisnaisista ei ole ilkeitä tai katkeria. Minäkin olen asunut Pohjois-Pohjanmaalla pitkään ja ollut pitkään vanhoillislestadiolainen.
No ei kai he omilleen ilkeitä ole. Vain ns vääräuskoisille.
Tuosta ehkäisyasiasta. Mielestäni monilla unohtuu, millaista ennen oli. Olihan sitä lampaansuolia ja muita käytössä ennen vanhaan, vaikkei hormonaalista ehkäisyä ollut. Ja harrastivat parit pidättäytymistäkin. Mutta vielä isompi merkitys oli sillä, mikä oli naisten todellisuus vaikka noin 100 vuotta sitten.
Ihmiset kärsivät puutteesta ja moni avioitunut parikymppinen oli hyvin hoikassa kunnossa. Kaikilla ei ollut kuukautisiakaan tai ne alkoivat nykymittapuuhun verrattuna myöhään. Raskaudet verottivat kehoa, ei ollut rautainfuusioita, lisäravinteita ja muita, joilla oloa sai kohennettua. Riutunut keho saattoi aiheuttaa sen, ettei uusi raskaus alkanutkaan niin nopeasti. Mies saattoi olla töissä kaukana, jolloin seksielämä saattoi olla hyvin satunnaista. Myös muu terveydentila vaikutti raskaaksi tulemiseen. Nykyisin tilanne on ihan toinen. Ravitsemus on hyvä, on lääkkeet ja kaikki. Harvalla puoliso on sellaisessa reissutyössä, jossa seksiä on joskus ja jouluna.
Ajattelen, että raskaaksi tulemisen ja perhe-elämän osalta tilanne oli hyvin erilainen. En sano, etteikö ehkäisyä saisi olla käyttämättä niin halutessaan. Totean vain, että ennen monet tekijät jo itsessään vähensivät raskauden todennäköisyyttä. Ja aina on ollut poikkeuksia. Oli sitä lapsettomia, yksilapsisia perheitä ja 15 lapsen perheitä ennenkin. Geenit vaikuttavat paljon.
Itseäni ihmetyttää, että ketkään muut Suomessa eivät tunnu edes POHTIVAN, että voisiko ehkäisyopetuksessa olla jotain perää. Edes jotakin. Kun kuitenkin valtaosan kristinuskon historiasta, tuhansia vuosia, on opetus ollut se, että ehkäisy on synti. Miksi tästä ei edes keskustella? Miksi koko aihe on nykyään kuin lakaistu maton alle?
Järkeä saa käyttää, sekin on Jumalan antama ja luoma ominaisuus ja käytettäväksi tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Oppi ei ole täysin vastaava, koeta nyt ymmärtää. Sitä ei todellakaan opeteta samalla intensiteetillä kuin lestadiolaisuudessa. Painopiste on erilainen. Lestadiolaisuudessa lisääntyminen on jonkinlainen pyhä lehmä, anteeksi nyt vaan.
Ymmärtäähän sen. Esim. vanhempiensa seitsemäs lapsi voi pitää ehkäisemättömyyttä ihan hyvänä, koska häntä ei ehkä olisi ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttää, että ketkään muut Suomessa eivät tunnu edes POHTIVAN, että voisiko ehkäisyopetuksessa olla jotain perää. Edes jotakin. Kun kuitenkin valtaosan kristinuskon historiasta, tuhansia vuosia, on opetus ollut se, että ehkäisy on synti. Miksi tästä ei edes keskustella? Miksi koko aihe on nykyään kuin lakaistu maton alle?
On eri asia opettaa, että ehkäisy on synti ja eri asia opettaa, ettei ihminen saa kuunnella omaa vointiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli pari päivää sitten viesti tapauksesta jossa jotkut lestadiolaiset nuoret kiusasi toisen huonoon kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Oppi ei ole täysin vastaava, koeta nyt ymmärtää. Sitä ei todellakaan opeteta samalla intensiteetillä kuin lestadiolaisuudessa. Painopiste on erilainen. Lestadiolaisuudessa lisääntyminen on jonkinlainen pyhä lehmä, anteeksi nyt vaan.
Kyllä opetetaan samalla tavalla, mutta edelleen: ihmiset eivät sitä noudata. Lue vaikka kommentteja tuossa videossa niin näet, että moni katolinenkin painiskelee asian kanssa, ei opetus ole välttämättä helppo heillekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäähän sen. Esim. vanhempiensa seitsemäs lapsi voi pitää ehkäisemättömyyttä ihan hyvänä, koska häntä ei ehkä olisi ilman sitä.
Mua ei haittaisi tippaakaan jos en olisi syntynyt, silloin en mitään asiasta tietäisi. En ole ikinä ymmärtänyt tuota argumenttia. Jossain kohtaa se raja kuitenkin tulee vastaan, ei lestadiolaisuudessakaan yleensä yli 20 lapsen perheitä ole. Onko jossain 21 lapsi, joka miettii että olisi halunnut syntyä mutta kun aloittivat ehkäisyn siinä 15 lapsen kohdalla kun ei voimat riittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInua on kiusattu koko peruskouluaika muiden vl-lasten ja -nuorten taholta. Olen silti vl. Miksi? Koska katson uskoa, jonka koen olevan raamatullinen, enkä jää kiinni puutteellisten ihmisten synteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli pari päivää sitten viesti tapauksesta jossa jotkut lestadiolaiset nuoret kiusasi toisen huonoon kuntoon.
*toisen lestadiolaisnuoren, piti kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opetetaan samalla tavalla, mutta edelleen: ihmiset eivät sitä noudata. Lue vaikka kommentteja tuossa videossa niin näet, että moni katolinenkin painiskelee asian kanssa, ei opetus ole välttämättä helppo heillekään.
Ainakin katolisilla on terveempi lähestymistapa asiaan. Olkaa vaan ehkäisyoppienne orjia tai sitten voisitte etsiä armollista Jumalaa. Ihmisten pelot ja jyrkkyys ei ole yhtä kuin totuus. Opetuslapsillakin pelot esti monesti näkemästä totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia opettaa, että ehkäisy on synti ja eri asia opettaa, ettei ihminen saa kuunnella omaa vointiaan.
Mutta kansankirkko ei esimerkiksi tuo koskaan edes esille vaihtoehtoa, että ehkäisyssä edes voisi olla mitään kyseenalaista. Miksi?
EI myöskään suomalaisten lisääntymättömyydellä. On vain haitaksi maapallolle, jos yksi sivistynyt kansa kuolee pois.