Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.
Harmillisesti vanha ketju on lukittu.
Jännityksellä odotan, milloin Ollen ja Eevan vauva syntyy. Ja nimiasioista innostuneena mietin toki pienokaisen nimeä. Mahtaakohan alkaa E-kirjaimella (kun aiempien lasten nimet alkavat kirjaimilla a, e ja a).
Onnea vielä vauvasta, Olle ja Eeva, lapsi on aina lahja! <3
Ap
Kommentit (33)
Meillä on vain 1 lapsi terveydentilani vuoksi. Ihailen ihmisiä, jotka jaksavat useamman lapsen kanssa. Minusta ei ole tällä terveydentilalla äidiksi kuin vain yhdelle lapselle.
Vanhemmuus on elämän hienoimpia asioita. Vaikka en ole vanhoillislestadiolainen, niin arvostan sitä, että heillä pidetään perhekeskeisyyttä ja perinteisiä perhearvoja tärkeänä. Itse asun pk-seudulla ja en samaistu kolmekymppisten ikätoverieni arvomaailmaan, joka on kovin kaukana omastani.
Hei! Olisikohan ketään veeällää paikalla, haluaisin kysyä muutamia asioita? :)
-käyvätkö ihmiset seuroissa eri paikkakunnilla vai aina omalla rauhanyhdistyksellä?
-jos perheessä on esimerkiksi monta lasta ja taloudellisesti tiukkaa, miten hoidetaan esim. sukulaisten häälahjat, ristiäislahjat yms (oletan nyt, että näitä juhlia on useammin kuin muilla)? annetaanko lahjaksi tavaraa vai jotain aineetonta? tai kerätäänkö porukalla joku isompi lahja?
-millaisista jutuista naiset juttelevat omissa tapaamisissaan? puhutaanko perhe-elämästä, käsitöistä, harrastuksista tms?
Tämä ei liity vanhoillislestadiolaisuuteen suoraan, mutta lähinnä sitä kautta, kun monilla on paljon sisaruksia ja sitä myöten elämässään myös sisarusten puolisoita. Ainoana lapsena kiinnostaa:
Onko joskus tilanteita, joissa esim. sisarukset tai vanhemmat eivät pidä jonkun puolisosta? Siis vaikka puoliso olisi vl, mutta jotenkin ei vain ihmisenä tunnu "samankaltaiselta/sopivalta" kumppanilta? Vai tuleeko tällaisia ajatuksia edes? Tuli juuri mieleen, kun eräs ystäväni kertoi, miten hänen oli vaikea sulattaa veljensä aiempaa tyttöystävää. Veli ja tyttöystävä olivat vain kuulemma niin kovin erilaisia, riitelivät herkästi jne.
Minusta tuossa ei vaan ole mitään hyvää. Katsokaa esim tuhkimotarinoita Minna Pietarinen. Hän oli synnytyskone. Nykyään ex lestadiolainen ja taiteilija.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa ei vaan ole mitään hyvää. Katsokaa esim tuhkimotarinoita Minna Pietarinen. Hän oli synnytyskone. Nykyään ex lestadiolainen ja taiteilija.
Miksi pitäisi katsoa?
Vierailija kirjoitti:
En ole vl, mutta minusta on todella mautonta sanoa ketään ihmistä synnytyskoneeksi. Ihminen ei ole kone.
Nykyisin vl-liikkeeseen kuuluvilla on täysi vapaus valita, haluaako kuulua liikkeeseen vai ei. Ketään ei pakoteta olemaan liikkeen jäsen ja perheellistymään. Saa elää yksinkin ja olla vl tai olla kuulumatta liikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
-käyvätkö ihmiset seuroissa eri paikkakunnilla vai aina omalla rauhanyhdistyksellä?
-jos perheessä on esimerkiksi monta lasta ja taloudellisesti tiukkaa, miten hoidetaan esim. sukulaisten häälahjat, ristiäislahjat yms (oletan nyt, että näitä juhlia on useammin kuin muilla)? annetaanko lahjaksi tavaraa vai jotain aineetonta? tai kerätäänkö porukalla joku isompi lahja?
-millaisista jutuista naiset juttelevat omissa tapaamisissaan? puhutaanko perhe-elämästä, käsitöistä, harrastuksista tms?
Voi käydä eri paikkakunnilla ihan vapaasti. Oulun seudulla nuoret menee yleensä viikonloppuna Ouluun seuroihin kun siellä on paljon väkeä. En oikein ymmärrä mitä tarkoitat kysymyksellä
Riippuu perheestä aika paljon tämä niin kuin muillakin. Ei ole vertailukohtaa kun en ole muuta kuin lestadiolaisessa suvussa elänyt mutta esim. yo-lahjaksi sain monilta ihan normaaleja lahjoja eli tuikkukippoja, rahaa ja lahjakortteja. Isäni sisarukset ostivat vanhemmilleen kimpassa lahjan kun täyttivät pyöreitä.
Tarkoitatko ry:n järjestämiä naisteniltoja? Olen enempi nuorteniltojen kohderyhmää niin en osaa sanoa niistä. Tietääkseni niissä on alustus jostain aiheesta ja keskustelu sen pohjalta. Kavereiden tapaamisissa puhutaan niin kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet noin mustavalkoinen? Jos mustavalkoisesti katsotaan maailmaa niin voi luulla että jokainen joka ei ole lestadiolainen on peukun käyttäjä. Mutta niinhän ei ole. Lestadiolaisuudessakin on monta puolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi käydä eri paikkakunnilla ihan vapaasti. Oulun seudulla nuoret menee yleensä viikonloppuna Ouluun seuroihin kun siellä on paljon väkeä. En oikein ymmärrä mitä tarkoitat kysymyksellä
Riippuu perheestä aika paljon tämä niin kuin muillakin. Ei ole vertai
Kappalejaot
Miksi avasit tämän ketjun? Olen väsynyt lukemaan kuinka ihmiset haukkuvat vähemmistöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet noin mustavalkoinen? Jos mustavalkoisesti katsotaan maailmaa niin voi luulla että jokainen joka ei ole lestadiolainen on peukun käyttäjä. Mutta niinhän ei ole. Lestadiolaisuudessakin on monta puolta.
Hän itse kertoi, kuinka kärsi lestadiolaisuudesta ja jatkuvasta synnyttämisestä. Hyvä, että muut tykkää synnyttää joka vuosi.
Tarkoitatko ry:n järjestämiä naisteniltoja? Olen enempi nuorteniltojen kohderyhmää niin en osaa sanoa niistä. Tietääkseni niissä on alustus jostain aiheesta ja keskustelu sen pohjalta. Kavereiden tapaamisissa puhutaan niin kuin muutkin.
Ketkä muut?
Vierailija kirjoitti:
Ketkä muut?
Ihmiset yleensä
Vierailija kirjoitti:
Miksi avasit tämän ketjun? Olen väsynyt lukemaan kuinka ihmiset haukkuvat vähemmistöä.
Enhän minä ole ketään haukkunut. Mielenkiinnolla seuraan Ollen ja Eevan elämää Youtubessa. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän minä ole ketään haukkunut. Mielenkiinnolla seuraan Ollen ja Eevan elämää Youtubessa. :)
Ap
Edellisissä saman nimisissä ketjuissa on ollut asiatonta menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Edellisissä saman nimisissä ketjuissa on ollut asiatonta menoa.
Tarkoittaako se, että jos joku toinen on keskustellut rumasti, niin se olisi minun syyni?
Minä haluaisin keskustella vanhoillislestadiolaisuudesta asiallisesti ja iloita Ollelle ja Eevalle syntyvästä lapsesta. Olen lapsirakas ja toisten vauvauutiset ilahduttavat suuresti. Ketjun nimi on siksi sama, että ketjun tunnistaisi Olleen ja Eevaan liittyväksi. :)
Ap
Suurperheissä on pakko olla säästäväinen. Aina ei ole varaa ostaa mitään hienoa lahjaa, mutta usein viedään lahjaksi jokin vähän parempi leivonnainen, kuten kuivakakku, tai täytekakku. Puheenaiheet vaihtelevat paikkakunnittain. Maaseudulla puhutaan paljon leipomisesta, ruoanlaitosta, kotitöistä, lastenhoidosta, maanviljelyksestä ja karjanhoidosta, jos vielä on aktiivinen maanviljelijä ja karjatilallinen jne. Nuorilla on enemmän nuorten huolet ja mietteet omissa tapahtumissaan Rauhanyhdistyksellä. Ihan tavallisista aiheista puhutaan, mutta ikävät aiheet usein saavat lopuksi iloisemman vivahteen, kun puhutaan porukalla tulevista paremmista ajoista ja lauletaan Siionin lauluja.
En ole vl, enkä voisi koskaan kuvitellakaan olevani, mutta en ymmärrä heihin kohdistuvaa parjaamista. Suomen nykyisessä tilanteessa minusta on hienoa, että jotkut haluavat saada vielä useita lapsia ja käydä töissä. Eivät rellestä päihteiden kanssa, aika moni elää terveellisesti ja arvostaa ahkeruutta. Tätä samaa ei voi todellakaan sanoa joka porukasta.
Vierailija kirjoitti:
Suurperheissä on pakko olla säästäväinen. Aina ei ole varaa ostaa mitään hienoa lahjaa, mutta usein viedään lahjaksi jokin vähän parempi leivonnainen, kuten kuivakakku, tai täytekakku. Puheenaiheet vaihtelevat paikkakunnittain. Maaseudulla puhutaan paljon leipomisesta, ruoanlaitosta, kotitöistä, lastenhoidosta, maanviljelyksestä ja karjanhoidosta, jos vielä on aktiivinen maanviljelijä ja karjatilallinen jne. Nuorilla on enemmän nuorten huolet ja mietteet omissa tapahtumissaan Rauhanyhdistyksellä. Ihan tavallisista aiheista puhutaan, mutta ikävät aiheet usein saavat lopuksi iloisemman vivahteen, kun puhutaan porukalla tulevista paremmista ajoista ja lauletaan Siionin lauluja.
Sivusta, mutta veikkaisin, että osa on tuossa lahja-asiassa hyviä valmistautumaan jo kaukaa. Jos tietää esim. läheisen menevän naimisiin keväällä, niin laittaa rahaa lahjaa varten säästöön jo hyvissä ajoin ja tinkii jostain muusta. Tai aika moni on käsistään kätevä ja lahja syntyy pelkkien materiaalikulujen hinnalla. Tällä logiikalla saa esimerkiksi hääparille villasukat/kaulaliinat tms, joku voi leipoa häihin täytekakun tai pari, kolmas voisi maalata taulun, neljäs ottaa häävalokuvat ilmaiseksi jne.
Paljon onnea Ollelle ja Eevalle! <3