Miten teillä on jääneet kuukautiset pois?
Kerralla vai silloin tällöin ilmestyen ja missä iässä? Muutenkin kokemuksia aiheesta.
Mietityttää, koska omani ilmestyivät viimeksi marraskuun alussa, sitä edelsi pidempi aika ihan säännöllisyyttä, mutta toki n.1v aikana myös heittelyä. Ja marraskuussa alkoi aivan yht'äkkiä kunnon kuumat aallot, monia kertoja vuorokaudessa.
Täytin viimevuoden lopulla 50v, hormoniehkäisyä tms ei käytössä.
Kommentit (161)
Ja anemiaa voi tulla, vaikka ei olisi ollut kuukautisia moneen vuoteen, joten sitä kannattaa seurata myöhemminkin.
N60+
///
Anemia ei liity mitenkään kuukautisiin, koska miehilläkin voi olla anemiaa. Toki runsaat kuukautiset edesauttavat anemian syntymistä.
"Jonkinlainen kehityshäiriöhän sitä ihmisellä on jos vaihtarit jatkuvat yli 10 vuotta. Sama häiriö aiheutta näköjään lukutaidon puutetta. "
Vaihdevuosioireet todellakin voi jatkua yli 10 vuotta.
Ja itse aiheeseen: odottelen kuukautisten loppumista, ikää kohta 52. Syksyllä jäi yksi kierto välistä, ja ajattelinkin jo silloin että NYT (kuukautiset on aina olleet todella säännölliset). Mutta ei, seuraavassa kuussa jatkui taas ja kierto varsin säännöllinen edelleen - ehkä vähän pidentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonto on joskus kummallinen: jollain tytöillä menkat alkaa kuulemma jo 10-vuotiaina lapsina, meidän suvussa 15-16-vuotiaana. Esivaihdevuodet tulee naisille n.40-v., loppuu kuukautiskivut ja verenvuoto on enää tiputtelua. 50-55 vuoden iässä loppuvat kuukautiset kokonaan. Kuumista aalloista: meidän suvussa ne tulevat sekä miehille että naisille, ja pää punottaa ja hikoaa miehilläkin koko ajan 50 ja 60 ikävuiden välillä vähintään 5 vuoden ajan. Hoidoksi miehet käyttää ainakin pelkkää jatkuvaa suihkussakäyntiä, koska äijjä ei valita turhista lääkärille🐗
Ohhoh. Onpa teillä erikoinen suku. Miehilläkin on vaihdevuodet?! Kai ne synnyttää kanssa?
Miesten vaihdevodet on ihan tutkittu juttu. Oireilu voi olla hyvinkin samanalaista kuin naisilla. Siitä vain ei puhuta, koska on eräänlainen tabu.
OMG. Lopeta turha hölinä. Niillä on sellaiset vaihdevuodet että pannaan luuska vaihtoon J haetaan uusi ja nuorempi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli koko ikäni epämääräiset kuukautiset.
Sitten 35-36v loppuivat kokonaan.
Eikä ollut mitään aaltoja, ei kuumia ei kylmiä.
Sitten syystä x kävin lääkärissä ja hän selitti asian, mutta en mä sitä enää muista miksi
se oli niin. Joo ja se että en ollut tullut raskaaksi, liittyi tähän syyhyn jota en muista!
Varmaan epätavallisen pienet munasarjat, joissa puolta vähemmän munasoluja? Tavis-naisella on noin 400 munasolua eli neljäsataa kertaa kuukautiset elämänsä fertiiliaikana, 10 ja 60 ikävuosien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten syystä x kävin lääkärissä ja hän selitti asian, mutta en mä sitä enää muista miksi
se oli niin. Joo ja se että en ollut tullut raskaaksi, liittyi tähän syyhyn jota en muista!
Varmaan epätavallisen pienet munasarjat, joissa puolta vähemmän munasoluja? Tavis-naisella on noin 400 munasolua eli neljäsataa kertaa kuukautiset elämänsä fertiiliaikana, 10 ja 60 ikävuosien välillä.
Mulla varmaan sitten epätavallisen paljon munasoluja, koska kuukautiset jatkuneet jo yli 40 vuotta. Sinun laskukaavallasi ne kestäisivät noin 33 vuotta. Munasolujen määrä ei kyllä omalla kohdallani ole näkynyt lapsettomuushoidoissa, joihin päädyttiin minun vuokseni. Päättyivät tuloksettomina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonto on joskus kummallinen: jollain tytöillä menkat alkaa kuulemma jo 10-vuotiaina lapsina, meidän suvussa 15-16-vuotiaana. Esivaihdevuodet tulee naisille n.40-v., loppuu kuukautiskivut ja verenvuoto on enää tiputtelua. 50-55 vuoden iässä loppuvat kuukautiset kokonaan. Kuumista aalloista: meidän suvussa ne tulevat sekä miehille että naisille, ja pää punottaa ja hikoaa miehilläkin koko ajan 50 ja 60 ikävuiden välillä vähintään 5 vuoden ajan. Hoidoksi miehet käyttää ainakin pelkkää jatkuvaa suihkussakäyntiä, koska äijjä ei valita turhista lääkärille🐗
Ohhoh. Onpa teillä erikoinen suku. Miehilläkin on vaihdevuodet?! Kai ne synnyttää kanssa?
Olet hiukan sivistymätön?... Kyllä, miehilläkin on hormonitoimintaa: heillä hiipuu testosteronintuotanto etenkin 35 ikävuoden jälkeen. Ilmiö on jo varhain havaittu, sen nimi on men-o-paus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin sairaan kuuloista käyttää 10-vuotiaan yhteydessä sanaa fertiiliaika.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Niin että on vain luonnollista kärsiä hirveistä vaihdevuosioireista yli 10 vuotta? Kun ei vaikuta edes helpottavan vuosien kuluessa, niin apua ei saa hakea?
Älä jaksa aloittaa tuota samaa jankutusta taas. Kaikki muut paitsi sinä ymmärsivät, että nyt ei puhuttu sinusta, vaan naisista, joilla vaihtarit ovat normaalit.
"Miten teillä on jääneet kuukautiset pois?"
Tuossa otsikko. Eihän siinä ole mitään mainintaa siitä, kenelle tämä kysymys nimenomaan ei ole osoitettu. Saako tähän siis vastata vain ne, joilla on ne "normaalit" (mitä ne sitten ikinä onkin) vaihdevuodet?
Niin ja olisi mielenkiintoista kuulla, minkälaiset tarkalleen ottaen on normaalit vaihdevuodet.
52v alkoi kierto heitellä ja parit menkat jäi välistä. Sitten 53v menkat loppui. Välillä kuuma ja välillä kylmä. Nukun huonosti. Iho ja hiukset kuivat. Kipuja ja kolotuksia ympäri kroppaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja anemiaa voi tulla, vaikka ei olisi ollut kuukautisia moneen vuoteen, joten sitä kannattaa seurata myöhemminkin.
N60+
///
Anemia ei liity mitenkään kuukautisiin, koska miehilläkin voi olla anemiaa. Toki runsaat kuukautiset edesauttavat anemian syntymistä.
Anemia liittyy naisilla hyvin usein runsaisiin kuukautisiin. Miehillä tietenkin voi olla myös anemiaa, mutta anemian aiheuttaa joku muu syy. Anemian syy pitää aina selvittää eikä vain hoitaa rauta-arvoja tableteilla.
Tuossa otsikko. Eihän siinä ole mitään mainintaa siitä, kenelle tämä kysymys nimenomaan ei ole osoitettu. Saako tähän siis vastata vain ne, joilla on ne "normaalit" (mitä ne sitten ikinä onkin) vaihdevuodet?
Niin ja olisi mielenkiintoista kuulla, minkälaiset tarkalleen ottaen on normaalit vaihdevuodet.
Lukutaidottomalle tiedoksi, että ei viitattu otsikkoon, vaan siihen lääkeyhtiökommentiin, josta sinä pillastuit.
Mulla loppui siihen kun heitin eukon pihalle. Samalla häipyi ylipaino kodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh. Miehilläkin on vaihdevuodet?!
Niin!!!111 Minulla ei testosteronit eikä protonit vähene yhtään koska oonki teräsmiäs!!💪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin sairaan kuuloista käyttää 10-vuotiaan yhteydessä sanaa fertiiliaika.
Biologia on niin sairaalloinen. En minäkään kyllä ymmärrä, miksi alle 15-vuotiaalla mukulalla pitää alkaa kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
OMG. Lopeta turha hölinä. Niillä on sellaiset vaihdevuodet että pannaan luuska vaihtoon J haetaan uusi
Tämä on nyt naisten kuukautiskierto- ja vaihdevuosiaiheinen tietojen- ja kokemustenjakoketju. Sinä et ole koko ajan pääosassa, mokoma huomionhakuinen lellitty hapannaama.😑
Vierailija kirjoitti:
Lukutaidottomalle tiedoksi, että ei viitattu otsikkoon, vaan siihen lääkeyhtiökommentiin, josta sinä pillastuit.
Ok. Kerro nyt kuitenkin asiantuntijana, minkälaiset ne ns. normaalit vaihdevuodet ovat?
Ennen varsinaista menopaussia oli paradoksaalisesti sellainen omituinen kausi, kun vuodot muuttui tosi runsaiksi, mikä oli outoa, ärsyttävää ja vähän pelottavaakin, mutta kai se oli vain jonkinlaista "kuolinkamppailua lopun edellä". Sitten oli parisen vuotta sellaista epätietoisuuden aikaa, kun väli piteni kuukausiin, niin että muutaman kerran ehti jo luulla niiden loppuneen. Viimeinen pikku ylläri tuli lähes vuoden kuluttua edellisistä. Kuumista aalloista en ole juuri mitään tiennyt, tai ehkä vähän, mutta ovat olleet tosi lieviä, ei mitään hikoilua tai yöheräilyä, menivät melkein huomaamatta. Taisin olla n. 54-55 v. sen vihoviimeisen vuodon aikaan, nyt on muutama vuosi mennyt ilman ja uskallan jo uskoa, että se oli siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, jospa varaisit ajan gyneltä!
Monella naisella ei ole varaa gyneen vaan on pakko mennä terveyskeskuksen yleislääkärille. Jos nyt on varaa siihenkään.
Se on kuule sitten: voi, voi!
Helvetissä on erityinen paikka naisille, jotka eivät auta toisiaan.