Miten teillä on jääneet kuukautiset pois?
Kerralla vai silloin tällöin ilmestyen ja missä iässä? Muutenkin kokemuksia aiheesta.
Mietityttää, koska omani ilmestyivät viimeksi marraskuun alussa, sitä edelsi pidempi aika ihan säännöllisyyttä, mutta toki n.1v aikana myös heittelyä. Ja marraskuussa alkoi aivan yht'äkkiä kunnon kuumat aallot, monia kertoja vuorokaudessa.
Täytin viimevuoden lopulla 50v, hormoniehkäisyä tms ei käytössä.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta sano! Ihmettelin hänen vänkäystään, ettei kyse voi olla vaihdevuosista. OmaKannasta sitten luin, että "Perusterve 37-vuotias nainen, jne". Joka tapauksessa hän juuttui täysin kuumien aaltojen puuttumiseen, mutta lopulta antoi lähetteen verikokeisiin.
Hah! Luulitko ihan vakavissasi, että lääkärin lyöntivirhe tarkoittaa sitä, että näytät 10v nuoremmalta :D Aika hukassa olet kyllä itsekin, jos et ilman verikokeita tajunnut, että 47v iässä poisjääneet menkat tarkoittavat vaihdevuosia ellei raskaus ole mahdollinen.
Käsittääkseni vaihdevuodet tulevat harvoin ilman oireita. Jos esimerkiksi kuumat aallot puuttuvat, ainakin kuukautiskierrossa pitäisi näkyä muutoksia. Näin ei kohdallani kuitenkaan ollut. Lisäksi gynekologi hoki minulle, ettei minun ikäiselläni voi olla vielä vaihdevuosia. Jostain syystä häneltä oli pudonnut kymmenen vuotta iästäni pois. Eli turhaan riemuitsit minun pitävän itseäni kymmenen vuotta nuoremman näköisenä, koska kyseessä oli ihan gynekologin oma moka.
Mulle tehtiin runsaiden vuotojen takia limakalvon poltto 43-vuotiaana. Sen jälkeen ei koskaan tullut enää kuukautisia. 49-vuotiaana alkoi hikoilu ja unettomuus. Kävin gynellä ja munasarjat todettiin jo ihan kutistuneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle laitettiin Mirena myoomien aiheuttaman vuodon takia v 20, kun olin 52v. Sen jälkeen ei ole ollut mitään, en tiedä onko menopaussia vai ei. Ei kuumia aaltoja tai muutakaan. Mistä asian voi tietää - ihan vaan iästäkö?
Mikä on Mirena? Joku sisäinen ehkäisylaite?
Kierukka sinulle täysin tuntematon termi?
Olen kuullut kierukasta paljon, sen asentaminen on kuulemma hirveän kivuliasta. Ja ne e-pillerit kuuleman mukaan lihottavat, masentavat, kehittävät naiselle aknen ja vaarallisia veritulppia. Minä en ole käyttänyt koskaan mitään kondomia kummempaa ehkäisyä, tosin olin etenkin nuorena naisena hyvin laiska seksuaalisesti, joten ei ollut tarvetta.&nb
Kuten kirjoitin: myoomien takia. Toinen vaihtoehto olisi ollut kohdunpoisto.
Summasummarum: Kuukautiset voivat vain jäädä naps pois varsinkin naisen ollessa 5kympin korvilla ja se aivan "normaalia", asiaan ja ikään kuuluvaa.
JA jos verivuotoa ilmenee, kun edellisistä on 1v tai yli niin silloin olisi syytä käväistä gynekologilla (näin olen lukenut).
Noin 55 vuoden kohdalla kuukautiseni alkoivat niukentua ja tulla harvemmin. Lopulta väli oli pari kolme kuukautta, ja vähän ennen kuusikymppisiäni oli viimeinen kerta. Mitään muita vaihdevuosien merkkejä ei sitten olekaan ollut.
Loppuivat tasan 50 v. siihen asti säännölliset. Ei pahempia vaihdevuosioireita. Yöksi vaihdoin kevyemmän peiton. Nyt olen 68v. Gynekologilla olen käynyt viimeksi v. 1992 nuorimman lapseni syntymän jälkeen jälkitarkastuksessa.