Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä on jääneet kuukautiset pois?

Vierailija
09.02.2026 |

Kerralla vai silloin tällöin ilmestyen ja missä iässä? Muutenkin kokemuksia aiheesta.

Mietityttää, koska omani ilmestyivät viimeksi marraskuun alussa, sitä edelsi pidempi aika ihan säännöllisyyttä, mutta toki n.1v aikana myös heittelyä. Ja marraskuussa alkoi aivan yht'äkkiä kunnon kuumat aallot, monia kertoja vuorokaudessa.

Täytin viimevuoden lopulla 50v, hormoniehkäisyä tms ei käytössä.

Kommentit (180)

Vierailija
161/180 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuivat tasan 50 v. siihen asti säännölliset.  Ei pahempia vaihdevuosioireita.  Yöksi vaihdoin kevyemmän peiton.  Nyt olen 68v. Gynekologilla olen käynyt viimeksi v. 1992 nuorimman lapseni syntymän jälkeen jälkitarkastuksessa.  

Vierailija
162/180 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä muuta sano! Ihmettelin hänen vänkäystään, ettei kyse voi olla vaihdevuosista. OmaKannasta sitten luin, että "Perusterve 37-vuotias nainen, jne". Joka tapauksessa hän juuttui täysin kuumien aaltojen puuttumiseen, mutta lopulta antoi lähetteen verikokeisiin. 

Hah! Luulitko ihan vakavissasi, että lääkärin lyöntivirhe tarkoittaa sitä, että näytät 10v nuoremmalta :D Aika hukassa olet kyllä itsekin, jos et ilman verikokeita tajunnut, että 47v iässä poisjääneet menkat tarkoittavat vaihdevuosia ellei raskaus ole mahdollinen. 

Käsittääkseni vaihdevuodet tulevat harvoin ilman oireita. Jos esimerkiksi kuumat aallot puuttuvat, ainakin kuukautiskierrossa pitäisi näkyä muutoksia. Näin ei kohdallani kuitenkaan ollut. Lisäksi gynekologi hoki minulle, ettei minun ikäiselläni voi olla vielä vaihdevuosia. Jostain syystä häneltä oli pudonnut kymmenen vuotta iästäni pois. Eli turhaan riemuitsit minun pitävän itseäni kymmenen vuotta nuoremman näköisenä, koska kyseessä oli ihan gynekologin oma moka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/180 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin runsaiden vuotojen takia limakalvon poltto 43-vuotiaana. Sen jälkeen ei koskaan tullut enää kuukautisia. 49-vuotiaana alkoi hikoilu ja unettomuus. Kävin gynellä ja munasarjat todettiin jo ihan kutistuneeksi.

Vierailija
164/180 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle laitettiin Mirena myoomien aiheuttaman vuodon takia v 20, kun olin 52v. Sen jälkeen ei ole  ollut mitään, en tiedä onko menopaussia vai ei. Ei kuumia aaltoja tai muutakaan. Mistä asian voi tietää - ihan vaan iästäkö?

Mikä on Mirena? Joku sisäinen ehkäisylaite? 

Kierukka sinulle täysin tuntematon termi? 

Olen kuullut kierukasta paljon, sen asentaminen on kuulemma hirveän kivuliasta.  Ja ne e-pillerit kuuleman mukaan lihottavat, masentavat, kehittävät naiselle aknen ja vaarallisia veritulppia.  Minä en ole käyttänyt koskaan mitään kondomia kummempaa ehkäisyä, tosin olin etenkin nuorena naisena hyvin laiska seksuaalisesti, joten ei ollut tarvetta.&nb

Kuten kirjoitin: myoomien takia. Toinen vaihtoehto olisi ollut kohdunpoisto.

Vierailija
165/180 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summasummarum: Kuukautiset voivat vain jäädä naps pois varsinkin naisen ollessa 5kympin korvilla ja se aivan "normaalia", asiaan ja ikään kuuluvaa.

JA jos verivuotoa ilmenee, kun edellisistä on 1v tai yli niin silloin olisi syytä käväistä gynekologilla (näin olen lukenut).

Vierailija
166/180 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 55 vuoden kohdalla kuukautiseni alkoivat niukentua ja tulla harvemmin. Lopulta väli oli pari kolme kuukautta, ja vähän ennen kuusikymppisiäni oli viimeinen kerta. Mitään muita vaihdevuosien merkkejä ei sitten olekaan ollut. 

Vierailija
167/180 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle laitettiin Mirena myoomien aiheuttaman vuodon takia v 20, kun olin 52v. Sen jälkeen ei ole  ollut mitään, en tiedä onko menopaussia vai ei. Ei kuumia aaltoja tai muutakaan. Mistä asian voi tietää - ihan vaan iästäkö?

Hormonikierukka

Vierailija
168/180 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
169/180 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla joku 47-48. Ne vaan jäi pois kokonaan yhtäkkiä. Ei tullu mitään vaihdevuosioireita muutamaa hikoiltua yötä lukuunottamatta. Kerran kyllä tuli tosi ikävä tilanne; pissasin housuuni töissä. En edes ymmärrä mitä se oli, tuli housujen läpi. Se kohtaus jäi kyllä selvittämättömänä mieleen. Ei ollu verta eikä oikeastaan edes pissaa kun ei haissu  miltään. Lähdin kesken päivän kotiin tekosyyn nojalla. Hirvee tilanne. Sitä vettä tuli ku saavista kaataen.

Vierailija
170/180 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, jospa varaisit ajan gyneltä!

Monella naisella ei ole varaa gyneen vaan on pakko mennä terveyskeskuksen yleislääkärille. Jos nyt on varaa siihenkään.

Todellakin varaisin ajan gynekologille, yleis/arvauslääkärit asia erikseen.

Ap

Hyvä, että sinulla on varaa siihen. Minulla ei yksinkertaisesti ole.

Terveysaseman yleislääkäri osaa laittaa tarvittavat lähetteet verinäytteille, jotka kertovat tilanteen. 

Vierailija
171/180 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryeqo nimisellä lääkkeellä. Syön niin kauan, kunnes kuukautiset jää pois kokonaan. Seuranta gynellä. 

Vierailija
172/180 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta naiset tulisi vapauttaa veronmaksusta vaihdevuosien ajaksi. Sen verran hirveitä oireita siitä saa!  

Esivaihdevuosioireetkin on ainakin mulla ollu niin pahoja, että vaikuttaa työ- ja toimintakykyyn selvästi. Kauhulla odotan vaihdevuosia. Kyllä tuon voisi jollain tavalla noteerata, jos käytännössä rajoittaa työkykyäsi. 

Vierailija
173/180 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, jospa varaisit ajan gyneltä!

Miksi? Käsittääkseni tämä on ns normaalia ikäiselleni ja monille vuosia nuoremmillekin.

Ap

Jos on normaalia nii vittuax kyselet sairas muiden vitttuista ???🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Vierailija
174/180 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summasummaarum laitoin tekokyrvän tulpaksi niin loppui.

Vierailija
175/180 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla loppui siihen kun heitin eukon pihalle. Samalla häipyi ylipaino kodista.

Jep. Meilläkin samanlainen menopaussi. Loppu siitä värkistä puhuminen. 😂😂😂😂

Vierailija
176/180 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäkää mammat ne sipsit ja suklaat kauppaan niin on varaa käydä römpsää näyttämässä.  

Minä näyti ilmaiseksi naapurin ukolle. Tuumasi lisää vaan hänen kanssa salapanoja.  Haaroväli voi hyvin.

Vierailija
177/180 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuivat kun seinään samassa kuussa kun täytin 50 v. Ilmestyivät vielä kerran siitä puolen vuoden kuluttua. Sen jälkeen ei näkynyt.

Vierailija
178/180 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistettiin kohtu 2014.

Helvetin hyvä kun meille kerroit.     Kiiitooooossss...

Vierailija
179/180 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kannattaa pysyä kaukana vauvapalstalta, jos ei osaa kommunikoida ihmisten kanssa"

No tästä mä olen aivan samaa mieltä! Mutta niin vain täällä toivotaan toisille vaikeita vaihdevuosia ja syöpää. Olette te kummallisia, ja äcäpussit hormonikorvauksen tarpeessa. Paremmat päivänjatkot kuitenkin.

Sekin on kommunikointia. Kuten on tuo sinun taaperotasoinen kiukuttelusikin. 

Pidä perseesi tuntematon möykky.

Vierailija
180/180 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukka

Minulla harmoonikierukka. Sitan sillä virsiä.